Πολύς λόγος γίνεται αυτές τις ημέρες και όχι μόνο τώρα πάντα έτσι ήταν, για την στελέχωση των Νοσοκομείων σε επίπεδο Διοικητών και Αναπληρωτών Διοικητών.
Για πρώτη φορά αξιολόγηση των αιτήσεων των υποψηφίων, από ότι τουλάχιστο ενθυμούμαι έγινε την τετραετία 2000/2004 όταν Υπουργός Υγείας ήταν ο Αλέκος Παπαδόπουλος.
Θεσμικά τότε σε μια 5μελη επιτροπή συμμετείχε ο Πρόεδρος του ΚΕΣΥ, που προήδρευε της Επιτροπής, ένας Καθηγητής, εκπρόσωπος του Πανεπιστημίου, η Γενική Διευθύντρια του Υπουργείου Υγείας, ένας υψηλόβαθμος Δικαστικός και ένα υψηλόβαθμο στέλεχος της Δημόσιας Διοίκησης.
Θα αναφερθώ και σε ονόματα.
Την παραπάνω περίοδο ήμουνα Πρόεδρος του ΚΕΣΥ και προήδρευα της Επιτροπής. Από πλευράς Πανεπιστημίου ήταν ο Καθηγητής Νιάκας Δημήτρης, που ειρήσθω εν παρόδω συμμετείχε και στην Επιτροπή αξιολόγησης επί της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Γενική Διευθύντρια του Υπουργείου ήταν η Βασιλική Φλουρή. Τα ονόματα των υπολοίπων δυο στελεχών δεν τα έχω συγκρατήσει.
Πεποίθησή μου είναι ότι η Επιτροπή λειτούργησε απολύτως αξιοκρατικά και θα το αιτιολογήσω.
Πρώτον: Ο Υπουργός μας είχε δώσει ορισμένες κατευθυντήριες γραμμές. Θέλω να λειτουργήσετε αξιοκρατικά σε αυστηρό (αυταρχικό ίσως) τόνο.
Δεύτερον: Θέλω νέους ανθρώπους. Αλλά όπως φάνηκε εκ των υστέρων θα έπρεπε να προβλέπεται στην προκήρυξη.
Τρίτον: Απαραίτητα με συνέντευξη που θα επισημαίνετε στους υποψήφιους πως θα επιβάλλουν τον περιορισμό της σπατάλης και της διαφθοράς.
Υποβλήθηκαν περί τις 1.800 αιτήσεις για 140 νομίζω θέσεις. Τα βιογραφικά τους ήταν όλα αξιόλογα;;
Ασφαλώς όχι. Ορισμένες μάλιστα φορές προτείναμε κάποιο γιατί δεν είχαμε κάποιο υποψήφιο με καλύτερο βιογραφικό. Σε λίγες περιπτώσεις εισηγηθήκαμε επαναπροκήρυξη. Κάτι που νομίζω πολύ σπάνια έγινε γιατί τα Νοσοκομεία ήταν χωρίς Διοικήσεις. Εμείς κατάταξη κάναμε, όχι τοποθετήσεις στα Νοσοκομεία. Αυτό ήταν αρμοδιότητα του Υπουργού.
Μετά την αξιολόγηση οι υποψήφιοι είχαν το δικαίωμα ένστασης. Όμως παρά πολλοί υποψήφιοι, από ότι τότε εσυζητείτο, ήταν από τον κυβερνητικό χώρο, αυτό σημαίνει, ότι κάτι ανάλογο συμβαίνει διαχρονικά και στις μετέπειτα Κυβερνήσεις.
Από τις 1.800 αιτήσεις υπέβαλλαν πέντε ένσταση και προσέφυγαν στα διοικητικά Δικαστήρια. Από τους 5 ένας δικαιώθηκε και ήταν μάλιστα στέλεχος του τότε Κυβερνώντος Κόμματος του ΠΑΣΟΚ.
