Της ΕΛΠΙΔΑΣ ΑΡΙΣΤΕΙΔΟΥ
Αισιόδοξα είναι τα μηνύματα από τη ρωσική αγορά για τη φετινή τουριστική περίοδο, αφού οι αφίξεις καταγράφουν σημαντική αύξηση σε σχέση με την προηγούμενη σεζόν. Τα στοιχεία ωστόσο αυτά σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να προκαλούν εφησυχασμό στους επιχειρηματίες και τους φορείς του κλάδου, με δεδομένο ότι η Ρωσία είναι μια τεράστια χώρα με 150 συνολικά εκατομμύρια δυνητικούς επισκέπτες, εκ των οποίων η χώρα μας δεν έχει κερδίσει ούτε το 1 εκ.
Η προσέλκυση του τουριστικού ρεύματος από τη Ρωσία αποτελεί μια δύσκολη υπόθεση όχι όμως απίθανη. Το νησί κατέχει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα τα οποία όμως καλείται να αξιοποιήσει για να μπορέσει να υποδεχτεί περισσότερους επισκέπτες. Οι προοπτικές ανάπτυξης είναι τεράστιες όμως απαιτείται συντονισμός, οργάνωση και συνεργασία για να επιτευχθεί ο στόχος. Τα παραπάνω επισημάνθηκαν κατά τη διάρκεια του διήμερου ελληνορωσικού συνεδρίου όπου ειδικοί του τουριστικού κλάδου και επιχειρηματίες ανέπτυξαν τα σημερινά δεδομένα αλλά και τα βήματα που πρέπει να γίνουν για την επίτευξη του στόχου.
Οι Ρώσοι αναζητούν εναλλακτικές μορφές τουρισμού
Παρά τα όποια προβλήματα δημιουργήθηκαν με τις καθυστερήσεις έκδοσης βίζας οι Ρώσοι επισκέπτες καταγράφουν αύξηση στις αφίξεις σε ποσοστό 40% το τελευταίο τρίμηνο. Ο διευθυντής του ΕΟΤ της Ρωσίας Πολύκαρπος Ευσταθίου στη διάρκεια του συνεδρίου παρουσίασε την τουριστική αγορά της Ρωσίας τονίζοντας ότι αυτή σημειώνει δυναμική ανάπτυξη και επεσήμανε ταυτόχρονα πως οι Ρώσοι επισκέπτες αναζητούν εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Ο ίδιος υποστήριξε ότι η ελληνική πολιτεία σε συνεργασία με τους επιχειρηματικούς φορείς πρέπει να εργαστούν σε αυτή την κατεύθυνση ώστε να διεκδικήσουν ένα μεγαλύτερο μέρος της τουριστικής αγοράς.
Ειδικότερα σε σχετικές δηλώσεις του ο κ. Ευσταθίου ανέφερε: «Παρ’ όλες τις αντιξοότητες που υπήρχαν εξαιτίας της οικονομικής επιβάρυνσης που υπήρχε στη ρωσική ομοσπονδία, και γενικά λόγω όλων των γεγονότων των τελευταίων πολιτικών εξελίξεων, το εξερχόμενα ρεύμα από τη Ρωσία μειώθηκε αισθητά, σε σχέση με πέρσι, σε ποσοστό 23%. Το θετικό όμως είναι ότι παρόλο το μειωμένο αυτό εξερχόμενο τουριστικό ρεύμα, η Ελλάδα πήρε ένα σημαντικό κομμάτι, γύρω στα 40% μέχρι σήμερα που μιλάμε το οποίο εκτείνεται μέχρι και τέλος Οκτωβρίου. Η πολιτική αυτή τη στιγμή του υπουργείου είναι να συνεχιστεί και η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, δημιουργώντας καινούρια προϊόντα, τα οποία αφορούν τον θεματικό τουρισμό και τα οποία θα επεκτείνονται σταδιακά σε όλον τον χρόνο. Δηλαδή στόχος είναι η ρωσική αγορά να είναι παρούσα στην Ελλάδα και όχι μόνο από τον Μάρτιο- Απρίλιο μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου. Αυτό που λείπει από τη χώρα μας και αναζητούν οι Ρώσοι τουρίστες είναι οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού, οι θεματικοί τομείς, γιατί έχουμε διαπιστώσει ότι υπάρχει ένα σημαντικό κομμάτι από την τουριστική αγορά της Ρωσίας, το οποίο ενδιαφέρεται και έκτος από το καθεαυτό ελληνικό προϊόν που είναι ο τουρισμός, ο ήλιος και η θάλασσα. Παρατηρούμε ότι έχει μια αυξημένη ροή για ανθρώπους, οι οποίοι ενδιαφέρονται για θρησκευτικό τουρισμό, για περιηγητικό τουρισμό, για την ιστορία και τον πολιτισμό της χώρας και γενικά για τα city breaks, να πάνε δηλαδή να κατέβουν στις πόλεις για τριήμερα, να ψωνίσουν, να κάνουν 2-3 μέρες, να ξεκουραστούν, να διασκεδάσουν και να επιστρέψουν και να επιστρέψουν, χωρίς απαραίτητα αυτό να γίνεται τους καλοκαιρινούς μήνες».
