Τις αναπτυξιακές προτεραιότητες της Κρήτης παρουσίασε αντιπροσωπεία της Περιφέρειας, σε ειδική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε προ ημερών στο υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, με αντικείμενο το νέο χωροταξικό σχεδιασμό.
Στην ημερίδα με τίτλο «Η αναθεώρηση των Περιφερειακών Χωροταξικών Πλαισίων ως μοχλός ανάπτυξης», με την παρουσία του υπουργού ΠΕΚΑ, Γιάννη Μανιάτη και του αναπληρωτή υπουργού Σταύρου Καλαφάτη, την Περιφέρεια Κρήτης εκπροσώπησε ο θεματικός αντιπεριφερειάρχης «Χωροταξίας και Περιβάλλοντος», Νίκος Καλογερής, καθώς και υπηρεσιακά στελέχη των αρμοδίων υπηρεσιών.
Όπως επισημάνθηκε στην ημερίδα, ζητούμενο για το υπουργείο και τις Περιφέρειες είναι να αποκτήσει η χώρα ένα επικαιροποιημένο και σύγχρονο αναπτυξιακό εργαλείο, που θα παρακολουθεί τις χωρικές εξελίξεις, θα υποδεικνύει ενέργειες και δράσεις ανάλογα με τις μεταβαλλόμενες ανάγκες και δεδομένα του χώρου, αναδεικνύοντας την ταυτότητα της Περιφέρειας και των χωρικών της ενοτήτων.
Επίσης, τονίστηκε ότι το σύστημα χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού, χρειάζεται αναθεώρηση, απλοποίηση και μεταρρύθμιση.
Προς αυτή την κατεύθυνση, ο αντιπεριφερειάρχης Κρήτης Ν. Καλογερής, αναφέρθηκε στην ανάγκη αναθεώρησης του χωροταξικού σχεδιασμού της Κρήτης και στην παρουσίασή του εστίασε στα μεγάλα έργα και στις παρεμβάσεις, οι οποίες εφόσον υλοποιηθούν θα αποτελέσουν μοχλό οικονομικής ανάπτυξης της Κρήτης.
Ως μείζον ζήτημα, σε περιφερειακό επίπεδο, ο κ. Καλογερής προέταξε την αναβάθμιση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, τονίζοντας ότι τα τροχαία δυστυχήματα έχουν εξελιχθεί σε μάστιγα για το νησί, ενώ επεσήμανε τη δυσάρεστη έκπληξη που νιώθουν και τη δυσαρέσκεια που εκφράζουν οι χιλιάδες τουρίστες που κινούνται στον δρόμο-καρμανιόλα την καλοκαιρινή περίοδο.
Επίσης, ο αντιπεριφερειάρχης αναφέρθηκε στην ανάγκη κατασκευής του νέου σύγχρονου αεροδρομίου στο Καστέλλι Ηρακλείου, σημειώνοντας ότι το «Ν. Καζαντζάκης» δεν επαρκεί για να καλύψει τις ανάγκες του νησιού, την ώρα μάλιστα που ο ανταγωνισμός με άλλους προορισμούς μεγαλώνει κι ενώ πολλάκις μεγάλα τουριστικά πρακτορεία του εξωτερικού έχουν εκφράσει δυσαρέσκεια για τις συνθήκες που επικρατούν στους δυο αερολιμένες του νησιού (Χανιά και Ηράκλειο).
Ν. Καλογερής: «Η Πολιτεία να αντιμετωπίσει την Κρήτη όπως της αξίζει»
Ο κ. Καλογερής σε δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.» ανέφερε: «Η Κρήτη θέτει στρατηγικής σημασίας θέματα, τα οποία πρέπει να λυθούν. Ο ΒΟΑΚ και το νέο αεροδρόμιο είναι δυο από αυτά. Δεν μπορεί από τη μια ο τουρίστας να φοβάται να κινηθεί στον δρόμο και από την άλλη να πέφτει από τα σύννεφα με τις συνθήκες που επικρατούν στο αεροδρόμιο. Ο ανταγωνισμός δεν μπορεί να περιμένει, άλλοι προορισμοί δουλεύουν στον τομέα των υποδομών και βελτιώνονται.
Είναι καιρός να αντιμετωπίσει η Πολιτεία την Κρήτη όπως της αξίζει. Συμβάλλουμε τα μέγιστα στο ΑΕΠ της χώρας με τον τουρισμό, επομένως επιβάλλεται να αλλάξει η εικόνα.
Στο σχέδιο αναθεώρησης του χωροταξικού ζητήσαμε συγκεκριμένα πράγματα, με ικανοποίηση είδαμε ότι οι περισσότερες προτάσεις μας έγιναν αποδεκτές από το υπουργείο Περιβάλλοντος και τους μελετητές, κι αυτό που μένει είναι να βεβαιωθούμε ότι όσα έχουμε ζητήσει θα συμπεριληφθούν στο επόμενο στάδιο της μελέτης».