Η ιστορία επαναλαμβάνεται όλα τα χρόνια. Το ένα δημοσίευμα διαδέχεται το άλλο. Όταν ένα κόμμα βρίσκεται στην αντιπολίτευση κατηγορεί το κυβερνητικό και αντίστροφα όταν αντιστραφούν οι όροι.
Οι παρά πάνω Διοικητές ποτέ δεν αξιολογήθηκαν. Τελείωνε η 3ετης θητεία τους και απεχώρησαν γιατί άλλαξε και η Κυβέρνηση όποτε σιγά σιγά έπρεπε να αντικατασταθούν χωρίς να αξιολογηθούν.
Ο ένας είναι μεγάλος στην ηλικία. Ο επόμενος είναι νέος και άπειρος. Ο επόμενος είναι κουμπάρος και αν είναι ακατάλληλος καλή η κριτική, αν όμως είναι ικανός πρέπει να αποκλειστεί; Να αναφέρεται λοιπόν στην προκήρυξη ότι απαγορεύεται να είσαι κάποιου κομματικού στελέχους κουμπάρος… Ο μεθεπόμενος υπήρξε κάποτε Υποψήφιος Βουλευτής κάποιου κόμματος ή Νομάρχης ή Περιφερειάρχης. Αφού όμως δεν εξελέγη, γιατί ο συνυποψήφιός του μπορεί να ήταν και καταφερτζής, λέω μπορεί να ήταν, αμέσως χαρακτηρίζεται ως αποτυχημένος και ακατάλληλος προς πιάσαν εργασίαν και ας έχει πολύ καλό βιογραφικό και ας γνωρίζει και πολύ καλά το αντικείμενο. Ναι αλλά ήταν αποτυχημένος… πολιτευτής…;; Το ζητούμενο είναι να μην επιλέγεται επειδή είναι κουμπάρος κάποιου παράγοντα, επειδή ήταν υποψήφιος πολιτευτής ή βουλευτής ή αν κατείχε κάποιο άλλο δημόσιο αξίωμα. Η επιτροπή όλα αυτά δεν μπορεί να τα γνωρίζει, αλλά και αν ακόμα τα γνωρίζει, όλους αυτούς πρέπει να τους αποκλείει;;
Προτείνεται από ορισμένους να διορίζονται μόνο Μάνατζερ… σωστό είναι αυτό. Αλλά πού θα βρεθούν;; Πρέπει πρώτα να εκπαιδευτούν και μέχρι τότε;; Και όταν εκπαιδευτούν θα παραμείνουν; ή θα μεταπηδήσουν με μεγάλες αποδοχές στον ιδιωτικό τομέα; Μια τέτοια προσπάθεια είχε γίνει παλαιότερα από τον τότε Υπουργό Δημήτρη Κρεμαστινό. Απο τους 30 που είχε στείλει για εκπαίδευση στην Αγγλία 13 επέστρεψαν στη δημόσια Υγεία και όταν άλλαξε η Κυβέρνηση έφυγαν και αυτοί.
Η Νέα Κυβέρνηση οφείλει στον Ελληνικό Λαό να επεξεργαστεί σχέδιο που θα εξασφαλίζει τα 3 Α: Αξιολόγηση – Αξιοκρατία – Αποτελεσματικότητα. Διαφορετικά θα είναι και αυτή ανακόλουθη σε όσα προεκλογικά υποσχέθηκε.
Μια λύση ίσως θα ήταν να λειτουργήσει μια ειδική επιτροπή ή υποεπιτροπή στο ΑΣΕΠ που επιτέλους να σταματήσουν οι αμφισβητήσεις και οι αλληλοκατηγορίες. Η γυναίκα του Καίσαρα πρέπει και να είναι και να φαίνεται τίμια.
* Ο Ηλίας Λαμπίρης είναι όμ. καθηγητής Ιατρικής Πανεπιστημίου Πατρών