Παράλληλα εκτεταμένη αναφορά έγινε στο στρατηγικό σχεδιασμό ανάπτυξης του πρωτογενή τομέα που έχει εκπονήσει η Περιφέρεια Κρήτης, καθώς και τη σύνδεση της πρωτογενούς παραγωγής με τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική. Την εκδήλωση διοργάνωσε το γραφείο Αγροτικής Ανάπτυξης του Δήμου Ρεθύμνου και ομιλητές ήταν η θεματική αντιπεριφερειάρχης Αγροτικής Οικονομίας, Θεανώ Βρέτζου-Σκορδαλάκη και ο κτηνίατρος, πρόεδρος του ΓΕΩΤ.Ε.Ε Δρ. Αλέξανδρος Στεφανάκης.
Στην ομιλία της η αντιπεριφερειάρχης αναφέρθηκε στον στρατηγικό σχεδιασμό που έχει εκπονήσει η περιφέρεια, με σκοπό την ανάπτυξη του αγροδιατροφικού τομέα. Ο στρατηγικός σχεδιασμός ψηφίστηκε το Σεπτέμβριο του 2011 από το Περιφερειακό Συμβούλιο και αποτελεί καρπό συνεργασίας 110 επιστημόνων από όλη την Κρήτη με βασικό στόχο την ανάπτυξη του πρωτογενή τομέα, της μεταποίησης των αγροτικών προϊόντων και της σύνδεσής τους με τον τουρισμό. Παράλληλα στο στρατηγικό σχεδιασμό περιλαμβάνονται τα αναπτυξιακά εργαλεία που πρέπει να θεσπίσει η Περιφέρεια, καθώς και τις υποδομές που πρέπει να αναπτύξει για να επέλθει ανάπτυξη.
Κύρια δομή η οποία είναι υπεύθυνη για την υλοποίηση του στρατηγικού σχεδιασμού και την εξασφάλιση της υλοποίησής του, σύμφωνα με την κυρία Βρέτζου, είναι η Αγροδιατροφική Σύμπραξη Κρήτης, η οποία αποτελεί το εργαλείο το οποίο μπορεί να χρησιμοποιήσει και να εκμεταλλευτεί ο παραγωγός, ο αγρότης, ο μεταποιητής, ο εξαγωγέας για την πιστοποίηση και προώθηση των προϊόντων τους. «Αυτή τη στιγμή έχουμε ενιαίο σήμα πιστοποίησης για προϊόντα και υπηρεσίες σε επίπεδο Κρήτης. Είναι το βασικότερο πλεονέκτημα που έχουμε αυτή τη στιγμή. Το σήμα Κρήτη εξασφαλίζει ποιότητα και εντοπιότητα, δηλαδή οποιοδήποτε προϊόν φέρει το σήμα Κρήτη σημαίνει ότι το προϊόν παράγεται στην Κρήτη, είναι ποιοτικό και πληροί ορισμένες προδιαγραφές που είναι απαραίτητες για την πιστοποίησή του. Το σήμα αυτό αποτελεί και την «ομπρέλα» για την προώθηση των προϊόντων μας και των υπηρεσιών τόσο στην εσωτερική, όσο και στην εξωτερική αγορά» ανέφερε η θεματική αντιπεριφερειάρχης.
