Απογοητευμένοι εμφανίζονται οι έμποροι του Ρεθύμνου οι οποίοι, όπως λένε, διανύουν μία από τις χειρότερες περιόδους, σε ότι αφορά την κίνηση και τα έσοδα των καταστημάτων τους. Ο φετινός χειμώνας αποδείχτηκε πολύ βαρύς για τις επιχειρήσεις του Ρεθύμνου, οι οποίες ούτε στην περίοδο των εκπτώσεων κατάφεραν να ρεφάρουν, καταγράφοντας μάλιστα πτώση στον τζίρο τους, που έφτασε το 10% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή εκπτωτική περίοδο. Το τριήμερο του καρναβαλιού έδωσε μία πολύ μικρή νότα αισιοδοξίας, χωρίς ωστόσο να επιφέρει κάποια ουσιαστική τόνωση στον τζίρο τους. Από την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων στις γιορτές του Πάσχα και από το Πάσχα στο καλοκαίρι, μεταθέτουν τις ελπίδες για την όποια ανάκαμψη της αγοράς, θεωρώντας ότι η περίοδος των γιορτών και, κυρίως, η τουριστική κίνηση θα συμβάλλει στην ενίσχυση της αγοράς.
Όπως επανειλημμένως όμως έχουν επισημάνει, οι εμπορικές επιχειρήσεις λειτουργούν όλο τον χρόνο και οι μικρές περίοδοι αυξημένης κίνησης δεν μπορούν να καλύψουν τα λειτουργικά έξοδα και τους υπέρογκους φόρους που τρέχουν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους για τους επιχειρηματίες.
Ο εμπορικός κόσμος εμφανίζεται ανήσυχος και προβληματισμένος αφού δεν βλέπει αναπτυξιακές προοπτικές.
Παρά τις προτάσεις που έχουν κατά καιρούς γίνει στα αρμόδια υπουργεία για την ενίσχυση του επιχειρείν, όπως μείωση της φορολογίας και επιδότηση της εργασίας, αυτές δεν έχουν εισακουστεί, ενώ στον αέρα βρίσκεται και η υπόσχεση για θεσμοθέτηση του ακατάσχετου λογαριασμού για τους επιχειρηματίες, κάτι που αποτελεί πάγιο αίτημα του εμπορικού κόσμου.
Η πολυετής πλέον περίοδος της οικονομικής κρίσης έχει επιφέρει σοβαρό πλήγμα στην αγορά, αφού η απουσία ρευστότητας και οι διαρκώς επιβαλλόμενες φορολογικές επιβαρύνσεις, δεν αφήνουν κανένα περιθώριο αισιοδοξίας για ανάκαμψη της αγοραστικής κίνησης.
Αντίστοιχα όμως και οι καταναλωτές είναι αντιμέτωποι με μια σειρά οικονομικών υποχρεώσεων απέναντι στην Εφορία, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει καμία προοπτική για την αγορά.
Σε όλο αυτό το σκηνικό της κρίσης τα αναπτυξιακά μέτρα που θα τονώσουν την αγορά μοιάζουν ανύπαρκτα και το οικονομικό περιβάλλον είναι δυσμενές για αύξηση της κίνησης και, κατ’ επέκταση, του τζίρου.
Ως κύριες αιτίες της ύφεσης που πλήττει το λιανικό εμπόριο, τόσο ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου όσο και τοπικοί επιχειρηματίες, επισημαίνουν τη φορολογική επιβάρυνση που έχει επιβληθεί στους ίδιους αλλά και στους πολίτες, τις περικοπές στα εισοδήματα των μισθωτών και κατά συνέπεια, τον περιορισμό στην καταναλωτική ζήτηση που έχει επιφέρει αυτό.
Οι παραπάνω παράγοντες, σε συνδυασμό με την απουσία τραπεζικής χρηματοδότησης, την αδυναμία αρκετών εμπορικών καταστημάτων να προχωρήσουν σε νέες αγορές εμπορευμάτων, όπως και την αδυναμία τους να εξυπηρετήσουν τρέχουσες οικονομικές υποχρεώσεις τους, όπως είναι το ρεύμα, το ενοίκιο και οι ασφαλιστικές εισφορές, συνθέτουν ένα σκηνικό αδιεξόδου στο λιανεμπόριο.
