Έργα οδικής ασφάλειας σε επικίνδυνα σημεία του εθνικού οδικού δικτύου, συνολικού ύψους 16,5 εκ. ευρώ, πρόκειται να υλοποιηθούν άμεσα από την Περιφέρεια Κρήτης. Πρόκειται για κονδύλια από εθνικούς πόρους, που έχει εξασφαλίσει η Περιφέρεια. Ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε και οι ενδιαφερόμενοι έχουν προθεσμία έως τις 2 Σεπτεμβρίου για να καταθέσουν προσφορές και να συμμετέχουν. Οι προσφορές θα ανοίξουν στις 9 Σεπτεμβρίου.
Αντικείμενο του έργου, όπως αναφέρεται στον διαγωνισμό, είναι η εκτέλεση εργασιών συντήρησης – βελτίωσης – αποκατάστασης του Εθνικού Οδικού Δικτύου αρμοδιότητας της Περιφέρειας Κρήτης, σε εφαρμογή του Ν. 3481/2006 και με προτεραιότητα 2/6 στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης που παρουσιάζει μεγάλη επικινδυνότητα και μεγάλο αριθμό ατυχημάτων. Οι επεμβάσεις αυτές αφορούν κυρίως στην: αποκατάσταση του ασφαλτοτάπητα σε θέσεις που αυτός έχει υποστεί φθορές, βελτίωση της πρόσφυσης του οδοστρώματος σε τμήματα του Β.Ο.Α.Κ. που παρουσιάζουν υψηλή επικινδυνότητα λόγω ολισθηρότητας και μεγάλο αριθμό ατυχημάτων, συντήρηση της οριζόντιας σήμανσης σε όλο το μήκος του ΒΟΑΚ, αφαίρεση οριζόντιας σήμανσης, συντήρηση -ανακατασκευή αρμών διαστολής καταστρώματος γεφυρών, αποκατάσταση τοπικών αστοχιών των στοιχείων της οδού (όπως αποκατάσταση τάφρων σε τμήματα που έχουν υποστεί καθίζηση, αποκατάσταση μεταβατικών επιχωμάτων που έχουν διαβρωθεί κλπ.), καθαρισμό οχετών – τεχνικών τάφρων και άρση καταπτώσεων και κλαδοκοπές. Η διάρκεια των έργων ορίστηκε σε 24 μήνες από την ημέρα υπογραφής της σχετικής σύμβασης. Η χρηματοδότηση του έργου θα καλυφθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Σύμφωνα με την διεύθυνση τεχνικών έργων της Περιφέρειας Κρήτης οι θέσεις που έχουν προγραμματιστεί να γίνουν εργασίες είναι οι παρακάτω:
- 1. Παράκαμψη Ηρακλείου από κόμβο Παπαναστασίου έως κόμβο Λινοπεραμάτων
- 2. Τμήμα ΒΟΑΚ πριν τον κόμβο Λινοπεραμάτων (πριν τον διπλό κλάδο)
- 3. Κόμβοι Γαζίου – Λινοπεραμάτων
- 4. Κόμβος Φόδελε και περιοχή γέφυρας
- 5. Κόμβος Σισσών
- 6. Δυτικά του κόμβου Σισσών
- 7. Κόμβος Μπαλί
- 8. Περιοχή Σιριπιδιανά
- 9. Περιοχή Σκεπαστής
- 10. Περιοχή Λατσιμά
- 11. Πριν την Σκαλέτα (στροφή)
- 12. Τμήμα από Σκαλέτα έως Ρέθυμνο κατά τμήματα
- 13. Περιοχή ΒΟΑΚ συμβολής προς Δράμια
- 14. Δυτικά του Καβρού
- 15. Περιοχή Κοιλιάρη
- 16. Ανισόπεδος Κόμβος Σούδας
- 17. Παράκαμψη Χανίων κατά τμήματα
Όπως ανέφερε η κ. Τζούλια Μπαρτολότσι, αν. προϊσταμένη Τμήματος Συγκοινωνιακών Έργων της περιφέρειας «Οι εργασίες αφορούν ασφαλτοστρώσεις και διαγραμμίσεις, εργασίες βελτίωσης του οδοστρώματος και της ασφάλειας σε τμήματα του Β.Ο.Α.Κ. σε όλη την Κρήτη. Την μελέτη την έχει κάνει η Περιφέρεια Κρήτης και το κόστος του έργου πηγάζουν από εθνικούς πόρους. Υπάρχει μία λίστα των θέσεων στις οποίες θα γίνουν οι επεμβάσεις, είναι βέβαια ενδεικτικές γιατί μέχρι τη στιγμή που θα υπογράψουμε τη σύμβαση (καθώς η διαδικασία θα διαρκέσει περίπου 7-8 μήνες) θα δούμε σε τι κατάσταση βρίσκονται.
Ίσως κάποια κομμάτια να συμπίπτουν, με το έργο οδικής ασφάλειας που ετοιμάζει ο ΟΑΚ, οπότε μπορούμε να μεταφέρουμε αλλού τις εργασίες. Δεν θα υπάρχει αλληλοεπικάλυψη ωστόσο».
Έργα οδικής ασφάλειας και από τον Ο.Α.Κ.
