Την Τρίτη 3 Μαΐου και ώρα 20:00 θα εγκαινιαστεί η έκθεση φωτογραφίας «Γεφυρώνοντας Πολιτισμούς» της Κατερίνας Καλογεράκη με επιμέλεια του Ιωάννη Ν. Αρχοντάκη και κείμενα του Δρ. Νίκου Παναγιωτόπουλου, στο Art Cafe Arokaria (Σαλαμίνος 7,Παλιά Πόλη Ρεθύμνου).
Η έκθεση γίνεται στο πλαίσιο του Διεπιστημονικού-Καλλιτεχνικού Συμποσίου με θέμα «Το Ανθρώπινο Σώμα και Βίωμα στην Εποχή της Σύγχρονης Κρίσης υπό το Πρίσμα της Επιστήμης και της Τέχνης» που διοργανώνεται από τον Μάριο Πουρκό, καθηγητή στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Κρήτης και θα πραγματοποιηθεί στις 16 και 17 Ιουνίου ως επί μέρους δράση του Διεθνούς Συνεδρίου «Η Πολιτισμική-ιστορική και Κοινωνικοπολιτισμική Έρευνα στην Εποχή της Σύγχρονης Κρίσης: Συνεπαγωγές στην Εκπαίδευση και την Ανθρώπινη Ανάπτυξη», οι εργασίες του οποίου θα γίνουν επίσης στο Ρέθυμνο από 16 έως 20 Ιουνίου και συνδιοργανώνεται από το Τμήμα της Νότιας και Κεντρικής Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής της International Society for Cultural-Historical and Activity Research (ISCAR), το Τμήμα Ψυχολογίας και το Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης, καθώς και από το Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Η έκθεση συνδιοργανώνεται από την Περιφέρεια Κρήτης, την Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, τον Δήμο Πλατανιά, το Πανεπιστήμιο Κρήτης, το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, την International Society for Cultural-Historical and Activity Research, το Art Café Arokaria και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων – Ελαιουργείον.
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος, σε σημείωμά του για την θεματική της έκθεσης, γράφει:
«Η ιστορική πορεία του ανθρώπου, από την εμφάνισή του στον πλανήτη μέχρι σήμερα, είναι μια αδιάλειπτη και αγωνιώδης μάχη επιβίωσης που διαρκεί μερικά εκατομμύρια χρόνια. Πόλεμοι, γενοκτονίες, φτώχεια, πείνα, ασθένειες, υποδούλωση, φυλετικός ρατσισμός, ιδεολογικός και θρησκευτικός φανατισμός αθροίζονται τελικά στη σχέση μεταξύ Ισχυρού και Αδύναμου. Αυτή η σχέση είναι σε άρρηκτη συνέργεια με τις φυσικές καταστροφές, τις κλιματικές αλλαγές, την αναζήτηση και κατοχή ζωτικού χώρου, την εκμετάλλευση φυσικών πόρων, τις πολεμικές επιχειρήσεις, την απομάκρυνση, τον εκτοπισμό ή την εξόντωση του Άλλου.
Η φωτογραφική εργασία της Κατερίνας Καλογεράκη «Συνηθισμένοι Άνθρωποι» («Ordinary People»), αφορά ηλικιωμένους ανθρώπους που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τις χώρες τους και το πολιτισμικό τους περιβάλλον και να εγκατασταθούν στη Μεγάλη Βρετανία. Η Καλογεράκη ανέλαβε μια συστηματική και ταυτόχρονα διεισδυτική έρευνα, επιλέγοντας τις πολυπολιτισμικές περιοχές Hendon, Golders Green και Peckham στο Βόρειο και Νότιο Λονδίνο, αλλά και τον τόπο της, την Κρήτη.
Η εργασία πραγματοποιήθηκε συνειδητά στο μεταίχμιο μεταξύ 20ου και 21ου αιώνα, από το 1999 έως το 2002. Η Καλογεράκη προσέγγισε τους ανθρώπους αυτούς, άκουσε και κατέγραψε τις ιστορίες τους και συνέθεσε στο έργο της την εικόνα και τη σύνοψη της ζωής τους σε ενιαία και λειτουργική μορφή. Το αποτέλεσμα -συστηματική, δύσκολη και χρονοβόρα έρευνα και παράλληλα μορφολογική και σημασιοδοτική ποιότητα- αποτελεί ιδιαίτερη περίπτωση στο εικαστικό πλαίσιο της ελληνικής φωτογραφίας. Ακολουθώντας με συνέπεια την ουμανιστική προσέγγιση που χαρακτηρίζει και το προηγούμενο έργο της («Η Γη του Πατέρα μου», 1987-1999), η Καλογεράκη αντιμετωπίζει το θέμα της με σεβασμό χωρίς να το παραδίδει βορά στο σύγχρονο και ακόρεστο ηδονοβλεπτικό βλέμμα που «ενδιαφέρεται» για τις θρυμματισμένες ζωές των άλλων.
