Υποτονική παραμένει η αγοραστική κίνηση στα εμπορικά καταστήματα μια εβδομάδα μετά την έναρξη των θερινών εκπτώσεων. Παρά το γεγονός ότι οι πρώτοι τουρίστες φάνηκαν στους εμπορικούς δρόμους και επισκέπτονται τις εμπορικές επιχειρήσεις, ωστόσο αυτό δεν έχει ακόμα αποτυπωθεί στις εισπράξεις. Τόσο οι ντόπιοι όσο και οι τουρίστες κάνουν διερευνητικές ματιές στα καταστήματα, κοιτούν τις εκπτώσεις και ψωνίζουν τα απολύτως απαραίτητα ή αν βρουν κάτι σε προσφορά.
Όπως υποστηρίζουν οι έμποροι το τελευταίο δεκαήμερο η εικόνα είναι πιο θετική γιατί τουλάχιστον, όπως υποστηρίζουν υπάρχει μια κινητικότητα.
Όλα αυτά βέβαια είναι υπό αίρεση, αφενός γιατί γνωρίζουν την αγοραστική δύναμη των ντόπιων και αφετέρου γιατί ακόμα και σήμερα αποτελεί μεγάλο ερωτηματικό το τι μέλλει γενέσθαι με τον τουρισμό. Οι πρώτοι επισκέπτες είναι ελάχιστοι και σε τίποτα ο φετινός Ιούλιος δεν θυμίζει άλλες χρονιές όπου η εμπορική αγορά έσφυζε από ζωή.
Όπως εξηγεί ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου Γιώργος Πολιουδάκης, είναι μια δύσκολη οικονομικά περίοδος για όλους, ωστόσο υπάρχουν κάποιες προσδοκίες για τόνωση της αγοραστικής κίνησης από τους τουρίστες: «Η αλήθεια είναι ότι την τελευταία εβδομάδα υπάρχει μια κινητικότητα στην αγορά. Φάνηκε η παρουσία των τουριστών και «ζωντάνεψαν» λίγο οι δρόμοι αλλά και τα καταστήματα. Σε καμιά περίπτωση δεν μιλώ για αύξηση τζίρου όμως είναι σημαντικό και η ψυχολογία μας να είναι καλή. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι τα πράγματα θα πάνε καλά και θα ενισχυθεί η τουριστική κίνηση και κατ’ επέκταση η αγοραστική. Προϋπόθεση γι’ αυτό είναι να παραμείνουμε ένας υγειονομικά ασφαλής προορισμός. Γι‘ αυτό και πρέπει όλοι μας, επιχειρηματίες και καταναλωτές, να είμαστε προσεκτικοί και να τηρούμε τα υγειονομικά μέτρα».
Συγκρατημένοι οι καταναλωτές
Οι καταναλωτές, ντόπιοι και ξένοι, όπως λένε οι έμποροι κάνουν κατά κύριο λόγο αναγνωριστικές βολές και ρίχνουν διερευνητικές ματιές στα εμπορικά καταστήματα. Κοιτούν προϊόντα που είναι σε έκπτωση και αγοράζουν μόνο αν κάτι τους χρειάζεται.
Ο Γιάννης Σπαντιδάκης, αντιπρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου, ανέφερε: «Πλέον, δουλεύουμε με το 35-30% του περσινού τζίρου. Οι τουρίστες της πρώτης εβδομάδας, που ήρθαν κυρίως από τη Λιθουανία και τη Ρουμανία, βρίσκονται στην ίδια οικονομική κατάσταση με εμάς, οπότε δεν είχαν πολύ μεγάλη όρεξη για αγορές. Ευελπιστούμε σε περισσότερο κόσμο. Έχει ανοίξει το 30% των μαγαζιών και θα δουλέψει μόνο η πόλη και οι άκρως οικογενειακές επιχειρήσεις».
Ο Νίκος Τσαγκαράκης, ιδιοκτήτης καταστήματος υποδημάτων, μάς είπε: «Ταμειακά δεν έχει βελτιωθεί κάτι στην πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων, πέραν του ότι αυξήθηκε η κίνηση τους δρόμους, επειδή έχουν έρθει κάποιοι τουρίστες. Το τουριστικό κομμάτι είναι ένα πολύ χαμηλό ποσοστό της τάξεως του 15 με 20% και το τελευταίο εικοσαήμερο, θυμίζει λίγο τέλη Απριλίου στις κανονικές σεζόν. Οι τουρίστες δεν έχουν και οικονομική δυνατότητα κατανάλωσης και δεν προβάλλουν και την ποιότητα, που θα έδινε έστω μια ανάσα στην αγορά. Σε επίπεδο οπτικής εικόνας έξω στους δρόμους και στις καφετέριες δεν υπάρχει αντιστοίχηση και ανταπόκριση αυτής της εικόνας με το ταμείο. Οπότε αντιλαμβάνεστε και στην εστίαση αλλά και στο λιανικό εμπόριο, υπάρχει ένα τεράστιο πρόβλημα, το οποίο δυστυχώς μέχρι στιγμής δεν έχει αλλάξει. Υπάρχει ακόμα ένας Αύγουστος που μπορεί εκεί να γίνει κάτι καλύτερο, αλλά σίγουρα η σεζόν θα κλείσει τραγικά. Ακολουθεί ένας χειμώνας ο οποίος θα γεμίσει με κόσμο στο ταμείο ανεργίας».
