Στην απόφαση να μην επιτρέψουν τη δημιουργία του Ταχυδιυλιστηρίου στο Άδελε όπως το προγραμματίζει η ΔΕΥΑΡ, κατέληξαν κάτοικοι της περιοχής στη διάρκεια λαϊκής συνέλευσης που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο από την Πρωτοβουλία Πολιτών του Άδελε.
Προκειμένου δε, να γίνει ανέφικτη η υλοποίηση του έργου, προτάθηκε να αγοραστεί από τους ίδιους τους κατοίκους της περιοχής, από κοινού, το οικόπεδο που έχει συμφωνήσει να αγοράσει η ΔΕΥΑΡ για να κατασκευάσει το διυλιστήριο.
Στη διάρκεια της λαϊκής συνέλευσης, όπου είχαν κληθεί και συμμετείχαν δημοτικοί σύμβουλοι αλλά και εκπρόσωποι φορέων, οι κάτοικοι αναφέρθηκαν σε εν κρυπτώ διαδικασίες για το έργο από πλευράς της ΔΕΥΑΡ, ότι η τοπική κοινωνία αγνοήθηκε εντελώς και ότι εκ των υστέρων ενημερώθηκαν από δημοσιεύματα του τοπικού Τύπου για το θέμα.
Όπως επισημάνθηκε από τους συμμετέχοντες κατοίκους του Άδελε και της ευρύτερης περιοχής τους, εκφράζουν απόλυτα όσα δημόσια ανακοίνωσε ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Ρεθύμνου και τόνισαν ότι παραμένουν αποφασισμένοι να μην επιτρέψουν «να ληφθούν άδικες, παράλογες, καταστροφικές και παράνομες αποφάσεις».
Εκπρόσωπος των κατοίκων, αναφερόμενος στο θέμα, στη διάρκεια της εισήγησής του, μεταξύ άλλων ανέφερε:
«Είναι πολύ σημαντικό, σε κάθε περίπτωση, το πρότυπο κοινωνικής, περιβαλλοντικής και παραγωγικής ανασυγκρότησης, αλλά και ανάπτυξης μιας περιοχής να γίνεται με όρους την αειφορία, τη δημοκρατία, την χωροκοινωνική συνοχή και δικαιοσύνη, αλλά και την προστασία του περιβάλλοντος (φυσικού και του δομημένου) και των φυσικών πόρων.
Στην αντίθετη ακριβώς τροχιά βρίσκεται η επιχειρούμενη προσπάθεια της ΔΕΥΑ Δήμου Ρεθύμνου για «Χωροθέτηση Θύλακα» (Βιομηχανικής Περιοχής) σε έκταση περίπου 20 στρεμμάτων.
Σύμφωνα με το Π.Δ. 24-4-1985/ Άρθρο 7/ Παρ. 3, «απαγορεύεται η ανέγερση βιομηχανικών και βιοτεχνικών εγκαταστάσεων μέσης και υψηλής όχλησης εντός των εγκεκριμένων ορίων των οικισμών και εντός ζώνης που εκτείνεται περιμετρικά του οικισμού και σε απόσταση 500 μ. από τα όρια του οικισμού».
Η πρόταση του χώρου εγκατάστασης απέχει από τον οικισμό του Άδελε περίπου 140 μέτρα και από τον οικισμό της Αγίας Παρασκευής περίπου 65 μέτρα, σύμφωνα με τις συντεταγμένες που προκύπτουν από το έγγραφο της Δ.Ε.Υ.Α.Ρ. (έγγραφο της ΔΕΥΑ Ρεθύμνου με αριθ. πρωτ. 758/2-3-2015)».
