Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΡΕΝΤΑΚΗ*
Κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι το Ρέθυμνο έχει να επιδείξει μια ξεχωριστή παλιά πόλη κι ένα μοναδικό παραλιακό μέτωπο. Αυτό όμως το μέτωπο, ακριβέστερα το βόρειο παραλιακό μέτωπο δεν σταματά στην οδό Άρη Βελουχιώτη της πόλης του Ρεθύμνου. Αντίθετα, επεκτείνεται ίδια, γραφικό και υπέροχο, ανατολικά μέχρι τη Σκαλέτα. Παρόλα αυτά, η πρόσβαση σε αυτό, κι επομένως η αξιοποίησή του, σταματά απότομα στα όρια της πόλης αφήνοντας το υπόλοιπο κομμάτι υποβαθμισμένο και ανεκμετάλλευτο.
Κατά τον ίδιο τρόπο, το Ρέθυμνο απομονώνεται συνεχώς σε σχέση με τους υπόλοιπους νομούς της Κρήτης, αφού παρά τις πιέσεις τόσων χρόνων δεν έχουν γίνει ενέργειες για λειτουργία λιμανιού ή αεροδρομίου σε αυτό.
Ο πολυπόθητος Β.Ο.Α.Κ., για τον οποίο τόσος λόγος γίνεται τελευταία, θα ήταν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να διορθωθούν οι αδικίες που έχουν γίνει σε βάρος της πόλης αλλά και του νομού Ρεθύμνου, συνδέοντας το με ασφάλεια με τα αεροδρόμια και τα λιμάνια του νησιού.
Κι όμως, μετά από τόσα χρόνια αναμονής, χρόνια που τα τροχαία δυστυχήματα επί του Β.Ο.Α.Κ. έσπαγαν κάθε χρόνο θλιβερά ρεκόρ, φτάνουμε στην νέα μελέτη-χάραξη, η οποία φαίνεται ότι χωρίς να εξασφαλίζει την ασφαλή οδήγηση, έρχεται να καταστρέψει και ολόκληρο το βόρειο παραλιακό μέτωπο του Ρεθύμνου οικιστικά, οικονομικά, κοινωνικά, επιχειρηματικά, τουριστικά, περιβαλλοντικά.
Ο χάρτης νέας χάραξης του Β.Ο.Α.Κ. (εάν αυτός ισχύει) αποτελεί μάλλον προσπάθεια εξαπάτησης των κατοίκων ότι και στο Ρέθυμνο γίνονται έργα δημιουργώντας μια αστεία παράκαμψη (ονομαζόμενη καμπούρα), η οποία συνδέει τον νέο Β.Ο.Α.Κ. στα ίδια επικίνδυνα σημεία με τον υφιστάμενο (π.χ. στροφή Σκαλέτας).
Η υπό συζήτηση διαπλάτυνση κατά 50μ. της υφιστάμενης εθνικής οδού καταστρέφει καλλιεργήσιμη γη, σπίτια αλλά και επιχειρήσεις που τόσα χρόνια έχουν συμβάλει στην οικονομική ζωή του νομού. Με την καταστροφή αυτών, κόποι χρόνων θα ματαιωθούν και προοπτικές της επόμενης γενιάς θα ανασχεθούν.
Οι υπεύθυνοι των γραφείων χάραξης βρισκόμενοι μακριά από την Κρήτη, αναθέτουν σε υπηρεσιακούς να εφαρμόσουν μελέτες που δεν έχουν λάβει υπόψη τους την ανάπτυξη των τελευταίων ετών και πιθανότατα δεν γνωρίζουν τα πραγματικά σημεία που περνά ο νέος δρόμος.
Άραγε αναζητήθηκαν περιοχές όπου η νέα χάραξη θα είχε λιγότερες επιπτώσεις; Υπολόγισαν άραγε παράγοντες οφέλους – κόστους; Έγινε δημόσια διαβούλευση όπου θα είχαν λόγο και οι πολίτες; Αλήθεια γιατί βασιζόμαστε σε φήμες και διαρροές και δεν έχει γίνει μια δημόσια παρουσίαση της νέας χάραξης, αν όχι για να βρεθούμε προ τετελεσμένων αποφάσεων;
Υπάρχουν λύσεις: όπως ακριβώς και στους γειτονικούς νομούς έγινε νέα χάραξη νοτιότερα στην ενδοχώρα, όπου δεν υπάρχει οικιστική, γεωργική ή επιχειρηματική δραστηριότητα. Αυτό εξάλλου έγινε στα Χανιά, αυτό έγινε και στο Ηράκλειο. Αξίζει και το Ρέθυμνο μια ανάλογη δαπάνη.
Το Ρέθυμνο και οι πολίτες του ζουν στη σύγχρονη εποχή, μπορούν και πρέπει να διεκδικούν, μπορούν και πρέπει να αγωνίζονται για τον εαυτό τους, για τα παιδιά τους και κυρίως για τον τόπο τους.
* Ο Γιώργος Πρεντάκης είναι πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Σκαλέτας