Τη γνωμοδότηση της αρχαιολογικής υπηρεσίας Ρεθύμνου ζητά το Διαδημοτικό Λιμενικό ταμείο σε σχέση με τους κοινόχρηστους χώρους που θα παραχωρηθούν στους επιχειρηματίες του Ενετικού λιμανιού για την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων. Το Λιμενικό Ταμείο ακολουθώντας κατά γράμμα τα όσα η απόφαση του ΚΑΣ αναφέρει στο κομμάτι που αφορά την παραχώρηση κοινόχρηστου χώρου, οφείλει να εξετάσει ποια είναι τα σημεία εκείνα του Ενετικού λιμανιού, όπου ο εξωτερικός διάδρομος για τους πεζούς μπορεί να είναι μεγαλύτερος από 2.40 μέτρα, που είναι το ελάχιστο πλάτος που μπορεί να χωρίζει το ελεύθερο τμήμα από τον χώρο που θα αναπτύσσονται τα τραπεζοκαθίσματα. Το σχέδιο αυτό έχει ετοιμαστεί και θα κατατεθεί στην Αρχαιολογική Υπηρεσία του Ρεθύμνου, προκειμένου να δοθεί η σχετική έγκριση για να προχωρήσει στη συνέχεια η διαδικασία των παραχωρήσεων.
Αν και βρισκόμαστε λίγες μέρες πριν την έναρξη της νέας τουριστικής περιόδου οι καταστηματάρχες εξακολουθούν να είναι αντίθετοι με την απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου θεωρώντας πως αυτή θίγει τα επιχειρηματικά τους συμφέροντα και δεν φαίνονται διατεθειμένοι να αναπτύξουν τα τραπεζοκαθίσματα τους από την εσωτερική πλευρά των επιχειρήσεων τους, αφήνοντας ελεύθερο τον εξωτερικό διάδρομο (από τη μεριά της θάλασσας), όπως προβλέπει η υπουργική απόφαση, ενώ αναμένουν και την εκδίκαση της σχετικής προσφυγής τους στις 18 Απριλίου.
Μέχρι στιγμής μόλις τρεις επιχειρηματίες έχουν κάνει αίτηση για να τους παραχωρηθεί κοινόχρηστος χώρος ενώ χθες το θέμα αυτό συζητήθηκε στη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του Λιμενικού Ταμείου.
Παράλληλα, στη διάρκεια της χθεσινής συνεδρίασης, εκτός από τη συζήτηση για τις παραχωρήσεις κοινόχρηστου χώρου, τέθηκε εκ νέου το θέμα της ασφάλειας στην περιοχή και το διοικητικό συμβούλιο του Λ.Τ. αποφάσισε, όπως μας είπε η πρόεδρος, να ζητήσει από την αρχαιολογική υπηρεσία υποδείξεις σε σχέση με τη μελέτη που μπορεί να γίνει από το Λ.Τ. για την τοποθέτηση κάποιου κιγκλιδώματος ή κουπαστής ή σχοινιού που θα μπορούσε να προφυλάξει κατά κάποιο τρόπο τον χώρο. Το θέμα αυτό άλλωστε της ασφάλειας είχε θίξει και την περυσινή χρονιά ο πρώην λιμενάρχης και φαίνεται πως επανέρχεται και από άλλα μέλη του Δ.Σ. γι’ αυτό και θα ζητηθεί η άποψη της Αρχαιολογίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στη διάρκεια της χθεσινής συνεδρίασης του Δ.Σ. του Λιμενικού Ταμείου παραβρέθηκαν επιχειρηματίες της περιοχής, οι οποίοι κατέθεσαν στο σώμα υπόμνημα με τα αιτήματα τους τονίζοντας ότι είναι αντίθετοι με την απόφαση του ΚΑΣ. Ωστόσο, όπως ανέφερε η πρόεδρος, οι επαγγελματίες εμφανίστηκαν διατεθειμένοι να προχωρήσουν στις παρεμβάσεις που προβλέπει η απόφαση και αφορούν στη σκίαση της περιοχής με ομπρέλες και στον τύπο των τραπεζοκαθισμάτων, ωστόσο διαφωνούν κάθετα με τον εξωτερικό διάδρομο, τονίζοντας πως αυτό θα αποτελέσει πλήγμα για τους ίδιους.
Ωστόσο το Λιμενικό Ταμείο έχει ξεκαθαρίσει τη θέση του σε σχέση με την απόφαση του ΚΑΣ τονίζοντας ότι αυτή θα εφαρμοστεί κατά γράμμα εφόσον αποτελεί νόμο του κράτους.
