Συχνά διαβάζουμε ρεπορτάζ στα πλαίσια εκπαιδευτικών επισκέψεων και προγραμμάτων Erasmus που πραγματοποιήθηκαν είτε στο Ρέθυμνο, είτε από σχολεία και εκπαιδευτικούς του νομού σε κάποια άλλη χώρα. Το ίδιο ισχύει για κάθε περιοχή της Ελλάδας. Βλέπουμε φωτογραφίες από κοινές δράσεις και συναντήσεις ανάμεσα σε σχολεία από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και χαιρόμαστε για τις επιτυχίες των παιδιών μας, αλλά και τις εμπειρίες που αποκομίζουν. Θυμόμαστε συνήθως ότι εμείς στην ηλικία τους δεν είχαμε τέτοιες ευκαιρίες. Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερα ελληνικά σχολεία συμμετέχουν σε ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά προγράμματα. Παράλληλα οι εκπαιδευτικοί μας έχουν ευκαιρίες να επιμορφωθούν σε διάφορα θέματα, να γνωρίσουν άλλα εκπαιδευτικά συστήματα και να συνεργαστούν με συναδέλφους από πολλές χώρες.
Σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωση η πρόθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι να τριπλασιάσει τον προϋπολογισμό των προγραμμάτων Erasmus+ 2021-2027. Τα στοιχεία του 2017 για τη χώρα μας δείχνουν ότι απορροφήσαμε περίπου 33 εκατομμύρια για κινητικότητα μαθητών και εκπαιδευτικών στο εξωτερικό και 11 εκατομμύρια για κοινές δράσεις σχολικών μονάδων ή πανεπιστημίων. Αυτό σημαίνει ότι θα μπορούσε η Ελλάδα, στο μέλλον, να αξιοποιήσει από ευρωπαϊκούς πόρους για εκπαιδευτικούς σκοπούς, ακόμη και 100 εκατομμύρια, ή περισσότερα, το χρόνο. Θα εξαρτηθεί από την ενεργοποίηση και το ενδιαφέρον μας. Επιπροσθέτως, η πρόθεση του Ευρωκοινοβουλίου είναι να δοθεί έμφαση στην συμπεριληπτική εκπαίδευση και προτεραιότητα στις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού. Η χώρα μας λόγω της νησιωτικής διαμόρφωσης αλλά και των ορεινών περιοχών της μπορεί να διεκδικήσει προγράμματα για την ενίσχυση της κινητικότητας και εκπαίδευσης των μαθητών των περιοχών αυτών. Επιπλέον πρέπει να διεκδικήσει χρηματοδότηση για την ενίσχυση της εκπαίδευσης των προσφύγων με την ταυτόχρονη βελτίωση και αναβάθμιση εκπαιδευτικών υποδομών και πρόσληψη προσωπικού.
Αντί ο Υπουργός Παιδείας να ασχολείται με τον πρωινό ύπνο των μαθητών του Λυκείου ή τη μετατροπή όλων των ΤΕΙ της χώρας σε ΑΕΙ, θα μπορούσε να διερευνήσει συστηματικότερα τρόπους για να ενισχύσουμε την απορροφητικότητα των ευρωπαϊκών προγραμμάτων στα σχολεία της χώρας. Ποιο είναι το προφίλ των εκπαιδευτικών που εμπλέκονται σε προγράμματα, τι δεξιότητες έχουν, πώς μπορούμε να ενθαρρύνουμε περισσότερους εκπαιδευτικούς να συμμετέχουν; Τέλος, ποιες ιδιαιτερότητες της χώρας και του συστήματός μας δε βοηθούν; Για παράδειγμα, η προϋπόθεση να έχει ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός μόνιμη θέση στο σχολείο, προκειμένου αυτό να συμμετέχει σε πρόταση ευρωπαϊκού προγράμματος, όπως συμβαίνει, αποτρέπει πολλά ολιγοθέσια σχολεία και πολλούς αναπληρωτές εκπαιδευτικούς να εμπλακούν σε τέτοιες δράσεις. Επίσης, δύο ή τρεις εκπαιδευτικοί υπεύθυνοι για τα ευρωπαϊκά προγράμματα σε μια περιφέρεια όπως η Κρήτη, όσο εμπνευσμένοι και φιλότιμοι να είναι, δεν επαρκούν. Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι προσηλωμένη στην ενίσχυση των εκπαιδευτικών ευκαιριών των πολιτών της ιδιαίτερα όσων αντιμετωπίζουν περισσότερες δυσκολίες. Εμείς χρειαζόμαστε ανθρώπους που να μπορούν να το καταλάβουν και να το διεκδικήσουν, ώστε να εξασφαλίσει η χώρα μας όλα τα πλεονεκτήματα που η ένταξη στην ευρωπαϊκή οικογένεια προσφέρει.
* Η Μαργαρίτα Γερούκη είναι εκπαιδευτικός, υποψήφια ευρωβουλευτής με το «Ποτάμι»