Ταυτόχρονα όπως ανέφερε ο κ. Ευσταθίου υπάρχει ένας σχεδιασμός ανάπτυξης και καλλιέργειας νέων μορφών τουριστικής συνεργασίας Ελλάδας-Τουρκίας που στόχο έχουν την υποδοχή Ρώσων επισκεπτών τους μήνες Μάρτιο και Οκτώβριο μέσω διακρατικής συμφωνίας και χαρακτηριστικά ανέφερε: «Σχεδιάζουμε κάποια προγράμματα με το υπουργείο Πολιτισμού της Ρωσίας και το δικό μας και τα οποία αφορούν και εργαζόμενους που είναι στο βόρειο κομμάτι της ρωσικής ομοσπονδίας, σε εργοστάσια τα οποία δεν βλέπουν ήλιο. Από τις 365 μέρες τον χρόνο, μόνο 50 μέρες βλέπουν τον ήλιο και έχουν ανάγκη από διακοπές και από ηλιοφάνεια σχεδόν όλο τον χρόνο. Προσπαθούμε να φτιάξουμε ένα νέο τουριστικό προϊόν, το οποίο να απευθύνεται και σε αυτή την κατηγορία των εργαζομένων, με διαφορές συμφωνίες διακρατικές που θα γίνουν, ώστε οι εργαζόμενοι να κατεβαίνουν στην Ελλάδα όλο τον χρόνο για να λιάζονται, να κάνουν διακοπές, να ξεκουράζονται και να επιστρέφουν πάλι πίσω στις δύσκολες συνθήκες εργασίας που υπάρχουν. Γιατί μιλάμε για ανθρώπους οι οποίοι εργάζονται σε ορυχεία, σε σταθμούς, σε γκάζι, σε πετρελαϊκές εγκαταστάσεις. Διαμορφώνουμε μια διακρατική συμφωνία, ώστε αυτοί οι άνθρωποι εκεί που πηγαίνουν στη Βουλγαρία και υπάρχουν διάφορες διακρατικές συμφωνίες στο Ισραήλ και άλλες χώρες, όπως η Τουρκία και λοιπά, να μπορούν να επισκέπτονται και την Ελλάδα). Αυτή την περίοδο φροντίζουμε ώστε να είναι πλήρως ανοιχτή η ελληνική τουριστική αγορά προς τη ρωσική τους μήνες Οκτώβριο με Μάρτιο και τα αποτελέσματα θα ξεκινήσουν να φαίνονται αυτή τη χρονιά. Θα αρχίσουν να ενισχύονται οι πτήσεις, δηλαδή θα υπάρχουν κάποιες πτήσεις που θα είναι όλο τον χρόνο, εκτός από Αθήνα, Θεσσαλονίκη, θα γίνουν και κάποιες προς το Ηράκλειο. Όταν σχεδιάζεις ένα προϊόν και το ετοιμάζεις και είναι έτοιμο προς παραγωγή, αυτομάτως υπάρχουν και tour operators, οι οποίοι θα το πάρουν και θα ασχοληθούν και να το εκμεταλλευτούν εμπορικά. Ο σχεδιασμός της πολιτείας, είναι αυτό το προϊόν να το σχεδιάσει, να το εφαρμόσει σε διακρατικό επίπεδο και μετά να είναι έτοιμο ώστε η ιδιωτική αγορά να μπορέσει να το κοινοποιήσει και να το εκμεταλλευτεί. Υπάρχουν ήδη χώρες ανταγωνίστριες, οι οποίες δέχονται τουρισμό από τη Ρωσία όλο τον χρόνο, όπως η Ισπανία που δέχονται πολιτιστικό κομμάτι πολύ σημαντικό, η Βουλγαρία, το Ισραήλ, η Τουρκία που ξανά μπήκε πάλι στην αγορά και η Ελλάδα σύντομα θα αποκτήσει και αυτή τη δυνατότητα».
