Της Μαργαρίτας Γερούκη
Όταν το 2003 εντάχθηκε η αγωγή υγείας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση θεωρήθηκε εκπαιδευτική καινοτομία! Στο ΦΕΚ 304/2003, στα πλαίσια των θεματικών ενοτήτων της αγωγής υγείας, παρουσιάστηκε και η σεξουαλική αγωγή. Έξι χρόνια αργότερα, μόνο το 1,6% των σχολικών προγραμμάτων αγωγής υγείας αφορούσαν θέματα σεξουαλικής αγωγής. Η σεξουαλική αγωγή υπήρξε μια «καινοτόμα δράση» στην οποία δεν ανταποκρίθηκαν οι εκπαιδευτικοί. Το οξύμωρο είναι ότι οι εκπαιδευτικοί στην συντριπτική πλειοψηφία, όπως και οι περισσότεροι γονείς στην Ελλάδα, θεωρούν τη σεξουαλική αγωγή απαραίτητη! Στατιστικά εδώ και χρόνια οι γονείς που έχουν αντίθετη άποψη είναι ελάχιστοι, αν και συνήθως φωνάζουν πιο δυνατά σε σχέση με τη σιωπηλή πλειοψηφία.
Τι ήταν αυτό που εμπόδιζε τη σεξουαλική αγωγή να υιοθετηθεί ως καινοτόμα (τότε) δράση; Οι εκπαιδευτικοί ήταν σαφείς. Πρώτον, δεν ένιωθαν επαρκώς εκπαιδευμένοι, ούτε είχαν υλικό στη διάθεσή τους. Οι εκπαιδευτικοί αποφασίσουν για κάποια δράση με βάση τις στάσεις, τις γνώσεις και τις δεξιότητες τους, τη στήριξη και βοήθεια που λαμβάνουν από συναδέλφους αλλά και την κεντρική διοίκηση. Όταν οι εκπαιδευτικοί δέχονται αντιφατικά μηνύματα για κάποια εκπαιδευτική δράση συνήθως αποφασίζουν να μην κάνουν τίποτε.
Στο ζήτημα της σεξουαλικής αγωγής οι εκπαιδευτικοί δέχονται αντιφατικά μηνύματα από πολλές κατευθύνσεις και όχι μόνο την άρνηση μιας απειροελάχιστης ομάδας γονέων με ακραίες απόψεις. Για παράδειγμα, ενώ γίνεται αναφορά στο αναλυτικό πρόγραμμα του νηπιαγωγείου και του δημοτικού στη γνώση των γεννητικών οργάνων, στα βιβλία της Α’ τάξης, το ανθρώπινο σώμα, στο μάθημα «Μαθαίνω το σώμα μου», απεικονίζεται με μαγιό! Τον Ιούνιο τέσσερις νηπιαγωγοί στα Χανιά διώκονται δικαστικά διότι δίδαξαν τη σωστή ονομασία των γεννητικών οργάνων. Σύμφωνα με πρόσφατη εγκύκλιο του ΙΕΠ, για την υλοποίηση προγραμμάτων σεξουαλικής αγωγής, σε αντίθεση με άλλα προγράμματα, χρειάζεται η ενυπόγραφη συγκατάθεση των γονέων. Τέλος, αν και το υπουργείο Παιδείας έχει βιβλία σεξουαλικής αγωγής για όλες τις βαθμίδες, το πρώτο ήδη από το 2000, αυτά δεν έφτασαν ποτέ στις σχολικές τάξεις και οι εκπαιδευτικοί δεν επιμορφώθηκαν ποτέ συστηματικά. Στατιστικά, το ποσοστό επαρκώς επιμορφωμένων εκπαιδευτικών και των δύο βαθμίδων για θέματα σεξουαλικής αγωγής στην Ελλάδα είναι αμελητέο.
Σήμερα η σεξουαλική αγωγή, στα πλαίσια της καλλιέργειας σύγχρονων δεξιοτήτων, εμφανίζεται στον σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας για τον Σεπτέμβριο στον θεματικό κύκλο «Ζω καλύτερα». Στη δημόσια διαβούλευση του νομοσχεδίου για την παιδεία, η οποία έσπασε ρεκόρ σχολίων, πολλά αφορούσαν τη σεξουαλική αγωγή. Υπήρχαν σχόλια με επιστημονική τεκμηρίωση και άλλα παντελώς ατεκμηρίωτα ή ακόμη ψευδή και αποπροσανατολιστικά. Εδώ σε ολόκληρη Μητρόπολη Πειραιά η σεξουαλική αγωγή αντιμετωπίζεται από το Γραφείο επί των Αιρέσεων και Παραθρησκειών, θα ενοχληθούμε από μερικά σχόλια ανθρώπων που μπερδεύουν τη σεξουαλική αγωγή στο σχολείο με το Κάμα Σούτρα;
Ανώφελο είναι να ενεργείς με τον ίδιο τρόπο περιμένοντας διαφορετικά αποτελέσματα. Στη Μ. Βρετανία η αγωγή διαπροσωπικών σχέσεων και σεξουαλικότητας διδάσκεται υποχρεωτικά σε όλες τις βαθμίδες από τη φετινή σχολική χρονιά, ενώ διδασκόταν ως επιλογή για δεκαετίες. Τα τελευταία δύο χρόνια οι βρετανικές εκπαιδευτικές αρχές και φορείς που δραστηριοποιούνται στη σεξουαλική αγωγή επιμορφώνουν συστηματικά τις/τους εκπαιδευτικούς της χώρας. Εμείς είμαστε σίγουροι ότι αυτό θα το κάνουμε μέχρι το Σεπτέμβριο, χωρίς να έχουμε εικόνα ούτε του περιεχομένου, ούτε της μεθοδολογίας, ούτε του υλικού. Χωρίς καν να έχουμε μεταφράσει στα ελληνικά τον οδηγό της ΟΥΝΕΣΚΟ που αποτελεί κατευθυντήρια γραμμή για τη σεξουαλική αγωγή παγκόσμια. Χωρίς τέλος να έχουμε περάσει το μήνυμα στην κοινωνία ότι τα προγράμματα σεξουαλικής αγωγής έχουν ως στόχο την υγεία.
ΥΣ. Κρατάμε οργανωμένα και συστηματικά τα παιδιά μας στο σκοτάδι και αποφυλακίζουμε παιδεραστές. Ντρέπομαι!