Η Τένια Τζανιδάκη, ιδιοκτήτρια καταστήματος με είδη ένδυσης, μάς είπε: «Δεν είναι το αναμενόμενο αλλά υπάρχει μία ανοδική πορεία στην αγορά. Τα εμπορεύματα μας ανανεώνονται αλλά τον Αύγουστο οι βιοτεχνίες κλείνουν, επομένως τώρα φορτώνουμε εμπορεύματα για να μπορέσουμε να έχουμε απόθεμα. Ο κόσμος όμως είναι πολύ συγκρατημένος γιατί έχει μείνει χωρίς δουλειά. Πολλοί περιμένουν ακόμα να δουν αν θα ανοίξουν τα ξενοδοχεία στα οποία δούλευαν, φοβούνται για την επόμενη ημέρα και δεν ψωνίζουν παρά μόνο τα απαραίτητα».
Η Στέλλα Χατζηδάκη, ιδιοκτήτρια καταστήματος με μπιζού, αξεσουάρ και είδη δώρων, τόνισε: «Έχει μειωθεί κατά πολύ σε σχέση με πέρυσι η κίνηση. Οι εκπτώσεις είναι μία πλάνη αυτή την περίοδο. Γιατί όταν όλα τα μαγαζιά έχουν προσφορές και εκπτώσεις όλον τον χρόνο μέσα στα καταστήματά τους ο κόσμος σε αυτές τις ουσιαστικές εκπτώσεις δεν ψωνίζει».
«Η κίνηση είναι ελάχιστα αυξημένη λόγω του τουρισμού, όχι λόγω των εκπτώσεων. Δεν υπάρχει ενδιαφέρον για τις εκπτώσεις. Η ροή των καταναλωτών από πέρυσι έχει μειωθεί παραπάνω από 50%. Οι τουρίστες που έχουν έρθει δεν είναι ίδιοι ούτε ποσοτικά, αλλά δυστυχώς ούτε και ποιοτικά με πέρυσι», ανέφερε μια ιδιοκτήτρια κοσμηματοπωλείου.
Ο Μανόλης Γαβαλάς, ιδιοκτήτης τουριστικού καταστήματος, ανέφερε: «Είμαστε τουριστικό μαγαζί, ξεκινήσαμε 1η Ιουλίου, αν βάλουμε και εκπτώσεις, τελειώσαμε μετά. Οι τουρίστες που έρχονται κάνουν παζάρια. Δυστυχώς τα πράγματα είναι πολύ άσχημα».
Η Κατερίνα, ιδιοκτήτρια κοσμηματοπωλείου, κάνει λόγο για μείωση της κίνησης κατά 50%: «Δεν υπάρχει κίνηση παρά μόνο το βραδάκι που βγαίνουν, Έλληνες και τουρίστες βόλτα. Η ροή έχει μειωθεί πολύ περισσότερο από 50%. Συνήθως οι Έλληνες έρχονται και αγοράζουν οικονομικά πράγματα αξίας 20 με 30 ευρώ, ακόμα και λόγω της κατάστασης, έστω για δωράκι. Τέτοιου είδους αγορές, ευτυχώς, δεν έχουν χαθεί».
Για πτώση που κάνει φτάνει το 80% κάνει λόγο αλλά η ιδιοκτήτρια καταστήματος γυναικείων ενδυμάτων, η οποία επισημαίνει ότι δεν υπάρχει καθόλου ζήτηση πλέον από ντόπιους: «Ντόπιοι δεν υπάρχουν πια στην αγορά. Κάποιοι τουρίστες δειλά-δειλά αρχίζουν τις βόλτες, αλλά μέσα στα μαγαζιά δεν μπαίνουν. Νομίζω ότι και οι τουρίστες έχουν οικονομικές δυσκολίες. Ακόμα βρισκόμαστε σε 85 με 90% πτώση. Ταμειακά δεν υπάρχει καμία σχέση με τον περσινό Ιούλιο. Όσον αφορά το εμπόρευμα, έχουμε παραλάβει αρκετά πράγματα, απλά και κάποιες εταιρείες έχουν σταματήσει την παραγωγή. Είναι αλυσίδα, εφόσον από εμάς πλέον δεν υπάρχει ζήτηση. Έχουμε λιγότερο από το συνολικό εμπόρευμα».