Καθοριστικής σημασίας η ρωσική αγορά για τον ελληνικό τουρισμό
Για τη στρατηγική του ΣΕΤΕ που στόχο έχει την ενίσχυση της τουριστικής κίνησης από τη Ρωσία μίλησε ο γενικός διευθυντής του συνδέσμου Γιώργος Αμβράζης. Η Ελλάδα τόνισε είναι ένας αγαπητός προορισμός, μεταξύ των δημοφιλέστερων, όπου οι Ρώσοι αισθάνονται ασφαλείς και καλοδεχούμενοι ενώ οι ιστορικοί, πολιτισμικοί και θρησκευτικοί δεσμοί αποτελούν μοναδικά συγκριτικά πλεονεκτήματα.
Μεταξύ άλλων είπε: «Η δημοφιλία της Ελλάδας ως προορισμού διακοπών και ένα δυναμικό και δραστήριο, πλην περιορισμένο λόγω πόρων, γραφείο ΕΟΤ, δεν επαρκούν από μόνα τους να τροφοδοτήσουν την αγορά.
Να οδηγήσουν στα πολύ υψηλότερα μεγέθη και μερίδια αγοράς που επιδιώκουμε.
Η προσπάθεια πρέπει να διαρκής και στοχευμένη. Το παράδειγμα άλλων προορισμών, όπως η Τουρκία, η Αίγυπτος κ.α. που δεν σταμάτησαν ποτέ να επενδύουν στη ρωσική αγορά μας δείχνουν τον δρόμο. Ακόμα και στις καλές εποχές δεν άφηναν τίποτα στην τύχη. Δυναμική παρουσία, σταθερά και συστηματικά, κάθε χρόνο, σε επίπεδο, προβολής, ανάπτυξης συνεργασιών, marketing, δημοσίων σχέσεων.
Άλλωστε η Ρωσία είναι μία αχανής χώρα. Κάθε Περιφέρεια και περιοχή, από πλευράς τουριστικού ενδιαφέροντος, έχει άλλη προοπτική και διαφορετικά χαρακτηριστικά ζήτησης, που είναι λάθος να μην λαμβάνονται υπόψη. Αντίστοιχα, κάθετα, η ρωσική αγορά έχει διαφορετικές βαθμίδες ποιοτικών χαρακτηριστικών. Μεταξύ του τουρισμού πολυτελείας και του μαζικού τουρισμού διακοπών, υπάρχουν μεγάλες διαφορές και ξεχωριστές απαιτήσεις που χρήζουν ειδικού χειρισμού, σε επίπεδο marketing. Οι πρόσφατες μελέτες του ΙΝΣΕΤΕ, σχετικά με το προφίλ των πελατών μας από τη Ρωσία -και από άλλες χώρες- αναδεικνύουν αυτές τις διαφοροποιήσεις και τις κατηγοριοποιούν ανά τουριστικό προιόν. «Φωτίζουν» παράλληλα και πολλές επιμέρους ανάγκες που προκύπτουν. Όπως για παράδειγμα, ρωσόφωνο ανθρώπινο δυναμικό. Κίνητρα στους Ρώσους επισκέπτες για να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα σε αγορές, νέα προϊόντα και υπηρεσίες. Αφορμές για να ταξιδέψουν και σε άλλες περιόδους, πέραν της περιόδου αιχμής. Ανάδειξη τοπικών παραδοσιακών προϊόντων, της ελληνικής γαστρονομίας και άλλα».
Ο ίδιος αναφέρθηκε στις καθυστερήσεις που υπήρξαν με τη χορήγηση βίζας αλλά και στις ετεροχρονισμένες παρεμβάσεις από πλευράς υπουργείου. Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανέφερε το οκτάμηνο καταγράφεται αύξηση θεωρήσεων 13,5% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Σε αριθμό, 444.000 περίπου θεωρήσεις φέτος, έναντι 391.000 το αντίστοιχο 8μηνο του 2015.
