Σταθερά παραμένουν τα δημοτικά τέλη για το 2022, καθώς το δημοτικό συμβούλιο υπερψήφισε χθες στη διάρκεια συνεδρίασης του την εισήγηση της οικονομικής επιτροπής του δήμου.
Στην εισήγηση του ο αντιδήμαρχος οικονομικών Στέλιος Σπανουδάκης, μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε στις οικονομικές δυσκολίες της τελευταίας διετίας που προέκυψαν ως συνέπεια της υγειονομικής κρίσης του κορονοϊού με τις απαλλαγές που δόθηκαν σε επιχειρήσεις που παρέμειναν κλειστές λόγω covid.
Παρά το γεγονός, όπως είπε, ότι για τη νέα χρονιά τα έξοδα υπερτερούν των εσόδων, λόγω της κακής κατάστασης που επικράτησε στα ταμεία του δήμου λόγω κορονοϊού την τελευταία διετία, εν τούτοις αποφασίστηκε να μην επιβληθούν αυξήσεις στους δημότες. Ειδικότερα, όπως είπε, σύμφωνα με τους υπολογισμούς που έχουν γίνεται τα έξοδα του δήμου στον τομέα της ανταποδοτικότητας είναι κατά 600.000 ευρώ περισσότερα από τα έσοδα. Αυτό οφείλεται τόσο στη δόση που καλείται να πληρώσει ο δήμος Ρεθύμνου για το έργο που εκτελείται στο Αμάρι και αφορά στο εργοστάσιο διαχείρισης απορριμμάτων ύψους 250.000 ευρώ, αλλά και σε κάλυψη άλλων αναγκών που έχουν να κάνουν με τον εξοπλισμό.
Όπως ανέφερε μιλώντας για τον προϋπολογισμό της καθαριότητας είπε ότι το 32 % αφορά στο προσωπικό, το 44% αφορά παροχές τρίτων (ΔΕΗ, εργολάβος καθαριότητας, ΧΥΤΑ, ΕΣΔΑΚ) και το 10% τα έξοδα λειτουργίας του γραφείου κίνησης, ανταλλακτικά, καύσιμα). «Το 85% του προϋπολογισμού είναι ανελαστικά έξοδα. Τα υπόλοιπα αφορούν επενδύσεις ή άλλα υλικά. Οι καλές περίοδοι πέρασαν. Η τελευταία διετία ήταν πολύ δύσκολη καθώς καταγράφηκε μεγάλη μείωση στις εισπράξεις. Είμαστε μείον 1,5 εκ. ευρώ καθώς είχαμε απαλλαγές τελών σε επιχειρήσεις που λύγισαν από τις αποφάσεις του κεντρικού κράτους για τον περιορισμό της διασποράς του ιού, με το ποσό να ξεπερνά τις 270.000 ευρώ τα δυο τελευταία χρόνια, είχαμε διαγραφές βεβαιωμένων χρεών (ρυθμίσεις για αδήλωτα τ.μ.) έφτασαν τις 200.000 ευρώ. Παράλληλα τα τελευταία δυο χρόνια είχαμε τη συμμετοχή του δήμου στην κατασκευή του εργοστασίου του ΧΥΤΑ Αμαρίου (έχουμε δώσει ήδη 500.000 ευρώ). Αν δεν είχαμε υπόλοιπο δεν θα είχαμε ανταπεξέλθει. Επίσης 300.000 νέα τ.μ. προστέθηκαν στα συστήματα του δήμου μέσω της ρύθμισης, όμως το ποσό δεν μπορεί να υπερκαλύψει τη μείωση και τη δυσκολία που είχαμε τα τελευταία χρόνια. Αναγνωρίζοντας τη δυσκολία την οικονομική που έχει δεχθεί ο δήμος εισηγείται τη διατήρηση των ίδιων δημοτικών τελών. Έχουμε προϋπολογισμό για την καθαριότητα ύψους 8,350 εκ. ευρώ και έσοδα μαζί με το υπόλοιπο 7 εκ. ευρώ. Ένα έλλειμμα δηλαδή χρήσης 986.000 ευρώ το οποίο προσθέτοντας το 50% παρεπιδημούντων και ακαθάριστων κατεβαίνει σε -556.000 ευρώ. Ελπίζουμε το χρηματικό μας υπόλοιπο στο τέλος του χρόνου να είναι μεγαλύτερο για να καλύψουμε τη διαφορά αυτή», ανέφερε ο κ. Σπανουδάκης.
Ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Θοδωρής Νίνος τόνισε ότι η παράταξη του υπερψηφίζει την εισήγηση της υπηρεσίας επισημαίνοντας ότι πρόκειται για μια χρονιά σταθεροποίησης. Ο κ. Νίνος ανέφερε ότι παρά τις οικονομικές δυσκολίες οι πολίτες ανταποκριθήκαν στις υποχρεώσεις τους ενώ έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην ανάγκη βελτίωσης της λειτουργίας της υπηρεσίας καθαριότητας και, κυρίως, των συνθηκών εργασίας του προσωπικού της.
