Μεγάλη μείωση παρουσιάζουν οι πωλήσεις των αυτοκινήτων στο νομό Ρεθύμνου. Παρά τις προσφορές των αντιπροσωπειών και τις μειώσεις τιμών λόγω του μέτρου της απόσυρσης, η αγορά έχει υποστεί «καθίζηση», καθώς οι πωλήσεις των αυτοκινήτων περιορίζονται όλο και περισσότερο, χρόνο με το χρόνο. Στο εντεκάμηνο του 2012, οι πωλήσεις αγροτικών αυτοκινήτων παρουσιάζουν μείωση 66%, ενώ καθοδική πορεία ακολουθούν και οι πωλήσεις των καινούριων επιβατικών οχημάτων.
Σύμφωνα με τοπικούς αντιπροσώπους που δραστηριοποιούνται χρόνια στην αγορά του αυτοκινήτου, καταγράφεται τεράστια μείωση την τελευταία πενταετία στο νομό που φτάνει ακόμα και στο 90%, αν συγκριθούν οι πωλήσεις των ετών 2007 και 2012.
Οι περικοπές στους μισθούς, οι φορολογικές επιβαρύνσεις, η δραματική αύξηση της ανεργίας είναι παράγοντες που δεν επιτρέπουν στους καταναλωτές να τολμήσουν την αγορά ενός νέου αυτοκινήτου, ενώ ακόμα και αυτοί που το κάνουν, επιλέγουν οχήματα μικρού κυβισμού, καινούρια ή μεταχειρισμένα. Αυτοκίνητα άνω των 1.600 κυβικών θεωρούνται «πολυτέλεια» στην παρούσα χρονική και οικονομική συγκυρία, καθώς οι περισσότεροι αναζητούν μια φθηνή λύση 1.000-1.200 κυβικών, με χαμηλή κατανάλωση καυσίμου και ελάχιστη επιβάρυνση στα τέλη κυκλοφορίας. Ακόμα και τα αυτοκίνητα των 1.400 κυβικών, που κάποτε αποτελούσαν μια από τις πρώτες λύσεις για οικογενειάρχες και ιδιώτες, σήμερα μοιάζουν «απλησίαστα», σύμφωνα με τους εμπόρους αυτοκινήτων.
«Εξαγωγές» στο εξωτερικό
Πολλοί είναι, άλλωστε, οι Ρεθεμνιώτες που έχουν «παροπλίσει» τα μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητά τους είτε διότι δεν μπορούν πια να ανταποκριθούν στο κόστος της συντήρησής τους είτε διότι αδυνατούν να πληρώσουν τα αυξημένα τέλη κυκλοφορίας. Μάλιστα, ενώ για πολλά χρόνια πολυτελή αυτοκίνητα κυκλοφορούσαν στους δρόμους του Ρεθύμνου προερχόμενα από το εξωτερικό, σήμερα αυτά τα αυτοκίνητα ακολουθούν το αντίστροφο δρομολόγιο.
Ντόπιοι ψάχνουν αγοραστές στη Γερμανία, στη Βουλγαρία, στην Ολλανδία και σε άλλα κράτη, προκειμένου να πουλήσουν τα (πρόσφατα αγορασμένα) αυτοκίνητά τους για να απαλλαγούν από τις δυσβάσταχτες φορολογικές επιβαρύνσεις.
Η πτώση των αγροτικών αυτοκινήτων
Σοβαρό πλήγμα, όμως, έχει υποστεί και η κατηγορία του αγροτικού αυτοκινήτου, ενώ τα προηγούμενα χρόνια παρουσίαζε διαρκώς ανοδικές τάσεις, καθώς ήταν η πρώτη επιλογή για πολλούς αγρότες, επαγγελματίες ή και ακόμα και απλούς ιδιώτες στην ενδοχώρα κυρίως. Είναι χαρακτηριστικό ότι, από τον Ιανουάριο έως τον Νοέμβριο του 2011 στο νομό Ρεθύμνου είχαν πουληθεί 170 αγροτικά αυτοκίνητα, ενώ φέτος, στο αντίστοιχο χρονικό διάστημα, οι πωλήσεις έχουν περιοριστεί σε μόλις 57.