Αυτό σημαίνει ότι, ήδη, το 8μηνο έχει ξεπεράσει τις θεωρήσεις ολόκληρου του 2015, που ήταν 421.000.Επιπρόσθετα, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, το πρώτο 20ήμερο του Σεπτεμβρίου έχουν χορηγηθεί πάνω από 40.000 θεωρήσεις, ενώ όλο το Σεπτέμβριο πέρυσι είχαν χορηγηθεί 24.000. Με αυτόν το ρυθμό και εκτός απροόπτου, φαίνεται εφικτός ένας στόχος 550.000 θεωρήσεων στο τέλος του έτους, δηλαδή αύξηση κατά 25% σε σχέση με το 2015.
Το πιο σημαντικό όλων, όμως, είναι ότι, κατόπιν σχετικής εντολής, έχει αυξηθεί σημαντικά το ποσοστό θεωρήσεων τριετούς ισχύος στους Ρώσους πολίτες που το δικαιούνται.
Περαιτέρω, ουδείς αμφιβάλει ότι, καλώς ή κακώς, θεμελιώδης προϋπόθεση για κάθε προοπτική ανάπτυξης της τουριστικής κίνησης από τη Ρωσία, ήταν, είναι και θα είναι, η διαδικασία χορήγησης θεωρήσεων. Ευελπιστούμε ότι αυτό το μοντέλο που εφαρμόζεται στη Ρωσία από τον Ιούνιο και μετά, αφενός θα συνεχιστεί με την ίδια αποτελεσματικότητα και συνέπεια για το υπόλοιπο της περιόδου αλλά πρωτίστως και κατά το 2017. Ότι δεν θα πρέπει να χαλάει ο κόσμος, να χάνονται κρατήσεις, να δυσφημείται η χώρα, επειδή δεν έγιναν τα αυτονόητα.
Η εύκολη και γρήγορη διαδικασία χορήγησης θεωρήσεων, πάντοτε εντός των περιθωρίων του θεσμικού πλαισίου, δεν είναι μία χάρη που γίνεται για τους τουριστικούς επιχειρηματίες. Είναι πολύτιμη συνδρομή για την ενίσχυση της εθνικής οικονομίας και του βασικότερου πυλώνα της, με άμεσο αντίκτυπο στα έσοδα της χώρας, στην απασχόληση, στην ανάπτυξη.
Πρέπει να παραμένουν ανοικτές διαρκώς οι γραμμές επικοινωνίας και συντονισμού μεταξύ Πολιτείας, φορέων και αγοράς. Όπως απαραίτητο είναι να διασφαλίζεται η καλή και ειλικρινής συνεννόηση μεταξύ των τουριστικών μας επιχειρήσεων και των ρώσων συνεργατών τους» ανέφερε.
Κίνητρα για την ανάπτυξη του χειμερινού τουρισμού ζητούν οι επιχειρηματίες
Η ανάδειξης της Κρήτης σε χειμερινό τουριστικό προορισμό αποτελεί εδώ και χρόνια το μεγάλο στοίχημα των τουριστικών επιχειρηματιών αλλά και της αυτοδιοίκησης, προσπάθειες οι οποίες όμως μέχρι σήμερα δεν έχουν καρποφορήσει. Αυτό σύμφωνα με τους παράγοντες του κλάδου οφείλεται στο γεγονός ότι η πολιτεία μέχρι σήμερα δεν έχει ανταποκριθεί στο αίτημα τους για την ανάληψη πρωτοβουλιών και την καλλιέργεια κινήτρων στον επιχειρηματικό κόσμο, ώστε να μπορέσουν οι μονάδες του νησιού να παραμένουν ανοιχτές και να λειτουργούν τους χειμερινούς μήνες ή έστω τον Νοέμβριο και τον Μάρτιο τουλάχιστον για αρχή.
Ο Μιχάλης Βλατάκης, πρόεδρος των τουριστικών πρακτόρων της Κρήτης, στη διάρκεια της ομιλίας του αναφέρθηκε στα εμπόδια που υπάρχουν ξεκαθαρίζοντας ότι τα κόστη είναι πολύ υψηλά αποτελώντας ανασταλτικό παράγοντα για την πλειοψηφία των ξενοδόχων. Ο ίδιος τόνισε ότι η πολιτεία θα πρέπει να σταθεί αρωγός σε αυτό το εγχείρημα και να καταργήσει τους φόρους για ένα διάστημα πενταετίας ώστε δειλά-δειλά να γίνουν τα πρώτα βήματα με χαμηλές τιμές στις οποίες θα μπορούν να ανταποκριθούν πράκτορες και ξενοδόχοι.
