Η δυνατότητα άμεσης πρόσβασης και ελεύθερης διέλευσης σε μια πόλη αποτελεί βασική αναγκαιότητα, αποτελεί όμως και τον δείκτη αναφοράς του επιπέδου διαβίωσης των κατοίκων μιας περιοχής.
Έχουμε την ευτυχία να ζούμε σε ένα τόπο που έχει όλες τις προϋποθέσεις, από γεωμορφολογική άποψη, προκειμένου να εξυπηρετεί με άνεση, την καθημερινή μετακίνηση των πολιτών.
Τα διάφορα ευρωπαϊκά προγράμματα, όπως το «Civitas», χρηματοδοτούν και κατευθύνουν δράσεις προς τον σκοπό της αειφόρου βιώσιμης κινητικότητα και βελτίωσης ποιότητας της καθημερινότητας.
Όμως, για την αποτελεσματικότερη εφαρμογή των προγραμμάτων, απαιτείται μια ορθή και υπεύθυνη πολιτική διαχείρισης με την στήριξη κι αποδοχή της κοινωνίας.
Έχουν γίνει αρκετές θετικές προσπάθειες, όπως τα ποδήλατα, τα πατίνια και το ηλεκτρικό λεωφορείο και αξίζει η συνέχιση και ολοκλήρωσή τους, ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι.
Τοπικά συμφέροντα, αντί να συνδράμουν στην προσπάθεια, δημιούργησαν εμπόδιο και εξοβέλισαν το ηλεκτρικό λεωφορείο από το προγραμματισμένο του δρομολόγιο. Είχε προγραμματιστεί, αρχικά, να μεταφέρει δωρεάν επιβάτες κατά μήκος της παραλιακής, προσφέροντας την καλύτερη εξυπηρέτηση και διαφήμιση αλλά εκτοπίστηκε σε μια διαδρομή άνευ ενδιαφέροντος.
Έτσι, το ηλεκτρικό λεωφορείο, κατέληξε να κάνει κύκλους άσκοπα, δίχως επιβάτες, σε μια διαδρομή η οποία δεν έχει καμιά ανταπόκριση από τον κόσμο, αφού είναι εντός πόλης σε ζώνη περιπάτου.
Η νέα δημοτική αρχή, έχει εντολή να μεριμνήσει για την προάσπιση του κοινού συμφέροντος και υπάρχει θεσμικός τρόπος επίλυσης όποιων διαφορών και συγκρούσεων προκύπτουν.
Σύμφωνα με το ν.3463/2006 προβλέπεται -στο αρθ. 216 παρ.2- η προκήρυξη τοπικών δημοψηφισμάτων κατόπιν αιτήματος των 2/3 του οικείου δημοτικού συμβουλίου είτε του 1/3 των δημοτών.
Επειδή είναι αρκετά δύσκολη η συγκρότηση δέκα και πλέον χιλιάδων Ρεθεμνιωτών, είναι πιο εύκολη η συγκέντρωση των 2/3 των μελών του Δ.Σ., ώστε να θέτουν, σοβαρά ζητήματα ενώπιον της κοινωνίας.
Ο νεοριζόμενος αντιδήμαρχος καθημερινότητας, έχει να διαδραματίσει σημαίνοντα ρόλο και να επιτελέσει ένα ποικίλο έργο για το οποίο αξίζει την συμπαράσταση όλων.
Από τις δηλώσεις του, έδειξε καλές προθέσεις, γνώση του αντικειμένου, να έχει νέες ιδέες κι εύχομαι να πετύχει, όμως φοβάμαι ότι οι εμπλοκές πολλών φορέων, δημιουργούν προβλήματα.
Χρειάζεται αποσαφήνιση αρμοδιοτήτων με ισχυρό πλαίσιο λειτουργίας, όπως για το ζήτημα κάμερας παρακολούθησης δακτυλίου, η οποία πρέπει να τοποθετηθεί νόμιμα με σήμανση προειδοποίησης.
Η ηχορρύπανση είναι ένα σύνθετο πρόβλημα, καθώς η πηγή του δεν είναι εύκολο να εντοπιστεί, ειδικά όταν η προέλευσή του είναι από αυτοκίνητα και δεν μπορεί να επιβληθεί πρόστιμο.
Ελπίζω ο θεσμός της αντιδημαρχίας να μην καταλήξει σε φιάσκο και να αποτελέσει το «πολιτικό αντάλλαγμα» για την στήριξη που παρείχε ο εν λόγω αντιδήμαρχος στις εκλογές.
Γνωρίζω προσωπικά τις δεξιότητες και την ευστροφία του νέου θεσμικού εκπρόσωπου και εύχομαι, ως γνώστης προβλημάτων που είναι και με επιμονή, να καταφέρει πράγματα.
Το διακύβευμα, είναι η σύγκρουση με τα κατεστημένα συμφέροντα και η δαιδαλώδης γραφειοκρατία που, κατά την γνώμη μου, μπορούν να τον μετατρέψουν σε μια απλή «βιτρίνα».
Ο σύλλογος παλιάς πόλης, της οποίας είναι πρόεδρος, από όσο γνωρίζω, ίσως να κάνω και λάθος, έχει ατονήσει και κατ’ ουσίαν έχει διακοσμητικό ρόλο δίχως ενεργό συμμετοχή στα κοινά.
Η επίλυση των προβλημάτων καθημερινότητας απαιτούν συνεχή προσπάθεια με συνολική αντιμετώπιση και υποδομές για αποσυμφόρηση του αστικού ιστού (δρόμοι ταχείας κυκλοφορίας κλπ.).
Η συλλογική συνείδηση και η υπεύθυνη συμπεριφορά, οικοδομείται μέσα από μια χρονοβόρα και μακροπρόθεσμη συνεκτική πολιτική που εγγυάται την αξιόπιστη και ομοιόμορφη εφαρμογή του νόμου.
Δίχως αυτό, «όλα χτίζονται στην άμμο» κι όλα γίνονται για «τα μάτια του κόσμου» χωρίς κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα και κοινωνικό όφελος, το οποίο θα αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής.
Παρόλα αυτά, ας αναμένουμε ότι καλύτερο έχει να επιδείξει η νέα δημοτική αρχή, με την αξιοποίηση της νέας τεχνολογίας και ας προσβλέπουμε, πάντα, στο όραμα μιας «ονειρικής» πόλης όπως το Ρέθυμνο.