Την τροποποίηση της μελέτης για το έργο κατασκευής του υδατοδρομίου του Ρεθύμνου ετοιμάζει η ανάδοχος εταιρία «Ελληνικά Υδατοδρόμια», προκειμένου αυτή να είναι συμβατή με το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών, που ψηφίστηκε πέρυσι επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, για να μπορέσει στη συνέχεια να λάβει αυτό την άδεια λειτουργίας.
Πρόκειται για ένα θέμα που έχει χρονίσει με δεδομένο ότι έχουν περάσει επτά ολόκληρα χρόνια από την στιγμή που ξεκίνησαν οι διαδικασίες για την δρομολόγηση της κατασκευής του υδατοδρομίου στο λιμάνι του Ρεθύμνου. Οι σημαντικές καθυστερήσεις τόσο λόγω συνεχών αλλαγών στη νομοθεσία, αλλά και λόγω γραφειοκρατικών αγκυλώσεων δεν έχουν επιτρέψει μέχρι σήμερα την υλοποίηση του έργου. Παρά τις κατά καιρούς υπουργικές δεσμεύσεις για απλούστευση των διαδικασιών και την επίσπευσή τους, εν τούτοις μέχρι σήμερα στην πράξη τίποτα δεν έχει υλοποιηθεί.
Σε ό,τι αφορά το Ρέθυμνο, όπως ανέφερε η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, Ρένα Κουτσαλεδάκη, είναι πλήρης και έτοιμη η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και αυτή που χρήζει τροποποιήσεων και βελτιώσεων είναι η μελέτη που αφορά στην αδειοδότηση του υδατοδρομίου, την οποία έχει αναλάβει η ανάδοχος εταιρία «Ελληνικά Υδατοδρόμια». Σύμφωνα με τα όσα η ίδια ανέφερε, αυτή θα επικαιροποιηθεί και θα κατατεθεί στο υπουργείο Μεταφορών προς έγκριση τον επόμενο μήνα. Ταυτόχρονα όμως, όπως ανέφερε, ετοιμάζεται και ο διαγωνισμός που θα αφορά τον εξοπλισμό που θα εγκατασταθεί στο χώρο, ο οποίος αποτελεί ξεχωριστή διαδικασία και η συγκεκριμένη αρμοδιότητα της έγκρισης άπτεται στο υπουργείο Ναυτιλίας. Μάλιστα για την προμήθειά του το Λ.Τ. έχει καταθέσει αίτημα για εξασφάλιση σχετικού κονδυλίου από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπ. Ναυτιλίας.
Ειδικότερα, η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου εξήγησε: «Στο υδατοδρόμιο η μελέτη που έχουμε κάνει εμείς σαν Λιμενικό Ταμείο έχει σταλεί στην ανάδοχο μελετήτρια εταιρία προκειμένου να επικαιροποιήσει τα σημεία που χρειάζεται ώστε να είναι σύμφωνα με το νόμο.
Η μελέτη αυτή αφορά την άδεια ίδρυσης, θέλει τροποποίηση σε σημεία που αφορούν το χρονικό διάστημα διαχείρισης από τον ανάδοχο και κάποια τεχνικά χαρακτηριστικά, προκειμένου να συμπληρωθεί και να κατατεθεί για έγκριση στο Υπουργείο Μεταφορών. Αυτό που μένει μετά είναι κάνουμε το διαγωνισμό. Ο διαγωνισμός έχει να κάνει με τη λειτουργία του υδατοδρομίου, που αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να τοποθετηθούν οι εξέδρες, η μαγνητική πύλη ελέγχου των εισιτηρίων, και όλος ο απαραίτητος εξοπλισμός για να μπορέσουμε μετά εμείς να ζητήσουμε να αδειοδοτηθούμε για την λειτουργία του.