Η ίδια η φωτογράφος εγκατεστημένη στο κατ’ εξοχήν πολυπολιτισμικό Λονδίνο από το 1982, γνώρισε άμεσα τις εμφανείς, αλλά και υπόγειες ανισότητες, διακρίσεις και αντιθέσεις. Γνώρισε όμως παράλληλα την αποδοχή της διαφορετικότητας, τη συνύπαρξη, τη δια-πολιτισμική συνέργεια. Η Καλογεράκη, μέλος μιας οικογένειας με ιστορικό μεταναστεύσεων κάθε είδους, όπως και κάθε ελληνική οικογένεια, μέσα στο περιβάλλον αυτό επανακαθόρισε την ταυτότητά της και την θέση της στον κόσμο. Αυτή η βιωματική πορεία αποτυπώνεται άμεσα στο καλλιτεχνικό της έργο, θεματολογικά, ερευνητικά, εννοιολογικά. Η διαδικασία αυτή συνεχίζεται και αποτελεί ήδη έργο ζωής».
Η έκθεση «Γεφυρώνοντας Πολιτισμούs» («Bridging Cultures») αποτελείται από ένα τμήμα της φωτογραφικής σειράς «Συνηθισμένοι Άνθρωποι» («Ordinary People») με την προσθήκη αντίστοιχων πορτραίτων Ελλήνων και Ελληνίδων που γεφύρωσαν και μετέφεραν πολιτισμικές αξίες και δομές από τον ένα τόπο της χώρας στον άλλο, αντικατοπτρίζοντας σε μικροκλίμακα την πολιτισμική διάχυση εντός Ελλάδος.
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 30 Σεπτεμβρίου, θα παραμένει ανοιχτή από Δευτέρα έως Κυριακή, τις ώρες 10:00 – 22:00.
Είσοδος ελεύθερη.
Πολυτροπικές καλλιτεχνικές δραστηριότητες στο πλαίσιο του Συμποσίου
Στο πλαίσιο του Διεπιστημονικού-Καλλιτεχνικού Συμποσίου με θέμα «Το Ανθρώπινο Σώμα και Βίωμα στην Εποχή της Σύγχρονης Κρίσης υπό το Πρίσμα της Επιστήμης και της Τέχνης» πέρα από τις σχετικές 30 περίπου επιστημονικές ανακοινώσεις θα γίνουν και ποικίλες πολυτροπικές-καλλιτεχνικές δραστηριότητες σε διάφορους χώρους στην παλιά πόλη του Ρεθύμνου (πίνακες ζωγραφικής, φωτογραφίες, κολάζ, ταινίες μικρού μήκους, γλυπτά, ποιήματα, τραγούδια, εγκαταστάσεις, βίντεο-art, ντοκιμαντέρ, θεατρικά δρώμενα, μουσικά και χορευτικά δρώμενα, αφήγηση παραμυθιών, κ.ά.).
Μεταξύ των δραστηριοτήτων του συμποσίου είναι:
• Η ομαδική εικαστική έκθεση σύγχρονης τέχνης «Καλωσορίσατε – Η Ευρωπαϊκή Φιλοξενία και τα Σύνορά της» σε επιμέλεια του Μεγακλή Ρογκάκου που εγκαινιάστηκε ήδη στις 15 Απριλίου 2016 στην αίθουσα τέχνης «Μορφές» (Γιοβατζιδάκη 18 – Παλιά Πόλη Ρεθύμνου) που γίνεται σε συνεργασία με το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων – Ελαιουργείον (Διάρκεια έκθεσης έως 30-6-2016, ανοικτά από Δευτέρα έως Σάββατο 10:00 – 14:00, Τρίτη και Πέμπτη και Παρασκευή 18:00-21:00, είσοδος ελεύθερη).
