Σημαντική τονωτική ένεση για τα εμπορικά καταστήματα του Ρεθύμνου αποδείχτηκε η τουριστική κίνηση του τελευταίου ενάμιση μήνα. Οι έμποροι χαρακτηρίζουν ως αναπάντεχη την κίνηση που σημειώθηκε στην πόλη, την οποία σε καμία περίπτωση δεν περίμεναν και δεν υπολόγιζαν και αποτέλεσε μια πολύ καλή οικονομική ανάσα εν όψει και του δύσκολου χειμώνα που έρχεται. Τα εμπορικά καταστήματα, όπως ήταν φυσικό, ακολούθησαν την θετική πορεία του τουρισμού και της εστίασης και αποκόμισαν σημαντικά οφέλη, αφού μετά από δέκα και πλέον μήνες είδαν τα ταμεία τους να ενισχύονται. Ευχή και ελπίδα όλων είναι η θετική αύτη εικόνα να συνεχιστεί και τον επόμενο μήνα, ο οποίος είθισται τουριστικά να θεωρείται ένας καλός μήνες για τις επιχειρήσεις. Εάν αυτό συμβεί, όπως τονίζει ο πρόεδρος του εμπορικού συλλόγου, είναι εφικτό να αποφευχθούν τα πολλά λουκέτα στην αγορά, αφού όλοι γνωρίζουν πως μετά τον Οκτώβριο τα πράγματα θα είναι πολύ δύσκολα για τους επιχειρηματίες.
Ήδη από αύριο Τετάρτη, όπως ενημερώνει ο Εμπορικός Σύλλογος Ρεθύμνης, τους συναδέλφους εμπόρους και τους καταναλωτές, ξεκινούν σε όλη την Κρήτη οι ενδιάμεσες εκπτώσεις.
Κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, πέραν της αναγραφής της παλαιάς και της νέας τιμής των προϊόντων και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και η εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.
Οι εμπορικές επιχειρήσεις έχουν την υποχρέωση αναγραφής της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και των υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση.
Ο Εμπορικός Σύλλογος Ρεθύμνης, καλεί το καταναλωτικό κοινό, να προτιμήσει τις ντόπιες εμπορικές επιχειρήσεις και να επωφεληθεί της εκπτωτικής περιόδου, με γνώμονα την τελική τιμή και την ποιότητα των προϊόντων.
Σε σχετικές δηλώσεις του ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνης, Γιώργος Πολιουδάκης, ανέφερε:
«είμαστε πάρα πολύ ευχαριστημένοι από την κίνηση που καταγράφηκε το τελευταίο 40ημερο, καθώς ήταν κάτι το οποίο δεν το περιμέναμε.
Από τις 10 του Ιούλη και μετά στην ουσία άλλαξε η εικόνα και τονώθηκε η κίνηση και οι τζίροι των επιχειρήσεών μας. Ήταν μια ευχάριστη έκπληξη, καθώς δούλεψαν όλοι, εστίαση, ξενοδοχεία, καταστήματα. Είχε πολύ κόσμο βέβαια, και τονώθηκε στο σύνολό της η αγορά. Τώρα το θέμα είναι η εικόνα αύτη να διατηρηθεί όσο γίνεται περισσότερο. Σιγά σιγά έχει ήδη τώρα μια εβδομάδα μια μικρή πτώση, αλλά εντάξει θέλω να πιστεύω ότι και ο Σεπτέμβρης καλά θα πάει. Παραδοσιακά είναι καλός μήνας. θέλω να πιστεύω ότι η αυξημένη κίνηση που σημειώθηκε θα συμβάλλει ώστε να μην έχουμε λουκέτα στην αγορά ή αν έχουμε να έχουμε ελάχιστα. Έχουμε μπροστά μας ένα δύσκολο χειμώνα, δεν ξέρουμε τι θα γίνει με την επιδημιολογική κατάσταση, ελπίζουμε όλοι να μην έχουμε άλλο lockdown και όλα τα μέτρα που θα παίρνουν να είναι κατά των ανεμβολίαστων και να μην επηρεάζουν τους εμβολιασμένους» ανέφερε ο κ. Πολιουδάκης προσθέτοντας ότι από αύριο ξεκινούν και οι ενδιάμεσες εκπτώσεις στα καταστήματα του Ρεθύμνου: «Η εκπτωτική περίοδος συνεχίζεται, καθώς από Τετάρτη έχουμε τις ενδιάμεσες εκπτώσεις και πιστεύω ότι θα υπάρχει μια κάποια κίνηση να ξεπουλήσουν τα εμπορεύματά τους οι επιχειρηματίες για να συνεχίσουμε μετά στο χειμώνα. Το χειμερινό εμπόρευμα υπάρχει από πέρυσι στα καταστήματα καθώς δεν πουλήθηκε γιατί οι έμποροι πέρυσι είχαν κάνει προμήθειες, όμως επιβλήθηκε τον Νοέμβρη το lockdown, έκλεισαν και πούλησαν από ελάχιστα έως καθόλου».