Σε ό,τι αφορά τις διαδικασίες δρομολόγησης κατασκευής του έργου, οι κάτοικοι επεσήμαναν ότι δεν τους έγινε καμία ενημέρωση, αναφέροντας μεταξύ άλλων ότι:
«Πληροφορηθήκαμε από τον τοπικό Τύπο (Ρεθεμνιώτικα Νέα 17/4/2015) για την πρόθεση της ΔΕΥΑ Δήμου Ρεθύμνου για την κατασκευή διυλιστηρίου στο Άδελε. Μέχρι τότε δεν είχαμε καμία ενημέρωση από τους αρμόδιους φορείς. Στη συνέχεια, ζητήσαμε «Πλήρη Φάκελο» από τους αρμόδιους φορείς στις 27/4/2015. Ωστόσο μέχρι σήμερα έχουμε λάβει επίσημη απάντηση μόνο από τη Διεύθυνση Ανάπτυξης Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου. Μέλη της πρωτοβουλίας επισκέφτηκαν τη ΔΕΥΑΡ και είχαν ενημέρωση από τον διευθυντή της. Ζητήσαμε από τον πρόεδρο του Τοπικού Συμβουλίου να συγκαλέσει Λαϊκή Συνέλευση. Κατατέθηκαν αναφορές – καταγγελίες σε αρμόδιες αρχές. Ενημερώθηκαν εγγράφως οι τοπικοί βουλευτές, κ.ά.».
Οι κάτοικοι, συμπερασματικά για το θέμα δημιουργίας διυλιστηρίου στην περιοχή τους, αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους μεταξύ άλλων, τα εξής:
«1. Τέθηκε θέμα νομιμότητας της χωροθέτησης, αφού σύμφωνα με το Π.Δ. 24-4-1985, Άρθρο 7, Παρ 3, «απαγορεύεται η ανέγερση βιομηχανικών και βιοτεχνικών εγκαταστάσεων μέσης και υψηλής όχλησης εντός των εγκεκριμένων ορίων των οικισμών και εντός ζώνης που εκτείνεται περιμετρικά του οικισμού και σε απόσταση 500 μ. από τα όρια του οικισμού». Επιπλέον, επειδή με την αριθμ. πρωτ. 6989/20-03-1986 απόφαση Νομάρχη Ρεθύμνου ο οικισμός Άδελε χαρακτηρίζεται ενδιαφέρων, δυναμικός, συνεκτικός και μεσαίος, πληροί τα κριτήρια του Π.Δ. 24-4-1985, Άρθρο 7, Παρ 3α (για οικισμούς παραλιακούς ή τουριστικούς ή αξιόλογους συνεκτικούς ή περιαστικούς να καθορίζεται πλάτος ζώνης μεγαλύτερο των 500 μ. έως 1.000 μ).
2. Επισημάνθηκε η έλλειψη δημοκρατικής ενημέρωσης των πολιτών, αλλά και των φορέων (προγραμματισμός «εν κρυπτώ») σχετικά με τις σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις. Ακόμη και το Τοπικό Συμβούλιο ενημερώθηκε στις 5/5/2015, σύμφωνα με τις δηλώσεις του προέδρου του στον τοπικό τύπο. Η απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΔΕΥΑΡ (96/2015) σχετικά με «την κατακύρωση αγοράς ακινήτου…», που αφορά στην επίμαχη εγκατάσταση, ελήφθη στις 29/4/2015.
3. Οι περισσότεροι συμμετέχοντες εξέφρασαν τις έντονες αντιρρήσεις τους σχετικά με την χωροθέτηση της εγκατάστασης. Προτάθηκαν εναλλακτικές λύσεις, στο πλαίσιο της νομιμότητας, που θεωρείται απαραβίαστος όρος.
4. Τονίστηκε ότι η ΔΕΥΑΡ, ως φορέας του δημοσίου, πρέπει να εξυπηρετεί το συμφέρον των πολιτών και την κοινωνική συνοχή, τηρώντας τις αρχές της νομιμότητας και της χρηστής διοίκησης.
5. Αναφέρθηκε ότι δεν αρμόζει σε μια δημόσια υπηρεσία, όπως η ΔΕΥΑΡ, να «λοιδορεί και να πολεμά με κάθε μέσον όποιον τολμά να έχει αντίθετη άποψη» με αυτή. Αυτή η συμπεριφορά δεν αρμόζει σε έναν φορέα ενός Κράτους Δικαίου.
6. Προτάθηκε να συνεργαστεί η ΔΕΥΑΡ με τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης (ΟΑΚ), ώστε να επικεντρωθούν οι προσπάθειες στην κατασκευή του μεγάλου διυλιστηρίου που σχεδιάζει ο ΟΑΚ (που θα λύσει το πρόβλημα υδροδότησης της ευρύτερης περιοχής του Ρεθύμνου για τα επόμενα πενήντα χρόνια). Επισημάνθηκε ότι η ΔΕΥΑΡ πρέπει να σταματήσει να λειτουργεί «ανταγωνιστικά» με τον ΟΑΚ και να αξιοποιηθεί η έκταση που ήδη έχει αγοραστεί για το σκοπό αυτό στο Γιανούδι.
