«Φωτιές» στη σχολική κοινότητα του Ρεθύμνου και ειδικότερα στους κόλπους της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης «άναψαν» τα τελευταία έγγραφα που φέρεται να απέστειλε ο περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης Κρήτης στις κατά τόπους σχολικές μονάδες και του νομού μας, προκειμένου να προχωρήσουν οι συμπτύξεις τμημάτων σε διάφορα δημοτικά σχολεία.
Όπως ανέφερε μεταξύ άλλων στα «Ρ.Ν.» ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Στέλιος Ορφανουδάκης -ο οποίος μάλιστα έδωσε στη δημοσιότητα και σχετική καταγγελία- η ενέργεια αυτή στοχεύει στην ουσία στην υποστελέχωση των σχολείων, καθώς χαρακτηρίζει αδιανόητη την επιχειρούμενη σύμπτυξη τμημάτων με σκοπό, όπως λέει, να εξοικονομηθεί ένας αριθμός δασκάλων, ο οποίος στη συνέχεια θα κληθεί να καλύψει άλλα κενά.
Ο ίδιος μάλιστα καλεί τους συναδέλφους του να μην αποδεχτούν τα όσα υπαγορεύει στα έγγραφά του ο περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης σχετικά με τις διχοτομήσεις, ενώ καλεί μεταξύ άλλων και τη Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος να πάρει θέση ζητώντας άμεσα εξηγήσεις από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.
Σε ότι αφορά στο πρόβλημα που θα δημιουργηθεί στον νομό ο κ. Ορφανουδάκης τονίζει ότι με τις συμπτύξεις τμημάτων, «εξοικονομούνται» 19 συνολικά δάσκαλοι που μάλιστα διδάσκουν σε μεγάλα δημοτικά σχολεία της πόλης και οι οποίοι σταδιακά, όπως εκτιμά, θα διοχετευθούν για την κάλυψη των κενών που υπάρχουν σε γυμναστές, θεατρολόγους, εικαστικούς κ.α.
«Η κατάσταση είναι ήδη πολύ δύσκολη και με την απόφαση αυτή τα πράγματα θα γίνουν ακόμα χειρότερα. Μάλιστα αυτό που είναι πραγματικά αδιανόητο είναι το γεγονός ότι ο περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης απειλεί τους συναδέλφους που δεν θα πειθαρχήσουν με κυρώσεις.
Θα σας αναφέρω ένα παράδειγμα ώστε να γίνω περισσότερο κατανοητός. Σε μεγάλο σχολείο της πόλης η Β’ τάξη έχει ήδη τρία τμήματα με 47 περίπου μαθητές, οι οποίοι τόσο οι ίδιοι όσο και οι γονείς τους έχουν πλέον γνωρίσει τους δασκάλους κάθε τμήματος πολύ καλά. Τώρα με αυτό που προτείνεται, είναι τα τρία τμήματα να γίνουν δύο και η κάθε τάξη να έχει περίπου 24 μαθητές. Φανταστείτε λοιπόν πως θα γίνεται το μάθημα με τόσα παιδιά στην τάξη, κάποια από τα οποία μάλιστα θα θέλουν χρόνο για να εξοικειωθούν με τους δασκάλους τους», τόνισε μεταξύ άλλων ο Στέλιος Ορφανουδάκης,
Η καταγγελία του Συλλόγου Εκπαιδευτικών
Αναλυτικά η καταγγελία που έδωσε χθες στη δημοσιότητα ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου και η οποία απευθύνεται στην περιφερειακή διεύθυνση Ρεθύμνου, την Δ.Π.Ε Ρεθύμνου, τις σχολικές μονάδες νομού Ρεθύμνου, τη ΔΟΕ και τους συλλόγους εκπαιδευτικών, αναφέρει τα εξής:
«Η υφυπουργός Παιδείας, με έγγραφο της και θέμα ενημέρωση και επιβεβαίωση στοιχείων My school, καλεί τους διευθυντές εκπαίδευσης να συμπτύξουν τμήματα, καθώς ύστερα από ενδελεχή έλεγχο, όπως αναφέρει, εντοπίστηκε προσωπικό παραπάνω από το επιτρεπτό της αναλογίας μαθητών ανά εκπαιδευτικό 25/1. Δεν είναι η πρώτη φορά που το υπουργείο παρεμβαίνει στα ΠΥΣΠΕ, καθώς και την Τρίτη 3 Σεπτεμβρίου ο περιφερειακός διευθυντής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Κρήτης στις 12:00 μ.μ. και 2 ώρες πριν κλείσει το σύστημα για την καταχώρηση στοιχείων στον ΟΠΣΥΔ έδινε προφορικές εντολές για σύμπτυξη τμημάτων νηπιαγωγείων. Τα υπηρεσιακά συμβούλια αγνοώντας προφορικές εντολές εφάρμοσαν την κείμενη νομοθεσία διχοτομώντας με παιδαγωγικά κριτήρια στα 22 όπως προβλέπεται από το ΠΔ 79 σε νηπιαγωγείο και Α τάξη.