Σε σχετικές δηλώσεις του υποστήριξε χαρακτηριστικά: «Όλα ξεκινούν από την πολιτεία. Δεν μπορούμε εμείς να έχουμε καμία ελπίδα για χειμερινό τουρισμό εάν δεν έχουμε τιμές όπως οι ανταγωνιστές. Για να έχουμε τιμές ανταγωνιστικές πρέπει ο επιχειρηματίας, ο ξενοδόχος ή ο τουριστικός πράκτορας να έχει πολύ χαμηλά κόστη. Αν λοιπόν δεν νομοθετήσει η πολιτεία μέτρα προκειμένου να γίνουμε τουριστικός προορισμός όλο τον χρόνο τότε δεν θα γίνει τίποτα. Γιατί κανείς δεν θα ανοίξει το ξενοδοχείο του να ζεστάνει ένα ξενοδοχείο με 1,5 ευρώ το λίτρο το πετρέλαιο, εκ των οποίων το 1,3 είναι φόροι. Εμείς ζητάμε να μην υπάρχει ΦΠΑ, να μην υπάρχει φόρος στα καύσιμα, να μην υπάρχουν αεροπορικά και δημοτικά τέλη, οτιδήποτε έσοδα έχει από φόρους το κράτος δεν πρέπει να υπάρχουν τουλάχιστον για μια πενταετία έτσι ώστε η Κρήτη να αναδειχθεί σε τουριστικό προορισμό όλο τον χρόνο. Έχουμε τις κατάλληλες κλιματολογικές συνθήκες, έχουμε άρτιες ξενοδοχειακές μονάδες, είμαστε υπεράνω άλλων ανταγωνιστών θρησκευτικά, τουριστικά μέρη φυσικού κάλλους κτλ. Αν δεν υπάρχουν φόροι θα έχουμε τουρισμό και μακροπρόθεσμα θα μπορούν να επιβληθούν οι φόροι αυτοί όπως οι ασφαλιστικές εισφορές, να έχουμε επιδότηση εργασίας και όχι ανεργίας ώστε ο επιχειρηματίας να κρατήσει όλα αυτά τα νέα παιδιά που τον χειμώνα δεν έχουν δουλειά. Για μένα είναι θέμα τιμής και πακέτου. Όταν οι Τούρκοι και οι Κύπριοι πουλούν τόσο φτηνά διότι υπάρχουν ή υπήρξαν στην αρχή του εγχειρήματος μέτρα από την πολιτεία εμείς χωρίς κίνητρα δεν θα έχουμε καμία ελπίδα».
Από την πλευρά του ο Μανόλης Γιαννούλης, αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων και πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Χανίων μίλησε για τα βήματα που πρέπει να γίνουν ώστε να επιτευχθεί το στοίχημα της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου. Μεταξύ άλλων ανέφερε: «Πρέπει τόσο οι ιδιώτες όσο και το κράτος να κάνουν παράλληλες κινήσεις ώστε να ξεκινήσουν να δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για την επιμήκυνση. Το πρώτο που πρέπει να γίνει είναι οι φορείς να αποφασίσουν ότι πρέπει να χαμηλώσουν τις τιμές, να γίνουν συμφωνίες στρατηγικής σημασίας, συμφωνίες με αεροπορικές εταιρίες και τουρ οπερέιτορς και από την πλευρά του κράτους αυτό που έχουμε προτείνει πολλές φορές είναι οπωσδήποτε να έχουμε κάποιες παραχωρήσεις, όπως οι ασφαλιστικές εισφορές, οι οποίες πρέπει να είναι μικρότερες, είναι το πετρέλαιο και είναι και τα τέλη προσγείωσης, είναι κάποια βασικά κόστη τα οποία άπαξ και ξεκαθαρίσουν υπάρχει κίνητρο να μείνουν ανοιχτά τα ξενοδοχεία γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τον χειμώνα οι τιμές θα είναι τελείως διαφορετικές από το καλοκαίρι. Επομένως όταν αυτά τα δυο πράγματα πάνε παράλληλα τότε μπορούμε να το ξεκινήσουμε και το νεύμα θα δοθεί όταν καταφέρουμε να πείσουμε τους τουρ οπερέιτορς ότι οι επιχειρήσεις μας θα είναι ανοιχτές. Δυστυχώς μέχρι σήμερα παρά τις όποιες παρεμβάσεις μας στην πολιτεία δεν έχουμε πάρει απάντηση».