Μικρή κινητικότητα λόγω των εκπτώσεων διαπιστώνει ιδιοκτήτρια καταστήματος εσωρούχων, η οποία μας είπε: «Έχει αυξηθεί λίγο η κίνηση λόγω εκπτώσεων σίγουρα, αλλά όχι λόγω τουρισμού. Οι πελάτες είναι ντόπιοι κατά 80% και οι υπόλοιποι, είναι τουρίστες. Επειδή έχουμε συγκεκριμένη πελατεία εδώ, έρχονται επί τούτου απλά δεν ψωνίζουν πλέον παρορμητικά και είναι πιο συγκρατημένοι. Τέτοια εποχή πέρυσι ήμασταν τρία άτομα και δεν προλαβαίναμε, τώρα είμαι μόνη μου».
«Με προστατευτικές μάσκες και αντισηπτικά τα εμπορικά καταστήματα»
Οι έμποροι στην πλειοψηφία τους τηρούν τα υγειονομικά μέτρα για τη δική τους ασφάλεια πρώτα απ’ όλα, όπως μας είπαν. Η παρουσία των τουριστών στα εμπορικά τους καταστήματα δεν τους αφήνει αδιάφορους σε σχέση με την πανδημία γι’ αυτό και φροντίζουν να είναι προσεκτικοί. Έχουν σε εμφανές σημείο τα αντισηπτικά, μεριμνούν για τον συνωστισμό όμως, όπως λένε, δεν χρειάζεται γιατί δεν υπάρχει κίνηση και κάποιοι φορούν και προστατευτικές μάσκες.
«Όσοι τουρίστες έρχονται στο κατάστημα μας δεν δείχνουν να φοβούνται. Νομίζω ότι έχουν στο μυαλό τους πως ήρθαν σε μία απόλυτα ασφαλή πόλη και μου κάνει εντύπωση. Στο κατάστημά μας τηρούμε τα μέτρα, φοράμε μάσκες, έχουμε αντισηπτικό στην είσοδο του καταστήματος σε εμφανές σημείο, για όποιον θέλει να νιώθει ασφάλεια και να απολυμανθεί», σχολίασε η Τένια Τζανιδάκη.
Η Στέλα Χατζηδάκη μάς είπε: «Έχει αρκετούς τουρίστες, οι οποίοι να σημειώσω πως δεν προσέχουν καθόλου! Δεν αφήνω κανέναν πελάτη να δοκιμάσει τα κοσμήματα και τηρώ τους υγειονομικούς κανόνες κανονικά. Πρέπει να καταλάβουμε ότι είμαστε και εμείς υπόλογοι για οτιδήποτε και αν συμβεί σε αυτήν την πόλη στο μέλλον, όχι μόνο αυτοί που έρχονται!! Δεν φορούν μάσκες και γάντια, αλλά οι 9 στους 10 χρησιμοποιούν χωρίς περαιτέρω υπόδειξη από εμάς το αντισηπτικό που υπάρχει στην είσοδο του καταστήματος. Έχουν συμβεί ορισμένα περιστατικά στα οποία όταν είπαμε πολύ ευγενικά σε κάποιους τουρίστες να βάλουν αντισηπτικό, προκειμένου να πιάνουν τα αντικείμενα, να κοιτάξουν τις τιμές κ.τ.λ. Κάποιοι δυσανασχετούν, φεύγουν ή μας λένε ότι έχουν βάλει αντισηπτικό νωρίτερα μέσα στη μέρα!. Υπάρχει δηλαδή κάποιο ποσοστό ασυνείδητων τουριστών».
«Οι ντόπιοι μεγάλης ηλικίας προσέχουν πάρα πολύ, φορούν μάσκα όταν μπαίνουν. Τουρίστα θα δεις πολύ σπάνια να φοράει μάσκα. Σε ντόπιο μου έχει τύχει επί κορονοϊού να μου ζητήσει να απολυμάνω το παπούτσι πριν το δοκιμάσει. Τα παπούτσια γενικά μετά από κάθε δοκιμή απολυμαίνονται με σπρέι ή αντισηπτικό και γενικά οτιδήποτε κατάλληλο για το δέρμα ή το υλικό του προϊόντος. Αν κάποιος γνωρίζει το νούμερό του και ξέρει τι του αρέσει, προτιμούμε να μην το αγοράσει και καθόλου, καθώς δεν υπάρχει λόγος να δοκιμάζει περισσότερα. Παν μέτρον άριστον, δεν πρέπει να υπάρχει υπερβολή σε αυτά. Εύχομαι να μην μας κλείσουν και τον χειμώνα», μας ανέφερε ιδιοκτήτης καταστήματος υποδημάτων.
Χαριτολογώντας ο κ. Τσαγκαράκης, ιδιοκτήτης καταστήματος υποδημάτων, σχολίασε: «Είναι τόσο χαμηλή η προσέλευση και τόσο λίγο το αγοραστικό κοινό, που δεν υπάρχει η πίεση των αποστάσεων και των μέτρων υγιεινής, καθώς δεν υπάρχει συνωστισμός».