Τρία στα τέσσερα νοικοκυριά ξοδεύουν άνω του 80% του εισοδήματός τους, ενώ οι μεγαλύτερες δαπάνες αφορούν μηνιαίους λογαριασμούς, αγορές προϊόντων και φόρους.
Οι προσφορές και οι εκπτώσεις είναι το βασικό ζητούμενο των καταναλωτών με 2 στους 3 να τις «αναζητούν», ενώ αυξανόμενη είναι και η δη διείσδυση του διαδικτύου στις λιανικές πωλήσεις -6 στους 10 καταναλωτές ενημερώνονται από το διαδίκτυο πριν αγοράσουν. Αυτά είναι τα βασικά συμπεράσματα από σχετική έρευνα που πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για λογαριασμό του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος.
Αναλυτικά, σύμφωνα με την έρευνα το 74% του κοινού ξοδεύει πάνω από το 80% του διαθέσιμου εισοδήματός του σε μηνιαία βάση, ενώ το 10% ξοδεύει πάνω από 100%, πρακτικά δηλαδή δανείζεται με κάποιον τρόπο για να καλύψει τις ανάγκες του. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι δαπάνες για τους μηνιαίους λογαριασμούς ανέρχονται στο 25% του εισοδήματος, όσο είναι και οι δαπάνες για αγορές προϊόντων. Οι φόροι ακολουθούν με 19% και οι υπηρεσίες με 15%. Αθροιστικά οι πάγιες δαπάνες σε λογαριασμούς και φόρους ανέρχονται κατ’ εκτίμηση στο 44% του διαθέσιμου εισοδήματος. Ενώ η τάση και στις δύο αυτές κατηγορίες δαπανών είναι να αυξηθούν, όπως καταγράφεται στον δείκτη τάσης μεταβολής δαπανών, έναντι των δαπανών σε αγορές προϊόντων και υπηρεσίες για τις οποίες η τάση είναι αρνητική.
Όσον αφορά την κατανομή των λιανικών αγορών στις παραπάνω δαπάνες, η κύρια κατηγορία αγορών είναι τα τρόφιμα και ποτά με ποσοστό 41%. Ακολουθεί η εστίαση με 12%, τα είδη ρουχισμού με 10% και τα φάρμακα με 8%. Έπιπλα και παιχνίδια-είδη δώρων έχουν τα χαμηλότερα ποσοστά με 3%.
Η σημασία των κατηγοριών, αλλά και γενικότερα η σημασία των αγορών στην καθημερινότητα του κοινού καταγράφεται στον μέσο αριθμό επισκέψεων για την πραγματοποίηση λιανικών αγορών ανά έτος. Συγκεκριμένα 118 ημέρες ανά έτος πραγματοποιούνται κατά μέσο όρο αγορές τροφίμων και ποτών (περίπου 3 ημέρες την εβδομάδα) και ακολουθούν 66 μέρες η εστίαση περίπου 1 ημέρα την εβδομάδα και τα φάρμακα με 15 ημέρες ανά έτος.
Σημαντικό ρόλο στην επισκεψιμότητα καταγράφεται να έχει η τάση των καταναλωτών να αναζητούν προσφορές και εκπτώσεις, με το 63% του κοινού να δηλώνει ότι «κυνηγάει τις προσφορές», ενώ μόλις 7% δεν το κάνει. Χαρακτηριστικό είναι ότι το 58% του κοινού περιμένει τις προσφορές και τις εκπτώσεις για να πραγματοποιήσει αγορές, κάτι που δείχνει και το πόσο επηρεάζεται η πορεία του κύκλου εργασιών των εταιρειών του λιανεμπορίου μέσα στον χρόνο. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που το 64% του κοινού επιθυμεί οι περίοδοι των εκπτώσεων να διαρκούν περισσότερο μέσα στο έτος, κάτι που άλλωστε φαίνεται ότι είναι και η πρόθεση της πολιτείας.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το 9% των αγορών των καταναλωτών πραγματοποιείται μέσω διαδικτύου, το οποίο σε κάποιες κατηγορίες, όπως π.χ. τα εισιτήρια, ανέρχεται ακόμα και στο 42%, ενώ εξίσου σημαντική διεύρυνση των ηλεκτρονικών πωλήσεων καταγράφεται στα ηλεκτρονικά είδη και στα είδη ρουχισμού με 23% και 14% αντίστοιχα. Παράλληλα το διαδίκτυο αποτελεί σημαντικό κανάλι ενημέρωσης, με το 59% του κοινού να ενημερώνεται συστηματικά από το διαδίκτυο πριν κάνει αγορές, ενώ το 47% πρώτα ψάχνει στο διαδίκτυο για να κάνει τις αγορές από το παραδοσιακό κατάστημα.