Ξεπερνούν τους 9.000 οι εγγεγραμμένοι στη μια και μοναδική Τοπική Μονάδα Υγείας στον δήμο Ρεθύμνου, η οποία στον ενάμιση χρόνο λειτουργίας της έχει συμπληρώσει το πλαφόν των ασθενών που μπορεί να εξυπηρετήσει το ιατρικό προσωπικό της. Άνθρωποι ηλικίας από 16 έως και 96 ετών έχουν ήδη πραγματοποιήσει την εγγραφή τους στην ΤΟΜΥ και έχουν στη διάθεσή τους τον οικογενειακό γιατρό στον οποίο απευθύνονται με ραντεβού τόσο για να αντιμετωπίσουν προβλήματα υγείας όσο και για να συνταγογραφήσουν φάρμακα, να επιδείξουν εξετάσεις αλλά ακόμα και να συζητήσουν θέματα υγείας που αφορούν την πρόληψη.
Τέσσερις γιατροί, τρεις παθολόγοι και ένας γενικός γιατρός, δύο νοσηλεύτριες, δύο άτομα γραμματειακής υποστήριξης και μια κοινωνική λειτουργός στελεχώνουν την μονάδα του Ρεθύμνου, ενώ σε κάθε γιατρό αντιστοιχούν 2.250 ασθενείς. Ωστόσο η μονάδα, παρότι προβλέπεται, δεν διαθέτει παιδίατρο, μιας και στην σχετική προκήρυξη πρόσληψης προσωπικού δεν είχε εκδηλωθεί ενδιαφέρον.
Η προσέλευση στην τοπική μονάδα υγείας του Δήμου χαρακτηρίζεται υψηλή και η ανταπόκριση των πολιτών μεγάλη, αφού σύμφωνα με τον παθολόγο γιατρό της ΤΟΜΥ Ρεθύμνου, Λεωνίδα Ζωγραφάκη, οι ασθενείς εξυπηρετούνται αποτελεσματικά και δεν συνωστίζονται πλέον στο νοσοκομείο.
Για την εξυπηρέτηση στην ΤΟΜΥ απαιτείται ραντεβού, ενώ ο μέσος χρόνος, σύμφωνα με τον ίδιο είναι οι 6 ημέρες.
Η 1η ΤΟΜΥ Ρεθύμνου στεγάζεται σε κτίριο που έχει διαθέσει η Περιφέρεια Κρήτης, Π.Ε. Ρεθύμνου, στην οδό Ζαμπελίου 32 και είναι μια από τις δομές στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας που δημιουργήθηκαν προκειμένου να εξυπηρετήσουν ασφαλισμένους ή μη, δίνοντας έμφαση στην πρόληψη και την παρακολούθηση της υγείας των πολιτών σε μόνιμη βάση, παρέχοντας και συμβουλές για τη διατήρηση της καλής υγείας και ενός καλού τρόπου ζωής βασισμένο πάντα στις ατομικές ανάγκες και σύμφωνα με το ιατρικό ιστορικό του πολίτη.
«Στην ΤΟΜΥ Ρεθύμνου έχουν εγγραφεί 9.000 δημότες. Είναι τρομερά μεγάλος αριθμός. Είμαστε τέσσερις γιατροί κι έχουμε 2.250 ασθενείς ο καθένας. Είναι απίστευτο το νούμερο και πλέον συμπληρώθηκε το πλαφόν για κάθε γιατρό, που σημαίνει ότι δεν μπορούμε σε αυτή τη μονάδα να κάνουμε άλλες εγγραφές πολιτών. Οι πολίτες αφού έκαναν την εγγραφή τους και καταγράψαμε το ιστορικό τους έχουν πλέον ατομική καρτέλα ο καθένας και πλέον κλείνουν τα ραντεβού τους στην μονάδα μας, είτε για να γράψουν φάρμακα, είτε για να γράψουν συνταγές, είτε για να δούμε παλιές συνταγές, να εκτιμήσουμε, είτε για να αλλάξουν φάρμακα, να προγραμματίσουμε την πορεία του ασθενή. Το «κακό» είναι ότι καθένας γιατρός έχει ουσιαστικά ένα μισάωρο την ημέρα για επείγοντα περιστατικά. Αυτό το μισάωρο, είναι συγκεκριμένο και διαμορφώνεται κάθε εβδομάδα που κάνουμε το πρόγραμμα, δεν είναι άλλο».
Ο κ. Ζωγραφάκης επεσήμανε πως ο χρόνος αναμονής για τα ραντεβού δεν ξεπερνά τις 6 μέρες και κατέστησε σαφές ότι ο ρόλος και η λειτουργία της μονάδας δεν αφορά γραμματειακή υποστήριξη των ασθενών: «Δεν είμαστε γραμματείς. Δεν κάνουμε μόνο συνταγογράφηση. Είμαστε γιατροί.
Καταρχήν έχουμε ανθρώπους που έρχονται εδώ για συζήτηση ακόμα και για προγραμματισμό των θεραπειών. Αλλάζουμε θεραπείες, προτείνουμε θεραπείες. Είμαστε παθολόγοι. Έχουμε ασθενείς από 16 χρονών μέχρι 95 χρονών.
