Πώς θα σας φαινόταν αν βλέπατε επαναλαμβανόμενα διαφημιστικά μηνύματα, τα οποία θα παρακινούσαν τους πολίτες-καταναλωτές στη χρήση παραισθησιογόνων ουσιών ή στην άμετρη κατανάλωση αλκοολούχων ποτών;
Αδιανόητο θα ισχυριστεί κάποιος, ακόμα και ως ιδέα να προβάλλονται εθιστικές συνήθειες που μπορεί να καταστρέψουν ποικιλοτρόπως τους «χρήστες» αλλά και το περιβάλλον τους.
Ωστόσο, αν ο «εθισμός» επιφέρει πολλά κρατικά κέρδη -αχ, αυτό το «κέρδος»- τότε μπορεί να προβάλλεται και να διαφημίζεται όσο θέλει. Η απόλυτη «αποθέωση» του τζόγου -εφόσον είναι κρατικός- είναι πλέον εμφανής, αφού το μεγαλύτερο μέρος της τηλεοπτικής και όχι μόνο διαφήμισης τον προβάλλει και τον προωθεί, αδιαφορώντας για τις κοινωνικές επιπτώσεις!
Αφού, ο «ανιψιός» αδυνατεί να εξοντώσει φυσικά τον εύπορο τηλεοπτικό «θειούλη», προκειμένου να τον κληρονομήσει -εκπληκτικά «έξυπνο» και συνάμα «ηθικό» το μήνυμα- καταφεύγει ως έσχατο μέσο πλουτισμού του στη συμπλήρωση κάθε δελτίου που μπορεί να κάνει το «όνειρό» του πραγματικότητα. Τέτοια βλακώδη και χυδαία συνάμα προσπαθούν να πείσουν την «πλέμπα», εν μέσω κρίσης μάλιστα, να ενισχύει τα κρατικά και όχι μόνο έσοδα, με την απαραίτητη για την περίσταση «ελπίδα» ότι μπορούν να πραγματοποιήσουν το καταναλωτικό τους όνειρο, αν «επενδύσουν» στον τζόγο.
Αλήθεια οι πάσης φύσεως εταιρείες του τζόγου, κοντά στον «πακτωλό» χρημάτων που ξοδεύουν για να διαφημιστούν, γιατί δεν παραγγέλνουν μια έρευνα, ώστε να εξαχθούν συμπεράσματα για το βαθμό της καταστροφικής επίδρασης που έχει στην κοινωνία η προσκόλληση στον κρατικό τζόγο; Ενδιαφέρονται κάποιοι, αν οικογένειες διαλύονται, αν νέοι και νέες -συχνά ανήλικοι- σπαταλούν το χαρτζιλίκι τους συμπληρώνοντας δελτία, αν χρεοκοπούν περαιτέρω πολίτες παραδομένοι στο πάθος τους;
Προφανώς το μόνο που ενδιαφέρει όλους αυτούς είναι οι «ισολογισμοί» και η αύξηση του «τζίρου»! Ένα άλλο εύλογο ερώτημα που προκύπτει είναι, αν αυτή η «έρμη» κοινωνία εν τέλει προστατεύεται ή έχει αφεθεί έρμαιο στην κυριαρχία του «κέρδους»; Το ερώτημα προφανώς είναι ρητορικό και τα συμπεράσματα προφανή…
* Ο Μιχάλης Τζανάκης είναι φιλόλογος-συγγραφέας
istor.tzanakis@gmail.com