Ο Γιώργος Πολιουδάκης επαναλαμβάνει πως ο μόνος τρόπος για να αντιστραφεί το αρνητικό κλίμα στην αγορά, είναι η λήψη μέτρων από πλευράς κυβέρνησης, ώστε να δοθούν κίνητρα στους εμπόρους να μπορέσουν να διατηρήσουν τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεών τους αρχικά και, δευτερευόντως, να αυξήσουν τους τζίρους τους, κάτι που θα γίνει εφόσον υπάρξουν πρωτοβουλίες και διευκολύνσεις για δανειοδότηση, επιδότηση θέσεων εργασίας, δημιουργία ακατάσχετου λογαριασμού κ.τ.λ.
«Η κατάσταση στην αγορά είναι απελπιστική. Το τριήμερο του καρναβαλιού είχαμε μια μικρή ανάσα και τώρα πια περιμένουμε το Πάσχα και μετά το καλοκαίρι για το οποίο ωστόσο είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι γιατί δεν ξέρουμε ποια θα είναι η πορεία της σεζόν σε ότι αφορά τις αφίξεις. Ευελπιστούμε να είναι όπως πέρυσι που ήταν μια καλή χρονιά. Ωστόσο, ο εμπορικός κόσμος δεν μπορεί να επιβιώσει μόνο από τον τουρισμό και τις γιορτές. Πρέπει επιτέλους η κυβέρνηση να ασχοληθεί με τους επιχειρηματίες και να λάβει μέτρα ενίσχυσης της αγοράς. Μέχρι σήμερα τίποτα δεν έχει γίνει. Τους τελευταίους μήνες ακούμε συνέχεια υποσχέσεις για θεσμοθέτηση του ακατάσχετου λογαριασμού, που αποτελεί πάγιο αίτημά μας ωστόσο ούτε αυτό έχει υλοποιηθεί. Δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα για την ενίσχυση του επιχειρείν και δεν ξέρω πραγματικά πού θα φτάσει αυτή η κατάσταση», τόνισε ο κ. Πολιουδάκης.
Αναμένουν την ένταξη της πρότασης για το «Ανοικτό Κέντρο Εμπορίου»
Εν τω μεταξύ σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου δεν υπάρχει ακόμα καμία απάντηση σε σχέση με την πρόταση που έχει καταθέσει ο Εμπορικός Σύλλογος Ρεθύμνου και ο δήμος για τη δημιουργία Ανοιχτού Κέντρου Εμπορίου.
Η πρόταση μεταξύ άλλων περιλαμβάνει ανάπλαση των οδών Μελισσινού και Σαλαμίνος, η πλακόστρωση των οδών Τσουδερών και Τομπάζη, η δημιουργία μίας νέας «υποδομής» για το Ρέθυμνο, το λεγόμενο «pocket park» στην Πλατεία Μικρασιατών, αλλά και η τοποθέτηση έξυπνων παγκακιών, που θα προσφέρουν τη δυνατότητα σύγχρονων λειτουργιών σε όσους αποφασίσουν να ξαποστάσουν σε αυτά, όπως σύνδεση στο internet ή φόρτιση των κινητών τους, είναι μεταξύ των παρεμβάσεων. Αυτές είναι οι παρεμβάσεις, που πρόκειται να υλοποιήσει ο δήμος Ρεθύμνου, εφόσον φυσικά η πρόταση κριθεί ανταγωνιστική και επιλεγεί να χρηματοδοτηθεί από το πρόγραμμα.
Η δημιουργία Ανοιχτού Κέντρου Εμπορίου στην Παλιά Πόλη, σύμφωνα με τον κ. Πολιουδάκη, θα δώσει τη δυνατότητα για προβολή και προώθηση των τοπικών επιχειρήσεων, αλλά και έργα αισθητικής αναβάθμισης που θα δώσουν ώθηση στην τοπική αγορά προσελκύοντας ντόπιους αλλά και ξένους επισκέπτες.
Στην πρόταση έχει οριοθετηθεί η περιοχή για τη δημιουργία του Ανοιχτού Εμπορικού Κέντρου, μετά τη συναίνεση των επαγγελματιών και είναι οι περιοχές από την οδό Γερακάρη, την Εθνικής Αντιστάσεως, Πετυχάκη, Παλαιολόγου, Αρκαδίου και Βάρδα Καλλέργη, καθώς και όλοι οι δρόμοι που περικλείονται σε αυτές.