Μέχρι τις 20 Μαρτίου αναμένεται να υπογραφούν οι συμβάσεις με τους ανάδοχους εργολάβους για τα έργα βιοκλιματικής ανάπλασης της Σοχώρας, την ανάπλαση ανατολικού παραλιακού μετώπου και της ανάπλασης της οδού Κριάρη. Τα έργα αυτά έχουν εξασφαλίσει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, δημοπρατήθηκαν τον Δεκέμβριο, και την περίοδο αυτή βρίσκονται στη φάση της τεχνικής επεξεργασίας για να μπουν στη συνέχεια σε τροχιά υλοποίησης.
Ζητούμενο ωστόσο αποτελεί η ολοκλήρωσή τους μέχρι το τέλος του 2015, οπότε και λήγει η προγραμματική περίοδος για την περάτωση όλων των έργων που εξασφάλισαν κονδύλια από το ΕΣΠΑ.
Και τα τρία αυτά έργα κρίνονται ιδιαίτερα σημαντικά τόσο για την αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση των συγκεκριμένων περιοχών, αλλά και την βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων τους.
Η εξασφάλιση της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης ωστόσο συνεπάγεται συνέπειας και αυστηρότητας ως προς την εκτέλεση του έργου και κυρίως τήρηση των αυστηρών χρονοδιαγραμμάτων που προβλέπονται μέσα στις συμβάσεις και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει αυτό να ξεπεράσει την 31η Δεκεμβρίου του 2015, που είναι και η καταληκτική ημερομηνία εκτέλεσης έργων που γίνονται από το ΕΣΠΑ. Αυτό σημαίνει ότι οι εργασίες θα πρέπει να ξεκινήσουν και στα τέσσερα έργα άμεσα και να εκτελούνται ακόμα και εν μέσω της τουριστικής περιόδου.
Κατά πληροφορίες ο δήμος Ρεθύμνου σε συνεργασία με τους επιβλέποντες του έργου είναι αποφασισμένος να μεριμνήσει με κάθε τρόπο, ώστε να υπάρξει η λιγότερη δυνατή όχληση για τους κατοίκους και τους επαγγελματίες των περιοχών αυτών, είναι όμως σαφές ότι δεν γίνεται σε καμία των περιπτώσεων να μπει φρένο στις εργασίες και η όποια κωλυσιεργία μπορεί να σημάνει ακόμα και απώλεια των κονδυλίων.
Ειδικότερα, το έργο βιοκλιματικής ανάπλασης της Σοχώρας είναι συνολικού προϋπολογισμού 4,5 εκ. ευρώ. Σύμφωνα με τη μελέτη, στο έργο περιλαμβάνεται η ανάπλαση της πλατείας της Σοχώρας, της δυτικής πλευράς της πλατείας, του παραλιακού δρόμου, της περιοχής γύρω από το γήπεδο και το πάρκινγκ των Δικαστηρίων, καθώς και τον δρόμο ανατολικά του γηπέδου. Προβλέπει ανάπλαση κοινόχρηστων χώρων και οι παρεμβάσεις που προγραμματίζονται αφορούν την αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση της περιοχής και κυκλοφοριακές διευθετήσεις, που θα βελτιώσουν σημαντικά την ποιότητα των κατοίκων της μέχρι σήμερα παραμελημένης περιοχής στην πλατεία Ηρώων Πολυτεχνείου.
Πιο συγκεκριμένα στην μελέτη προβλέπεται ενιαία διαμόρφωση του οδοστρώματος με στρώσιμο βιοκλιματικών υλικών, που θα έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση της μέσης θερμοκρασίας, καθώς και η τοποθέτηση καθιστικών. Το πράσινο και τα δέντρα που υπάρχουν παραμένει, ενώ προβλέπεται το γκρέμισμα του δυτικού τοίχου του γηπέδου, ώστε εκεί να δημιουργηθεί ένα πεζοδρόμιο με το κατάλληλο για περίπατο φάρδος.
Το έργο ανάπλασης του ανατολικού παραλιακού μετώπου από το Δελφίνι μέχρι και το Κουτσολίδι. Ένα έργο που έχει εξασφαλίσει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση ύψους 4.750.000,00 ευρώ από την Ε.Ε.Α.Τ.Α (Ελληνική Εταιρία Ανάπτυξης Τοπικής Αυτοδιοίκησης), της αρμόδιας δηλαδή εταιρίας για την κατασκευή έργων υποδομής της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Το ανατολικό παραλιακό μέτωπο αφορά σε δρόμο, το μήκος του οποίου ξεπερνά τα 2,5 χλμ. και το έργο θα γίνει και από τις δύο πλευρές, δηλαδή και από την μεριά των καταστημάτων, αλλά και από τη βόρεια πλευρά, που είναι ο χώρος περιπάτου και αναψυχής για τους ντόπιους και τους επισκέπτες. Στην ανάπλαση του έργου προβλέπεται η υπογειοποίηση του δικτύου ΔΕΗ, η δημιουργία πεζοδρομίων και από τις δύο πλευρές του δρόμου, ειδικός φωτισμός (LED) που αφορά στην εξοικονόμηση ενέργειας. Η ολοκλήρωση του έργου θα πρέπει να έχει περατωθεί μέχρι τον Ιούνιο του 2015.
Η ανάπλαση της οδού Κριάρη σύμφωνα με τη μελέτη, αφορά στη διαμόρφωση πεζοδρομίων με καθαρό πλάτος μεγαλύτερο του 30% του πλάτους της οδού, δημιουργία θέσεων, ποδηλατοδρόμους, φωτισμό, αστικό εξοπλισμό.
Στα πλατώματα που θα δημιουργηθούν θα τοποθετηθούν παγκάκια – καθιστικά, θα διαμορφωθούν παρτέρια και λάκκοι φύτευσης, εγκαταστάσεις φωτισμού, άρδευσης και διευθέτησης υδρορροών κτηρίων – ομβρίων πεζοδρομίων.
Επιπλέον θα εφαρμοστούν αρχές που αφορούν την προστασία των πεζών, με μεγάλο πλάτος στα πεζοδρόμια, αλλαγή του υλικού του οδοστρώματος από άσφαλτο σε κυβόλιθο, ώστε να σηματοδοτείται έντονα η ανάγκη μείωσης ταχύτητας των οχημάτων και η είσοδός τους σε μία περιοχή όπου προτεραιότητα έχει ο πεζός, διαγράμμιση των διαβάσεων, απαγόρευση της στάθμευσης στις γωνίες και τοποθέτηση εμποδίων, που θα αποτρέπουν την στάθμευση οχημάτων επί του πεζοδρομίου.