Θερινές εκπτώσεις: Υψηλότερος τζίρος από το 2020 για μία στις τρεις επιχειρήσεις
Μερική επιβεβαίωση των προσδοκιών των εμπόρων από τις θερινές εκπτώσεις προκύπτει από τα αποτελέσματα της έρευνας θερινών εκπτώσεων που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Μικρομεσαίων της ΕΣΕΕ (ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ).
Οι πιέσεις συνεχίζονται, για τους περισσότερους αν και με μικρότερη ένταση, όπως αναφέρεται σχετικά. Όπως συνάγεται από τα αποτελέσματα της έρευνας, διαφαίνεται μια σχετική ομαλοποίηση της κατάστασης της αγοράς και τάσεις επιστροφής στην κανονικότητα.
Ωστόσο, καταγράφονται κλαδικές και περιφερειακές διαφοροποιήσεις. Η επισκεψιμότητα ήταν χαμηλότερη ιδιαίτερα στα μεγάλα καταστήματα οικιακού εξοπλισμού των αστικών κέντρων κάτι που ενισχύθηκε το τελευταίο δεκαήμερο, στοιχείο που θα μπορούσε να αποδοθεί στο ότι για πολλούς συνεχίζονται οι διακοπές. Αντίθετα περιοχές όπως το Νότιο Αιγαίο ή η Κρήτη -εκεί δηλαδή που η τουριστική κίνηση έδειξε μια ιδιαίτερη δυναμική- αλλά και στον κλάδο ένδυσης και υπόδησης, το λιανικό εμπόριο παρουσίασε μια πιο θετική δυναμική.
Είναι σαφές, αναφέρει η ΕΣΕΕ, ότι οι εξελίξεις στο λιανικό εμπόριο θα εξαρτηθούν τόσο από τα υγειονομικά δεδομένα όσο και από τη χρονική συγκυρία απόσυρσης των μέτρων στήριξης.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας της ΕΣΕΕ η εικόνα που διαμορφώθηκε στην περίοδο των θερινών εκπτώσεων έχει ως εξής:
- Η αίσθηση των εμπόρων για την κίνηση των θερινών εκπτώσεων πάντα σε σύγκριση με τα τελευταία χρόνια και τηρουμένων των ιδιαιτεροτήτων της κάθε περιόδου, είναι σχετικά θετικότερη.
- Βέβαια, το χρονικό διάστημα με το οποίο γίνεται η σύγκριση (καλοκαίρι 2020) η συρρίκνωση των πωλήσεων λόγω της πανδημίας του Covid-19 ήταν εξαιρετικά ισχυρή.
- Μία στις τρεις επιχειρήσεις (34%) πραγματοποίησε υψηλότερες πωλήσεις κατά τη διάρκεια της θερινής εκπτωτικής περιόδου σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
- Περίπου τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις παρουσίασαν πτώση του κύκλου εργασιών τους κατά τη διάρκεια των φετινών θερινών εκπτώσεων κάτι που υπογραμμίζει το μέγεθος των πιέσεων σε σημαντικό τμήμα επιχειρήσεων.
- Επομένως είναι περισσότερες οι επιχειρήσεις που για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, εντός της πανδημίας, παρουσιάζουν μείωση έναντι αυτών που καταφέρνουν να ανακάμψουν. Επομένως η αγορά θα χρειαστεί περαιτέρω στήριξη μέχρι την επιστροφή στην κανονικότητα και την ομαλοποίηση της λειτουργίας της.
- Επιπλέον, οι μισές επιχειρήσεις είχαν υψηλότερες αναμονές και περίμεναν καλύτερες επιδόσεις.