Η μονάδα λειτουργεί από τις 7:00 το πρωί μέχρι τις 10:00 το βράδυ. Τα ραντεβού ουσιαστικά είναι από τις 8:00 το πρωί μέχρι τις 9:00 το βράδυ. Πριν τις 8:00 κάνουμε κάτι άλλο, γραφειοκρατικά και μετά τις 9:00, 9:00 με 10:00 το βράδυ, πάλι ενημερώνουμε φακέλους, δεν εξυπηρετούμε κόσμο, όμως το ΤΟΜΥ είναι ανοιχτό από τις 7:00 το πρωί μέχρι τις 10:00 το βράδυ. Επίσης, από τον Ιανουάριο, κάνουμε επισκέψεις στο σπίτι, κατ’ οίκον επισκέψεις σε κατακεκλεισμένους ασθενείς, υπέργηρους ή νέους με ειδικές ανάγκες, από τροχαία, από τέτοια. Όπου πάμε, τους εξετάζουμε εκεί, έχουμε συνταγογραφήσει και τους πάμε τη συνταγογράφηση και πάνε και παίρνουν τα φάρμακα. Έχουμε γράψει εξετάσεις και τους τις δίνουμε. Παίρνουμε αίμα εκεί κατευθείαν στο κρεβάτι του αρρώστου και του το δίνουμε μαζί με τα παραπεμπτικά και το πάει στο νοσοκομείο και μετά παίρνει τα αποτελέσματα και μας τα φέρνει. Όλα αυτά είναι καινούρια, είναι αδιανόητα για τους ασθενείς που πηγαίνανε απλά στο Ρέθυμνο στο νοσοκομείο. Δεν έχουν φανταστεί γιατρό του νοσοκομείου να φεύγει απ’ το ιατρείο του και να πηγαίνει στο σπίτι του αρρώστου. Κι όμως το κάνουμε. Όλα αυτά είναι καινούρια.
Και σημείωσε ότι: «Όσοι δεν έχουν γραφτεί στις ΤΟΜΥ, όταν θα ανοίξουν τα δύο νέα ΤΟΜΥ, ένα στον Πλατανιά και ένα στο Ατσιπόπουλο και είναι ευκαιρία και απαραίτητο να τρέξουν γρήγορα να γραφτούν».
Όπως πρόσθεσε η λειτουργία της ΤΟΜΥ έχει αποσυμφορήσει σημαντικά το Νοσοκομείο Ρεθύμνου προσφέροντας υψηλού επιπέδου και ποιοτικές υπηρεσίες στους ασθενείς.
«Το βασικό είναι ότι ακόμα κι αν είμαστε στην αρχή και θέλει ακόμα βελτίωση το πράγμα, εξυπηρετούνται πολλοί ασθενείς, μια μεγάλη μερίδα συμπολιτών μας στα ΤΟΜΥ. Κι όταν θα ανοίξουν και οι άλλες δυο μονάδες, θα αλλάξει η ζωή όλων. Είμαστε σε αγαστή συνεργασία τόσο με τη διοίκηση του Νοσοκομείου όσο και με τη διοίκηση του ΙΚΑ στο οποίο εντασσόμαστε, ενώ συνεργαστήκαμε άψογα και με τον πρώην υπουργό Υγείας».
Εκκρεμεί η λειτουργία δυο ακόμα μονάδων υγείας στον Δήμο Ρεθύμνου
Υπενθυμίζεται ότι ο σχεδιασμός περιελάμβανε την λειτουργία δυο ακόμα ΤΟΜΥ στον δήμο Ρεθύμνου και συγκεκριμένα μια μονάδα στα ανατολικά στην περιοχή των Περιβολίων και μια ακόμα στα δυτικά στο Ατσιπόπουλο. Ωστόσο η λειτουργία τους χαρακτηρίζεται μετέωρη με δεδομένο ότι υπάρχει απουσία ενδιαφέροντος από τους γιατρούς για να τις στελεχώσουν, μιας και τα οικονομικά κίνητρα δεν είναι τα αναμενόμενα για τους γιατρούς.
Τι παρέχει η ΤΟΜΥ και ο οικογενειακός ιατρός
Ο οικογενειακός ιατρός και η ομάδα υγείας διαχειρίζεται χρόνια προβλήματα υγείας που τυχόν υπάρχουν (π.χ. υπέρταση, διαβήτης, ΧΑΠ, κατάθλιψη), παρακολουθεί την ανάπτυξη των παιδιών και φροντίζει για τον εμβολιασμό τους, ρυθμίζει και συνταγογραφεί τη φαρμακευτική αγωγή σας (ωστόσο αποσπασματική αντιγραφή συνταγών σε ασθενείς που δεν παρακολουθούνται στη μονάδα, δεν είναι δυνατή), προγραμματίζει τις τακτικές προληπτικές εξετάσεις (π.χ. μαστογραφία, test PAP), προάγει συνολικά την υγεία σας (π.χ. διακοπή καπνίσματος), παραπέμπει σε άλλες υπηρεσίες του συστήματος υγείας όταν χρειάζεται, αντιμετωπίζει επείγοντα προβλήματα υγείας όταν αυτά δεν είναι ιδιαίτερα σοβαρά, παρέχει κατ’ οίκον φροντίδα υγείας όταν αυτή χρειάζεται.
Επίσης, από την Κοινωνική Λειτουργό της ΤΟΜΥ γίνεται παροχή συμβουλευτικής, διασύνδεση με υπηρεσίες κοινωνικής πρόνοιας, ασφαλιστικούς φορείς, βοήθεια στην έκδοση επιδομάτων, κτλ. Αξίζει να σημειωθεί πως οι ΤΟΜΥ χρηματοδοτούνται για τέσσερα χρόνια από ευρωπαϊκούς πόρους.