Ο επικεφαλής της παράταξης «Οι πολίτες μπροστά» Θωμάς Κρεβετζάκης υπερψήφισε την εισήγηση εκφράζοντας τον προβληματισμό για το πως θα εξελιχτεί η χρονιά λόγω του ενεργειακού κόστους που θα επιβαρύνει όχι μόνο τη καθημερινή λειτουργία του δήμου αλλά και των νοικοκυριών.
Σύμφωνος με την εισήγηση της οικονομικής υπηρεσίας και ο επικεφαλής της παράταξης «Ρέθυμνο – Ενεργοί Πολίτες Σταύρος Βουρβαχάκης, ο οποίος κάλεσε την οικονομική υπηρεσία να ετοιμάσει μια οικονομοτεχνική μελέτη ώστε μετά την προσθήκη των αδήλωτων τ.μ. να γίνουν υπολογισμοί ώστε να εξεταστεί το ενδεχόμενο μείωσης των δημοτικών τελών για την επόμενη χρονιά.
Από την πλευρά του ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Μανούσος Μανουσογιάννης πρότεινε τα παρακάτω:
- Ένταξη των δήμων και των ΔΕΥΑ στο φτηνό βιομηχανικό τιμολόγιο. Να καταργηθεί τελείως ο ΦΠΑ και κάθε άλλος φόρος και τέλος στο ρεύμα για τα σχολεία.
- Επαναφέρουμε την πρόταση ο ΔΦ (είναι περί τις 800 χιλ. ευρώ), να καταργηθεί και η επιβάρυνσή του να ενσωματωθεί στο δημοτικό τέλος καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού, ώστε να θωρακιστεί η υπηρεσία από τους κινδύνους που διαγράφονται χωρίς να αυξηθεί καθόλου η επιβάρυνση των δημοτών.
- Οι διαφορές που υπάρχουν στην τιμολόγηση των ξενοδοχείων μεταξύ πόλης και της παραλιακής ζώνης είναι αδικαιολόγητες και πρέπει να εξομοιωθούν στο ύψος των τελών που ισχύουν για την πόλη αυξάνοντας τα έσοδα της υπηρεσίας.
- Να αυξηθεί ο συντελεστής που για τις ρεσεψιόν, Τράπεζες κλπ στα 6 ευρώ από το 4.52 που είναι σήμερα.
- Το άρθρο 185 του Κλεισθένη επιτρέπει την δημιουργία ειδικών συντελεστών με κριτήριο πέραν των άλλων και την χρήση των ακινήτων. Επομένως είναι δυνατή η δημιουργία ξεχωριστού συντελεστή κατοικίας που έχει τουριστική χρήση.
Στη βάση αυτή τα δωμάτια των πολυτελών ξενοδοχείων 4 και 5 αστέρων μπορούν να ενταχθούν σε ένα ειδικό συντελεστή με 3 ευρώ /τμ. Τα 3 αστέρων άνω των 120 κλινών 2 ευρώ. Τα υπόλοιπα ως έχουν.
- Στα εμπορικά καταστήματα άνω των 200 τμ ο συντελεστής να αυξηθεί από τα 3,64 στα 5 ευρώ. Να μειωθεί στα 2,5 ευρώ στα μικρότερα των 100 τμ.
- Οι ελαφρύνσεις σε όλες τις ευπαθείς ομάδες να ανέβουν στο 60% (σήμερα από 30-50%). Να προστεθούν σε αυτές οι δικαιούχοι του επιδόματος ενοικίου. Ν 4368/16 Άρθρο 13 καθώς και τους δικαιούχους του πρώτου Κεφαλαίου του ν. 4320/2015 (Α΄ 29)
- Ανάλογα με την αύξηση των τελών που θα προκύψει να δρομολογηθεί η μείωσή τους στη μη τουριστική κατοικία με στόχο να φτάσει το ύψος των 0,80 ευρώ σε όλο το δήμο, καθώς είναι μέσον επιβίωσης και όχι ανάπτυξης οικονομικής δραστηριότητας.
«Τα μέτρα αυτά μπορούν να προσφέρουν μια πρόσκαιρη ανακούφιση μόνο. Η πραγματική πρόοδος έγκειται σε μια άλλη κοινωνική οργάνωση με κοινωνικοποίηση των μέσων και του πλούτου, με επιστημονικό σχεδιασμό και λαϊκό έλεγχο, με επιστημονικά καθορισμένους στόχους και κινητήριο μοχλό όχι το κέρδος αλλά την λαϊκή ευημερία και προκοπή», είπε.