- Σε μία στις τρεις επιχειρήσεις (34%) από όσες πραγματοποίησαν αύξηση του κύκλου εργασιών, η τόνωση των πωλήσεων δεν ξεπέρασε το 10%. Στο ίδιο πλαίσιο σωρευτικά, για σχεδόν δύο στις τρεις επιχειρήσεις ο κύκλος εργασιών κινήθηκε μεν ανοδικά στις εκπτώσεις, αλλά δεν ξεπέρασε το 20%.
- Αντίστοιχα, για μία στις δύο επιχειρήσεις των οποίο ο κύκλος εργασιών κινήθηκε πτωτικά, η συρρίκνωση δεν υπερέβη το 20%. Η σχετικά βελτιωμένη εικόνα που εμφανίζεται συγκριτικά με τις θερινές εκπτώσεις του 2020 συνηγορούν υπέρ της επιβράδυνσης της πτώσης του τζίρου, μετά τη συντριπτική μείωση πέρυσι.
- Για την πλειονότητα των επιχειρήσεων (60%) η αγοραστική κίνηση είναι καλύτερη κατά το εκπτωτικό δεκαπενθήμερο του Ιουλίου, συμπεριφορά που επαναλαμβάνεται συστηματικά όλα τα προηγούμενα έτη.
- Για έξι στις δέκα επιχειρήσεις (59%) ο Ιούλιος ήταν η καλύτερη περίοδος από πλευράς πραγματοποίησης πωλήσεων, εύρημα που παρατηρείται παραδοσιακά και αφορά κυρίως τις πρώτες εβδομάδες των εκπτώσεων.
- Στο ίδιο πλαίσιο κινήθηκε και η επισκεψιμότητα στα φυσικά καταστήματα αφού περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις σημείωσαν χαμηλότερη επισκεψιμότητα ακόμη και σε σχέση με πέρυσι, εξέλιξη που μπορεί να συνδέεται τόσο με το φόβο μετάδοσης της πανδημίας όσο και με την ευρύτερη αξιοποίηση των ηλεκτρονικών μέσων συναλλαγής.
- Οι επιχειρήσεις έχουν εξοικειωθεί σε μεγαλύτερο βαθμό με το κόστος προσαρμογής της επιχείρησης εν μέσω της υγειονομικής κρίσης. Ως εκ τούτου, μία στις πέντε εκτιμά το κόστος προσαρμογής ως υψηλό ή πολύ υψηλό όταν πέρυσι οι επιχειρήσεις αυτές ήταν μία στις τρεις.
- Πλέον, δύο στις τρεις επιχειρήσεις εκτιμούν ότι η χρήση μάσκας είτε επηρέασε θετικά, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη, είτε δεν επηρέασε καθόλου τη λειτουργία της επιχείρησης στο χώρο του καταστήματος. Η εικόνα αυτή είναι σαφώς βελτιωμένη σε σχέση με πέρυσι, και μάλιστα σε έναν κλάδο όπου η χρήση μάσκας τηρείται σχεδόν καθολικά.
- Σε ό,τι αφορά τα μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων εν μέσω πανδημίας, μία στις τρεις επιχειρήσεις θεωρεί πως πρέπει να διατηρηθεί η μείωση των μισθωμάτων (ενοικίων). Επίσης, μία στις επτά επιχειρήσεις δηλώνει την προτίμησή της για την επιστρεπτέα προκαταβολή και ακολουθούν οι υπόλοιπες κατηγορίες.
- Μεγάλη αποδοχή των εμβολίων παρατηρείται στον κλάδο αφού τόσο οι ιδιοκτήτες όσο και το προσωπικό έχει εμβολιαστεί σε συντριπτικό βαθμό.
- Σε επίπεδο κλάδων, η εικόνα είναι μεικτή. Ο κλάδος των οικιακών συσκευών παρουσιάζει χειρότερη εικόνα χωρίς να παρατηρούνται έντονες διαφοροποιήσεις.
- Αξιοσημείωτες διαφοροποιήσεις καταγράφονται ανά μεγάλη γεωγραφική περιοχή. Οι καλύτερες επιδόσεις στη νησιωτική χώρα αλλά και στη βόρεια Ελλάδα σχετίζονται με τον τουρισμό, ενώ στην Αττική οι κλιματολογικές συνθήκες και ο συνωστισμός φαίνεται ότι δεν λειτούργησαν θετικά προς την ενίσχυση της αγοράς.