Η κακή κατάσταση του βόρειου οδικού άξονα Κρήτης, οι επικίνδυνες στροφές και το στενό οδόστρωμα σε συνδυασμό με την παλαιότητα της εθνικής οδού, προβληματίζουν μαζί με τους ντόπιους και τα εκατομμύρια τουριστών που κάθε χρόνο επισκέπτονται το νησί. Επισκέπτες από την Ευρώπη, τη Ρωσία και την Αμερική που δηλώνουν έκπληκτοι όταν διασχίζοντας τον ΒΟΑΚ και ενημερώνονται ότι αυτός αποτελεί το εθνικό δίκτυο της Κρήτης, αφού ο λεγόμενος γι’ αυτούς αυτοκινητόδρομος σε τίποτα δεν θυμίζει την πραγματική έννοια του όρου.
Αντίθετα οι επισκέπτες μας εμφανίζονται δυσαρεστημένοι και θεωρούν ότι οι οδηγοί των λεωφορείων και των ταξί έχουν επιλέξει λάθος διαδρομή, αφού όπως τονίζουν, ο δρόμος αυτός είναι ένα επαρχιακό οδικό δίκτυο. Δεν είναι λίγες μάλιστα οι περιπτώσεις των τροχαίων ατυχημάτων με εμπλεκόμενα ενοικιαζόμενα ΙΧ από τουρίστες, αφού η κακή κατάσταση του οδικού δικτύου σε συνδυασμό με την απουσία επαρκούς σήμανσης και φωτισμού δημιουργούν προϋποθέσεις για τροχαίο ατύχημα. Παράλληλα, τα τουριστικά λεωφορεία που κινούνται κατά μήκος της εθνικής οδού ειδικά την καλοκαιρινή περίοδο εμπλέκονται σε μεγάλο βαθμό σε τροχαία ατυχήματα με την ευθύνη να μοιράζεται μεταξύ των ίδιων των οδηγών και της κατάστασης του οδικού δικτύου.
Για τα παράπονα και τις διαμαρτυρίες των επισκεπτών ενημερώνονται κάθε χρόνο οι τουριστικοί πράκτορες του Ρεθύμνου, πολλοί εκ των οποίων διαθέτουν παράλληλα τουριστικά λεωφορεία ή ενοικιαζόμενα ΙΧ και γίνονται αποδέκτες των αρνητικών απόψεων των επισκεπτών.
Χθες οι τουριστικοί πράκτορες στο πλαίσιο της εκλογοαπολογιστικής τους συνέλευσης κάλεσαν τον διοικητή της Τροχαίας ΒΟΑΚ, προκειμένου να γίνει μια συζήτηση-ενημέρωση του σε σχέση με την οδική ασφάλεια στον ΒΟΑΚ, προκειμένου να υπάρξει μια συνεργασία αλλά κυρίως μια αναλυτική ενημέρωση και καθοδήγηση για τα επικίνδυνα σημεία και για όλα όσα υποχρεούται να γνωρίζουν οι οδηγοί των λεωφορείων και των ενοικιαζομένων ΙΧ διασχίζοντας τον ΒΟΑΚ.
Ο διοικητής της Τροχαίας ΒΟΑΚ παραδέχτηκε την κακή κατάσταση του οδικού δικτύου επέστησε όμως την προσοχή των οδηγών για τις ευθύνες που και οι ίδιοι έχουν, καλώντας τους να τηρούν αυστηρά τον ΚΟΚ για τον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων παραθέτονται στοιχεία που δείχνουν ότι την τελευταία εξάγεται το 16,9% των τροχαίων αφορούσε βαρέα οχήματα.
«Οι επισκέπτες δεν μπορούν να πιστέψουν ότι ο ΒΟΑΚ είναι αυτοκινητόδρομος»
Χαρακτηριστικά ήταν τα λόγια τω τουριστικών πρακτόρων, οι οποίοι στην πλειοψηφία τους ανέφεραν ότι κάθε χρόνο οι επισκέπτες διαμαρτύρονται για την κακή κατάσταση του εθνικού οδικού δικτύου. Πολλοί από αυτούς μάλιστα τον θεωρούν ιδιαίτερα επικίνδυνο και επιλέγουν να μετακινούνται για λόγους ασφάλειας με τουριστικά λεωφορεία. Όσοι νοικιάζουν αυτοκίνητα οδηγούν τρομοκρατημένοι αφού αδυνατούν προσαρμοστούν στα δεδομένα του ΒΟΑΚ.
Ειδικότερα ο Μανόλης Σκλαβουνάκης, τουριστικός πράκτορας και ιδιοκτήτης τουριστικών λεωφορείων, ανέφερε: «Υπάρχουν πολλά παράπονα από τους επισκέπτες για τον ΒΟΑΚ. Εκτός από τη στενότητα το οδοστρώματος η κίνηση είναι αυξημένα το καλοκαίρι. Πολλοί τουρίστες που δεν ξέρουν τους δρόμους διατρέχουν κίνδυνο και αυτός είναι ο λόγος που πολλοί επισκέπτες επιλέγουν τα λεωφορεία αντί για τα ενοικιαζόμενα ΙΧ και κάποιοι άλλοι επιλέγουν τον ίδιο λόγο ιδιωτικές μεταφορές από ντόπιοι οδηγοί καθώς φοβούνται να οδηγήσουν. Από την άλλη το οδόστρωμα είναι σε πολύ κακή κατάσταση δημιουργώντας πολλά προβλήματα στα διερχόμενα τουριστικά λεωφορεία».
