Της ΕΥΑΣ ΛΑΔΙΑ
Μια τραγική φυσιογνωμία που είχε άδοξο τέλος μας κληροδότησε κάποια θεατρικά έργα που σε βοηθούν με τη χάρη και το λεπτό χιούμορ τους να ξεφύγεις από τη βασανιστική στις μέρες μας πραγματικότητα.
Ο Ζώρζ Φευντώ Γάλλος δραματικός συγγραφέας εκτός από το «Ράφτη Κυριών» που είχαμε απολαύσει πριν μερικά χρόνια στο θέατρο «Ερωφίλη» με τον Απόστολο Κουγιτάκη και τον θίασό του, σε μια αξέχαστη παράσταση, μας καλεί ξανά για μια ονειρική απόδραση με το έργο του «Γουρούνι στο σακί».
Είναι γεγονός ότι το ΔΗΠΕΘΕΚ μας έχει καλομάθει με τις εξαιρετικές του μεταγραφές, αλλά στο έργο αυτό του Φευντώ μας φέρνει κοντά στους πιο δημοφιλείς σύγχρονους ηθοποιούς, ακόμα κι αν δεν είχαν τις τηλεοπτικές επιτυχίες, πίσω τους, να τους κάνουν τόσο οικείους και αγαπητούς.
Μια πλειάδα από τα πιο γνωστά ονόματα πλαισιώνει την παραγωγή που υπογράφει ο γνωστός σκηνοθέτης Γιάννης Καραχισαρίδης από τους «δοκιμασμένους» συνεργάτες του ΔΗΠΕΘΕΚ με πολλές επιτυχίες στο ενεργητικό του.
Μια ξεκαρδιστική κωμωδία
«Γουρούνι στο σακί» λοιπόν απολαμβάνουν ήδη θεατές σε χωριά της Δυτικής Κρήτης κι έρχεται αύριο και η σειρά του Ρεθύμνου με την παράσταση στο θέατρο «Ερωφίλη» στη Φορτέτζα.
Τι είναι όμως το έργο αυτό που θεωρείται από τα καλύτερα του Φευντώ;
Πρόκειται σίγουρα για μια σπαρταριστή κωμωδία αλλά μήπως υπάρχει ιδιαίτερος λόγος για την επιλογή;
Ο μεγάλος μας ηθοποιός Δημήτρης Πιατάς που μας κάνει την τιμή να μοιραστεί μαζί μας τις μέχρι τώρα εντυπώσεις του από τις παραστάσεις αναλαμβάνει να απαντήσει στις απορίες μας.
«Κάτι διαφορετικό»
Ο λόγος της επιλογής μιας κωμωδίας με εξασφαλισμένη την επιτυχία χάρις στους «ζωντανούς» χαρακτήρες και στα υγιή στοιχεία πραγματικής φαρσοκωμωδίας, οφείλεται στην ανάγκη να ξεφύγει το ΔΗΠΕΘΕΚ από τα καθιερωμένα των παραστάσεων που κατακλύζουν την Ελλάδα με αρχαίο θέατρο και σύγχρονες κωμωδίες.
Κάτι διαφορετικό που δημιουργεί και μεγαλύτερο ενδιαφέρον στο κοινό να το παρακολουθήσει.
Η υπόθεση είναι γεμάτη σπαρταριστές ανατροπές.
Ο Πακαρέλ είναι ένας ευκατάστατος νεόπλουτος αστός που φιλοδοξεί να παρουσιάσει στην Όπερα των Παρισίων, ένα έργο που συνέθεσε η αγαπημένη του κόρη. Αναζητώντας τον τενόρο που θα πρωταγωνιστήσει, παρασύρεται από μια σειρά αναπάντεχων συμπτώσεων. Σιγά-σιγά όλα τα πρόσωπα του έργου αντιλαμβάνονται τις εξελίξεις με τον δικό τους τρόπο, σε σημείο που οι σχέσεις τους οδηγούνται σε απίθανες και ξεκαρδιστικές καταστάσεις.