Εκτιμώ ότι στα μέσα του Οκτωβρίου θα είναι ολοκληρωμένη αυτή η μελέτη, από πλευράς αναδόχου να κατατεθεί στο Υπουργείο Μεταφορών. Ταυτόχρονα σαν Λιμενικό Ταμείο, έχουμε ζητήσει από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του υπουργείου Ναυτιλίας, με έντυπο τεχνικό δελτίο, 150.000 ευρώ, προκειμένου να αγοράσουμε τον εξοπλισμό. Δεν ξέρουμε ωστόσο αν θα εξασφαλίσουμε τη χρηματοδότηση αυτή».
Σημειώνεται ότι ως χώρος χρήσης του υδατοδρομίου έχει προσδιοριστεί το νότιο άκρο του κρηπιδώματος του εμπορικού λιμένα.
Η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου παράλληλα υποστήριξε πως δεν αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα η απουσία δικτύου υδατοδρομίων σε περιοχές πλησίον της Κρήτης τονίζοντας ότι πρόκειται για ένα ευέλικτο μέσο, το οποίο θα έχει τη δυνατότητα να προσγειωθεί και σε αεροδρόμιο. Χαρακτηριστικά είπε: «Το πιο σωστό θα ήταν να έχουμε ολοκληρωμένα δίκτυα υδατοδρομίων, όμως, μπορούν ενδιάμεσα να λειτουργήσουν και τέτοιου είδους λύσεις, δηλαδή τα υδροπλάνα να προσγειώνονται σε αεροδρόμια και η Κυβέρνηση το εξετάζει αυτό. Το υδατοδρόμιο που σχεδιάζεται να λειτουργήσει στο λιμάνι μας θα είναι ένα μικρό αεροδρόμιο. Δηλαδή ένα υδροπλάνο δε θα δεσμεύεται μόνο στο να προσγειωθεί σε χώρο που έχει υδατοδρόμιο, αλλά αυτό μπορεί να προσγειωθεί και σε αεροδρόμιο. Γιατί εμείς μπορεί να έχουμε υδατοδρόμο, αλλά δεν είναι δεσμευτικό ο επόμενος σταθμός από εμάς, που θα διασυνδεθούμε, να έχει ντε και καλά υδατοδρόμιο. Μπορεί να προσγειωθεί και σε υδάτινο πεδίο (λιμάνι) ή σε αεροδρόμιο. Κι αυτό λύνει τα χέρια σε περιπτώσεις. Βέβαια, παράλληλα με εμάς, σε πολύ καλό σημείο υπάρχουν και τρέχουν και οι μελέτες που γίνονται για την αδειοδότηση υδατοδρομίων πλησιέστερα σε μας, όπως είναι στην Πελοπόννησο».
Συνάντηση του υπουργού Ναυτιλίας με την «Ελληνικά Υδατοδρόμια»
Εν τω μεταξύ, ενημερωτική συνάντηση πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ανάμεσα στον υπουργό Γιάννη Πλακιωτάκη και εκπροσώπους της «Ελληνικά Υδατοδρόμια».
Ο κ. Πλακιωτάκης, δίνοντας το στίγμα της κυβερνητικής θέσης, αναφέρθηκε στην διϋπουργική σύσκεψη για τα υδατοδρόμια που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων στην οποία μετείχαν και οι υπουργοί Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής και Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης.
Οι υπουργοί έθεσαν χρονοδιάγραμμα εντός διμήνου να παρουσιαστεί το νέο απλουστευμένο θεσμικό πλαίσιο για την λειτουργία των υδατοδρομίων που θα οδηγήσει στην ανάπτυξη δικτύου υδροπλάνων στην Ελλάδα.
Οι εκπρόσωποι της «Ελληνικά Υδατοδρόμια» ενημέρωσαν τον κ. Πλακιωτάκη για τους τομείς δράσης της εταιρείας, για την πορεία δημιουργίας εκτενούς δικτύου Υδατοδρομίων σε νησιωτικές και παράκτιες περιοχές στην Ελληνική επικράτεια καθώς και για το διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον που υπάρχει για την λειτουργία των υδροπλάνων στη χώρα μας.