7. Επιπλέον, προτάθηκαν εναλλακτικοί τρόποι που θα συμβάλλουν στην εξοικονόμηση φυσικών πόρων (νερού), αλλά και οικονομικών πόρων: διαχωρισμός και επέκταση δικτύων (άρδευσης και ύδρευσης), έλεγχος διαρροών απωλειών, παράνομων συνδέσεων κ.ά.
8. Τονίστηκε ότι «το θέμα της διαχείρισης του υδάτινου δυναμικού, είναι πολύ σοβαρό και πρέπει να αποτελεί μέρος ολοκληρωμένου σχεδιασμού». Οι τοπικοί φορείς πρέπει, επιτέλους, να αντιμετωπίσουν τα θέματα αυτά με τη δέουσα σοβαρότητα και υπευθυνότητα. Το νέο Χωροταξικό, το οποίο είναι αυτή την περίοδο σε διαβούλευση, τους δίνει τη δυνατότητα».
Και καταλήγουν: «Με δεδομένο ότι οι αρμόδιοι κωφεύουν και στις ανησυχίες των πολιτών και στις γνωμοδοτήσεις των ειδικών για το σχεδιαζόμενο έργο, αποφασίσαμε εναλλακτικούς τρόπους αντιμετώπισης της ακαμψίας των αρχών και προτείνουμε: «Να βρεθεί αγοραστής για το αγροτεμάχιο ή να αγοραστεί με τη συμβολή περισσοτέρων, με μορφή που θα συμφωνήσουμε», με σκοπό την αξιοποίησή του προς το συμφέρον της τοπικής κοινωνίας».
Να σημειωθεί ότι η Πρωτοβουλία Πολιτών Άδελε, συγκεντρώνει υπογραφές διαμαρτυρίας κατοίκων της ευρύτερης περιοχής ενάντια στην κατασκευή του έργου.
Παρέμβαση της Δημοτικής Παράταξης «Ρέθυμνο-Αλληλεγγύη-Ανατροπή»
Για το θέμα, η Δημοτική Παράταξη «Ρέθυμνο-Αλληλεγγύη- Ανατροπή», σε χθεσινή ανακοίνωσή της αναφέρει τα εξής:
«Η διαχείριση των υδάτινων πόρων είναι πολύ σοβαρό θέμα και πρέπει να αποτελεί μέρος ολοκληρωμένου σχεδιασμού. Βασική αρχή ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού θα πρέπει να είναι η προστασία του περιβάλλοντος αλλά και η υπεράσπιση των κοινωνικών αγαθών.
Για τα νομικά ζητήματα της απόφασης της ΔΕΥΑΡ να χωροθετήσει και να κατασκευαστεί Ταχυδιυλιστήριο στην τοπική κοινότητα Άδελε, αναφέρεται αναλυτικά με παρέμβασή του ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων.
Σαν Ρέθυμνο -Αλληλεγγύη -Ανατροπή, θα σταθούμε περισσότερο στο πολιτικό-κοινωνικό ζήτημα που έχει προκύψει.
Ρωτάμε:
*Σε ποιο σχεδιασμό εντάσσεται αυτή η επιλογή της ΔΕΥΑΡ.
*Με ποιες διαδικασίες έγινε η επιλογή του συγκεκριμένου οικόπεδου; Ποιοι ενημερώθηκαν και ποιοι συμφώνησαν γι’ αυτήν την αγορά που πρόκειται να γίνει.
Άποψή μας είναι να ανοίξει ένας δημόσιος διάλογος με όλους τους ενδιαφερόμενους να κατατεθούν όλες οι δυνατές προτάσεις, να διερευνηθεί ποιες από αυτές μπορούν να ενταχθούν σε κάποιο ΣΧΟΟΑΠ που θα εγκριθεί για την περιοχή και να γίνει η τελική επιλογή.
Μέχρι και σήμερα όλα τα έργα γίνονται χωρίς να ρωτάνε τις τοπικές κοινωνίες».