Ρόλος στα μέτρα του θα λέγαμε για τον κ. Δημήτρη Πιατά που απογειώνει κάθε πρόσωπο που ενσαρκώνει με την εμπειρία και τη συνέπεια να υπηρετεί πάντα την ποιότητα.
Για να μείνουμε στο πρόσφατο παρελθόν ποιος δεν τον θυμάται ακόμα στον «Αρχοντοχωριάτη» του Μολιέρου που χάρισε ακόμα μια επιτυχία στο ΔΗΠΕΘΕΚ;
Για το συγκεκριμένο ρόλο του στο «Γουρούνι στο σακί» μας λέει:
«Στην παράσταση υποδύομαι τον Πακαρέλ, τον πλούσιο πατέρα ο οποίος έχει ένα εργοστάσιο ζάχαρης αλλά του λείπει το πρεστίζ. Θέλει λίγο πρεστίζ και αναζητά μέσα από μία όπερα που έχει γράψει η κόρη του έναν διάσημο τενόρο τον οποίο αγοράζει με ένα μεγάλο συμβόλαιο και προγραμματισμό να τον πάει στην όπερα των Παρισίων. Έρχεται όμως ένας ο οποίος μόνο τενόρος δεν είναι και εκεί ξεκινούν τα ευτράπελα. Είναι μία υπέροχη κωμωδία, η οποία νομίζω χρειάζεται στις δύσκολες μέρες που περνάμε…».
«Αγαπώ την κωμωδία…»
ίδιος όμως υπηρετεί το είδος δεκαετίες τώρα.
«Αγαπώ την κωμωδία» μας εξομολογείται γι’ αυτό και την υπηρετώ 40 χρόνια τώρα. Αυτή με βοήθησε να γνωριστώ με το κοινό μου και να δημιουργήσω αυτή την αμφίδρομη θετική σχέση.
Είναι ξέρετε μεγάλη ανταμοιβή το γέλιο που δίνεις στον κόσμο. Στο δράμα μπορείς να μην έχεις και το κοινό μαζί σου. Στην κωμωδία δεν γίνεται αυτό. Δεν μπορείς να κάνεις τίποτα χωρίς το κοινό. Θέλεις την άμεση επικοινωνία και χημεία αλλιώς δεν λειτουργεί, είναι αμφίδρομη η σχέση μας, πρέπει να αγαπάς το κοινό σου και το κοινό να σε αγαπάει.
– Και ο ρόλος στο «Γουρούνι στο σακί» βοηθά στο να αναδείξετε τις μοναδικές σας ικανότητες να σκορπάτε το γέλιο.
– Πράγματι αλλά το κυριότερο είναι ότι το έργο είναι μια εξαιρετική επιλογή Μια φίνα αλλά και δύσκολη κωμωδία από τον πατριάρχη της φάρσας τον Φεϊντω.
– Αν και δημοφιλής όμως δεν μας συνηθίζετε στις πολλές εμφανίσεις.
– Πράγματι. Δεν είμαι υπέρ της συνεχούς αναφοράς και παρουσίας.
Θέλω όταν εμφανίζομαι να έχω να δώσω και να πω. Να νοιώσω ότι επικοινωνώ με το κοινό μας και δεν καλύπτω απλά τις ανάγκες βιοπορισμού. Αλλιώς δεν έχει νόημα για μένα τον ίδιο.
Είναι, ξέρετε, καθαρά θέμα ιδεολογίας Όπως επιμένω να επικοινωνώ με τους παραδοσιακούς τρόπους …Δεν μπορώ να προσαρμοστώ στα σύγχρονα μέσα όπως Facebook, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και τα σχετικά. Και σας ευχαριστώ που μου δίνετε την ευκαιρία να επικοινωνήσουμε δια ζώσης χωρίς να απαντώ στα ερωτήματά σας μέσω email.
Για το κάθε τι υπάρχει άποψη
Μπαίνουμε στον πειρασμό να θίξουμε τα κακώς κείμενα του φετινού καλοκαιριού και τις απογοητεύσεις που μας προκαλούν επώνυμοι της θεατρικής σκηνής. Ο Δημήτρης Πιατάς μας «προσγειώνει» με το γνωστό του κομψό τρόπο.
