Την ώρα που οι μισθοί και οι συντάξεις μειώνονται, η ανεργία αυξάνεται και η καταναλωτική δύναμη των πολιτών συρρικνώνεται, οι τιμές σε βασικά είδη ανάγκης εξακολουθούν να διατηρούνται σε πολύ υψηλά επίπεδα. Επίπεδα δυσανάλογα με τα εισοδήματα και την αγοραστική δυνατότητα των περισσότερων πολιτών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝ.ΕΜ.Υ.) της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), για έκτο συνεχόμενο μήνα καταγράφεται υποχώρηση του επιπέδου των τιμών σε αγαθά και υπηρεσίες, ωστόσο οι όποιες μειώσεις είναι ανεπαίσθητες για τους καταναλωτές.
Η πτώση ανήλθε σε 1,3% τον Αύγουστο του 2013, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο και προήλθε κυρίως από την διολίσθηση των τιμών σε κατηγορίες αγαθών και υπηρεσιών όπως, τα είδη νοικοκυριού κατά 5,7%, οι επικοινωνίες κατά 4,3% και η εκπαίδευση κατά 4,0%.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σε σχέση με τον Αύγουστο του 2012, παρατηρείται ότι σε πολλά βασικά είδη οι τιμές κινήθηκαν ανοδικά, παρά την υποχώρηση του γενικού δείκτη (νωπές πατάτες και φρούτα, κρέατα, τιμολόγια ΔΕΗ).
Παρόμοια είναι και η εικόνα που επικρατεί, όσον αφορά στη μηνιαία μεταβολή του Δείκτη, καθώς σε σχέση με τον Ιούλιο του 2013 παρατηρείται μείωση κατά 1,6%, κυρίως λόγω των θερινών εκπτώσεων στη κατηγορία της ένδυσης και υπόδησης (-15,7%), όσο και των αγαθών – ειδών νοικοκυριού και υπηρεσιών (-3,4%).
Όσο για τη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση, με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, το μέτρο μάλλον δεν φαίνεται να αποδίδει τα αναμενόμενα προς όφελος των καταναλωτών. Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, αρνητική εντύπωση προκαλείται από την οριακή υποχώρηση των τιμών στο κλάδο της εστίασης (-1,4%), καθώς όπως σημειώνει η Εθνική Συνομοσπονδία Εμπορίου: «θα ανέμενε κανείς πως η εφαρμογή του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ από τις επιχειρήσεις του κλάδου (ξενοδοχεία, εστιατόρια, καφετέριες), θα λειτουργούσε ευεργετικά στην αποκατάσταση της ομαλής λειτουργίας της αγοράς και της συνεπαγόμενης ελάφρυνσης του καταναλωτικού κοινού».
Πάντως, η ΕΣΕΕ υπογραμμίζει την πίεση (αυξημένη φορολόγηση, χαράτσι ΔΕΗ, μεγάλη συρρίκνωση κύκλου εργασιών κ.λπ.) που έχει ασκηθεί στις επιχειρήσεις του κλάδου της εστίασης, καθώς και το γεγονός ότι πολλές από αυτές είχαν ήδη απορροφήσει την αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ από την αρχή εφαρμογής του μέτρου.