Την ικανοποίηση της για την υιοθέτηση σε μεγάλο βαθμό των προτάσεων της για το Κτηματολόγιο και τους Δασικούς Χάρτες,εκφράζει η Επιτροπή Κοινότητας Αρμένων Ρεθύμνου,που σε σχετική ανακοίνωση της αναφέρει τα παρακάτω:
Με ιδιαίτερη χαρά παρατηρούμε ότι οι προτάσεις της επιτροπής της κοινότητας Αρμένων για το κτηματολόγιο και τους δασικούς χάρτες, παίρνουν σε μεγάλο βαθμό σάρκα και οστά μέσω των ρυθμίσεων που εισάγουν τα αρμόδια υπουργεία προς ψήφιση στη βουλή των Ελλήνων.
Η αρχή έγινε με την υπό ψήφιση πρόταση για επίλυση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των δασικών χαρτών ανάμεσα στο Ελληνικό δημόσιο και τους ιδιώτες, μέσω επιτροπής. Το σημαντικό για την περιοχή της κοινότητας αλλά και όλων των άλλων περιοχών πρώτης κτηματογράφησης, είναι η αναγνώριση τελεσίδικα του δικαιώματος ιδιοκτησίας σύμφωνα με τις εγγραφές μας στο κτηματολόγιο. Το δημόσιο δεν βάζει πλέον ζητήματα ιδιοκτησίας για τα ακίνητα μας που περιλαμβάνονται στο δασικό χάρτη. Για να μην γίνουν παρανοήσεις, τονίζουμε ότι η διαδικασία υποβολής αντιρρήσεων για την μορφή συνεχίζεται κανονικά και λήγει 10 Δεκεμβρίου.
Επίσης οι χρονοβόρες και πανάκριβες διορθώσεις του κτηματολογίου φαίνεται να παίρνουν τέλος με την αποδοχή της πρότασης μας για την διόρθωση των λαθών και της εγγραφής ((αγνώστου )) ιδιοκτήτη εξωδικαστικά. Προτείνεται η σύσταση επιτροπής διαμεσολάβησης για την επίλυση των διαφορών αυτών. Επίσης παρατείνεται για ένα έτος(31/12/2022) η διόρθωση των εσφαλμένων εγγραφών.
Παραθέτουμε αποσπασματικά τις ρυθμίσεις για τα παραπάνω θέματα και οφείλουμε να ευχαριστήσουμε τους θεσμικούς φορείς του Ρεθύμνου για την συμβολή τους στην επίλυση των χρόνιων αυτών προβλημάτων (ιδιαίτερα τον βουλευτή της Κυβέρνησης Γιάννη Κεφαλογιάννη).
1.Διευκολύνσεις στη διόρθωση των ανακριβειών πρώτων εγγραφών του Κτηματολογίου.
Με το νομοσχέδιο δίνεται παράταση ενός έτους (έως 31-12-2022) για τη διόρθωση ανακριβειών των πρώτων κτηματολογικών εγγραφών. Δίδεται, δηλαδή, η δυνατότητα διόρθωσης (εξωδικαστικά ή δικαστικά) όλων των σφαλμάτων, είτε αφορούν σε ακίνητα γνωστού είτε άγνωστου ιδιοκτήτη. Ενόψει μάλιστα του ότι στις 31-12-2021 όλα τα ακίνητα που είχαν καταγραφεί ως αγνώστου ιδιοκτήτη θα περιέρχονταν στο Ελληνικό Δημόσιο, η παραπάνω παράταση είναι απολύτως απαραίτητη προκειμένου οι πολίτες να ελέγξουν τις πρώτες εγγραφές των ακινήτων τους και να τις διορθώσουν ώστε να προφυλάξουν την περιουσία τους.
Επιπλέον, με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο εισάγεται η δυνατότητα διόρθωσης ανακριβειών των πρώτων κτηματολογικών εγγραφών με τη διαδικασία της διαμεσολάβησης. Τούτο αποτελεί πρωτοτυπία, καθώς μέχρι σήμερα για τις σχετικές διορθώσεις απαιτείται η έκδοση αμετάκλητης δικαστικής απόφασης (μετά και τον Άρειο Πάγο). Πλέον, οι ιδιώτες, εάν συμφωνούν, μπορούν να λύνουν τη διαφορά συμβιβαστικά γλιτώνοντας χρόνο και χρήμα. Εξάλλου, η εν λόγω αλλαγή εμπίπτει στη γενικότερη πρόθεση της Κυβέρνησης για ικανοποίηση της επιταγής των θεσμών για προώθηση των εναλλακτικών μεθόδων επίλυσης των διαφορών.
