Η ευθύνη αυτής της άγνοιας έχει και διεύθυνση, έχει και ονοματεπώνυμα, έχει και «σκοπιμότητα», αφού, λόγω αυτής της άγνοιας, ολόκληρος ο δήμος έχει, στην πράξη, ένα μετατεθειμένο κέντρο του, προς μια άλλη (λανθασμένη) πλευρά, διαφορετική του πραγματικού κέντρου. Έτσι περιβάλλονται με αυτοκρατορικές «τηβέννους» κάποιες «καρέκλες», των οποίων το (πραγματικό!) «χρώμα» είναι εντελώς διαφορετικό εκείνου, με το οποίο τις «γνωρίζουμε»!
Να γίνουμε σαφείς και συγκεκριμένοι, στο τι θέλουμε να διευκρινίσουμε, και να ενημερώσουμε τους συνδημότες μας:
Λέγανε (πολύ λανθασμένα όμως!) οι παλιοί μας το γνωστό, «τα παράπονά σου στον δήμαρχο»! Αυτό το λάθος συνεχίζεται διαχρονικά και αειφόρως, χωρίς κανένας, και ποτέ, να μας το διορθώσει. Ίσως σε αυτήν την λανθασμένη, διαχρονικά, άποψη να οφείλεται και η συνεπακόλουθη διαχρονικότητα των (άλυτων!) προβλημάτων!
Όλοι νομίζουνε, ότι ο δήμαρχος ενός δήμου, είναι το κέντρο εξουσίας, το κέντρο των αποφάσεων, το κέντρο των υλοποιητικών δράσεων κλπ.!
Τεράστια αναλήθεια, τεράστιο λάθος αντίληψης, μεγάλο σφάλμα άγνοιας, ουσιώδης αιτία όλης αυτής της αναποτελεσματικότητας και των διάχυτων παραπόνων όλων μας κατά του δήμου, (του απόντος, μονίμως, και σε όλα «τα πλάτη και τα μήκη» των θεμάτων του δήμου και των δημοτών)! Ίσως, να το πούμε και αυτό, σημαντική παράλειψη και για εμάς τους δημότες και τους φορείς, που ουδέποτε ενδιαφερθήκαμε να μάθουμε, και να ασκήσουμε σωστά, «τα δικαιώματά μας», που ουδέποτε γνωρίσαμε τους νόμους και τις νομικές λειτουργικές των δήμων.
Να αιτιολογήσουμε αυτήν την τοποθέτηση-καταγγελία μας με νομικά επιχειρήματα:
• Νόμος 3852/2010 (ο γνωστός «Καλλικράτης», άρθρο 56 «αρμοδιότητες του δημάρχου»: Α. Ο δήμαρχος εκπροσωπεί τον δήμο στα δικαστήρια και σε κάθε δημόσια αρχή. Β. Εκτελεί τις αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου, της Οικονομικής Επιτροπής, και της Επιτροπής Ποιότητας ζωής. Η μη εκτέλεση των αποφάσεων αυτών συνιστά σοβαρή πειθαρχική παράβαση καθήκοντος. Γ. Ορίζει αντιδημάρχους, συγκαλεί και προεδρεύει της εκτελεστικής επιτροπής και συντονίζει την υλοποίηση των αποφάσεων της. Δ. Είναι προϊστάμενος των υπηρεσιών του δήμου. Ε. Συνυπογράφει τα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δαπανών. Στ. Υπογράφει τις συμβάσεις του δήμου. Ζ. Εκδίδει τις άδειες (ΣΓ: που έχουν αποφασίσει τα αρμόδια όργανα του δήμου). Η. Εκδίδει πιστοποιητικά προσωπικής και οικογενειακής κατάστασης δημοτών και βεβαιώσεις μόνιμης κατοικίας, κλπ.
– Βλέπετε πουθενά, στις αρμοδιότητες του δημάρχου, την αρμοδιότητα αυτόνομης λειτουργίας του ή μονίμως και για όλα εκτελεί (υποχρεωτικά!) αποφάσεις του Δημοτικού συμβουλίου και των θεσμοθετημένων Επιτροπών;
• Νόμος 3463/2006 (ο Κώδικας Δήμων και κοινοτήτων) άρθρο 86, «αρμοδιότητες του δημάρχου»:
Λέει ακριβώς τα ίδια πράγματα για τις αρμοδιότητες του δημάρχου!
Συνεπώς είναι ξεκάθαρο, ότι ο δήμαρχος και οι, (κατ’ εξουσιοδότησή του), αντιδήμαρχοι έχουν την (μονοσήμαντη!) υποχρέωση να εκτελούν, (και μόνον!), τις αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου, της Οικονομικής Επιτροπής, της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, και της Εκτελεστικής Επιτροπής!
Ακόμη είναι σαφές, ότι ο δήμαρχος, ούτε ψηφίζει στο Δημοτικό Συμβούλιο, ούτε μετέχει στην οικονομική Επιτροπή και στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής (άρα ούτε και εκεί ψηφίζει!).
Από τα προεκτεθέντα νομικά δεδομένα προκύπτει ξεκάθαρα η (αυστηρή!) υποχρέωση (και μόνον!), του δημάρχου να εκτελεί τις αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου και των Επιτροπών που αναφέραμε. Συνεπώς «πιο πάνω» από τον δήμαρχο είναι το Δημοτικό Συμβούλιο και οι Επιτροπές!