• Η έκθεση που θα γίνει στο Σπίτι του Πολιτισμού (Βερνάρδου 10) και σε διάφορες άλλες αίθουσες στην παλιά πόλη του Ρεθύμνου *Κτίριο Ιμπραΐμ Χαν (Θόλος) στην Φορτέτσα, Αίθουσα Πυροβολικού στην Φορτέτσα, Κτίριο Ναού Αγία Σοφία, Καφετέρια Φίγκαρο (οδός Βερνάρδου 21), Κέντρο Κρητικής Τέχνης (οδός Κριτοβουλίδου 17) με τίτλο «Το Σώμα της Σύγχρονης Κρίσης στην Κρίση των Καλλιτεχνών» (Επιμελήτρια Χρυσούλα Σκεπετζή, Εικαστικός-Ποιήτρια).
• Η έκθεση Βίντεο-Φωτογραφίας με τίτλο Crossing Border: Becoming European της Έλενας Εφέογλου (Επιμελήτρια Χρυσούλα Σκεπετζή), που θα γίνει στην Αίθουσα Πυροβολικού στην Φορτέτσα.
• Έκθεση Ακουαρέλας με τίτλο «Το Σώμα του Παιδιού στη Σύγχρονη Κρίση της Έλενας Εφέογλου» (Επιμελήτρια Χρυσούλα Σκεπετζή), που θα γίνει στην Αίθουσα Πυροβολικού στην Φορτέτσα.
• Έκθεση 13 φοιτητών/τριών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας με θέμα «Ανθρώπων Κρίση», που θα γίνει στην Αίθουσα Πυροβολικού στην Φορτέτσα (Επιμελήτρια Χρυσούλα Σκεπετζή και Έλενα Εφέογλου, Εικαστικός-Φωτογράφος).
• Έκθεση Φωτογραφίας με τίτλο «Άγνωστος Προορισμός» της Νατάσας Καρακατσάνη (Επιμέλεια – Κείμενο από το Γιάννη Στρατουδάκη, φωτογράφος, ιστορικός και θεωρητικός της φωτογραφίας, επιμελητής εκθέσεων), που θα γίνει στο Art Cafe Kimolia (Πλατεία 25η Μαρτίου, Παλιά Πόλη Ρεθύμνου).
Στις δραστηριότητες του συμποσίου εντάσσονται επίσης διάφορα Video-Art όπως είναι η βίντεο-εγκατάσταση με τον τίτλο Κρεοπωλείο «η Ωραία Ελλάς» από τους εικαστικούς Ναυσικά Ρήγα και Ανδρέα Σταυριανουδάκη Καμπά, το video-art της Γωγώ Πετραλή με τίτλο Η Κρίση μου στην Κρίση σου και η ταινία μικρού μήκους φοιτητών Πανεπιστημίου Κρήτης με τίτλο «Το Σύστημα των Καρεκλών».
Στις δραστηριότητες του συμποσίου εντάσσονται επίσης πέντε θεατρικές παραστάσεις:
• H θεατρική παράσταση «Κριìσις…» με τον Βαγγεìλη Λιοδαìκη και τον Βασιìλη Πετροδασκαλαìκη από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Αρκάδιου Λευκού σε θεατρική διασκευή Αντώνη Παπαϊωάννου και σκηνοθεσία Τόνιας Σταυροπούλου, που θα γίνει στο Κέντρο Κρητικής Τέχνης.
• H θεατρική παράσταση με τίτλο «Φυγή» με τους Γιώργο Ξενικάκη και Πέτρο Τσιμπούρη βασισμένη στους εμιγκρέδες του Σ. Μρόζεκ, που θα γίνει στο Studio Garage.
• To θεατρικό μονόπρακτο «Μπουκάλια, Μπίρες, και Κοκτέιλ» του Δημήτρη Νταβέα και της Ξανθής Παρλάνη, που θα γίνει στο Κέντρο Κρητικής Τέχνης.
• H θεατρική παράσταση φοιτητών Πανεπιστημίου Κρήτης με τίτλο «Από σύνθεση».
• H θεατρική περφόρμανς Work in Progress με τίτλο «Η Αναμονή μέσα στην Πανοπλία των Αιώνων» με τη Μαρία Μεντέζ και την ομάδα της, που θα γίνει στο Σπίτι του Πολιτισμού και το οποίο βασίζεται στο θεατρικό έργο του Γερμανού συγγραφέα, σκηνοθέτη και θεωρητικού του θεάτρου Heiner Müller, που σήμερα φαίνεται να εκπροσωπεί ιδανικά την τρέχουσα κυριαρχούσα αντίληψη για το επικείμενο τέλος του Δυτικού πολιτισμού.