Μία λίστα με 174 μεγάλα έργα, αξίας περίπου 41 δισ. ευρώ, έχει προτείνει η Ελλάδα για το «πακέτο Γιούνκερ» των 300 δισ. ευρώ, που θα στηρίξουν την ανάπτυξη, μεταξύ των οποίων και το έργο αναβάθμισης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης.
Η ειδική ομάδα της Ε.Ε. θα υποδείξει 2.000 πιθανά σχέδια αξίας 1,3 τρισεκατομμυρίων ευρώ. Από αυτά, δεν θα εγκριθούν όλα, ωστόσο εκτιμάται ότι σχέδια αξίας μεγαλύτερης των 500 δισ. ευρώ ανά την Ε.Ε. θα μπορούσαν να υλοποιηθούν τα επόμενα τρία χρόνια.
Στη «δεξαμενή» επενδυτικών σχεδίων καταγράφονται επενδύσεις που έχουν ένα κοινό πρόβλημα, που δεν είναι άλλο από την απουσία χρηματοδότησης.
Ωστόσο είναι πιθανό η λίστα να τροποποιηθεί και κάθε σχέδιο θα πρέπει να αξιολογηθεί προσεκτικά προτού να θεωρηθεί επιλέξιμο για χρηματοδότηση.
Το ελληνικό πακέτο
Συγκεκριμένα, το ελληνικό πακέτο περιλαμβάνει 174 σχέδια αξίας 41,49 δισ. ευρώ, που επικεντρώνονται στην ενέργεια, τις μεταφορές, τις κοινωνικές υποδομές (σημ. ακόμη και σε αποκατάσταση από σεισμούς), τις νέες τεχνολογίες, την προστασία του περιβάλλοντος και σε διάφορα άλλα πεδία που ζήτησαν οι Βρυξέλλες.
Πολλά από αυτά είναι μέρος από τα λεγόμενα έργα προτεραιότητας, τα οποία δεν θα γίνουν ή τα λεφτά δεν φτάνουν, ενώ άλλα είναι έργα του ΕΣΠΑ που καθυστερούν και άλλα είναι νέα έργα.
Μεταξύ αυτών:
• Ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων λόγω μερικής έλλειψης χρηματοδότησης.
• Ενεργειακή διασύνδεση (Νότια Καβάλα, εγκατάσταση υπόγειας αποθήκευσης, αγωγός TAP εγκατάσταση μονάδων ανανεώσιμων πηγών κ.λ.π.).
• Επέκταση Αττικό Μετρό (νέα Γραμμή 4).
• Επέκταση της γραμμής του τραμ της Αθήνας από το Σύνταγμα έως Πλατεία Αιγύπτου στα Άνω Πατήσια αλλά και στα Νότια Προάστια.
• Δημιουργία τραμ στα Ιωάννινα.
• Οδικός Άξονας Βόρειας Κρήτης.
• Οδικός άξονας που θα συνδέει την εθνική με την Αλβανία.
• Θεσσαλονίκη, εσωτερικός δακτύλιος, αναβάθμιση και κατασκευή νέας οδού.
• Σαλαμίνα, οδική σύνδεση με Πέραμα.
• Αναβάθμιση της περιφερειακής οδού Αθηνών στα Νότια Προάστια του Ελληνικού, Βούλας, Βουλιαγμένης κ.λπ.
• Κατασκευή οδικού άξονα στην Χαλκίδα.
• Ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση του Ο.Σ.Ε.
• Ευρυζωνικά δίκτυα.
• Ανάπτυξη δικτύου οπτικών ινών υποβρύχιας σύνδεσης των μεγάλων νησιών με την ηπειρωτική χώρα.
• Δημιουργία κέντρων καινοτομίας στα πανεπιστήμια, δημιουργία πάρκων καινοτομίας.
• Επενδύσεις σε εκπαίδευση και κατάρτιση με εισαγωγή και νέων τεχνολογιών και ψηφιακά σχολεία.
• Ανάπτυξη τουριστικών υποδομών (π.χ. μαρίνες, κρουαζιέρας) αλλά και ιδιωτικών επενδύσεων.
Σύνοδος Κορυφής της Ε.Ε. με επίκεντρο το πρόγραμμα επενδύσεων του Γιούνκερ
Στην τελευταία Σύνοδο Κορυφής του χρόνου, και την πρώτη υπό τον νέο πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ντόναλντ Τουσκ, προσήλθαν χθες οι Ευρωπαίοι ηγέτες με κεντρικό σημείο το πρόγραμμα που παρουσίασε η Κομισιόν για επενδύσεις 315 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τα όσα έχουν διαρρεύσει γύρω από το προσχέδιο των συμπερασμάτων ιδιαίτερα για το «πρόγραμμα Γιούνκερ», το Συμβούλιο θα καλέσει «στην σύσταση ενός Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων (EFSI) με στόχο την κινητοποίηση 315 δισ. ευρώ σε νέες επενδύσεις μέχρι το 2017».
«Το Συμβούλιο θα παρουσιάσει την πρόταση τον Ιανουάριο του 2015, την οποία η Ευρωβουλή καλείται να έχει εγκρίνει μέχρι τον Ιούνιο, ώστε οι νέες επενδύσεις να ξεκινήσουν στα μέσα του χρόνου» αναφέρεται, όπως μεταδίδει το Reuters, στο προσχέδιο.
Το σχέδιο του Γιούνκερ βασίζεται σε μόχλευση 21 δισ. ευρώ από τα ευρωπαϊκά κεφάλαια -τα λίγα κεφάλαια που μπορεί να κινητοποιήσει η Κομισιόν θα μπορούσαν να αυξηθούν εάν τα κράτη μέλη συνεισέφεραν περισσότερα.
Ορισμένες χώρες (ανάμεσά τους η Γερμανία και η Πολωνία) έχουν εμφανιστεί θετικές εάν η Κομισιόν ξεκαθαρίσει πώς θα προσμετρούνταν τα κεφάλαια που θα διέθεταν στα δημοσιονομικά τους στοιχεία -πράγμα για το οποίο δεν υπάρχει ακόμη αναφορά στο προσχέδιο της Συνόδου που έχει κυκλοφορήσει, οπότε και δεν αναμένονται σχετικές αποφάσεις.