«Για το κάθε τι υπάρχει άποψη, μας λέει. Κι αν κάτι δεν πάει καλά μπορεί να είναι θέμα κακής ανάγνωσης, «κακής στιγμής» και διάθεσης. Πολλά μπορεί. Και στο κάτω της γραφής… Μπορούμε όλοι να συμφωνούμε σε κάτι; Ας μην βιαζόμαστε λοιπόν να κρίνουμε και να κατακρίνουμε όταν για το κάθε τι υπάρχει και λόγος…».
Τελικά αυτός ο ηθοποιός είναι σαν το παλιό κρασί Όσο περνά ο καιρός τόσο σημαντικότερος γίνεται και χωρίς να προδίδει το κοινό του. Έστω κι αν αυτό δεν του αποφέρει πάντα οικονομικά οφέλη. Και με πόσο ήθος ακολουθεί το δύσκολο δρόμο ενός καλλιτέχνη. Αυτό που καταλαβαίνουμε ότι θέλει να τονίσει ιδιαίτερα αναφερόμενος στη σχέση κοινού και θεάτρου είναι πως το θέαμα δεν επιδέχεται κανόνες και δεν δημιουργεί «γκέτο», όπως θα βόλευε κάθε οπαδό της «θολοκουλτούρας» για δημιουργία εντυπώσεων.
«Αυτό που πρέπει να καταλάβουμε, μας λέει, είναι ότι το θέατρο δεν πρέπει να είναι ταξικό. Δεν μπορείς να απευθύνεσαι μόνο στους διανοούμενους ή μόνον στον απλό θεατή, που ήρθε να δει μια παράσταση και να ξεχάσει τα προβλήματά του έστω και για λίγο».
Για τους συντελεστές έχει να πει τα καλύτερα λόγια και κυρίως για τον σκηνοθέτη.
«Με το Γιάννη Καραχισαρίδη, λέει, έχουμε συνεργαστεί και στο παρελθόν. Είναι χαρά να δημιουργείς κάτω από τις οδηγίες του. Αυτή η συνεργασία που μου άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις ήταν αφορμή να μη σκεφτώ καθόλου μόλις μου έγινε η πρόταση από το φίλο Μιχάλη (Αεράκη). Κι είμαι ευτυχής γι’ αυτό».
Πως νοιώθει που πλαισιώνεται από τόσο γνωστά ονόματα;
«Να ξεφύγουμε από τα κλισέ αυτά» παρατηρεί «Όλοι οι συντελεστές αντιπροσωπεύουν το ζητούμενο για το ρόλο που τους έχει ανατεθεί. Όπως θα έχετε προσέξει και σεις το ΔΗΠΕΘΕΚ επιλέγει σύμφωνα με τις ανάγκες ενός έργου τους ηθοποιούς που θα ενσαρκώσουν τους ρόλους και όχι κατά πόσο θα προσελκύσουν κόσμο σαν «όνομα». Γι’ αυτό και έχει κάνει επιτυχίες. Είναι μια πραγματικότητα που αναγνωρίζεται από όλους τους θεατρικούς κύκλους και σας τιμά σαν τόπο…».
Πριν κλείσουμε την ενδιαφέρουσα συζήτησή μας, τονίζει πόσο δένει με τον υποτιθέμενο τενόρο που υποδύεται ο Θανάσης Τσαλταμπάσης.
Ένας ηθοποιός που από τα πρώτα του βήματα σε διαφημιστικά σποτς μας έπεισε για το κωμικό του ταλέντο. Τολμάμε να παρατηρήσουμε στον κ. Πιατά ότι ο νεαρός ταλαντούχος ηθοποιός κάποιες φορές τον θυμίζει ιδιαίτερα στις στιγμές μιας «ανεπιτήδευτης αφέλειας».
Θα του το πω, μας λέει γελώντας.