Σημειώνεται ότι τα παραπάνω έργα που θα υλοποιήσει η Περιφέρεια είναι διαφορετικά από τα έργα οδικής ασφάλειας του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, τα οποία θα υλοποιηθούν από το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ με συνολικό προϋπολογισμό 25 εκ. ευρώ. Οι μελέτες εκπονούνται από τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης, ενώ ήδη σε φάση δημοπράτησης βρίσκονται τέσσερα τμήματα του εθνικού οδικού δικτύου εκ των οποίων τα δυο αφορούν στον νομό Ρεθύμνου.
Συγκεκριμένα, οι μελέτες που εκπόνησε ο Ο.Α.Κ. αφορούν σε τμήματα επικίνδυνα και βασίστηκαν σε κριτήρια που αφορούν στον αριθμό και τη συχνότητα των τροχαίων ατυχημάτων που σημειώνονται στον Β.Ο.Α.Κ.
Η μελέτη αφορά ένα τμήμα δρόμου 99 χλμ., στο οποίο θα πρέπει να γίνουν βελτιώσεις και παρεμβάσεις.
Λόγω του μεγάλου συνολικού μήκους του οδικού δικτύου έγινε προτεραιοποίηση των περιοχών αυξημένης επικινδυνότητας, όσον αφορά τη σειρά μελέτης και εφαρμογής των επεμβάσεων, με κριτήριο το συνολικό αριθμό θανατηφόρων και με τραυματισμούς ατυχημάτων και σε περίπτωση ισοδυναμίας, τον αριθμό μόνο των θανατηφόρων ατυχημάτων, ως εξής:
α) Π10 – Πέρα Γαλήνοι έως Λινοπεράματα (19 χλμ.)
β) Π3 – Σούδα έως Καλύβες (14 χλμ.)
γ) Π12 – Σεληνάρι έως Λίμνες (11 χλμ.)
δ) Π7 – Σκαλέτα έως Πάνορμος (9 χλμ.)
ε) Π9 – Αλμυρίδα έως Πέρα Γαλήνους (11 χλμ.)
στ) Π8 – Μπαλί έως Άγιοι Πατέρες (6 χλμ.)
ζ) Π11 – Αερολιμένας Ηρακλείου έως Ανώπολη (9 χλμ.)
η) Π5 – Πετρές έως Γεράνι (Ρέθυμνο) (2 χλμ.)
θ) Π1 – Κολυμπάρι έως Μετόχι (5 χλμ.)
ι) Π6 – Γεράνι (ρέμα Παγκάλου) έως Πανόραμα (2 χλμ.)
ια) Π2 – Γεράνι (Χανιά) έως Σταλός (5 χλμ.)
ιβ) Π4 – Βρύσες έως Γεωργιούπολη (6 χλμ.)
Ικανοποίηση του Ο.Α.Κ. για τον ορισμό του ως προϊσταμένη αρχή των έργων του Β.Ο.Α.Κ.
Την ικανοποίησή του εκφράζει ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης για την απόφαση του Υπουργού Υποδομών, κ. Κώστα Καραμανλή που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ, με την οποία ο Ο.Α.Κ. -όπως είχε αιτηθεί από την αρχή ανάληψης των καθηκόντων της η νέα διοίκηση του- ορίζεται ως προϊσταμένη επιβλέπουσα αρχή για τα έργα Οδικής Ασφάλειας στο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης.
Πρόκειται για μια συλλογική προσπάθεια που έτυχε άμεσης ανταπόκρισης από την πλευρά της ηγεσίας του αρμόδιου Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, με προσωπικό ενδιαφέρον που επέδειξαν από την αρχή της υποβολής του αιτήματος, τόσο ο υφυπουργός κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, όσο και ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου, κ. Γιώργος Καραγιάννης. Σε σχετική ανακοίνωση του Ο.Α.Κ. αναφέρεται: «Για την εξέλιξη αυτή, υπήρξε καταλυτική η συνεισφορά της βουλευτού Χανίων κ. Ντόρας Μπακογιάννη, ενώ ουσιαστικές ήταν ακόμη και οι πρωτοβουλίες του συνόλου του πολιτικού προσωπικού, που εργάστηκε συλλογικά, για να προκύψει αυτό το αποτέλεσμα, το οποίο ενισχύει τον ρόλο του Ο.Α.Κ. και αποτελεί ένα ακόμη αποφασιστικό βήμα, για την επιστροφή της «κανονικότητας» στον Οργανισμό.
«Πρόκειται για μια ουσιαστική εξέλιξη, που επιβεβαιώνει το πολύ μεγάλο ενδιαφέρον που δείχνει ο ίδιος ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, για να γίνει ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης, το μεγάλο αναπτυξιακό εργαλείο ολόκληρου του νησιού. Η «Οδική Ασφάλεια», αποτελεί ένα τεράστιο ζήτημα με πολλαπλές προεκτάσεις, το οποίο οφείλουμε ν’ αντιμετωπίσουμε συντεταγμένα και χωρίς σκοπιμότητες. Ο Ο.Α.Κ. ως προϊσταμένη και επιβλέπουσα αρχή πλέον, έχει τη δυνατότητα να διαδραματίσει καταλυτικό ρόλο, στην υλοποίηση των πιο σημαντικών οδικών έργων, από την μια μέχρι την άλλη άκρη του Β.Ο.Α.Κ.», δήλωσε μεταξύ άλλων ο διευθύνων σύμβουλος του Ο.Α.Κ. κ. Άρης Παπαδογιάννης.