Ξεκίνησε η διαβούλευση
Σημειώνεται ότι η διαβούλευση μεταξύ της Περιφέρειας Κρήτης και των μελετητών για την αναθεώρηση του Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού (ΠΠΧΣΑΑ) έχει ξεκινήσει και, μάλιστα, προ εικοσαημέρου περίπου είχε πραγματοποιηθεί στο Ηράκλειο συνάντηση με την μελετήτρια που έχει αναλάβει την εκπόνηση του σχεδίου, το οποίο περνάει πλέον στο επόμενο στάδιο, αυτό της αναθεώρησης και εξειδίκευσης, ενώ ανάλογη συνάντηση θα πραγματοποιηθεί εκ νέου τον Δεκέμβριο.
Το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κοινοποίησε πριν από περίπου ένα μήνα στην Περιφέρεια το εγκεκριμένο πόρισμα της έκθεσης αξιολόγησης για το Στάδιο Α2 του ΠΠΧΣΑΑ και έδωσε σχετική εντολή στους μελετητές να ξεκινήσουν τη διαδικασία εκπόνησης του πρώτου σταδίου της Β’ Φάσης, με κύριους στόχους: να αναθεωρηθούν οι κατευθύνσεις του, όπου βάσει της αξιολόγησης κριθεί αναγκαίο, να δοθεί έμφαση στη νέα διοικητική γεωγραφία και στα πεδία των νεώτερων πολιτικών (κλιματική αλλαγή, τοπίο, ΑΠΕ, οικονομική συγκυρία, βιοποικιλότητα, εδαφική συνοχή, θαλάσσια χωροταξία, κ.ά.).
Θα ακολουθήσει το δεύτερο στάδιο της Β’ Φάσης, το οποίο περιλαμβάνει την οριστικοποίηση των διατυπώσεων του Β.1. Σταδίου της Μελέτης, μετά την τήρηση της διαδικασίας δημοσιοποίησης και γνωμοδότησης του Περιφερειακού Συμβουλίου, καθώς και των λοιπών εμπλεκόμενων φορέων.
Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το γεγονός ότι από την αξιολόγηση δεν διαπιστώθηκε ανάγκη ριζικών ανατροπών στις στρατηγικές επιλογές και προτεραιότητες, ούτε και στο Πρότυπο Χωρικής Ανάπτυξης της Κρήτης, ενώ οι μελετητές είναι σύμφωνοι με την πλειοψηφία των προτάσεων-παρατηρήσεων της Περιφέρειας.
Η Περιφέρεια έχει ήδη αποστείλει στους Δήμους, τα Επιμελητήρια και τους εμπλεκόμενους φορείς την έκθεση αξιολόγησης του υπουργείου Περιβάλλοντος, προκειμένου να ξεκινήσει η διαβούλευση και να προετοιμαστεί η Κρήτη ενόψει της υποβολής των αναπτυξιακών προτάσεων, που θα συμπεριληφθούν στο τελικό κείμενο της αναθεώρησης του Χωροταξικού Σχεδιασμού.
Στα συμπεράσματα της έκθεσης αξιολόγησης του υπουργείου Περιβάλλοντος, όπου τεκμηριώνεται η αναγκαιότητα αναθεώρησης-εξειδίκευσης του Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού, αναφέρεται ότι η ανάγκη αναθεώρησης και περαιτέρω εξειδίκευσης αρκετών παραμέτρων του ΠΠΧΣΑΑ Κρήτης, προκύπτει λόγω των εξελίξεων που έχουν δρομολογηθεί σε κρίσιμους για την Κρήτη τομείς, όπως οι ΑΠΕ και οι σύνθετες και ολοκληρωμένες τουριστικές αναπτύξεις, αλλά και το νέο θεσμικό πλαίσιο και παράγοντες που σχετίζονται με τη διεθνή οικονομική κρίση.
Οι αναπτυξιακές προτεραιότητες της Κρήτης τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με όσα επισημαίνει το υπουργείο Περιβάλλοντος, πρέπει να είναι οι εξής:
– Ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας.
– Ενίσχυση του αγροτοδιατροφικού τομέα.
– Προώθηση καινοτομικών πρωτοβουλιών στον τομέα του τουρισμού.
– Εγρήγορση για απορρόφηση εγκεκριμένων χρηματοδοτήσεων τρέχουσας προγραμματικής περιόδου, διότι για την επόμενη περίοδο έως το 2020 θα επαναξιολογηθεί από την Ε.Ε. η δυνατότητα χρηματοδότησης της χώρας και επομένως και της Κρήτης, υπό το πρίσμα των νέων οικονομικών συνθηκών.