Η μείωση των αγροτικών επιδοτήσεων και η παρακράτηση μεγάλου μέρους των ποσών που αντιστοιχούν στους δικαιούχους, από τις τράπεζες ή τις αγροτικές ενώσεις στις οποίες οφείλουν, καθώς και τα ελάχιστα καταναλωτικά δάνεια που χορηγούνται πια από τις τράπεζες, φαίνεται πως είναι οι βασικές αιτίες της πτώσης στην κατηγορία των αγροτικών αλλά και των επιβατικών οχημάτων.
Τα μεταχειρισμένα
Αρνητικά είναι τα νούμερα και σε ότι αφορά τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, παρά το γεγονός ότι πλέον υπάρχουν πάρα πολλές ευκαιρίες στη διάθεση των καταναλωτών. Μεταχειρισμένα πολλών ετών που σε άλλες εποχές θα μετατρέπονταν σε …παλιοσίδερα, σήμερα αποτελούν προϊόν με αυξημένη ζήτηση, καθώς πολλοί Ρεθεμνιώτες δεν διαθέτουν περισσότερα από 700-1.000 ευρώ για την αγορά ενός αυτοκινήτου.
Έμποροι του Ρεθύμνου μιλούν στα «Ρ.Ν.»
Ο κ. Λευτέρης Αλυγιζάκης, αντιπρόσωπος αυτοκινήτων στο Ρέθυμνο, σε δηλώσεις στην εφημερίδα μας ανέφερε: «Έχουμε τεράστια πτώση σε σχέση με πέρσι στα αγροτικά και στα επαγγελματικά αυτοκίνητα. Κάτι που δείχνει ότι ο αγρότης και ο επαγγελματίας έχουν πληγεί πάρα πολύ. Αντίθετα, έχουμε πολύ μεγάλη προσφορά για πώληση. Έρχεται πολύς κόσμος σε μας για να αφήσει τα αυτοκίνητά του, χωρίς να αγοράσει κάτι άλλο. Υπάρχουν συνεργεία που κάποτε διατηρούσαν πέντε αυτοκίνητα, πλέον όμως η δουλειά τους είναι το πολύ για ένα, άρα θέλουν να πουλήσουν τα υπόλοιπα τέσσερα. Εμείς δεν μπορούμε να απορροφήσουμε όλη την προσφορά που υπάρχει, αλλά κάποια αγοράζονται σε πολύ χαμηλές τιμές, για να πουληθούν στη συνέχεια σε χαμηλές τιμές».
Ο κ. Αλυγιζάκης συνεχίζει επισημαίνοντας τις αλλαγές που έχουν επέλθει στην αγορά: «Τα αυτοκίνητα των 1.000 κυβικών πωλούνται αυτή τη στιγμή πολύ καλύτερα και πιο ακριβά από αυτοκίνητα των 2.000 κυβικών. Δηλαδή ένα αυτοκίνητο που το 2008 αγοράστηκε 9.000 ευρώ τώρα θα πουληθεί 6.000, ενώ ένα αυτοκίνητο 2.000 κυβικών που πουλήθηκε 40.000 ευρώ το 2008, φέτος θα πουληθεί 6.000 ευρώ. Δεν υπάρχει ζήτηση στα μεγάλα κυβικά, παρότι φαίνεται πως τα τεκμήρια θα μειωθούν.
