Τις προτάσεις και τα βασικά σημεία στα οποία διαφοροποιούνται οι αυτοδιοικητικοί του νησιού, αναφορικά με το νομοσχέδιο για τους ΟΤΑ, επεξεργάζεται η επταμελής επιτροπή που συστήθηκε από την Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κρήτης, η οποία και συνεδρίασε χθες στο Ρέθυμνο.
Οι εκπρόσωποι των δήμων του νησιού αναγνωρίζουν μεν τα θετικά σημεία του νομοσχεδίου επισημαίνουν όμως τους κινδύνους που το προτεινόμενο σχέδιο εγκυμονεί σε ότι αφορά την κυβερνησιμότητα των ΟΤΑ, την κατηγοριοποίηση τους και το προτεινόμενο εκλογικό σύστημα της απλής αναλογικής. Οι δήμαρχοι της Κρήτης είναι αντίθετοι στο σχέδιο νόμου, εκφράζοντας φόβους για ακυβερνησία των ΟΤΑ, για ομοσπονδιοποίηση δήμων και για δημιουργία δήμων δυο ταχυτήτων αφού, όπως τονίζουν, η προτεινόμενη κατηγοριοποίηση τους έχει γίνει με προχειρότητα χωρίς ποσοστικά κριτήρια ενώ δεν υπάρχει καμία αναφορά, όπως τονίζουν, για την αντιμετώπιση προβλημάτων, όπως η υποστελέχωση και η υποχρηματοδότηση των ΟΤΑ, ενώ προσθέτουν πως το σχέδιο νόμου δημιουργεί τεράστιες δυσκολίες θεσμικής συναίνεσης. Οι αυτοδιοικητικοί του νησιού επεξεργάζονται ένα αναλογικότερο σύστημα βάσει του οποίου μπορούν να διεξαχθούν οι επόμενες δημοτικές εκλογές.
Ειδικότερα, ο δήμαρχος Ρεθύμνου και μέλος της επιτροπής που έχει συσταθεί για την επεξεργασία των προτάσεων που θα εγκριθούν πρώτα από την ΠΕΔ Κρήτης και στη συνέχεια -στο τέλος της εβδομάδας- θα αποσταλούν στο υπουργείο σε δηλώσεις του τόνισε χαρακτηριστικά:
«Έγινε λοιπόν ένας πολύ γόνιμος διάλογος, κατατέθηκαν διάφορες προτάσεις. Συγκλίνουμε σε κάποια βασικά σημεία τα οποία θα τα καταγράψουμε και θα τα θέσουμε υπόψη όλων των δημάρχων της Κρήτης, ώστε η τελική πρόταση να είναι προϊόν όσον το δυνατόν ευρύτερης συναίνεσης. Θεωρούμε ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο έχει κάποιες θετικές διατάξεις, όμως στον βασικό του πυρήνα εγκυμονεί κινδύνους ακυβερνησίας και ομοσπονδοποίησης των δήμων. Η άποψη μας είναι ότι η τοπική αυτοδιοίκηση ως χώρος που πρέπει να επικρατεί η λογική της συναίνεσης, να βοηθούμε αυτή τη συναίνεση και θεσμικά. Δεν αρκεί να λέμε μόνο ότι πάμε για αναλογική. Πρέπει να δούμε αν αυτό που λέμε είναι απλή αναλογική και αν έχει και την απλή λογική μέσα της. Η συγκεκριμένη πρόταση του υπουργείου μας βρίσκει αντίθετους. Εμείς έχουμε επεξεργαστεί και ένα αναλογικότερο σύστημα το οποίο θεωρούμε τουλάχιστον ως μεταβατικό σύστημα, μπορεί να είναι και ένα πολύ καλό βήμα για να εξορθολογήσουμε κάποιες, αν θέλετε, υπερβολές που υπάρχουν στο σημερινό σύστημα ή αν θέλουμε μια ενιαία απλή αναλογική θα πρέπει να σέβεται τη συγκρότηση των δημοτικών παρατάξεων, να μην δημιουργεί τη δυνατότητα αυτής της τεράστιας ευκινησίας των συμβούλων και πλασματικών πλειοψηφιών και προφανώς να ανοίγει τον δρόμο για συνεργασίες των δημοτικών παρατάξεων. Όλα αυτά όμως θα τα επεξεργαστούμε, θα τα δώσουμε στην κρίση των υπόλοιπων συναδέλφων και θεωρώ ότι η ΠΕΔ Κρήτης πρωτοπορεί σε αυτό το θέμα διότι δεν αντιστέκεται σε ένα νομοσχέδιο αλλά και αντιπροτείνει και χαίρομαι και διαπιστώσαμε όλοι ότι είμαστε περίπου στην ίδια κατεύθυνση. Είμαστε υποχρεωμένοι να βιαστούμε διότι το νομοσχέδιο, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που σήμερα υπάρχει, από πλευράς του υπουργείου Εσωτερικών, τείνει να μπει στην ολομέλεια της βουλής στις 15 Ιουνίου. Άρα δεν έχουμε σύμμαχο τον χρόνο. Πρέπει να βιαστούμε και ό,τι κάνουμε να το κάνουμε σωστά. Είτε προς το τέλος της εβδομάδας αυτής, είτε στην αρχή της επόμενης θα πρέπει να έχουμε συγκροτήσει την πρόταση ΠΕΔ και να την έχουμε στείλει στο υπουργείο».