Για τις προοπτικές ανάπτυξης του χειμερινού τουρισμού στο νησί μίλησε ο Λίσανδρος Τσιλίδης, πρόεδρος του Fedhatta, τονίζοντας ότι η Κρήτη διαθέτει όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα για την καθιέρωση του αρκεί, όπως είπε χαρακτηριστικά, να υπάρχει μια καλή συνεργασία όλων των αρμόδιων φορέων αλλά και της ίδιας της πολιτείας. Ο ίδιος αναφέρθηκε σε μονάδες εντός πόλεως που μπορούν να κερδίσουν ένα σημαντικό αριθμό επισκεπτών που αναζητούν εναλλακτικές μορφές τουρισμού και επιλέγουν για τις διακοπές τους μέρη για να εκδράμουν, να κάνουν ορειβασία, να θαυμάσουν άγρια τοπία, να γνωρίσουν την ιστορία και τον πολιτισμό των περιοχών αυτών.
Σε σχετικές δηλώσεις του είπε: «Ο χειμερινός τουρισμός είναι κάτι το οποίο αποζητά όλη η Ελλάδα. Είναι κάτι το οποίο δεν το οραματιστήκαμε σωστά και μείναμε στο καλοκαιρινό το πολύ και γυρίσαμε την πλάτη. Η Κρήτη έχει τις ομορφιές της, κανείς δεν το αμφισβητεί. Δυστυχώς δεν ασχολήθηκαν να κρατήσουν τον τουρισμό τον χειμώνα γιατί οι αφίξεις είναι λίγες, όμως κάθε μέρα λίγες αφίξεις σε μονάδες μέσα στην πόλη που είναι ανοιχτές και υπάρχει ζωή είναι δεδομένο ότι θα αρχίσει να αναπτύσσεται. Η Κρήτη έχει δείξει από καιρό ότι ενδιαφέρεται αλλά δεν το κυνήγησε. Είναι βασικό σε έναν χειμερινό προορισμό να υπάρχουν αεροδρόμια γιατί δεν μπορεί να πάει κάποιος κάπου και να αλλάξει δέκα πτήσεις. Σε ότι αφορά την τιμή του πετρελαίου που τίθεται ως επιχείρημα, ήδη κάποιες μικρές μονάδες είναι ανοιχτές όλο τον χρόνο, λειτουργούν τα Σαββατοκύριακα, μπορούν να δουλέψουν παραπάνω. Σε ότι αφορά τη φορολογία αυτή έχει ήδη μπει στη ζωή μας για τα καλά και στον θερινό τουρισμό. Η λαθεμένη φορολογία θα πάψει να υπάρχει στον τουρισμό, όταν πάψει να υπάρχει η φοροδιαφυγή. Ασφαλώς και η πολιτεία έχει μεγάλο ρόλο να παίξει σε αυτό, κανείς αυτό δεν το αμφισβητεί. Όμως βλέπω ότι υπάρχουν υποδομές, πεζοδρόμια, η νοοτροπία του κόσμου είναι φιλική απέναντι στους επισκέπτες. Όταν υπάρχει οργάνωση εκ μέρους της πολιτείας και συντονισμός των επιχειρηματιών τότε όλοι μαζί μπορούν να συνδράμουν σε αυτήν».
Η επιτροπή τουριστικής ανάπτυξης του δήμου βράβευσε τον Νίκο Σταμπολίδη
Στο περιθώριο του ελληνορωσικού συνεδρίου η επιτροπή τουριστικής ανάπτυξης του δήμου Ρεθύμνου βράβευσε τον Νίκο Σταμπολιδη, τον δημιουργό του μουσείου της Αρχαίας Ελεύθερνας για την πολύτιμη συνεισφορά του στον τομέα του τουρισμού.