Επίσης, αναμορφώνεται η διαδικασία διόρθωσης προδήλων σφαλμάτων με την ένδειξη «άγνωστου ιδιοκτήτη». Μέχρι σήμερα, για να διορθωθούν με τη σχετική διαδικασία οι εγγραφές «άγνωστου ιδιοκτήτη» απαιτείτο η ρητή συναίνεση του Ελληνικού Δημοσίου, την οποία το τελευταίο ουδέποτε χορηγούσε. Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου η συναίνεση του Ελληνικού Δημοσίου για τη διόρθωση του σχετικού προδήλου σφάλματος θα τεκμαίρεται από την μη προβολή αντιρρήσεων εντός εξήντα (60) ημερών από την επίδοση σε αυτό της αίτησης. Σε μια τέτοια περίπτωση ο Προϊστάμενος του Κτηματολογικού Γραφείου, εάν συντρέχουν και οι λοιπές νόμιμες προϋποθέσεις, θα οφείλει να διορθώσει τη σχετική κτηματολογική εγγραφή. Η παραπάνω εξέλιξη θα βοηθήσει στην αποσυμφόρηση των δικαστηρίων, καθώς οι Προϊστάμενοι των Κτηματολογικών Γραφείων μέχρι σήμερα είχαν την τάση να απορρίπτουν, ακόμη και αβάσιμα, σχετικές αιτήσεις παραπέμποντας τους ιδιοκτήτες σε μακρόχρονους δικαστικούς αγώνες.
Τέλος, με σκοπό την παροχή επιπλέον δυνατοτήτων εξωδικαστικής διόρθωσης των ανακριβειών των πρώτων εγγραφών, με το νομοσχέδιο προβλέπεται η συγκρότηση τριμελών επιτροπών στις οποίες οι πολίτες θα μπορούν, εάν το επιθυμούν, να προσφεύγουν όταν ο Προϊστάμενος ενός Κτηματολογικού Γραφείου αρνείται την καταχώριση μιας πράξης ή απορρίπτει αδικαιολόγητα μια αίτηση διόρθωσης.
Πάντως, οι ιδιοκτήτες θα μπορούν, εάν το προτιμούν, να προσφεύγουν απευθείας δικαστικά για να ανατρέψουν την αρνητική απάντηση του Προϊσταμένου.
2. Ιδρύονται τέσσερα συμβούλια ιδιοκτησίας για να εξετάσουν την κυριότητα εκτάσεων σε Κρήτη, Ιόνια νησιά, Λέσβο, Σάμο, Χίο, Κυκλάδες Κύθηρα –Αντικύθηρα και Μάνη – Διαβάστε τι προβλέπει η τροπολογία του υπουργείου Περιβάλλοντος:
Τις ιδιοκτησιακές εκκρεμότητες μεταξύ δημοσίου και ιδιωτών στις περιοχές της χώρας που δεν υπάρχει το τεκμήριο κυριότητας του δημοσίου και ανέδειξε η ανάρτηση των δασικών χαρτών,επιλύει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Με τροπολογία που κατατέθηκε χθες στο νομοσχέδιο για την ανακύκλωση, τροποποιείται η δασική νομοθεσία και ορίζεται η διαδικασία για την διοικητική αναγνώριση της κυριότητας ή άλλων εμπράγματων δικαιωμάτων σε δάση, δασικές εκτάσεις, χορτολιβαδικές και βραχώδεις εκτάσεις στις περιφέρειες των Πρωτοδικείων Ιονίων Νήσων, Κρήτης, νομών Λέσβου, Σάμου, Χίου και Κυκλάδων, Κυθήρων –Αντικυθήρων και της Μάνης.
Στο πλαίσιο αυτό συγκροτούνται τουλάχιστον τέσσερα Συμβούλια Ιδιοκτησίας με έδρα αντίστοιχα την Κέρκυρα, το Ηράκλειο Κρήτης, την Μυτιλήνη και τον Πειραιά ή και περισσότερα όπου απαιτείται για την διοικητική αναγνώριση εκ μέρους του δημοσίου της κυριότητας σε εκτάσεις που βρίσκονται εντός των περιοχών αυτών.
Σε κάθε συμβούλιο συμμετέχει πάρεδρος του νομικού συμβουλίου του κράτους, ως Πρόεδρος, ο Προϊστάμενος της οικείας Κτηματικής Υπηρεσίας με ένα αναπληρωτή του και ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Δασών της έδρας του Συμβουλίου.
Τα συμβούλια αυτά επιλαμβάνονται της αναγνώρισης της κυριότητας βάσει νόμιμα μεταγεγραμμένων τίτλων ιδιοκτησίας συνοδεία τοπογραφικών διαγραμμάτων, στα οποία αποτυπώνεται η επίδικη έκταση με την συνδρομή και άλλων δημόσιων υπηρεσιών όπου κριθεί χρήσιμο για ασφαλή κρίση.
Παράλληλα με την τροπολογία επανακαθορίζονται οι περιπτώσεις για τις οποίες το ελληνικό δημόσιο δεν προβάλλει δικαιώματα κυριότητας και αυτές είναι:
Πρώτον, εφόσον δεν διαθέτει τίτλους ιδιοκτησίας ή άλλα επαρκή αποδεικτικά στοιχεία ενώ οι διεκδικούντες την έκταση διαθέτουν τίτλους ιδιοκτησίας που έχουν συνταχθεί, το αργότερο μέχρι την 1 Ιουλίου του 2001.
Δεύτερον, εφόσον το δικαίωμα υπέρ των επίδικων εκτάσεων έχει καταχωρηθεί υπέρ ιδιωτών ή νομικών προσώπων στα κτηματολογικά γραφεία.