Από την πλευρά του ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Θοδωρής Νίνος ανέφερε: «Και η ΠΕΔ Κρήτης ευθαρσώς είπε ότι η συγκεκριμένη πρόταση του υπουργείου δεν αποτελεί ούτε μεταρρύθμιση, ούτε προσχέδιο νόμου, το οποίο λύνει βασικά προβλήματα και παθογένειες της αυτοδιοίκησης που έχουν ειπωθεί τα τελευταία χρόνια επανειλημμένα. Υπό αυτή την έννοια, η ουσιαστική διαφοροποίηση ή διαφορετική προσέγγιση στο θέμα της ΠΕΔ Κρήτης είναι ότι συστήθηκε αυτή η επιτροπή, η οποία θα κάνει μια εργασία μελέτης του Κλεισθένη και θα αντιπροτείνουμε σε βασικά σημεία του νομοσχεδίου τα οποία θεωρούμε ότι δημιουργούν περισσότερα προβλήματα από αυτά που επιλύουν. Μια αντιπρόταση την οποία θα υποβάλουμε στο υπουργείο γνωρίζοντας βέβαια ότι η διαβούλευση την οποία σε πολύ στενά πλαίσια έβαλε το υπουργείο, έχει λήξει από τις 14 Μαΐου. Το βασικότερο όλων, πέραν των κάποιων θετικών προτάσεων που εμπεριέχει το νομοσχέδιο, τα οποία καλό είναι να αναγνωρίσουμε ότι υπάρχουν και αυτά αλλά υπάρχουν σε πολύ πρόχειρο στάδιο και με όχι με ποσοτικοποιημένη μορφή, διατυπωμένα μέσα στο νομοσχέδιο, με αποτέλεσμα να μην μπορεί κάποιος να εκτιμήσει αν τελικά οδηγούν προς τη σωστή κατεύθυνση ή αν δημιουργήσουν περαιτέρω προβλήματα. Ένα τέτοιο πολύ σημαντικό και χαρακτηριστικό είναι η κατηγοριοποίηση των δήμων την οποία εισηγείται με το παρόν σχέδιο νόμου, το υπουργείο το οποίο όμως αποφεύγοντας να ποσοτικοποιήσει συντελεστές βάσει των οποίων θα γίνονται οι κατανομές των ΚΑΠ, τελικά δεν γνωρίζει κανείς πως θα γίνεται η χρηματοδότηση των δήμων. Ένα δεύτερο πολύ σημαντικό κομμάτι είναι το θέμα των εκλογών, με ποιο εκλογικό σύστημα θα προχωρήσει η αυτοδιοίκηση στις επόμενες εκλογές, για το οποίο νομίζω ότι είναι σύσσωμη η αντίδραση των στελεχών της αυτοδιοίκησης αλλά και των τοπικών κοινωνιών, είναι αρνητική ως προς τον τρόπο που επιχειρείται να περάσει μια πιο δημοκρατική αντιπροσώπευση του εκλογικού σώματος στα έδρανα των δημοτικών συμβουλίων. Νομίζω ότι ήταν ξεκάθαρες και σήμερα οι απόψεις των δημάρχων και των αιρετών που παρευρέθησαν στη σημερινή συνάντηση ότι είναι ώριμο το κλίμα να πάμε σε πιο αναλογικό εκλογικό σύστημα, αλλά έτσι όπως έχει διατυπωθεί η απλή αναλογική μέσα στο σχέδιο νόμου, όλοι εκτιμούν ότι θα οδηγηθούμε σε μια περίοδο, η οποία τελικά θα οδηγήσει σε έλλειψη δυνατότητας σωστής διακυβέρνησης των δήμων που είναι και το τελικό ζητούμενο, διότι επίσης όλοι συμμετέχουν και έχουν κοινό τόπο ότι αν η τοπική αυτοδιοίκηση λειτουργεί σωστά, μπαίνει το πρώτο λιθαράκι για να γίνει και η παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρα που όλοι περιμένουμε. Πάρα πολλά πράγματα δεν αγγίζει. Δεν αγγίζει την καταστατική θέση των αιρετών, δεν αγγίζει το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί με τους συνταξιούχους που ασχολούνται με την αυτοδιοίκηση, δεν λύνει τα προβλήματα υποχρηματοδότησης, δεν προτείνει λύσεις στα προβλήματα υποστελέχωσης που έχουν οι δήμοι, δεν λέει ξεκάθαρα τον τρόπο που θα χρηματοδοτηθούν οι διάφορες κατηγορίες των δήμων. Εμείς φοβόμαστε ότι θα δημιουργηθούν διαφορετικών ταχυτήτων δήμοι. Δεν αντιμετωπίζει την εκπαίδευση ή την αναβάθμιση μέσα από θεσμικό τρόπο και θεσμοθετημένες μεθόδους ενσωμάτωσης νέων τεχνολογιών από το υφιστάμενο προσωπικό που είναι η ψυχή των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης. Πάρα πολλά πράγματα μένουν πίσω».
Η επταμελής επιτροπή που έχει συσταθεί από την ΠΕΔ Κρήτης για να επεξεργαστεί τις προτάσεις αναφορικά με τον Κλεισθένη αποτελείται από τον Τάσο Βάμβουκα, δήμαρχο Χανίων (συντονιστής), τον Α. Ζερβό δήμαρχο Αγίου Νικολάου, τον Γ. Μαρινάκη δήμαρχο Ρεθύμνου, τον Γ. Μαλανδράκη δήμαρχο Πλατανιά, τον Π. Ινιωτάκη αντιδήμαρχο Ηρακλείου Ζ. Δοξαστάκη πρόεδρο Ένωσης δημάρχων Κρήτης, και Γ. Μηλιαρά γενικό γραμματέα ΔΣ Ένωσης Δημάρχων Κρήτης.