Η ποιότητα του κρητικού ελαιολάδου, η υψηλή διατροφική του αξία και τα οφέλη για την υγεία, που είναι διεθνώς αναγνωρισμένα, προσδίδουν στο νησί ένα ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για την ενίσχυση και ανάπτυξη του κλάδου της ελαιοκομίας, ο οποίος υπό τη βασική προϋπόθεση ότι θα αξιοποιηθεί σωστά θα μπορέσει να αποτελέσει μια ισχυρή τονωτική ένεση για την τοπική οικονομία.
Η παραγωγή ποιοτικού ελαιολάδου ωστόσο δεν είναι εύκολη υπόθεση και σε καμία περίπτωση δεν χαρακτηρίζονται ως τέτοιες στο σύνολο τους οι τεράστιες ποσότητες που παράγει το νησί. Και αυτό γιατί θα πρέπει η ποιότητα του να αποδεικνύεται μέσα από όλα τα στάδια, από την παραγωγή, την τυποποίηση, τη μεταποίηση έως και τη διακίνηση του. Αυτό απαιτεί οργάνωση, συνέργειες και επιμόρφωση-εκπαίδευση, όχι μόνο των ίδιων των παραγωγών, αλλά όλων εκείνων των φορέων και των μηχανισμών που ασχολούνται με τον ελαιοκομικό κλάδο.
Τα παραπάνω επεσήμαναν ομιλητές, εκπρόσωποι επιστημονικών φορέων του νησιού σε εκδήλωση που διοργάνωσε η Αγροδιατροφική Σύμπραξη της Περιφέρειας Κρήτης, στο πλαίσιο του 4ου παγκρήτιου διαγωνισμού ελαιολάδου που στόχο είχε την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση των παραγωγών για τα οφέλη του ποιοτικού κρητικού λαδιού.
Παράλληλα και από πλευράς υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στο θέμα της ποιότητας, όπως τόνισε και ο υφυπουργός Βασίλης Κόκκαλης που παραβρέθηκε στις εκδηλώσεις. Ο ίδιος επανέλαβε τη στήριξη του υπουργείου στο νέο παραγωγικό πρότυπο, με τον αγρότη ένα σύγχρονο επιχειρηματία, ο οποίος οργανωμένος σε ισχυρές ομάδες και οργανώσεις παραγωγών, επιτυγχάνει τις απαραίτητες οικονομίες κλίμακας και αξιώνει για το ποιοτικό προϊόν του την πιστοποίηση, τη διερεύνηση των ισχυρισμών υγείας που αυτό μπορεί να έχει (ο όρος στα αγγλικά είναι Health Claim), την τυποποίηση και την έρευνα αγοράς, ώστε να φτάσει στον καταναλωτή, ο οποίος είναι διατεθειμένος να πληρώσει premium τιμή για ένα premium προϊόν, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά.
Σε αυτή την κατεύθυνση, πρόσθεσε, στο νέο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020, υπάρχουν εξειδικευμένα μέτρα και δράσεις τις οποίες καλούνται να εκμεταλλευτούν οι παραγωγοί και συγκεκριμένα οι ελαιοπαραγωγοί, ώστε να εκσυγχρονίσουν τις υποδομές και τον τρόπο εργασίας τους, να οργανωθούν σε ομάδες και οργανώσεις παραγωγών και να εγκαταλείψουν πρακτικές του παρελθόντος που οδήγησαν το χρυσάφι των ελληνικών ελαιόδενδρων να πωλείται χύμα σε ξένους εμπόρους για να επωφεληθούν εκείνοι από την προστιθέμενη αξία του προϊόντος.
Για τον λόγο αυτό χαρακτηρίζει ως ζήτημα πρωτίστης σημασίας οι ίδιοι οι παραγωγοί να αντιληφθούν τη σπουδαιότητα του προϊόντος και να μεριμνούν και εκείνοι για την ανάδειξη του προχωρώντας στην τυποποίηση του, προκειμένου να προσδώσουν στο κρητικό ελαιόλαδο προστιθέμενη αξία.
Πάντως η αυξημένη συμμετοχή σε ποσοστό 20% στον 4ο παγκρήτιο διαγωνισμό ελαιολάδου, σύμφωνα με τους διοργανωτές, αποτελεί ένα κριτήριο για την ευαισθητοποίηση των ίδιων των παραγωγών που δείχνουν να αντιλαμβάνονται πως με ορθές πρακτικές και τυποποίηση επιτυγχάνεται ένα ποιοτικό λάδι με πολλαπλά οφέλη για τους ίδιους αλλά και το νησί.
Σελ. 5