Πέμπτη, 15 Μαΐου, 2025
No Result
View All Result
Rethnea
Advertisement
  • ΡΕΘΥΜΝΟ
  • ΚΡΗΤΗ
  • ΕΛΛΑΔΑ
    • Πολιτική
  • ΠΑΙΔΕΙΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
  • ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
  • ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
  • ΑΤΖΕΝΤΑ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ
Rethnea
  • ΡΕΘΥΜΝΟ
  • ΚΡΗΤΗ
  • ΕΛΛΑΔΑ
    • Πολιτική
  • ΠΑΙΔΕΙΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
  • ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
  • ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
  • ΑΤΖΕΝΤΑ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ
Rethnea
No Result
View All Result
Αρχική Συνεργάτες

Περί Εκθέσεων

Γεώργιος Ορφανός Από Γεώργιος Ορφανός
25/09/2014 - 5:55 μμ
στην κατηγορία Συνεργάτες

Βρισκόμαστε στην αρχή του σχολικού έτους, στο πέρας του οποίου οι τελειόφοιτοι Λυκείου θα κληθούν, εάν επιθυμούν την εισαγωγή τους σε ΑΕΙ ή ΤΕΙ, να εξεταστούν και στην Έκθεση, που, δίχως αμφιβολία, είναι από τα δυσκολότερα να γράψεις και να βαθμολογηθείς μάθημα.
 
Ποια είναι τα θετικά και ποια τα αρνητικά μιας σχολικής Έκθεσης; Ας ξεκινήσουμε με όσα θεωρούμε θετικά:
 
1. Στο Περιεχόμενο: α) Τα γραφτά μας να απαντούνε σ’ ό,τι μας ζητάει το θέμα, β) οι ιδέες μας να προβάλλουν εύκολα, να μην έρχονται μέσα στο ίδιο κείμενο σε αντίφαση μεταξύ τους, γ) να έχουμε πληθώρα επιχειρημάτων και αποδεικτικών μέσων για να πείσουμε τον αναγνώστη για το ότι σκεφτόμαστε ορθά, δ) τα επιχειρήματα που χρησιμοποιούμε να μπορούν να αποδειχτούν εύκολα από την καθημερινή μας τριβή ή τη γνώση γύρω από τα πράγματα και να μην ανατρέπονται και ε) οι ιδέες μας να καλύπτουν σφαιρικά το θέμα, προκειμένου να μην υπάρχει καμία και από κανέναν σχετική αμφισβήτηση.
 
2. Στη Δομή: α) Να παρουσιάζονται οι ιδέες μας έτσι οργανωμένες που να υπάρχει μία κλίμακα βαρύτητας (πρώτα η λιγότερο σημαντική θέση, έπειτα η πιο σημαντική και τέλος η περισσότερο σημαντική και ακλόνητη θέση που είναι ο πυρήνας που θα περιεστρέφετο ούτως ή άλλως η επιχειρηματολογία μας -ή αντίστροφα, πρώτα η σημαντικότερη ιδέα κλπ.) και μια λογική άρρηκτη σχέση να τις συνδέει μεταξύ τους μες στην ίδια παράγραφο ή σε διαφορετικές παραγράφους και β) να υπάρχει νοηματική ενότητα ανάμεσα στον πρόλογο, το κυρίως θέμα και τον επίλογο, που θα φαίνεται από πρόταση- κατακλείδα στο τέλος κάθε παραγράφου, τηρουμένων και των αναλογιών που θέτει κάθε θέμα.
 
3. Στην Έκφραση: α) Να χρησιμοποιούμε πετυχημένα τις παραγράφους και, μάλιστα, να συνδέουμε τις προτάσεις μέσα σ’ αυτές έτσι, ώστε να βγαίνει πλήρες και κατανοητό νόημα, β) η χρήση κυριολεξίας, αλλά και πλούσιου λεξιλογίου, γ) η τήρηση των κανόνων ορθογραφίας, συλλαβισμού και τονισμού και δ) το ύφος του γραψίματός μας να ‘ναι παντού των ίδιων τόνων, ομοιόμορφο.
 
4. Στη Μορφή: α) Καθαρά, όμορφα γράμματα και β) χωρίς μουντζούρες ή λέξεις στα περιθώρια.
 
Και κατόπιν, ας δούμε τα αρνητικά: 1. Στο Περιεχόμενο: α) Όταν έχουμε αποδεδειγμένα λανθασμένες και αφύσικες θέσεις, β) όσες φορές δεν υποστηρίζουμε επαρκώς τα επιχειρήματά μας ή καταρρίπτονται εύκολα ως αβάσιμες οι ιδέες μας ή κάθε φορά που παραθέτουμε μια (ξένη, συνήθως) ιδέα και την αφήνουμε ατεκμηρίωτη, γ) τα αυθαίρετα και αστήρικτα γενικά συμπεράσματα, δ) η μη ανάλυση όλων των ζητούμενων του θέματος ή υπερβολικά δυσανάλογη ανάπτυξη μερικών απ’ αυτά σε βάρος των άλλων, ε) η προσωπική συχνά αποποίηση ευθυνών και η εριστική διάθεση κατά των πολλών και στ) Τα ηθικοπλαστικά ή συμβουλευτικοπροτρεπτικά «κηρύγματα».
 
