Το πάγιο αίτημα δεκαετιών της αυτοδιοίκησης και των φορέων της Κρήτης αναφορικά με την καθιέρωση του μεταφορικού ισοδύναμου για το νησί μας, έθεσε το Προεδρείο της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κρήτης στον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη, στη διάρκεια χθεσινής τηλεδιάσκεψης.
Στην τηλεδιάσκεψη συμμετείχαν από την ΠΕΔ Κρήτης ο πρόεδρος Γ. Κουράκης και τα μέλη της Εκτελεστικής Επιτροπής Γ. Μαρινάκης, Γ. Μαλανδράκης, Μ. Κοκοσάλης και Ν. Κοκκίνης και από το υπουργείο Ναυτιλίας εκτός του υπουργού συμμετείχαν ο γενικός γραμματέας Ναυτιλίας και Λιμενικών Υποδομών Ε. Κυριαζόπουλος, ο ειδικός σύμβουλος του υπουργού Μ. Κουτουλάκης και ο διευθυντής της Λιμενικής Αστυνομίας πλοίαρχος κ. Χ. Μαρουλάκης.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΠΕΔ Κρήτης, ο πρόεδρος και τα μέλη του αυτοδιοικητικού οργάνου επεσήμαναν στον υπουργό τα εξής:
«Παρά το γεγονός ότι στο νόμο υπάρχει πρόβλεψη για να επεκταθεί και στην Κρήτη, δυστυχώς μέχρι σήμερα το θέμα έχει βαλτώσει, με ανυπολόγιστες συνέπειες στην οικονομία, την επιχειρηματικότητα και την ανάπτυξη δυναμικών και νευραλγικών κλάδων.
Αν μάλιστα λάβουμε υπόψη ότι το μεταφορικό έργο στις δυο μόνο μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες της Κρήτης προσεγγίζει τα 80 εκ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζεται το υπόλοιπο μεταφορικό φορτίο κυρίως σε χύμα προϊόντα (καύσιμα, αέριο, ελαιόλαδο κλπ.) γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι αυτή η μεταχείριση της Κρήτης «φρενάρει» την τοπική οικονομία και της στερεί τη δυνατότητα πιο γρήγορης και πιο δυναμικής ανάπτυξης».
Παράλληλα, αναφέρθηκαν στις συνθήκες ανταγωνισμού που δημιουργούνται, αναφέροντας ότι: «Για μια σειρά προϊόντων το κόστος μεταφοράς εκτός Κρήτης επιβαρύνει υπέρμετρα το συνολικό κόστος, γεγονός που δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού για τα προϊόντα και τις πρώτες ύλες που μεταφέρονται από και προς την Κρήτη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε συνθήκες μείωσης στη διεθνή αγορά των τιμών προϊόντων και ιδιαίτερα των ευπαθών αγροτικών, η μη καθιέρωση του μεταφορικού ισοδύναμου, αποτελεί την πρωταρχική αιτία δραστικής μείωσης των εξαγωγών ή και σε αρκετές περιπτώσεις τη δημιουργία μεγάλων αποθεμάτων αδιάθετης παραγωγής.
Εκτιμούμε και πιστεύουμε ότι με την καθιέρωση του μεταφορικού ισοδύναμου, η Κρήτη μπαίνει στο κατώφλι μιας νέας περιόδου, πραγματοποίησης νέων επενδύσεων, εκσυγχρονισμού, εξωστρέφειας και ανάπτυξης όλων των τομέων με σημαντική προστιθέμενη αξία και ουσιαστική βελτίωση του περιφερειακού ΑΕΠ».
Επίσης, πάντα σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΠΕΔ Κρήτης, τέθηκαν στον υπουργό το ζήτημα της οριοθέτησης και παραχώρησης των χερσαίων ζωνών στους ΟΤΑ, καθώς και το κρίσιμο ζήτημα στήριξης των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων με πόρους και μέσα αλλά και το θέμα της αδειοδότησης των υδατοδρομίων.
Αναφορά έγινε στο θέμα της ναυαγοσωστικής κάλυψης των παραλιών και της αδυναμίας των ΟΤΑ για κάλυψη του συγκεκριμένου κόστους λόγω και των ιδιαίτερων συνθηκών που βιώνουμε.
Ο υπουργός αφού ευχαρίστησε την ΠΕΔ Κρήτης για την ενδιαφέρουσα συζήτηση και συνεργασία, ενημέρωσε τους συμμετέχοντες ότι είναι ειλημμένη και δεδομένη η απόφαση του Υπουργείου για την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου για την Κρήτη με αναδρομική μάλιστα ισχύ από 01/01/2020.
Στις επόμενες ημέρες θα εκδοθεί η σχετική ΚΥΑ και θα υπάρξει νομοθετική πρωτοβουλία που θα βελτιώνει υπάρχουσες αδυναμίες και θα ρυθμίζει θέματα που έχουν να κάνουν με το πλαίσιο για τη θαλάσσια και τη νησιωτική πολιτική.
Για το ζήτημα των χερσαίων ζωνών ο κ. Πλακιωτάκης και οι συνεργάτες του ενημέρωσαν ότι είναι ένα ιδιαίτερο θέμα που εμπλέκονται πολλοί συναρμόδιοι φορείς και ότι κάθε περίπτωση θα εξετάζεται ξεχωριστά.
Πρόθεση του Υπουργείου είναι η συνεργασία για την επίλυση όποιων προβλημάτων προκύπτουν, ενώ ζήτησε τη συνδρομή της ΠΕΔ Κρήτης για την καταγραφή των προβλημάτων των ΟΤΑ για το θέμα αυτό.
Ο κ. Πλακιωτάκης ανέφερε επίσης ότι το επόμενο διάστημα θα υπάρξει ειδικό χρηματοδοτικό πρόγραμμα για τη στήριξη των δημοτικών λιμενικών ταμείων, ενώ για το ζήτημα της ναυαγοσωστικής προστασίας δήλωσε ότι εξετάζεται η επιδότηση ανά ναυαγοσωστικό πύργο μιας και αναγνωρίζεται η αδυναμία των ΟΤΑ να ανταπεξέλθουν στο συγκεκριμένο κόστος.