Προϋπόθεση για να κερδηθεί το στοίχημα της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου για τους χειμερινούς μήνες είναι η ενιαία στρατηγική που πρέπει να χαράξουν όλοι οι εμπλεκόμενοι με το προϊόν φορείς δηλαδή: η πολιτεία, η τοπική αυτοδιοίκηση, οι πράκτορες, οι ξενοδόχοι και οι επιχειρηματίες.
Ένα σχέδιο που χαρακτηρίζεται αναγκαίο για να μπορέσει η Κρήτη να κερδίσει το στοίχημα και να καταφέρει να προσελκύει επισκέπτες καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.
Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του νησιού τόσο σε ότι αφορά το περιβάλλον, τις κλιματολογικές συνθήκες όσο και τις υποδομές, τους φιλόξενους ανθρώπους αλλά και την κρητική παράδοση, την κουλτούρα, την ιστορία, τον πολιτισμό και φυσικά την κρητική κουζίνα καθιστούν αδιαμφισβήτητα την Κρήτη έναν δημοφιλή τουριστικό προορισμό.
Όμως αυτά από μόνα τους δεν επαρκούν καθώς για να επιτευχθεί ο στόχος, χρειάζεται οργάνωση με συντονισμένα βήματα και κυρίως τη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων με τον τουρισμό φορέων.
Για το μεγάλο στοίχημα να καταστεί η Κρήτη τουριστικός προορισμός όλο τον χρόνο μίλησε στη διάρκεια των εργασιών του διήμερου ελληνορωσικού συνεδρίου ο πρόεδρος των τουριστικών πρακτόρων του νομού και μέλος της επιτροπής τουριστικής ανάπτυξης Στράτος Μπερέτης.
«Η έντονη εποχικότητα που χαρακτηρίζει το τουριστικό προϊόν, τόσο της Κρήτης όσο και της Ελλάδας, αποτελεί μια από τις κυριότερες, εάν όχι την κυριότερη παθογένεια του ελληνικού τουρισμού. Μια παθογένεια που προβληματίζει αρκετά χρόνια, όχι μόνο τους εμπλεκομένους επαγγελματίες του κλάδου, αλλά και την εθνική, περιφερειακή και τοπική οικονομία και κοινωνία, ενώ και η φέρουσα ικανότητα και το περιβάλλον του προορισμού δοκιμάζονται αυτή την περίοδο ιδιαίτερα» ανέφερε ξεκινώντας την ομιλία του. Ο ίδιος παρέθεσε στατιστικά στοιχεία σύμφωνα με τα οποία:
Tους μήνες από Ιούνιο έως και Σεπτέμβριο καταγράφεται το 69,68% των αφίξεων.
Tους μήνες από Μάιο έως Οκτώβριο καταγράφεται το 86,50% των αφίξεων ενώ ο δείκτης εποχικότητας κινείται μεταξύ 45-50% στην επικράτεια και στην Κρήτη αγγίζει το 55%.
Ο κ. Μπερέτης αναφέρθηκε στη διάρκεια της ομιλίας του στα βήματα που έχουν γίνει μέχρι σήμερα προς αυτή την κατεύθυνση αλλά και σε αυτά που πρέπει άμεσα να γίνουν ώστε να επιτευχθεί ο στόχος.«Έχουν γίνει πολλές μελέτες τόσο από τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα του νησιού όσο και από τοπικούς φορείς με πλήρη ανάλυση της ταυτότητας των επισκεπτών μας, την ανάδειξη των δυνατών και αδύνατων σημείων, των ευκαιριών και απειλών των αγορών στόχων.
Μελέτες που αναδεικνύουν τις προϋποθέσεις για την πολυπόθητη επιμήκυνση και οι οποίες αφορούν και τις δράσεις που πρέπει να πραγματοποιηθούν. Κοιτώντας το πρόβλημα από μια πιο επιστημονική σκοπιά το εργαλείο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί είναι ένα στρατηγικό σχέδιο μάρκετινγκ σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο με απαραίτητη τη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων για μια αειφόρο ανάπτυξη με σεβασμό στο περιβάλλον και στην τοπική κοινωνία.