2. Στη Δομή: α) Η απουσία βασικής ιδέας που θα χρησιμοποιούσαμε ως πυρήνα της επιχειρηματολογίας και, συνεπώς, η παντελής αδυναμία οργάνωσης και ιεράρχησης των ιδεών μας γύρω απ’ αυτόν, β) η έστω και καλυμμένη επανάληψη δεδομένων από το θέμα θέσεων αντί γι’ ανάπτυξη δικών μας σε απάντηση των ζητούμενων, και ιδεών που εμείς βρήκαμε και έχουμε αναφέρει στην ίδια έκθεση ήδη και γ) η χρήση επιχειρημάτων- κλισέ που στηρίζουν παραπλήσια θέματα, κάτι που στερεί τη νοηματική σύνδεση των παραγράφων του συγκεκριμένου θέματος.
 
3. Στην Έκφραση: α) Η απουσία παραγράφων, πρότασης – κατακλείδας και ο μακροπερίοδος λόγος, β) οι επαναλήψεις λέξεων ή φράσεων – κλισέ, γ) η χρήση του «πρέπει», δ) ορθογραφικά και συνταχτικά λάθη, ε) η φλυαρία, η περιττολογία και τα καλολογικά στοιχεία, στ) το φτωχό και λειψό λεξιλόγιο, ζ) το ανακάτεμα ξένων λέξεων (προτιμούμε την ελληνική αντίστοιχη λέξη ή διαφορετικά αποφεύγονται) ή αριθμών (γράφονται πάντα ολογράφως) κι η παράβαση των κανόνων συλλαβισμού και τονισμού και η) οι ανακρίβειες και ο ρητορισμός.
 
4. Στη Μορφή: α) Ακατάστατα γράμματα γεμάτα μουντζούρες και β) λέξεις στα περιθώρια.
 
* Ο Γεώργιος Η. Ορφανός είναι υποψήφιος διδάκτωρ στο Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του Α.Π.Θ., φιλόλογος, Msc Διαχ/σης Πολιτιστικής Κληρονομιάς
Share234Tweet146Send
Γεώργιος Ορφανός

Γεώργιος Ορφανός

Ο Γεώργιος Η. Ορφανός είναι φιλόλογος, Msc Διαχείρισης Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Διαχείρισης Πληροφοριακών συστημάτων

Σχετικά νέα

ΜΠΛΕΤΑΣ 3ο ΓΕΛ

Επίσκεψη του σκηνοθέτη Γιάννη Μπλέτα στο 3ο Λύκειο Ρεθύμνου

15/05/2025 - 3:17 μμ
ΓΥΡΟΣ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

«Ο Γύρος της Κρήτης με τα πόδια»

15/05/2025 - 3:15 μμ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΑΝΤΟΠΩΛΕΙΟ

Την Δευτέρα 19 Μαΐου η 5η διανομή του Κοινωνικού Παντοπωλείου του Δήμου Ρεθύμνης

15/05/2025 - 3:12 μμ
5165498304464370 viber image 2025-05-15 13-04-53-820

Στις 29 Μαΐου θα συνεδριάσει το Περιφερειακό Συμβούλιο με μοναδικό θέμα συζήτηση το ΠΔ για τα όρια των οικισμών

15/05/2025 - 2:04 μμ
Επόμενο άρθρο
ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ BEACH VOLLEY 4Χ4: Βγήκε η πρώτη τριάδα των ημιτελικών

ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ BEACH VOLLEY 4Χ4: Βγήκε η πρώτη τριάδα των ημιτελικών

ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΑΝΤΟΠΩΛΕΙΟ

Την Δευτέρα 19 Μαΐου η 5η διανομή του Κοινωνικού Παντοπωλείου του Δήμου Ρεθύμνης

15/05/2025 - 3:12 μμ
5165474184932547 IMG 9811

Φοιτητικές εκλογές: Πρωτιά για τη ΔΑΠ στο Ρέθυμνο με 48,91%

15/05/2025 - 1:24 μμ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΣ ΔΡΟΜΟΣ

Μεγάλος στόχος για τον ΟΑΚ η ολοκλήρωση των μελετών του περιφερειακού δρόμου στις αρχές του 2026

15/05/2025 - 12:35 μμ
ΑΝΑΠΛΑΣΗ 2ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ - ΛΥΚΕΙΟ

Οι οικονομικές εκκρεμότητες οδήγησαν σε διακοπή εργασιών

15/05/2025 - 12:26 μμ
5165438169151454 τζεδασ

Συλλυπητήρια Μ. Λιονή για την απώλεια του Γ. Τζεδάκη: «Το έργο του αποτελεί παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές»

15/05/2025 - 12:23 μμ
5165403460713846 HEADER PHOTO

etouri: Διπλή Χρυσή Διάκριση και Grand Award για Δεύτερη Συνεχή Χρονιά στα Tourism Awards 2025

15/05/2025 - 11:26 πμ
ΕΥΑ ΛΑΔΙΑ ΕΥΑ ΛΑΔΙΑ ΕΥΑ ΛΑΔΙΑ
Πολιτιστικό Ρέθυμνο Πολιτιστικό Ρέθυμνο Πολιτιστικό Ρέθυμνο
Μ.Η.Τ. 242157
  • Ταυτότητα
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης

© 2025 rethnea.gr

No Result
View All Result
  • ΡΕΘΥΜΝΟ
  • ΚΡΗΤΗ
  • ΕΛΛΑΔΑ
    • Πολιτική
  • ΠΑΙΔΕΙΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
  • ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
  • ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
  • ΑΤΖΕΝΤΑ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ

© 2025 rethnea.gr

No Result
View All Result
  • ΡΕΘΥΜΝΟ
  • ΚΡΗΤΗ
  • ΕΛΛΑΔΑ
    • Πολιτική
  • ΠΑΙΔΕΙΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
  • ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
  • ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
  • ΑΤΖΕΝΤΑ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ

© 2025 rethnea.gr