Έχουμε πολύ μεγάλο όγκο πελατών που θέλει να διώξει το μεγάλο αυτοκίνητο γιατί φορολογικά και ενεργειακά δεν συμφέρει, γιατί δεν μπορεί να το συντηρήσει, γιατί έχει χάσει τη δουλειά του. Υπάρχει, μάλιστα, το φαινόμενο της εξαγωγής αυτοκινήτων προς Βουλγαρία, Γερμανία, Ολλανδία. Μεγάλα αυτοκίνητα τα οποία είναι τετραετίας ή πενταετίας, γιατί στο εξωτερικό δεν αγοράζουν παλιά αυτοκίνητα, συμφέρει να πληρώσεις 2.000 ευρώ στο τελωνείο για να τα βγάλεις στο εξωτερικό, γιατί στη Γερμανία για παράδειγμα η τιμή θα είναι καλύτερη απ’ ότι στην Ελλάδα. Δηλαδή, τώρα γίνεται το αντίστροφο. Κάποτε φέρναμε αυτοκίνητα από το εξωτερικό, τώρα τα διώχνουμε προς τα έξω».
Για διαρκή μείωση στους τζίρους των τοπικών επιχειρήσεων τα τελευταία χρόνια, κάνει λόγο ο κ. Παντελής Λιοδάκης, επίσης αντιπρόσωπος εταιρείας αυτοκινήτων: «Η αγορά κινείται πολύ πτωτικά. Στα αγροτικά αυτοκίνητα από πέρσι μέχρι φέτος η πτώση είναι 66% και σκεφτείτε ότι είμαστε αγροτική περιοχή. Πλέον, οι τράπεζες δεν δίνουν δάνεια στον κόσμο, οι αγρότες δεν παίρνουν επιδοτήσεις γιατί τους δεσμεύουν τα χρήματα για οφειλές, επομένως πως θα κινηθούν στην αγορά;
Στο επιβατικό αυτοκίνητο δεν είναι τόσο μεγάλη η πτώση, αλλά υπάρχει και σε αυτή την κατηγορία σημαντική απώλεια.
Αν δεν πέσουν λεφτά στην αγορά, αν οι τράπεζες δεν αρχίσουν να εγκρίνουν καταναλωτικά δάνεια, η αγορά θα τελειώσει. Κάθε χρόνο έχουμε μείωση περίπου κατά 60%, που θα φτάσουμε; Σιγά-σιγά μηδενίζουμε».
Μεγάλη είναι η μείωση στην αγορά του αυτοκινήτου σύμφωνα και με τον κ. Στέλιο Κιαγιαδάκη, αντιπρόσωπο αυτοκινήτων στο Ρέθυμνο: «Η πραγματική πτώση στην αγορά του Ρεθύμνου φέτος είναι 90%. Ο κόσμος αναζητά μικρά αυτοκίνητα μεταχειρισμένα όχι πάνω από 1.200 κυβικά και όχι ακριβότερα από 1.000-1.500 ευρώ. Τώρα μειώνονται τα τεκμήρια για να επανακάμψει η αγορά στα αυτοκίνητα μεγαλύτερου κυβισμού, όμως το πρόβλημα είναι μεγάλο. Στα αγροτικά αυτοκίνητα για παράδειγμα έχουμε πτώση 67%».
Πολύ περιορισμένες είναι οι πωλήσεις και των μεταχειρισμένων, σύμφωνα με τον έμπορο αυτοκινήτων κ. Χρήστο Κρεβατσούλη: «Η μείωση είναι τεράστια τη φετινή χρονιά και φτάνει στο 70-80%. Καινούρια δεν πουλάμε αλλά και τα μεταχειρισμένα δεν κινούνται σχεδόν καθόλου. Ο κόσμος ζητάει αυτοκίνητα που κοστίζουν από 700 έως 1.500 ευρώ. Αυτοκίνητα τα οποία παλιότερα θα πήγαιναν για απόσυρση, σήμερα τα αγοράζουν οι Ρεθεμνιώτες, ίσα-ίσα για να έχουν κάποιο μέσο να κάνουν τη δουλειά τους».