Το κεντρικό κράτος και η τοπική αυτοδιοίκηση θα πρέπει να δημιουργήσουν τις κατάλληλες συνθήκες για τη βελτίωση των υποδομών και την άρση εμποδίων στην επίτευξη του στόχου.
Οι τουριστικοί πράκτορες και οι ξενοδόχοι πρέπει να συνεργαστούν με τους τουρ οπερέιτορς και τις αεροπορικές εταιρείες για την ανάδειξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού και τη δημιουργία ελκυστικών πακέτων. Οι
ιδιοκτήτες καταλυμάτων και οι λοιπές τουριστικές υποδομές να είναι έτοιμες και με ειδικά εκπτωτικά πακέτα να δώσουν την ώθηση και να συνεισφέρουν στην προσέλκυση νέων πελατών.
Απαιτείται μια μεγάλη και συντονισμένη προσπάθεια. Κάθε μεγάλη προσπάθεια πρέπει να ξεκινάει με ένα μικρό βήμα.
Έναν πρώτο προορισμό που πιλοτικά θα αποτελέσει την αρχή για την επέκταση της τουριστικής περιόδου. Είναι πεποίθηση μας ότι το Ρέθυμνο και η πόλη μας θα μπορούσε να αποτελέσει αυτή την αρχή, αυτόν τον πρώτο προορισμό.
Στη συνέχεια ο πρόεδρος των τουριστικών πρακτόρων του νομού αναφέρθηκε στα πλεονεκτήματα του νομού Ρεθύμνου αλλά και στην ανάγκη ανάπτυξης θεματικών μορφών τουρισμού, όπως ο ιατρικός και ο θρησκευτικός τονίζοντας μεταξύ άλλων: «Το Ρέθυμνο συγκεντρώνει όλα τα στοιχεία ενός «ολικού τουριστικού προϊόντος» (tourism overall product) σύμφωνα με τον πιο διαδεδομένο και πλήρη ορισμό της επιστημονικής τουριστικής βιβλιογραφίας των μedlik-middleton. Έχει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα και τα δυνατά σημεία του που καλύπτουν απόλυτα κάθε θεματική ενότητα της πρωτοβουλίας «δώδεκα» αλλά και κάθε μορφής εναλλακτικού τουρισμού. Ιδιαίτερα μορφών όπως ο συνεδριακός, ο θρησκευτικός, ο αθλητικός και ο φυσιολατρικός τουρισμός, που απευθύνονται σε ένα πιο απαιτητικό κοινό με ιδιαίτερα ενδιαφέροντα και ενασχολήσεις πλέον του πελάτη του μοντέλου ήλιος και θάλασσα. Ένας τόπος σε προνομιακή γεωγραφική θέση, στην καρδιά του νησιού, ανάμεσα σε 2 διεθνή αεροδρόμια, με μια παλιά πόλη μνημείο, με αστική παραλία βραβευμένη με γαλάζια σημαία, με εξαιρετικές κλιματολογικές συνθήκες (με ηλιοφάνεια μεγαλύτερη της Μαγιόρκας ενός 12μηνου προορισμού), με όλες τις απαραίτητες υποδομές και ανωδομές υποδοχής φιλοξενίας και εξυπηρέτησης των επισκεπτών.
Υποδομές φιλοξενίας οι οποίες είναι πλέον κατάλληλες να παρέχουν για 12 μήνες υψηλότατου επίπεδου υπηρεσίες. Ένας τόπος με εξαιρετικά μνημεία που φανερώνουν την πλούσια ιστορία του στο πέρασμα των χρόνων, με απαράμιλλο φυσικό τοπίο που προσφέρεται για κάθε είδους δραστηριότητες- όλες τις εποχές του χρόνου. Το σημείο συνάντησης ανατολής και δύσης. Της ελληνικής θρησκείας… της χριστιανικής… της ισλαμικής… με μοναστήρια ιστορικά, βυζαντινά κτίσματα, ιερούς ναούς.
