Η δυσμενής κοινωνική, πολιτική και οικονομική κατάσταση της χώρας αποτελεί μια θλιβερή πραγματικότητα, που έχει επηρεάσει τις ζωές όλων και ειδικότερα των νέων. Οι συνθήκες στις οποίες καλούμαστε ως φοιτητές στα πανεπιστημιακά Ιδρύματα να διαμορφώσουμε το μέλλον μας, μοιάζουν «σκοτεινές». Ένα τρανταχτό παράδειγμα της γενικότερης αβεβαιότητας και αποδιοργάνωσης που επικρατεί συγκεκριμένα στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, αποτελεί το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης.
Ως πρώτη παράταξη στο τμήμα και έχοντας απόλυτη συναίσθηση του ρόλου μας, θέτουμε σε υψηλή προτεραιότητα το συμφέρον του τμήματος αδιαφορώντας για το πολιτικό κόστος. Η πολιτική μας τοποθέτηση απέναντι στα προβλήματα του Πανεπιστημίου συνολικά, αλλά και του τμήματος ειδικά ήταν πάντα ξεκάθαρη. Στο επίκαιρο μάλιστα πρόβλημα της διαθεσιμότητας των διοικητικών υπαλλήλων αλλά και του ακαδημαϊκού προσωπικού, έχουμε διαμορφώσει σαφή πολιτική, που στηρίζεται στην υψηλή ενημερότητα και στην ικανότητα εξεύρεσης πειστικών απαντήσεων. Σε αυτή την λογική τεθήκαμε από την αρχή στο πλευρό των απεργούντων υπαλλήλων και αναγνωρίσαμε τον δίκαιο χαρακτήρα του αγώνα τους. Η στήριξή μας θα είναι αμέριστη, διότι το άμεσο χάος του σήμερα για εκείνους που αντιστέκονται, ίσως μετατραπεί σε πραγματικό καθεστώς του αύριο για αυτούς που αδιαφορούν.
Βέβαια το μέτρο της διαθεσιμότητας δεν είναι ξεκομμένο από την γενικότερη αντιλαϊκή πολιτική της μνημονιακής κυβέρνησης, η οποία στον βωμό της υποτιθέμενης εξυγίανσης των ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων παραβλέπει την σπουδαιότητα της παρουσίας και της ομαλής λειτουργίας των Παιδαγωγικών Τμημάτων (και όχι μόνο!) στον ακαδημαϊκό χάρτη.
Πιο συγκεκριμένα, το τμήμα στο Ρέθυμνο, παρά το κορυφαίο επίπεδο παρεχόμενης εκπαίδευσης και έρευνας που προσφέρει, χρηματοδοτείται δυσανάλογα με τις ανάγκες του και άρα αδυνατεί να υλοποιήσει το πρόγραμμά του. Η έλλειψη καθηγητών και συμβασιούχων Π.Δ./407, η διαφαινόμενη μείωση του διοικητικού προσωπικού (γραμματείες, μέριμνα κ.α.), η αδυναμία του τμήματος να συνεργαστεί με αποσπασμένους δασκάλους για την Σχολική Πρακτική έχουν ως συνέπεια βασικοί πυλώνες του προγράμματος σπουδών (σεμινάρια, υποχρεωτικά μαθήματα, Σχολική Πρακτική) να μην μπορούν να διεκπεραιωθούν. Ως ΠΑΣΠ Π.Τ.Δ.Ε. Ρέθυμνου αποτελούμε την μόνη συνειδητοποιημένη παράταξη στον σύλλογο, θα κάνουμε το καλύτερο δυνατό, προκειμένου να βελτιωθεί η αυτοοργάνωση των συνδικαλιστικών μηχανισμών και να καταστεί το φοιτητικό κίνημα ικανό να δώσει λύσεις στα προβλήματα που μαστίζουν την ακαδημαϊκή κοινότητα.
Επιπροσθέτως, η πρόσφατη ρύθμιση που σχεδιάζεται στο χώρο του λυκείου και στο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αποτελεί ένα ακόμη πλήγμα στο κύρος των παιδαγωγικών τμημάτων. Η προωθούμενη ένταξη των επιστημών της Αγωγής σε ξεχωριστό επιστημονικό πεδίο, ουσιαστικά αποθαρρύνει τους υποψήφιους που επιθυμούσαν να ακολουθήσουν το μονοπάτι της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και ραγδαία θέτει οριστικά «λουκέτο» στο άνοιγμα και την πρόοδο των Παιδαγωγικών Τμημάτων. Οι εισακτέοι θα μειωθούν, το επίπεδο θα υποβαθμιστεί, τμήματα και σχολές θα κλείσουν.
Στον οριστικό αφανισμό των Παιδαγωγικών Τμημάτων θα συμβάλλει τα μέγιστα ένα πιθανό «Σχέδιο Αθηνά 2», στο οποίο πια, θα αναφέρονται ρητά όχι οι συγχωνεύσεις, όχι οι κατατμήσεις τμημάτων και σχολών, αλλά η διαγραφή τους από τον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας.
Κλείνοντας και έχοντας ως βασικό άξονα της δράση μας, τη διασφάλιση των δικαιωμάτων και των συμφερόντων των φοιτητών, δεν πρόκειται να αφήσουμε κάποιους να σχεδιάζουν το αύριο για εμάς χωρίς εμάς και θα είμαστε οι ίδιοι οι φοιτητές που δεν θα ακολουθούμε αλλά θα οδηγούμε τις εξελίξεις. Η ανατροπή θα έρθει μέσα από οργανωμένες συλλογικές προσπάθειες, και αγώνες τόσο των φοιτητών όσο και σύσσωμης της τοπικής κοινωνίας.
Ολομέλεια της ΠΑΣΠ ΠΤΔΕ Ρεθύμνου