Ο κ. Ιάκωβος Παττακός δραστηριοποιείται στα τουριστικά λεωφορεία εδώ κα τριάντα πέντε χρόνια και μας λέει: «Τριάντα πέντε χρόνια κάνω αυτή τη δουλειά και αυτό που ξέρω είναι ότι οι λακκούβες και τα επικίνδυνα σημεία παραμένουν στάσιμα. Παίρνω ένα γκρουπ τουριστών από το αεροδρόμιο για να τους φέρω στο Ρέθυμνο και με ρωτούν γιατί δεν τους πάω από τον εθνικό δρόμο. Λέω αυτός είναι ο εθνικός δρόμος. Νομίζουν ότι τους κοροϊδεύω. Μου έχουν κάνει παράπονα τέτοια ερχόμενος από Χανιά στο Ρέθυμνο. Από την άλλη όταν υπήρχε η ΕΥΔΕ -ΒΟΑΚ τουλάχιστον καθάριζαν τα κλαδιά, τώρα ούτε αυτό δεν γίνεται. Έχουμε φτάσει σε ένα σημείο όπου τα λεωφορεία πρέπει να μπουν στη μέση του δρόμου για να μην χτυπήσουν στα κλαδιά».
Ο Βαγγέλης Βιδιαδάκης, ιδιοκτήτης ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων, ανέφερε: «Οι τουρίστες μένουν έκπληκτοι με την κακή ποιότητα των δρόμων μας. Υπάρχουν προβλήματα και ελλείψεις και θεωρούν ότι ειδικά το επαρχιακό δίκτυο είναι προβληματικό και επικίνδυνο. Παράλληλα μας κάνουν παράπονα για την εικόνα που επικρατεί στη πόλη τόσο για την αδυναμία εξεύρεσης χώρου στάθμευσης όσο και για κλήσεις που δέχονται χωρίς να αντιλαμβάνονται τους λόγους».
Ο πρόεδρος των τουριστικών πρακτόρων Ρεθύμνου Στράτος Μπερέτης από την πλευρά του υποστήριξε: «Ο σκοπός μας είναι να υπάρξει μια συνεργασία των επαγγελματιών του κλάδου μας με την Τροχαία του ΒΟΑΚ γιατί έχουμε πολλά μέλη που είναι και ιδιοκτήτες λεωφορείων και ενοικιαζόμενα ΙΧ. Θέλουμε να υπήρχε μια συνεργασία να υπάρξει πληροφόρηση από τον διοικητή της τροχαίας. Σε ένα δίκτυο με 5 εκατομμύρια αμάξια, 200.000 την ημέρα, όπως έχει υπολογιστεί το καλοκαίρι, χρειάζεται μια συνεργασία με τους επαγγελματίες οδηγούς. Αυτό που εισπράττουμε από τους επισκέπτες μας είναι ότι έχουμε ένα κακό οδικό δίκτυο σε μια ευρωπαϊκή περιφέρεια, δεν επιτρέπεται οι εθνικοί οδοί να είναι σε αυτή την κατάσταση. Είναι όχι μια γρήγορης αλλά μια βραδείας διέλευσης έλεγα εγώ και ειδικά το καλοκαίρι που πολλαπλασιάζεται η κίνηση -20% έχει αυξηθεί η κίνηση των ενοικιαζομένων ΙΧ- υπάρχει πρόβλημα και στη γρήγορη και κυρίως στην ασφαλή μετακίνηση. Παράλληλα λένε για ελλιπή σήμανση αλλά και για κακή οδηγική συμπεριφορά».
Την προσοχή των οδηγών εφιστά ο διοικητής της Τροχαίας ΒΟΑΚ
Για την οδική ασφάλεια και την τροχονομική αστυνόμευση στον ΒΟΑΚ μίλησε στους τουριστικούς πράκτορες ο διοικητής της Τροχαίας ΒΟΑΚ, αστυνομικός υποδιευθυντής Χρήστος Παπαδάκης.
Ο διοικητής της Τροχαίας ΒΟΑΚ έκανε μια αναλυτική αναφορά στις υποχρεώσεις των οδηγών τουριστικών λεωφορείων και ενοικιαζομένων ΙΧ, επισημαίνοντας και τις δικές τους ευθύνες σε ότι αφορά τη σωστή οδήγηση συμπεριφορά με βάση τα όσα ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας επιτάσσει αλλά και τις υποχρεώσεις που έχουν ως επαγγελματίες οδηγοί, ενώ αναφέρθηκε και στα τροχαία ατυχήματα που έχουν σημειωθεί και στα οποία εμπλέκονται τουριστικά λεωφορεία.