Μεταξύ άλλων στον χαιρετισμό της η αντιδήμαρχος Τουρισμού Πέπη Μπιρλιράκη μιλώντας για το έργο και την προσφορά του καθηγητή αρχαιολογίας είπε:
«Την Ελεύθερνα την έχει κάνει γνωστή ταξιδεύοντας σε ολόκληρο τον κόσμο δίνοντας διαλέξεις σε ξένα πανεπιστήμια, μουσεία και διάφορες διοργανώσεις, ενώ παράλληλα ξεκινά ένα μεγάλο αγώνα: την οικοδόμηση του μουσείου αρχαίας Ελεύθερνας, με το κτίσιμο ενός φιλικού και λιτού κελύφους, μέσα σε ένα καταπληκτικό φυσικό περιβάλλον, ανάμεσα στα μνημεία μιας αρχαίας πόλης σημαντικής για την ιστορία της Κρήτης, καθώς σε αυτήν αποκαλύπτονται ευρήματα που συνδέονται με τον ομηρικό κόσμο και επαληθεύουν πολλές αλήθειες του. Ο καθηγητής Νίκος Σταμπολίδης θεωρεί πως, το μουσείο, αν το χειριστούν σωστά η τοπική κοινωνία και οι φορείς, θα δώσει μεγάλη αναπτυξιακή ώθηση στο Ρέθυμνο και την Κρήτη συνολικά: «Το μουσείο παρέχει παιδεία εις το εσαεί. Είναι για τα παιδιά και για τα εγγόνια μας, αλλά και για τους φιλοξενούμενους κάθε φορά επισκέπτες μας, μια αέναη πηγή μάθησης, ζωής και πολιτισμού».
Ο δήμαρχος Ρεθύμνου παρέδωσε στον κ. Σταμπολίδη ένα ασημένιο πιάτο με το σήμα της πόλης και την επιγραφή «Τιμής ένεκεν».
Ο Νικόλος Σταμπολίδης ευχαρίστησε όλους όσους συνέβαλαν με τον τρόπο τους στη λειτουργία του νέου μουσείου της Ελεύθερνας και εμφανίστηκε βαθιά συγκινημένος από την τιμή που του έγινε.
Ανακοίνωσε μάλιστα ότι οι φετινές ανασκαφές έφεραν στο φως τέσσερις εκκλησίες για τις οποίες μπορεί να δημιουργηθεί περιπατητική διαδρομή. Για τη διαδρομή αυτή ζήτησε τη συνδρομή της περιφέρειας και ο περιφερειάρχης δεσμεύτηκε για τη χρηματοδότηση της.
«Οι φετινές ανασκαφές οδηγούν στην ανάπτυξη μέσα σε δυο χρόνια, στην περιοχή της Αρχαίας Ελεύθερνας, στη δημιουργία διαδρομής τουλάχιστον τεσσάρων εκκλησιών, τριών παλαιοχριστιανικών βασιλικών μοναδικών, μια από τις οποίες είναι πρωιμότερη, της Αγίας Σοφίας και η επιγραφή που βρήκαμε φέτος λέει «Ο Θεός της Αγίας Ειρήνης βοηθοί». Δεν είναι η Αγία Ειρήνη η Ρωμαία, είναι η Αγία Ειρήνη του θεού και με τη βοήθεια σας κύριε περιφερειάρχη μπορούμε να κάνουμε αυτό το δίκτυο διαδρομών» ανέφερε ο κ. Σταμπολίδης.
Ο περιφερειάρχης αποδέχτηκε και ανακοίνωσε τη χρηματοδότηση πρότασης που υπέβαλε ως ομιλητής ο καθηγητής υπεύθυνος των ανασκαφών της αρχαίας Ελεύθερνας Νίκος Σταμπολίδης για την ανάπτυξη δικτύου ιστορικών-πολιτιστικών διαδρομών σε δεκάδες μνημεία και πολιτιστικούς προορισμούς που είναι στην ευρύτερη περιοχή της αρχαίας Ελεύθερνας και στην ακτίνα από Αρκάδι-Ελεύθερνα μέχρι Μαργαρίτες, ενώ τονίστηκε ότι με τον τρόπο αυτό προωθείται οργανωμένα η προβολή και ανάδειξη της ιστορίας, του πολιτισμού του τόπου και θα ενδυναμώνεται ταυτόχρονα η ενδοχώρα.