Με ξακουστή κουζίνα και γαστρονομία με γνωστά τα οφέλη της κρητικής και μεσογειακής διατροφής.
Με ήθη και έθιμα, παράδοση και τέχνες που έχουν μείνει ανεξίτηλα στο πέρασμα του χρόνου και διατηρούνται ατόφια από τις νέες γενιές ενώ αναβιώνονται μέσω φεστιβάλ και εκδηλώσεων με τεράστια προσέλευση, όπως το καρναβάλι, το αναγεννησιακό φεστιβάλ, η γιορτή της κρητικής διατροφής.
Με ευαισθησία στη διάσωση και προστασία της φύσης και της άγριας ζωής ο «Αρχέλων» για την προστασία της καρέτα-καρέτα δραστηριοποιείται στο Ρέθυμνο.
Με υπηρεσίες ευεξίας και χαλάρωσης με ιδιαίτερα προγράμματα θαλασσοθεραπείας στα ξενοδοχεία. Με πολιτιστικές εκδηλώσεις, δρώμενα και φεστιβάλ που αναδεικνύουν τον πολιτισμό και το πνεύμα. Με υποδομές κατάλληλες για την υποδοχή κρουαζιέρων και γιοτ.
Με υποδομές ιδιωτικές και δημοτικές κατάλληλες για συνέδρια και incentives και την έδρα του πανεπιστημίου Κρήτης με εξαιρετικές εγκαταστάσεις που χρόνια τώρα οργανώνει διεθνής εμβέλειας συναντήσεις και συνέδρια.
Όλα τα παραπάνω αποτελούν τα απαραίτητα στοιχεία που κάνουν το Ρέθυμνο «την έξυπνη επιλογή για όλο τον χρόνο».
Καταλήγοντας ο κ. Μπερέτης σημείωσε πως το τελευταίο τριήμερο του Οκτώβρη θα πραγματοποιηθούν τριήμερες εκδηλώσεις στην πόλη μας στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Δώδεκα» που αφορά στον τουρισμό 12μήνες τον χρόνο: «Οι βαθιές ρίζες οι οποίες μέσω των αιώνων συνδέουν τις δυο χώρες, οι ιστορικοί και πολιτιστικοί δεσμοί μεταξύ τους, η ορθοδοξία, η αγάπη των Ρώσων τουριστών στην Ελλάδα και στην Κρήτη, είναι τα δυνατά σημεία που μπορούν να αποτελέσουν το πλαίσιο πάνω στο οποίο θα οικοδομηθεί μια καινούρια αρχή για τουρισμό όλο τον χρόνο. Έχει αποδειχτεί πως το ζήτημα της διάρκειας της τουριστικής περιόδου και της εποχικότητας είναι θέμα πολιτικής και όχι κλιματολογικών συνθηκών.
Απευθύνω πρόσκληση να εργαστούμε από κοινού και να αποτελέσει η ρώσικη αγορά και η Κρήτη, το Ρέθυμνο, το πρώτο παράδειγμα προς μίμηση και η απαρχή για να κερδίσουμε το στοίχημα για τουρισμό όλο τον χρόνο με οφέλη και κέρδη για όλους τους εμπλεκομένους.
Ο Σύνδεσμος Τουριστικών Πρακτόρων Ρεθύμνου κάνει την αρχή σε συνεργασία με την Ομοσπονδία Συνδέσμων Τουριστικών Γραφείων και πρακτορείων fedhatta και παρουσιάζει το Ρέθυμνο ως ένα από τους 12 προτεινόμενους προορισμούς για δωδεκάμηνο τουρισμό στα πλαίσια της πρωτοβουλίας «δώδεκα» σε τριήμερες εκδηλώσεις που θα
πραγματοποιηθούν στην πόλη μας το τριήμερο 27-30 Οκτωβρίου» είπε.