Στα έντεκα εκατομμύρια ευρώ ανήλθε το ύψος των οφειλών των δημοτών στον μητροπολιτικό δήμο στις 31 Δεκεμβρίου του 2018, ποσό ελάχιστα διαφοροποιημένο από το 2017, που έκλεισε με οφειλές ύψους 10.650.000 ευρώ. Στην πλειοψηφία τους τα χρέη των δημοτών προς τον δήμο αφορούν κλήσεις τροχαίας, ακαθάριστες οφειλές και τέλη παρεπιδημούντων, οφειλές από τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού, Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ), καθώς και άλλα πρόστιμα. Το ποσό αυτό δεν χαρακτηρίζεται μεγάλο, επισημαίνει ο αντιδήμαρχος οικονομικών, ο οποίος εμφανίζεται ικανοποιημένος σημειώνοντας πως ο δήμος πετυχαίνει τους στόχους εισπραξιμότητας κάθε χρόνο σε ποσοστό 80%- 85%.
Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε, η οικονομική υπηρεσία έχει προϋπολογίσει ότι θα εισπράξει για το 2018, 1,4 εκ. ευρώ και τελικά εισέπραξε 1,2 εκ. ευρώ. Όπως ανέφερε το 2017 ο στόχος ξεπεράστηκε, γεγονός που οφείλεται η ευνοϊκή ρύθμιση που είχαν στη διάθεση τους οι οφειλέτες για να διευθετήσουν τις οικονομικές τους υποχρεώσεις. Οι εκατό δόσεις, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, ευνόησαν σημαντικά και τα έσοδα του δήμου, αφού ένα μεγάλο μέρος από τις οφειλές των 11 εκ. ευρώ είναι ήδη ρυθμισμένες.
Ειδικότερα από τα 11 εκ. ευρώ, ποσό ύψους 3.5 εκ. ευρώ αφορά σε κλήσεις τροχαίας, 1,5 εκ. ευρώ είναι τα τέλη ακαθάριστων και 500.000 ευρώ είναι το ύψος των οφειλών που αφορά στα τέλη παρεπιδημούντων, περίπου 1.5 εκ. ευρώ είναι η οφειλή από τα τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού και οι οφειλές για πρόστιμα, όπως κατάληψη κοινόχρηστου, εκπρόθεσμη καταβολή δήλωσης, εκπρόθεσμη δήλωση ΤΑΠ ανέρχονται σε 1.5 εκ. ευρώ ενώ σε 260.000 ευρώ αφού οι οφειλές από τα Τέλη Ακίνητης Περιουσίας.
Όπως διευκρίνισε ο αντιδήμαρχος βάσει νόμου πρέπει να δίδεται στον οφειλέτη η οφειλή με απόδειξη παραλαβής. Αν αυτό αποδειχτεί ότι δεν έγινε έτσι έχει δικαίωμα να του αφαιρεθούν οι προσαυξήσεις, όχι όμως το ίδιο το πρόστιμο. Παράλληλα, όπως εξήγησε, ο δήμος Ρεθύμνης δεν προχωρά σε δέσμευση ΑΦΜ ή κατάσχεση εις χείρας τρίτου για ποσά κάτω των 1.500 ευρώ. «Εμείς έχουμε αρχεία κλήσεων και εξυπηρετούμε τους πολίτες στην οικονομική υπηρεσία για οποιοδήποτε πρόβλημα έχουν», είπε.
