Την Τετάρτη 26 Ιανουαρίου γίναμε μάρτυρες ενός ακόμα «επιτελικού» χάους, καθώς στη διάρκεια της ημέρας η απόφαση αν θα ανοίξουν την επομένη τα σχολεία του Δήμου Ρεθύμνου έμοιαζε με κινούμενη μπίλια σε ρουλέτα. Αρχικά ο Δήμος Ρεθύμνης ανακοίνωσε ότι τα σχολεία ευθύνης του θα ανοίξουν. Ακολούθησε δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου σύμφωνα με την οποία τα σχολεία σε Αττική και Κρήτη θα παραμείνουν κλειστά. Όμως η Αντιπεριφέρεια Χανίων διαμήνυσε ότι ισχύουν οι αποφάσεις των Δήμων. Ο Δήμος Ρεθύμνης “σε εφαρμογή της συγκεκριμένης κυβερνητικής ανακοίνωσης απέσυρε την αρχική του απόφαση περί επαναλειτουργίας των σχολείων το προσεχές διήμερο. Λίγο αργότερα, το Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας εξέδωσε ανακοίνωση, η οποία ουσιαστικά αναιρούσε την προηγηθείσα του κυβερνητικού εκπροσώπου, δίδοντας προτεραιότητα στις αποφάσεις του κάθε Δήμου για τα σχολεία της επικράτειας του» (Δελτίο Τύπου Δ. Ρεθύμνης, 26/01). Κατόπιν τούτου, ο Δ. Ρεθύμνης ανακοίνωσε ότι τα σχολεία θα παραμείνουν κλειστά στις 27/01 κάνοντας τηλεκπαίδευση και θα λειτουργήσουν κανονικά στις 28/01.
Την επόμενη ημέρα εστάλη από τη Δ.Δ.Ε. Ρεθύμνου στα προσωπικά μέιλ των διευθυντών των σχολείων ευθύνης της ανυπόγραφο μήνυμα σύμφωνα με το οποίο οι διευθυντές όφειλαν να συμπληρώσουν και να αποστείλουν αρχείο excel με τα ονόματα των εκπαιδευτικών που δεν παρείχαν τηλεκπαίδευση και τους λόγους για τους οποίους δεν το έκαναν. Όπως πληροφορηθήκαμε, ανάλογες ενέργειες έγιναν και σε άλλους νομούς, ενώ αλγεινή εντύπωση προκαλούν τα προσωπικά τηλεφωνήματα του Γ.Γ. του ΥΠΑΙΘ Αλ. Κόπτση σε εκπαιδευτικούς για παροχή τηλεκπαίδευσης.
Ως ΕΛΜΕ Ρεθύμνου έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής:
- Το «επιτελικό» χάος που βιώσαμε αυτές τις ημέρες, όχι μόνο στην Εκπαίδευση, αλλά στη συνολική διαχείριση της κακοκαιρίας, δείχνει ποιες είναι οι προτεραιότητες της κυβέρνησης και πόσο χαμηλά αξιολογεί σε αυτές τη δημόσια Παιδεία.
- Η κυβέρνηση ενδιαφέρεται μόνο για την πειθάρχηση και την τρομοκράτηση των εκπαιδευτικών και ουδόλως για την κάλυψη των κενών, έστω αυτών που προκύπτουν λόγω covid, την υγεία των μαθητών, των γονιών και των διδασκόντων και τα γνωστικά – μορφωτικά κενά μιας ολόκληρης γενιάς. Σε αυτή την επιλογή οι ευθύνες όσων τους συνδράμουν, έστω και από τη θέση του υφισταμένου, είναι υπαρκτές. Σε τελική ανάλυση, για όποιον συνάδελφο έχει διοικητική θέση αλλά δεν συμφωνεί με τις επιλογές της πολιτικής ηγεσίας, υπάρχει πάντα ο δρόμος της παραίτησης. Δεν νοείται να γινόμαστε συνεχώς μάρτυρες της γκρίζας ζώνης στην οποία κινείται το Υπουργείο και οι κατά τόπους υπηρεσίες του, που θέλουν να ασκούν πολιτική με ανυπόγραφες διαταγές και αγοραίο, μη θεσμικό τρόπο.
- Οι τοπικές αρχές πράγματι αντιμετώπισαν μια δύσκολη κατάσταση. Θεωρούμε ωστόσο ότι απέναντι σε μια – το λιγότερο ανεύθυνη – κεντρική διοίκηση απαιτείται ακόμα και ανοιχτή εναντίωση. (Ας δούμε και το παράδειγμα των Χανίων). Θεωρούμε επίσης ότι οι Δήμοι δεν έχουν καμία αρμοδιότητα να ανακοινώνουν τηλεκπαίδευση για τα κλειστά σχολεία.
Μέσα σε αυτό το χάος, που έχει γίνει καθημερινότητά μας, οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς αγωνιζόμαστε και θα αγωνιζόμαστε να κρατήσουμε όρθια τα σχολεία και να διεξαχθεί η εκπαιδευτική διαδικασία όσο το δυνατόν πιο απρόσκοπτα για το καλό των μαθητών μας και συνολικά της κοινωνίας.