Το ΔΗΠΕΘΕΚ υπάρχει από το κοινό του
Αρκετά πιεσμένος φαίνεται για μια ακόμα φορά ο διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕΚ κ. Μιχάλης Αεράκης. Ο άνθρωπος που παρέλαβε ερείπια και τα έκανε Περιφερειακό Θέατρο με κύρος και πραγματική προσφορά στο κοινό. Ο θεατράνθρωπος που διδάσκει σωστή διαχείριση και όχι μόνο σε οικονομικά ζητήματα.
Όπως πάντα τον προβληματίζει το γεγονός ότι οι τόσες υποχρεώσεις και τα ελάχιστα χρήματα απαιτούν μεγάλη στήριξη από το κοινό.
Μένουμε με τη βεβαιότητα ότι και πάλι θα πετύχει το στοίχημα. Γιατί ο Μιχάλης Αεράκης προχωρεί με ρεαλισμό και όραμα. Και μας κάνει περήφανους με το ΔΗΠΕΘΕΚ που κατακτά πλέον το κοινό σε όλη την επικράτεια.
Με Φευντώ και «Γουρούνι στο σακί», λοιπόν, μας περιμένει μια εξαιρετική παράσταση αύριο στο θέατρο «Ερωφίλη». Ας επωφεληθούμε μια κι έχουμε τόσο ανάγκη το γέλιο στις μέρες μας, αλλά από «καθαρές» πηγές, που μπορούν και ρέουν χωρίς χυδαίες σεξιστικές υπερβάσεις και βωμολοχίες που σοκάρουν αντί να ψυχαγωγούν.
Μια παράσταση που τιμά το θέατρο και τη μεγάλη αποστολή του, από ένα φορέα που σέβεται τον τόπο του και τον προβάλει με τη συνολική καλλιτεχνική του παρουσία.
«Γουρούνι στο σακί» του Ζωρζ Φεϋντώ
Η θεατρική παράσταση του Ζωρζ Φεϋντώ «Γουρούνι στο σακί», θα παρουσιαστεί στο θέατρο Ερωφίλη, αύριο Πέμπτη και ώρα 21.30.
Συντελεστές
Μετάφραση: Έρση Βασιλικιώτη
Σκηνοθεσία-Διασκευή-Μουσική επιμέλεα: Γιάννης Καραχισαρίδης
Σκηνικά-Φωτισμοί: Αντώνης Χαλκιάς
Κοστούμια: Βάλια Μαργαρίτη
Βοηθός σκηνοθέτη: Έλια Βεργανελάκη
Πρωταγωνιστούν: Δημήτρης Πιατάς, Θανάσης Τσαλταμπάσης, Γιώργος Γιαννόπουλος, Αλεξάνδρα Παλαιολόγου, Μαρία Γεωργιάδου, Δήμητρα Σιγάλα, Γιάννης Δρακόπουλος, Βασίλης Πουλάκος.
Εισστήρια: 15 € και 12 € (μαθητικό, φοιτητικό, άνεργοι ΟΑΕΔ, τρίτεκνοι, πολύτεκνοι, άνω των 65 ετών, ΑΜΕΑ 67%).
Προπώληση: 12€ (κιόσκι Πλατείας Τεσσάρων Μαρτύρων)-Ηλεκτρονική προπώληση: Viva.gr.
Ισχύουν εισιτήρια Ο.Γ.Α.
Στο ανοιχτό θέατρο Περάματος στις 31 Ιουλίου
Η παράσταση θα παρουσιαστεί και στο ανοιχτό θέατρο Περάματος, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ «Ταλλαία 2017», την Δευτέρα 31 Ιουλίου, στις 21.30.
Τιμή εισιτηρίου για την παράσταση στο Πέραμα: 8€ και 10€ (μαθητικό, φοιτητικό, άνεργοι ΟΑΕΔ, τρίτεκνοι, πολύτεκνοι, άνω των 65 ετών ΑΜΕΑ 67%)
Ισχύουν εισιτήρια Ο.Γ.Α.