Υπεύθυνος για την εποπτεία του χώρου για την υλοποίηση των παραπάνω που προβλέπονται στην υπουργική απόφαση είναι το προσωπικό της λιμενικής αρχής, το οποίο είναι υπεύθυνο για την ευταξία στην περιοχή.
Η εφαρμογή της απόφασης του ΚΑΣ θα αναβαθμίσει τη μέχρι σήμερα παραμελημένη περιοχή, αφού πρωταρχικός στόχος είναι να μπορέσει το ενετικό μνημείο να «αναπνεύσει», να αποκατασταθεί η περιοχή, να αναδεχθεί το λιμάνι και η φυσιογνωμία του και να μπορέσουν ντόπιοι και επισκέπτες να το απολαμβάνουν, κάτι που τα τελευταία χρόνια δεν ήταν εφικτό λόγω των υπεράριθμων τραπεζοκαθισμάτων και του ελάχιστου χώρου που υπήρχε για να περπατήσει κανείς.
Αξίζει να σημειωθεί ότι την αναγκαιότητα εφαρμογής του νόμου έχουν επανειλημμένως επισημάνει, τόσο ο τοπικός σύλλογος αρχιτεκτόνων, όσο και η Πανελλήνια Ένωση Αρχιτεκτόνων τονίζοντας ότι η εφαρμογή του αφορά στην προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς, όσο και στη διαφύλαξη του δημόσιου χώρου.
Τι προβλέπει η απόφαση του ΚΑΣ
Υπενθυμίζεται ότι η απόφαση του ΚΑΣ προβλέπει:
1. Η ζώνη διέλευσης στην εξωτερική πλευρά του κρηπιδώματος να είναι ελεύθερη σε εύρος τουλάχιστον 2,40μ. στη στενή ανατολική πλευρά του λιμένα, όπως προβλέπεται στη μελέτη, ενώ στο υπόλοιπο τμήμα, όπου η διαθέσιμη επιφάνεια είναι μεγαλύτερη, το πλάτος του διαδρόμου για τους πεζούς να αυξάνεται αναλογικά έως τα 4,00 περίπου μέτρα, ώστε να διευκολύνεται η κίνηση των επισκεπτών.
2. Να μην κατασκευαστεί ο προτεινόμενος πασσαλόπηκτος διάδρομος κατά μήκος και σε επαφή με το ενετικό κρηπίδωνα στη νοτιοανατολική πλευρά του λιμένα, διότι πρόκειται για μεγάλης έκταση επέμβαση που θα προκαλέσει μεγάλη βλάβη στο κρηπίδωμα.
3. Να μην χρησιμοποιηθούν τα προτεινόμενα διαχωριστικά τύπου ζαρντινιέρας στον χώρο ανάπτυξης των τραπεζοκαθισμάτων,
4. Ο αριθμός των τραπεζοκαθισμάτων να είναι συγκεκριμένος, ανάλογα με τον χώρο που θα δικαιούται κάθε κατάστημα μετά και την έγκριση του Δ.Λ.Τ.
5. Να απομακρυνθούν όλες οι τέντες από τις όψεις των κτιρίων, καθώς και οι μεταλλικές κατασκευές πάνω στις οποίες στηρίζονται.
6. Να μην τοποθετηθούν σκιάδια οποιουδήποτε τύπου
7. Τα τραπέζια και οι καρέκλες να είναι παραδοσιακά, τύπου καφενείου και να εγκρίνονται από την αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων.
8. Πριν την έναρξη τω εργασιών να απομακρυνθεί το περίπτερο και να εξεταστεί η δυνατότητα μεταφοράς του σε άλλη θέση πέραν της εσοχής του βορείου κρηπιδώματος που προτείνεται από τους μελετητές, σε συνεργασία με την ΕΦΑ Ρεθύμνου.
9. Να μην κατασκευαστεί ο ξύλινος οικίσκος για τις ανάγκες του τμήματος τουρισμού του δήμου Ρεθύμνου. Για τον σκοπό αυτό να χρησιμοποιηθεί το κτίριο της αποβάθρας, το οποίο σήμερα δεν έχει καμία χρήση, αφού αποκατασταθεί και επανέλθει στην αρχική του μορφή.
10. Οι μελέτες που θα εκπονηθούν για την αποκατάσταση του κτιρίου του Τελωνείου, του λιμενοβραχίονα και του φάρου, καθώς και των προσόψεων των κτιρίων, να υποβληθούν προς έγκριση στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠ.ΠΟ.Α.
11. Να ελλιμενίζονται μόνον μικρά αλιευτικά σκάφη (βάρκες).
12. Τα σκάφη να προσδένουν στο Β-ΒΔ πέτρινο κρηπίδωμα που καταλήγει στον φάρο».