Ξεκινώντας την παρουσίαση του τόνισε ότι τουρισμός αποτελεί μία από τις σημαντικότερες οικονομικές δραστηριότητες, συμβάλλοντας στο Α.Ε.Π., στην απασχόληση και στο καθαρό πάγιο κεφάλαιο της οικονομίας. Η Κρήτη, όπως ανέφερε, είναι το μεγαλύτερο νησί της Ελλάδας και κατατάσσεται στην 5ηθέση, ως τουριστικός προορισμός στην παγκόσμια αγορά τουρισμού (Trip Advisor).
Έχει πληθυσμό πάνω από 600.000 κατοίκους και ετησίως φιλοξενεί πάνω από 6.500.000 περίπου τουρίστες.
Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, όπως είπε, έχει χαρακτηριστεί ως αυτοκινητόδρομος με τον κωδικό Α90, εκτείνεται σε μήκος 309,6 χλμ. εκ των οποίων τα 48 χλμ. έχουν προδιαγραφές αυτοκινητοδρόμου.
Είναι ο μοναδικός αυτοκινητόδρομος στην Ελλάδα που ενώνει μεγάλες πρωτεύουσες νομών και παράλληλα παρουσιάζει γεωμορφολογικές ιδιομορφίες και εξαιρετικά μειωμένη οδική ασφάλεια. Μόνο 48 χλμ. έχουν χαρακτηριστικά ενός συγχρόνου αυτοκινητόδρομους.
Η λειτουργία της τροχαίας του ΒΟΑΚ από το 2012 περιόρισε τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων όχι όμως σε μονοψήφιο αριθμό. Σε αυτό δεν ευθύνεται μόνο ο ανθρώπινος παράγοντας αλλά και η επικινδυνότητα του οδικού δικτύου.
Το 16%των τροχαίων ατυχημάτων αφορούν εμπλοκή τουριστικών λεωφορείων την τελευταία εξαετία
Όσον αφορά τα βαρέα οχήματα, δηλαδή τα τουριστικά λεωφορεία, είναι σημαντική η οδηγική συμπεριφορά και η συμμόρφωση με τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία, από τα 107 ατυχήματα που σημειώθηκαν στον ΒΟΑΚ την τελευταία εξαετία, τα 17 αφορούν βαρέα οχήματα, τα περισσότερα εκ των οποίων τουριστικά λεωφορεία. Άρα ένα 16% των τροχαίων του ΒΟΑΚ αφορούν βαρέα οχήματα. Τα τροχαία ατυχήματα, σύμφωνα με τα στοιχεία, καταγράφονται 7-9 το πρωί και 5-9 το απόγευμα που, σύμφωνα με διοικητή της Τροχαίας, είναι στην έναρξη και στη λήξη του ωραρίου εργασίας των οδηγών τουριστικών λεωφορείων. Τα αίτια των τροχαίων ατυχημάτων αυτών αφορούν τόσο στην κατάσταση του οδικού δικτύου που έχει ως αποτέλεσμα την είσοδο των βαρέων οχημάτων στο αντίθετο ρεύμα, που αποτελεί και την πρώτη αιτία των τροχαίων ατυχημάτων ενώ στη δεύτερη θέση των αιτιών, η ευθύνη βαρύνει τους οδηγούς (π.χ. χρήση κινητού τηλέφωνου, μέθη).
Σε ότι αφορά τις παραβάσεις τα έξι χρόνια λειτουργίας της τροχαίας του ΒΟΑΚ έχουν βεβαιωθεί 177.362 παραβάσεις εκ των οποίων 28.500 αφορούν σε οδηγούς τουριστικών λεωφορείων.
Επικίνδυνος ο κόμβος Ατσιποπούλου
Ειδική αναφορά έκανε ο κ. Παπαδάκης για τον κόμβο Ατσιποπούλου. Δυο με τρεις φορές την εβδομάδα το καλοκαίρι, όπως είπε τουρίστες με ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα εισέρχονται ανάποδα στον κόμβο Ατσιποπούλου, ενώ από καθαρή τύχη δεν έχει σημειωθεί τροχαία ατύχημα μέχρι σήμερα. Ο ίδιος κάλεσε τους επαγγελματίες να ενημερώνουν τους τουρίστες για τα επικίνδυνα σημεία αλλά και να τους καθοδηγούν.
Στόχος της ΕΛ.ΑΣ και της πολιτείας, όπως ανέφερε ο κ. Παπαδάκης, είναι η εφαρμογή ολοκληρωμένων συστημάτων τροχαίας αστυνόμευσης σύμφωνα με τις διεθνείς & ευρωπαϊκές απαιτήσεις, η ανάπτυξη εξειδικευμένων προγραμμάτων επιτήρησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης και με απώτερο σκοπό:
– τη δραστική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων
(-50% νεκροί του έτος 2020 σε σχέση με έτος 2010)
– την ασφαλή κυκλοφορία και μετακίνηση των πολιτών και των επισκεπτών της Κρήτης.