«Το πόσο ανεβοκατέβαινε γιατί είναι λογικό ότι κάθε χρόνο βεβαιώνεις και εισπράττεις νέες οφειλές. Με τη ρύθμιση δόσεων του 2017 βεβαιώσαμε περί τα 5 εκ. ευρώ οφειλές. Το βασικό είναι ότι εμείς κάθε χρόνο από τα βεβαιωμένα και ανείσπρακτα χρέη βάζουμε ένα στόχο για το ποσό εισπραξιμότητας και συνήθως φτάνουμε στο 80-85% επιτυχίας του στόχου. Το 2018 είχαμε στόχο το 1,4 εκ. ευρώ και εισπράξιμε 1.2 εκ. ευρώ. Το ποσό των οφειλών των 11 εκ. ευρώ δεν είναι μεγάλο, Κυμαίνεται σε φυσιολογικά επίπεδα. Εν τω μεταξύ ένα μεγάλο ποσοστό από τα 11 εκ. ευρώ έχει ήδη ρυθμιστεί και αυτό είναι πολύ σημαντικό για εμάς, καθώς θα το εισπράξουμε. Για το 2019 έχουμε στόχο να επιστάξουμε 1.2 εκ. ευρώ. Οι στόχοι που βάζει ο δήμος επιτυγχάνονται ωστόσο μια ρύθμιση θα βοηθούσε την κατάσταση τόσο για τους ίδιους τους δημότες όσο και για τα έσοδα του δήμου. Η οικονομική υπηρεσία του δήμου από την πλευρά της στέλνει ειδοποιητήρια στους οφειλέτες», υποστήριξε ο Στέλιος Σπανουδάκης.
Παράλληλα, η διαρροή εσόδων από τα δημοτικά ανταποδοτικά τέλη ηλεκτροφωτισμού και καθαριότητας εξακολουθεί να αποτελεί ανοιχτή πληγή για τον δήμο Ρεθύμνου από το 2015 με ένα χρήσιμο και εύχρηστο εργαλείο που αφορά στον υπολογισμό των δημοτικών τελών, βρίσκεται στη διάθεση των δήμων της χώρας. Πρόκειται για μια διαδικτυακή εφαρμογή που δημιούργησε ο Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ), προκειμένου να αναβαθμίσει τον τρόπο επικοινωνίας των δήμων με την εταιρεία. Ειδικότερα ο ΔΕΔΔΗΕ διατηρεί βάση δεδομένων με στοιχεία των ακινήτων, τα οποία παρέχονται από τους δήμους, όπως η επιφάνεια σε τετραγωνικά μέτρα και η τιμή ζώνης και είναι αρμόδιος να αποστέλλει στους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας τα στοιχεία αυτά, προκειμένου να υπολογίζονται τα δημοτικά τέλη, ο δημοτικός φόρος και το τέλος ακίνητης περιουσίας, ώστε να εισπράττονται από τους πελάτες τους και να αποδίδονται στη συνέχεια στους αντίστοιχους δήμους.
Η διαδικασία αυτή εφαρμόζεται μέχρι σήμερα με αποτέλεσμα να γίνεται αφενός διασταύρωση των στοιχείων και αφετέρου να τελικά κάθε ιδιοκτήτης να καλείται να πληρώνει αυτά που του αναλογούν. Ο παραπάνω έλεγχος είχε ως αποτέλεσμα να υπάρξει μείωση των δημοτικών τελών το 2018 μετά από απόφαση του δημοτικού συμβουλίου ωστόσο, όπως εξήγησε ο αντιδήμαρχος οικονομικών, αυτή η μείωση των δημοτικών τελών δεν περιόρισε στο αντίστοιχο ποσοστό τα έσοδα του δήμου, αφού μέσα από τη διαδικασία της διασταύρωσης εντοπίστηκαν περισσότερα τετραγωνικά μέτρα επιφάνειας.
«Η διαδικασία συνεχίζεται εντατικά από τον Οκτώβριο του 2015 μέχρι και σήμερα. Η κατάσταση έχει βελτιωθεί σημαντικά ήδη έχουν προστεθεί 300.000 τ.μ. επιπλέον. Δεν είναι μόνο ότι ζημιώνεται ο δήμος από τα αδήλωτα τετραγωνικά. Το θέμα είναι ότι ένα βάρος, το οποίο πρέπει να το επωμιστούν όλοι οι πολίτες, το επιβαρύνονται λιγότερο κάποιοι. Το 2017 είχαμε αποφασίσει μείωση των δημοτικών τελών κατά 15% το 2018. Αυτή η μείωση, σύμφωνα με τα στοιχεία που παίρνουμε από τις εισπράξεις της ΔΕΗ, έφτασε μετά βίας το 11%» υποστήριξε ο αντιδήμαρχος οικονομικών.
ΕΛΠΙΔΑ ΑΡΙΣΤΕΙΔΟΥ