Την Τετάρτη 19 Νοεμβρίου παρουσιάστηκε σε παγκόσμια πρώτη εκτέλεση το νέο μουσικό δημιούργημα, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, του Γιώργη Ιωάννου Κουμεντάκη, ο οποίος είναι γέννημα και θρέμμα του Ρεθύμνου, αλλά διαπρέπει ως μουσικός συνθέτης σε όλη την Ευρώπη και σε όλον τον κόσμο.
Για το πρωτότυπο μουσικό έργο του υπενθυμίζω μόνο ένα, παγκόσμια γνωστό δημιούργημά του: τη μουσική της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 στην Αθήνα.
Το νέο έργο του είναι μουσικό-όπερα. Η όπερα είναι μετεξέλιξη του αρχαίου δράματος στην Ευρώπη. Όπως το αρχαίο ελληνικό δράμα (τραγωδία, σατυρικό δράμα, κωμωδία) είναι έργο πολυσύνθετο και πολυσήμαντο, έτσι και η εξέλιξή του σε όπερα, στην Ευρώπη και σε όλο τον κόσμο, είναι επίσης έργο βαρυσήμαντο και πολυσύνθετο, αφού, εκτός από τη μουσική, έχει ταυτόχρονα σκηνοθεσία, σκηνογραφία, τραγούδι, μονοφωνικό και πολυφωνικό, κείμενο ποιητικό με μηνύματα πανανθρώπινα. Έχει και περιεχόμενο που αγγίζει στον θεατή, τον επηρεάζει και τον προβληματίζει.
Η Φόνισσα – όπερα του Γιώργη Κουμεντάκη αντλεί την υπόθεσή της από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Σ’ αυτό το κοινωνικό και ψυχογραφικό μυθιστόρημα ο Παπαδιαμάντης αναφέρεται σε μια βασανισμένη, φτωχή και κακότυχη χωριατοπούλα, την Φραγκογιαννού, η οποία από τα βάσανα και δυστυχίες της ζωής της απελπίζεται, χάνει τα λογικά της και της γίνεται έμμονη ιδέα ότι τα θηλυκά παιδιά θα έχουν, όπως και αυτή, μόνο βάσανα στη ζωή τους. Γι’ αυτό και δεν πρέπει να τα αφήνει να ζουν και να μεγαλώνουν, αλλά αποφασίζει να τα πνίγει.
Σε αυτή την τραγικού περιεχόμενου πραγματικότητα ο Γιώργης Κουμεντάκης κινήθηκε με τη μουσική δεξιοτεχνία του και δημιούργησε τη δική του Φόνισσα – όπερα, η οποία περιστρέφεται γύρω από τα ουσιώδη στοιχεία του μυθιστορήματος του Παπαδιαμάντη.
Οι θεατές απόλαυσαν αυτό το μουσικό δημιούργημα προσφερόμενο με έμμετρη φωνή από την αρχή μέχρι το τέλος. Μονωδίες, διωδίες, τετραφωνίες, πολυφωνικές μουσικές φωνές πλημμύρισαν την κατάμεστη αίθουσα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και οι θεατές καθηλώθηκαν κυριολεκτικά από το μεγαλείο της μουσικής και τις καλλιτεχνικές ικανότητες των ηθοποιών, ανδρών – γυναικών – παιδιών.
Η μουσική βασίστηκε – αντλήθηκε από την παραδοσιακή ελληνική μουσική, την οποία μετουσίωσε ο Γιώργης Κουμεντάκης σε ευχάριστο, μελωδικό, ψυχωφελές δημιούργημα, το οποίο ενθουσίασε το κοινό ακροατήριο, που ανταπέδωσε με το ενθουσιαστικό χειροκρότημά του σε όλους τους ηθοποιούς και συντελεστές της παράστασης. Ιδιαίτερα όμως θερμό, μέχρι σεισμού, ήταν το χειροκρότημα στον δημιουργό της όπερας, στον Γιώργη Κουμεντάκη.
Εύχομαι το νέο μουσικό δημιούργημά του να είναι καλοτάξιδο σ’ όλο τον κόσμο και στον ίδιο να συνεχίσει την ανοδική μουσική δημιουργική πορεία του.