Οι πιστώσεις έχουν υπογραφεί από τον Μάρτιο του 2019 για το 2019-2020, ωστόσο η πολιτική απόφαση του υπ. Παιδείας είναι να αφήσει σημαντικά κενά στα σχολεία μας καθιστώντας τα υποστελεχωμένα. Ο περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης Κρήτης με έγγραφό του και τίτλο «επιβεβαίωση στοιχείων… συνέχεια εγκυκλίων και οδηγιών την καταχώρηση – επικαιροποίηση στοιχείων», καλεί κατ’ ουσία σε συμπτύξεις τμημάτων και μετακινήσεις συναδέλφων. Μάλιστα, τελειώνοντας την οδηγία αναφέρει ότι η μη τήρηση αποτελεί πειθαρχικό παράπτωμα για τους διευθυντές των σχολικών μονάδων και τους διευθυντές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Το υπουργείο Παιδείας βρήκε άλλο τρόπο να καλύψει τα κενά και έδωσε εντολή για λογιστική αντιμετώπιση. Ο περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης Κρήτης και όσοι περιφερειακοί διευθυντές εκτελούν τις εντολές του υπ. Παιδείας, καλό θα ήταν να λάβουν υπόψη τους την κείμενη νομοθεσία που αναφέρει πότε διχοτομείται ένα τμήμα αλλά και ότι αρμόδιο όργανο δεν είναι ο διευθυντής εκπαίδευσης αλλά το εκάστοτε ΠΥΣΠΕ.
Το υπουργείο Παιδείας λοιπόν υιοθετεί μια λογική που κινείται με σταθερό προσανατολισμό στις μνημονιακές περικοπές των κοινωνικών δαπανών και στις δεσμεύσεις απέναντι στις εκθέσεις των ευρωπαϊκών μηχανισμών, εντελώς μακριά από τα αιτήματα της ζωντανής εκπαίδευσης για υπεράσπιση του δημόσιου σχολείου, τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών και τα μορφωτικά των μαθητών.
Τη στιγμή που εκατοντάδες διδακτικές ώρες χάνονται καθημερινά στην ελληνική δημόσια εκπαίδευση, με σχολεία και εκπαιδευτικούς που προσπαθούν, κάτω από αντίξοες συνθήκες, να αναπτύξουν το ωρολόγιο πρόγραμμα λειτουργίας των σχολικών τους μονάδων, το υπουργείο Παιδείας, αντί να δώσει λύση με μόνιμους διορισμούς σε όλα τα χιλιάδες κενά σε γενική και ειδική αγωγή, επιχειρεί μιλώντας για χαρτογράφηση από την αρχή, να τα αποκρύψει πραγματοποιώντας συμπτύξεις τμημάτων.
Ως εκ τούτου, καταγγέλλουμε τόσο την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας για τη μη κάλυψη των κενών στα σχολεία όσο και την απαράδεκτη, βίαιη και απειλητική συμπεριφορά του περιφερειακού διευθυντή εκπαίδευσης Κρήτης κ. Καρτσωνάκη, ο οποίος υπερβαίνοντας τις αρμοδιότητές του υιοθετεί δυστυχώς τακτικές και μεθόδους άλλων εποχών.