Δραματική χαρακτηρίζει την κατάσταση στην αγορά του αυτοκινήτου ο κ. Γιάννης Σκορδαλός, αντιπρόσωπος εταιρείας αυτοκινήτων στο Ρέθυμνο: «Η πτώση υπερβαίνει το 40-50%, τα πράγματα είναι δραματικά. Πιστεύω ότι υπάρχει κόσμος που έχει κάποια χρήματα στην άκρη, αλλά φοβάται γιατί με τα συνεχή μέτρα δεν ξέρει τι θα γίνει. Υπάρχουν άνθρωποι που ενδιαφέρονται για να αγοράσουν αυτοκίνητο, βρίσκουν αυτό που θέλουν, παίρνουν προσφορά αλλά τελικά η πώληση δεν υλοποιείται, γιατί προκύπτουν στη συνέχεια περικοπές στο μισθούς, χαράτσια, φορολογικές επιβαρύνσεις και οι πελάτες διστάζουν. Ο κόσμος είναι πολύ επιφυλακτικός και δεν διαθέτει πια εύκολα τα χρήματα του για οποιαδήποτε αγορά».
Σε ότι αφορά τις κατηγορίες αυτοκινήτων για τις οποίες ενδιαφέρονται οι καταναλωτές, ο κ. Σκορδαλός επισημαίνει: «Εδώ και δυο χρόνια οι καταναλωτές ενδιαφέρονται μόνο για μικρού κυβισμού αυτοκίνητα, οικονομικά στην κατανάλωση καυσίμου, με λίγα τέλη κυκλοφορίας. Όλοι ψάχνουν για 1.000-1.200 κυβικά, ακόμα και τα 1.400 κυβικά θεωρούνται πια πολλά».
Ο ίδιος θίγει και το ζήτημα της μη χρηματοδότησης των καταναλωτών από τις τράπεζες: «Τα δάνεια που δίνονται πια είναι πολύ λίγα. Πρέπει να είναι κάποιος απολύτως φερέγγυος για να του εγκριθεί τραπεζική χρηματοδότηση για την αγορά αυτοκινήτου».
Την άποψή του καταθέτει στην εφημερίδα μας και ο κ. Δημήτρης Τζεδάκης, αντιπρόσωπος εταιρείας αυτοκινήτων, ο οποίος επισημαίνει την πτώση στις τιμές των αυτοκινήτων: «Αν δεν είχαμε αυτοκίνητα οικονομικά, πετρελαιοκίνητα που τα προτιμάει ο κόσμος γιατί δεν κοστίζουν πολύ και έχουν χαμηλή κατανάλωση, τότε η μείωση θα ξεπερνούσε κατά πολύ το 60%. Αυτοκίνητο μεγάλου κυβισμού έχουμε να πουλήσουμε ένα χρόνο. Ενδιαφέρον υπάρχει μονάχα για 1.000-1400 κυβικά. Με την απόσυρση και τις προσφορές ο κόσμος έχει τη δυνατότητα να αγοράσει πια αυτοκίνητο 15-20% φθηνότερα, ανάλογα με το μοντέλο. Όμως, το πρόβλημα είναι μεγάλο. Στους δέκα πελάτες οι τρεις δεν εγκρίνονται από τις τράπεζες. Και να θέλει κάποιος να αγοράσει αυτοκίνητο, πως θα το πάρει;».
Μείωση 43,9% στη χώρα σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ
Αντίστοιχα προβλήματα αντιμετωπίζουν οι περισσότερες περιοχές της χώρας. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, τον φετινό Νοέμβριο, οι πωλήσεις των αυτοκινήτων περιορίστηκαν περαιτέρω κατά 43,9% (και ειδικά των επιβατηγών κατά 47,5%), με αποτέλεσμα, το διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου να έχουν κυκλοφορήσει για πρώτη φορά 72.816 αυτοκίνητα (καινούρια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού) και να έχει παρουσιαστεί μείωση 39% (στα επιβατικά η πτώση είναι 40,7%). Μείωση 33,1% είχε παρουσιαστεί το 11μηνο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2011 (στα επιβατηγά η μείωση ήταν 32%).
Το χειρότερο είναι ότι οι γνωρίζοντες την αγορά προβλέπουν περαιτέρω επιδείνωση στα αποτελέσματα του κλάδου, καθώς το νέο πακέτο μέτρων αναμένεται να περιορίσει περαιτέρω το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών.