Έχει προχωρήσει ο διάλογος, η «δημόσια διαβούλευση» πάνω στην χάραξη του νέου ΒΟΑΚ στα ανατολικά (και στα δυτικά) του Ρεθύμνου. Με σαφήνεια έχουν κατατεθεί επιχειρήματα για τους λόγους που καθιστούν την νέα χάραξη -όπως ως τώρα έχει ανακοινωθεί- αρνητική ως και καταστροφική εξέλιξη για την περιοχή από Τσεσμέ ως Σταυρωμένο. Πρόκειται συνοπτικά για:
– Τον αντι-παραγωγικό χαρακτήρα του έργου που καταστρέφει αγροτικό παραγωγικό κεφάλαιο, προσπάθειες και επενδύσεις πολλών χρόνων, περιουσίες ανθρώπων καθώς και τις υποδομές, πολλές από τις οποίες υλοποιήθηκαν με πρόσφατα πολυέξοδα έργα.
– Τον επικίνδυνο χαρακτήρα του έργου μέσα από την πρόσθετη τομή της φυσικής λεκάνης απορροής των υδάτων και την εμφανώς ελλιπή διαχείριση όγκων βρόχινου νερού.
– Τις συνέπειες στο μικρο-κλίμα της περιοχής από τα μεγάλα χωματουργικά έργα, αναχώματα που φράζουν τις κοιλάδες κλπ.
– Την μετατροπή της παραλιακής πεδιάδας σε πίστα διαδοχικών παράλληλων δρόμων σε πολύ μικρή απόσταση ο ένας από τον άλλο.
– Την κυκλοφοριακή συμφόρηση που θα φέρει ένας κλειστός αυτοκινητόδρομος που θα επικάθεται στο υπάρχον οδικό δίκτυο, θα το αποδιαρθρώνει και ουσιαστικά θα απομονώνει τους κατοίκους των χωριών και οικισμών της περιοχής. Οι ελάχιστες είσοδοι-έξοδοι του νέου ΒΟΑΚ και η πανταχού παρουσία διοδίων θα επιτείνουν, σε συνδυασμό με τα προηγούμενα, το ήδη οξύ κυκλοφοριακό πρόβλημα του Ρεθύμνου.
– Την καταστροφή χαρακτηρισμένων ζωνών φυσικού κάλους, ζωνών αρχαιολογικού ενδιαφέροντος κλπ. και την βαθιά αλλοίωση του τοπίου με συνέπειες και στο τουριστικό προϊόν.
– Την απειλή βαρύτατων διοδίων για τις μετακινήσεις στην Κρήτη καθώς ο δρόμος θα είναι «εποχιακής απόδοσης» και χωρίς εμπορευματικά φορτία.
Και άλλα προβλήματα και επιχειρήματα που αναλυτικά παρουσιάσαμε σε προηγούμενο κείμενό μας.
Οι αρμόδιοι φορείς δεν έχουν ως τώρα τοποθετηθεί σε ΚΑΝΕΝΑ από τα παραπάνω, ούτε με επιστημονικά τεκμηριωμένα επιχειρήματα, ούτε με απλό σχολιασμό. Φαίνεται ότι προχωρούν με βάση τα προαποφασισμένα χωρίς να ενδιαφέρονται για οτιδήποτε άλλο.
Η μοναδική απάντηση που δίνουν είναι ότι οι προβληματισμοί προέρχονται από εκείνους που δεν θέλουν να γίνει το έργο.
Οι ίδιοι φαίνεται να έχουν παραιτηθεί από την ιδέα να προωθήσουν ένα έργο που να εξυπηρετεί τις ανάγκες των κατοίκων της Κρήτης χωρίς να καταστρέφει τον τόπο μέσα στον οποίο ζουν οι κάτοικοι της Κρήτης. Για τον λόγο αυτό προσπερνούν με περιφρόνηση και συκοφαντίες όποια πρόταση δεν συμβαδίζει με τη δική τους (διαπλάτυνση/βελτίωση του υπάρχοντος ΒΟΑΚ, νότια χάραξη έξω από τον παραγωγικό και οικιστικό ιστό του Ρεθύμνου κλπ.).
Φαίνεται ότι αδυνατούν να σκεφτούν, να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν ένα έργο με αυτά τα πραγματικά αναπτυξιακά χαρακτηριστικά.
Πρόκειται για τους ίδιους φορείς, παράγοντες και πρόσωπα τα οποία ενώ κόπτονται για την ανεπάρκεια και την επικινδυνότητα του παρόντος ΒΟΑΚ, επί δεκαετίες τώρα δεν έχουν προβεί ούτε στα ελάχιστα βελτιωτικά έργα -μικρού κόστους- για την βελτίωση της κυκλοφορίας και, προπαντός, της ασφάλειας στον δρόμο αυτό (από το οδόστρωμα ως τις σημάνσεις ως τα προστατευτικά και ό, τι άλλο).
Τα ίδια αυτά πρόσωπα προτείνουν και προωθούν για νέο ΒΟΑΚ μια χάραξη που πέρα από τεράστιο σλάλομ (απουσία ευθειών) ανάμεσα σε χωριά, κατοικίες, καλλιέργειες, ξενοδοχεία, τουριστικές μονάδες, ζωές και περιουσίες ανθρώπων, κυριολεκτικά συνθλίβει καταστροφικά το ανατολικό Ρέθυμνο.
Ας σκεφτούν αυτοί οι φορείς και πρόσωπα ότι εκτός από τα συμφέροντα των κατασκευαστικών εταιρειών και των εργολάβων υπάρχει αυτό που ονομάζουμε «κοινό συμφέρον», το συμφέρον των πολλών.
Ομάδα κατοίκων Άδελε-Πηγής