Καλούμε:
Τους διευθυντές εκπαίδευσης και τα ΠΥΣΠΕ να υπερασπιστούν την αξιοπρέπεια τους, να μην ενδώσουν σε αντιδραστικές λογικές και να μην προχωρήσουν σε καμία καταχώρηση χωρίς να καλέσουν σε συνεδρίαση τα υπηρεσιακά συμβούλια.
Τον περιφερειακό διευθυντή εκπαίδευσης Κρήτης να ανακαλέσει άμεσα τα έγγραφα που στέλνει και απειλεί με πειθαρχικές διώξεις.
Τη ΔΟΕ να πάρει θέση και να ζητήσει άμεσα εξηγήσεις από την πολιτική ηγεσία του υπ. Παιδείας.
Καταγγέλλουμε την εξαιρετικά προκλητική στάση του περιφερειακού διευθυντή και καλούμε όλους τους εκπαιδευτικούς στον αγώνα για τη διεκδίκηση ενός βαθιά δημοκρατικού δημόσιου σχολείου και την υπεράσπιση των κατακτήσεων του κλάδου».
Τα νέα κενά στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά του νομού
Εν τω μεταξύ, τη νέα λίστα με τα κενά που εξακολουθούν να καταγράφονται στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά σχολεία του νομού, απέστειλε την περασμένη Τρίτη στο υπουργείο Παιδείας η διευθύντρια της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, Ευαγγελία Μαντά, η οποία αναμένει την επόμενη φάση των προσλήψεων αναπληρωτών προκειμένου να καλυφθούν οι κενές θέσεις.
Σύμφωνα με την κα Μαντά στη λίστα περιλαμβάνονται οι εξής προσλήψεις αναπληρωτών: 1 νηπιαγωγός για το ειδικό νηπιαγωγείο και 1 καθηγητής θεατρικής αγωγής μειωμένου ωραρίου για το ειδικό σχολείο. Για την παράλληλη στήριξη ζητούνται 13 νηπιαγωγοί και 69 δάσκαλοι.
Επίσης, ζητείται η πρόσληψη 1 νηπιαγωγού για την κάλυψη του κενού στο ολοήμερο νηπιαγωγείο του Φουρφουρά, 8 δάσκαλοι γενικής αγωγής για την κάλυψη των ολοήμερων σχολείων, σε περιοχές όπως ο Πλάτανος και ο Φουρφουράς Αμαρίου (κυρίως για σχολεία της ενδοχώρας), 2 καθηγητές αγγλικής, 3 μουσικούς, 5 καθηγητές πληροφορικής, 3 καθηγητές θεατρικής αγωγής, 4 γυμναστές, 1 καθηγητή γερμανικών μειωμένου ωραρίου, καθώς και 1 καθηγητή γαλλικών επίσης μειωμένου ωραρίου. Μάλιστα οι δύο τελευταίες ειδικότητες ζητούνται εκ νέου να καλυφθούν από το υπουργείο Παιδείας, δεδομένου ότι οι προηγούμενοι αναπληρωτές που επέδειξαν ενδιαφέρον, τελικά αρνήθηκαν την τοποθέτηση.
Χαρακτηριστικά στο σημείο αυτό η κα Μαντά σχολίασε τα εξής: «Από τη στιγμή που καταργήθηκε πριν από τρία χρόνια η ποινή σε όποιον αναπληρωτή αρνείτο την τοποθέτηση του, εκ τότε, η κατάσταση έγινε ακόμα δυσκολότερη. Η ποινή μάλιστα προέβλεπε τον αποκλεισμό του αναπληρωτή (που αρνείτο) καθ’ όλη την διάρκεια της τρέχουσας σχολικής χρονιάς, καθώς και της επόμενης. Βέβαια, μου κάνει εντύπωση διότι με αυτές τις αρνήσεις χάνονται στην ουσία χρόνια προϋπηρεσίας, τα οποία είναι πολύτιμα για τους αναπληρωτές».
Σημειώνεται ότι η επόμενη φάση των προσλήψεων αναπληρωτών, η οποία θα είναι η τέταρτη κατά σειρά, εκτιμάται ότι θα γίνει περίπου στις αρχές Νοεμβρίου.