Αν «μετρήσουμε» την συνταγματική και νομική υποχρέωση-δικαίωμα των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου κλπ. να ψηφίζουν «ελεύθερα και κατά συνείδηση» [άρθρο 98 παραγρ. 2 του Ν. 3463/06 και άρθρο άρθρο 68 παραγρ. 2 του Ν 3852/10], και όχι «κατ’ επιβολή» του επικεφαλής της δημοτικής παράταξης στην οποία ανήκουν, θα συμπεράνουμε, πως, (νομικά!) ο δήμαρχος δεν μπορεί ούτε να επηρεάσει την ψήφο των δημοτικών συμβούλων του και των μελών των Επιτροπών!
Στην πράξη, το «γραφείο (και ο προθάλαμος)» του δημάρχου είναι η διεύθυνση κατάθεσης όλων των αιτημάτων, των παραπόνων, των διαμαρτυριών, των προτάσεων κλπ. των δημοτών και των φορέων της περιοχής!
Όμως, σύμφωνα με τα προηγούμενα νομικά στοιχεία, όλα αυτά θα έπρεπε να πήγαιναν «απέναντι», δηλ. στο γραφείο του προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου, με υποχρέωση του [άρθρο 215 του Ν 3463/06] να τα εισαγάγει στο Δημοτικό Συμβούλιο για λήψη απόφασης.
Να προσθέσουμε επίσης, ότι οι συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου είναι δημόσιες (άρα μπορεί να συμμετέχει οποιοσδήποτε δημότης ή φορέας το επιθυμεί), και ο δημότης μπορεί να λάβει τον λόγο και να αναπτύξει αιτήματα, απόψεις, προτάσεις, παράπονα, καταγγελίες κλπ.!
Είναι γνωστή η «απόσταση» που υπάρχει μεταξύ δήμου και δημοτών, (και) στον δήμο μας! Οι δημότες μας, μονίμως «μουρμουρίζουν»(δυστυχώς, αιτιολογημένα!), για αυτήν την «απουσία» του δήμου, και είναι «υποταγμένοι στην μοίρα τους», διότι νομίζουν, ότι «δεν ελπίζουν τίποτα, είναι ξεχασμένοι «από τον δήμο».
Συνηθίζουν να τα «λένε» στον δήμαρχο, να τα «ψέλνουν» μέσω των ΜΜΕ, κλπ. και δεν (συνήθισαν!) περιμένουν τίποτε!
Δεν είναι τυχαίο, ότι οι δήμαρχοι αλλάζουν όμως τα προβλήματα μένουν, συνεχώς επαυξανόμενα και ελάχιστα αντιμετωπιζόμενα!
• Μια απλή ερώτηση θα απευθύνουμε σε όλους μας:
Οποιοδήποτε πρόβλημα, αίτημα, πρόταση κλπ. μέσα από ποιόν «δρόμο» μπορούν να επιλυθούν;
Η απάντηση είναι απλή και αυτονόητη:
Μέσα από το τεχνικό πρόγραμμα, τον προϋπολογισμό, την τιμολογιακή πολιτική κλπ. του δήμου!
• Η δεύτερη ερώτηση είναι επίσης απλή:
Ποιος τα εγκρίνει (τα «ψηφίζει»), όλα αυτά; Η απάντηση εξίσου απλή και αυτονόητη: Το Δημοτικό Συμβούλιο, η Οικονομική Επιτροπή, η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής!
Όταν λοιπόν αυτά τα όργανα (Δημοτικό Συμβούλιο κλπ.) δεν γνωρίζουν τίποτε, (γιατί κανείς δεν απευθύνθηκε σε αυτά!) πώς είναι δυνατόν να πάρουν τις χρειαζούμενες αποφάσεις;
Συμπερασματολογώντας λοιπόν, επισημαίνουμε αυτό, που κανένας μας, μέχρι σήμερα, δεν αξιολόγησε, ότι δηλ. η πηγή λύσης των οποιωνδήποτε προβλημάτων, η πηγή διαμόρφωσης του οποιουδήποτε προγραμματισμού, το αποφασιστήριο οποιασδήποτε δημοτικής δράσης, έχει μια και μοναδική διεύθυνση και ονομάζεται δημοτικό συμβούλιο!
Συνεπώς οποιεσδήποτε άλλες διευθύνσεις (στις οποίες μέχρι σήμερα «στέλναμε» τις προτάσεις, αιτήματα, παράπονα κλπ.) είναι λανθασμένες και γι’ αυτό «τα γράμματα» μας δεν παίρνουν «απάντηση» και δεν βρίσκουν ανταπόκριση!
Διότι δεν πάνε στον (σωστό!) προορισμό τους!
Τώρα που μάθαμε την σωστή διεύθυνση, ας αλλάξουμε λειτουργική και ας πράξουμε το αυτονόητο, δηλ. να απευθυνόμαστε στον σωστό παραλήπτη, ώστε να υπάρχει ελπίδα να «διαβάσουμε» καμιά απάντηση!
nikninos@gmail.com