Παράλληλα η κυρία Βρέτζου αναφέρθηκε στις προσπάθειες που καταβάλει η Περιφέρεια για την ανάπτυξη του εξαγωγικού εμπορίου σε συνδυασμό με την πιστοποίηση των κρητικών προϊόντων. «Τα προϊόντα της Κρήτης βρίσκονται σε πάρα πολλές χώρες έχει γίνει πολύ μεγάλη διαφήμιση. Ήταν γνωστά αλλά έχουν γίνει ακόμα πιο γνωστά. Ο στόχος μας είναι όλες οι εταιρείες σε επίπεδο Κρήτης που παράγουν ποιοτικά προϊόντα, να πιστοποιηθούν με το σήμα ποιότητας Κρήτης για να βοηθηθούν από τις προσπάθειες που καταβάλουμε. Έχουμε κατοχυρώσει το όνομα Κρήτη σε επίπεδο Ελλάδας, το κατοχυρώνουμε και σε διεθνές επίπεδο, διαφημίζουμε την Κρήτη παγκοσμίως και αυτό είναι πολύ σημαντικό». Ξεχωριστή αναφορά έκανε η αντιπεριφερειάρχης στο Κρητικό Μπακάλικο το οποίο, εμπορεύεται μόνο κρητικά πιστοποιημένα με το σήμα Κρήτη προϊόντα και έχει ξεκινήσει σιγά-σιγά να γίνεται πράξη σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Νέα ΚΑΠ: Εργαλείο για την ανάπτυξη
Ως εργαλείο για την ανάπτυξη της οικονομίας της Κρήτης, χαρακτήρισε τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική ο κ. Στεφανάκης. Πιο συγκεκριμένα ανέφερε ότι θα πρέπει σαν κοινωνία να εκμεταλλευτούμε τη νέα ΚΑΠ για να παράγουμε προϊόντα με ταυτότητα. «Είναι ένα εργαλείο το οποίο πρέπει να δούμε πως θα το αξιοποιήσουμε για να προσπαθήσουμε να υποστηρίξουμε τον αγροδιατροφικό τομέα της Κρήτης. Όταν λέμε αγροδιατροφικό τομέα αναφερόμαστε σε όλο το διατροφικό σύμπλεγμα ενός τόπου που έχει ξεχωριστή ταυτότητα. Κάθε προϊόν φέρει τα χαρακτηριστικά του τόπου που τα παράγει. Εμείς αυτά τα θεωρούσαμε μη απαραίτητα για δυο δεκαετίες. Σήμερα λοιπόν πρέπει να τα πιστέψουμε, να τα αναδείξουμε και ασφαλώς να τα δώσουμε στα 4 εκατ. επισκέπτες που έρχονται στην Κρήτη για να μείνει η προστιθέμενη αξία στον τόπο». Παράλληλα ο πρόεδρος του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου ανέφερε ότι πρέπει να ενισχυθεί η προσπάθεια της Περιφέρειας για την πιστοποίηση των προϊόντων για να ξέρει ο καταναλωτής τις επιλογές του, καθώς και να μπορέσει ο παραγωγός να καρπωθεί την υπεραξία που προκύπτει από τα ανώτερα ποιοτικά προϊόντα του. «Θα πρέπει σιγά-σιγά να αρχίσουμε να ξέρουμε από πού είναι αυτό που τρώμε και ο καθένας να μπορεί να διαλέξει. Δεν είναι όλα ίδια για να τα πουλάμε χύμα και ανακατεμένα. Θα μπορέσει και ο παραγωγός να εκμεταλλευτεί το προϊόν που παράγει. Δεν έχει νόημα να παράγουμε λάδι και να το κάνουμε δώρο σε αυτούς που το συσκευάζουν και να καρπώνονται την υπεραξία του».
Καλωσορίζοντας τους παρευρισκόμενους εκ μέρους του δήμου Ρεθύμνου, ο υπεύθυνος του γραφείου αγροτικής ανάπτυξης Κωστής Ηλιάκης ανέφερε: «το γραφείο Αγροτικής Ανάπτυξης του Δήμου Ρεθύμνης, συνεχίζει την προσπάθεια ενημέρωσης της κοινωνίας και των επαγγελματιών του πρωτογενή τομέα διοργανώνοντας μια σειρά ενημερωτικών εκδηλώσεων. Θέλουμε να τονίσουμε την αναγκαιότητα της ανάπτυξης του πρωτογενή τομέα και της μεταποίησης των προϊόντων του, παράλληλα στηρίζουμε την προσπάθεια κοινής πιστοποίησης των προϊόντων με το σήμα Κρήτη που θα είναι η ομπρέλα προώθησής τους προς το εξωτερικό».