Είναι αναμφισβήτητο το γεγονός, ότι με το πέρασμα των χρόνων γίνεται όλο και περισσότερο αντιληπτό, πως μια πληθώρα νέων δεν γνωρίζει το άμεσο παρελθόν του τόπου της και όχι μόνο δεν γνωρίζει αλλά και αδιαφορεί να το μάθει. Συνέπεια αυτού, τα περασμένα να φαίνονται στα νεαρά άτομα ξεπερασμένα και παρωχημένα, άνευ ουσίας και χρησιμότητας, αλλά και τελείως μακρινά από τη δική τους ζωή και το δικό τους μέλλον. Κι αυτό γιατί τείνουν να εγκύπτουν και εστιάζουν μόνο στο σήμερα, θεωρώντας εσφαλμένα ότι το μέλλον δεν επηρεάζεται κι δεν εξαρτάται από το παρελθόν.
Λαμβάνοντας υπόψη αυτή τη συνειδητοποίηση, το Βιωματικό, Μουσικοχορευτικό και Παιδαγωγικό Εργαστήρι Ρεθύμνης «Πυρρίχια Δρώμενα», με αφορμή τη διττής σημασίας εορτή της 25ης Μαρτίου, ούσα και εθνική και θρησκευτική, πραγματοποίησε το Σάββατο 23 Μαρτίου 2019 επίσκεψη για τους μαθητές των σχολών του στο Λαογραφικό Μουσείο Ρεθύμνης, με την πολύτιμη συνεργασία της υπεύθυνης του μουσείου Αναστασίας Πλατυράχου και επακόλουθα στο ναό των Τεσσάρων Αγίων Μαρτύρων. Αιτία αυτής της επίσκεψης ήταν η επιθυμία του Εργαστηρίου να φέρει πιο κοντά το χτες με το σήμερα, διατρανώνοντας έτσι εμπράκτως έναν βασικό του σκοπό, που δεν είναι άλλος απ’ το να γίνει σθεναρός θεματοφύλακας της Ιστορίας μας και της Ορθοδοξίας.
Μέσω αυτής της επίσκεψης, τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με το ένδοξο παρελθόν τους, ξεναγήθηκαν στο μουσείο και αλληλεπίδρασαν με τους παιδαγωγούς, παρατηρώντας και μαθαίνοντας πολλά για το ιστορικό της μεγάλης μας εθνικής γιορτής. Έπειτα βρέθηκαν στο ναό των Τεσσάρων Αγίων Μαρτύρων, όπου ακολούθησε επιμνημόσυνη δέηση για τους πεσόντες του Αγώνα του ’21, με την ζωτικής σημασίας συμβολή του Πατέρα Σωκράτη Ξενικάκη και αλλά και του Γενικού Αρχιερατικού Επιτρόπου Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου, Νικηφόρου Νικολάου, ο οποίος προέβη και σε μια σχετική ομιλία για το χαρμόσυνο και ελπιδοφόρο μήνυμα του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου.
Σκοπός της συγκεκριμένης δράσης ήταν να έρθουν τα παιδιά πιο κοντά με την ιστορία και τη θρησκεία μας, αδράχνοντας από όλες αυτές τις γνώσεις που αποκόμισαν τα απαραίτητα εφόδια, που θα τους εξασφαλίσουν τη δυνατότητα μελλοντικά να στοχάζονται, να αξιολογούν και να παίρνουν τη δική τους θέση στα γεγονότα. Αποτελεσματικότερος τρόπος για να το πετύχουμε αυτό, απ’ το να αντλήσουν τα παιδιά αξιομίμητα παραδείγματα μέσα απ’ την ιστορία των προγόνων μας δεν υπάρχει, καθώς έτσι μαθαίνουν να προβλέπουν αποτελέσματα, αναγνωρίζοντας αναλογίες ιστορικών γεγονότων, να εντοπίζουν και στη συνέχεια να αποφεύγουν επιλογές κι αποφάσεις που κάποτε έβλαψαν την ανθρωπότητα, αλλά και να είναι σε θέση να διαπιστώσουν ότι το παρόν και κατ’ επέκταση το μέλλον βρίσκονται σε πλήρη συνάρτηση με το παρελθόν. Άλλωστε, πολύ συχνά καλούμαστε να ανατρέξουμε στο παρελθόν, προσδοκώντας να ανιχνεύσουμε τις ρίζες μιας αλλαγής που συμβαίνει στο παρόν και να αιτιολογήσουμε την ύπαρξή της. Κι αυτό συμβαίνει, γιατί μόνο με τη μελέτη της ιστορίας μπορούμε να προσεγγίσουμε και κατά συνέπεια να σταθμίσουμε τους παράγοντες που προκαλούν μια αλλαγή.
Μάρκος Α. Κοκολάκης