Απογοητευτικά είναι τα στοιχεία που προκύπτουν από έρευνα του Ινστιτούτου της ΓΣΕΕ αναφορικά με την οικονομική κατάσταση των μισθωτών της χώρας, αφού περίπου οι μισοί δυσκολεύοντα να καλύψουν ακόμα και τις βασικές ανάγκες. Η κάλυψη των καταναλωτικών αναγκών των μισθωτών για το 47% στηρίζεται σε ανάληψη καταθέσεων, ενώ το 16% αναγκάζεται να δανειστεί.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις το 22% δηλώνει ότι μπορεί πάντα να ανταποκρίνεται σε δόσεις δανείων, το 30% ανταποκρίνεται συνήθως, το 9% λίγες φορές, ενώ το 6% δεν μπορεί καθόλου να ανταποκριθεί.
Ο περιορισμός των εισοδημάτων τους για πολλά χρόνια, μετέβαλλε τους μισθωτούς από καταναλωτές επιλογής σε καταναλωτές ανάγκης, με όλα όσα αυτό συνεπάγεται σε ψυχολογικό και πρακτικό επίπεδο, σημειώνεται στην έρευνα που καταγράφει τις τάσεις κατανάλωσης των μισθωτών στην Ελλάδα, ενώ γίνεται και καταγραφή της διαχρονικής εξέλιξης των μισθών και των γενικότερων κριτηρίων, που ορίζουν την καταναλωτική συμπεριφορά των μισθωτών.
Όπως προκύπτει από την έρευνα, η συρρίκνωση των εισοδημάτων συνεχίζεται μέχρι σήμερα με το 53% να δηλώνει σε επίπεδο έτους μείωση εισοδημάτων έναντι του 44% που δηλώνει σταθερότητα (από 70% και 26% αντίστοιχα τον Σεπτέμβριο), ενώ σε επίπεδο τριμήνου τον Φεβρουάριο το 79% δηλώνει σταθερότητα (έναντι 66% τον Σεπτέμβριο) και μόνο το 18% μείωση.
Σε ό,τι αφορά τις προσδοκίες, κυριαρχεί η απογοήτευση, ενώ κυρίαρχη είναι η αντίληψη, ότι τα πράγματα δεν μπορούν να γίνουν χειρότερα.
Όσον αφορά τώρα στα επίπεδα κατανάλωσης των μισθωτών, για πρώτη φορά η συνολική δαπάνη κατανάλωσης αποτυπώθηκε σταθερή (49%), με 19% να μιλά για αύξηση και 31% για μείωση.
Από την έρευνα γίνεται φανερό ότι η σχετική σταθεροποίηση των εισοδημάτων έχει οδηγήσει σε ανάλογη σταθεροποίηση και στις καταναλωτικές δαπάνες των μισθωτών, επισημαίνουν οι αναλυτές, που προσθέτουν, ότι η σταθερότητα αυτή είναι μεγαλύτερη στις κατηγορίες που θεωρούνται από τους μισθωτούς απαραίτητες: στα τρόφιμα, είδη προσωπικής υγιεινής, καθαριστικά, τηλεφωνία, εκπαίδευση, καύσιμα και ρούχα/παπούτσια.
Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν από έρευνα που διενήργησε το Ινστιτούτο Εργασίας της ΓΣΕΕ (ΙΝΕ/ΓΣΕΕ) και η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΕΚΕ) σε συνεργασία με την εταιρεία Αlco, το χρονικό διάστημα 18-25 Φεβρουαρίου.