Δίχως τέλος είναι τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί με την εκτέλεση των έργων που έχουν εξασφαλίσει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. Μετά το «πάγωμα» των περισσότερων από αυτών, λόγω των κλειστών τραπεζών αλλά και λόγω του περιορισμού των κεφαλαίων, που οδήγησε τους εργολάβους σε παύση εργασιών, οι σημερινές ανεξόφλητες οφειλές για πιστοποιημένες εργασίες που ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ, δημιουργούν εκ νέου εμπόδια στην απρόσκοπτη πορεία εκτέλεσης των έργων. Ενώ τα χρονοδιάγραμματα είναι αυστηρά μιας και τα έργα της προγραμματικής περιόδου 2007-2013 πρέπει να παραδοθούν το αργότερο μέχρι το τέλος του χρόνου-διαφορετικά απεντάσσονται – οι φόβοι για νέα και ενδεχομένως σε κάποιες περιπτώσεις μόνιμη διακοπή είναι πλέον διάχυτοι.
Ειδικότερα, οι σημερινές πιστοποιημένες και ανεξόφλητες εργασίες των έργων του ΕΣΠΑ ανέρχονται σε 1 δισεκατομμύριο ευρώ, τουλάχιστον. Έναντι αυτού του ποσού, καταβάλλονται περίπου 60-90 εκατομμύρια ευρώ τον μήνα, ρυθμός που υποδηλώνει ότι τα ήδη ανεξόφλητα χρέη του δημοσίου για έργα ΕΣΠΑ, τα οποία καλύπτονται κατά 100% από την ΕΕ, δεν θα έχουν εξοφληθεί ούτε σε ενάμιση χρόνο, ενώ διαρκώς σωρεύονται και άλλα.
Τη δύσκολη αυτή κατάσταση που είναι σε άμεση συνάρτηση με την ολοκλήρωση και παράδοση πολλών έργων ΕΣΠΑ επισημαίνει σε σχετική επιστολή στον υπηρεσιακό υπουργό Οικονομίας Νίκο Χριστοδουλάκη ο Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών Ελλάδος, ο οποίος παράλληλα ζητά από τους αρχηγούς των κομμάτων στη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου και του χρονικού διαστήματος το οποίο θα απαιτηθεί μέχρι τον σχηματισμό νέας κυβέρνησης, να μην αλλοιωθεί στο παραμικρό η ροή χρηματοδότησης των έργων του ΕΣΠΑ 2007-2013, χρηματοδότηση η οποία είναι πλέον 100% για όλη τη δαπάνη, το 40% της οποίας επιστρέφει στα ταμεία του Ελληνικού Δημοσίου (23% ΦΠΑ, συν ασφαλιστικές εισφορές, συν σύνολο φόρων που αναλογούν στον κύκλο εργασιών των εμπλεκόμενων στα έργα).
Όπως υπογραμμίζεται, η αντιμετώπιση του θέματος συνιστά κρίσιμη παράμετρο για τη συνέχιση ή μη των συγχρηματοδοτούμενων έργων, την απορρόφηση της ανεργίας μέσω αυτών, την αναπτυξιακή διάσταση της Ελλάδας, το καλύτερο τουριστικό προϊόν μέσω των κατάλληλων υποδομών, την περιβαλλοντική προστασία και εν τέλει την ίδια την κοινωνία, ώστε αυτή να απολαμβάνει με ασφαλή τρόπο αυξημένη ευημερία και να μην αποτελέσει ο μήνας τον εκλογών και ο απαιτούμενος χρόνος συγκρότησης της νέας κυβέρνησης τροχοπέδη στην υλοποίηση των ανωτέρω.
Την παραπάνω κατάσταση επισημαίνει σε παρέμβαση του και ο τομεάρχης υποδομών της ΝΔ Λευτέρης Αυγενάκης.
Αναλυτικότερα:
Στον «πάγο» βρίσκονται δεκάδες έργα του ΕΣΠΑ ενώ το ύψος των ανεξόφλητων δεδουλευμένων εργασιών ξεπερνά το 1 δισ. Ευρώ, όπως επισημαίνει σε δήλωση του ο τομεάρχης υποδομών της Ν.Δ. Λευτέρης Αυγενάκης.
Ο κ. Αυγενάκης επιρρίπτει ευθύνες σε ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ επισημαίνοντας τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν τους τελευταίους οκτώ μήνες συγκυβέρνησης, ενώ κρούει το καμπανάκι του κινδύνου και για τη νέα προγραμματική περίοδο τονίζοντας πως ο σχεδιασμός τους δεν περιλαμβάνει κανένα έργο υποδομών στο νησί.
Ειδικότερα σε γραπτή δήλωση του ο κ. Αυγενάκης τονίζει: «Η οκτάμηνη διακυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ επέφερε καταστροφικές συνέπειες στα μεγάλα έργα υποδομών αλλά και τα μικρότερα συγχρηματοδοτούμενα έργα. Η επιβολή κεφαλαιακών ελέγχων, το κλείσιμο των τραπεζών και η πολιτική της «ευγενικής απραξίας» και της «άγνοιας κινδύνου» του πρ. υπουργού Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού – κρητικού βουλευτή, κ. Γιώργου Σταθάκη οδήγησαν αρχικά σε αναβολές, καθυστερήσεις και αναστολή εργασιών στα δημόσια έργα και εν συνεχεία στο πάγωμά τους, το κλείσιμο των εργοταξίων, τη διακοπή της χρηματοδότησης και τον κίνδυνο απένταξης πολλών έργων.
Οι πιστοποιημένες και ανεξόφλητες εργασίες των έργων του ΕΣΠΑ ξεπερνούν πλέον το 1 δισεκατομμύριο ευρώ. Τα ποσά των 60-90 εκατομμυρίων ευρώ περίπου που καταβάλλονται το μήνα για πληρωμή έργων ΕΣΠΑ πρακτικά σημαίνει ότι τα ανεξόφλητα χρέη του δημοσίου για τα έργα αυτά, τα οποία καλύπτονται κατά 100% πλέον από την ΕΕ, δεν θα έχουν εξοφληθεί ούτε σε ενάμιση χρόνο από τώρα. Βεβαίως, οι οφειλές αυτές αυξάνονται από τα ελάχιστα έργα που εξακολουθούν να υλοποιούνται.
Ταυτόχρονα, ο σχεδιασμός για τη νέα προγραμματική περίοδο αφενός έχει καθυστερήσει σημαντικά, αφετέρου αγνοεί παντελώς τις μεγάλες ανάγκες του νησιού σε έργα υποδομών, αφού το ΕΠ ΥΜΕΠΕΡΑΑ δεν περιλαμβάνει ούτε ένα έργο υποδομής στην Κρήτη.
Τι έχουν να πουν επ’ αυτού οι υπουργοί και οι κρήτες βουλευτές των ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ στους πολίτες του νησιού μας;
Η αντίληψη περί ανάπτυξης της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ στην πράξη σημαίνει πάγωμα των συγχρηματοδοτούμενων έργων, αύξηση της ανεργίας, απώλεια ευρωπαϊκών πόρων, μείωση της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος λόγω απουσίας κατάλληλων υποδομών και καθυστέρηση των ρυθμών ανάπτυξης με σημαντικές αρνητικές οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες.
Επιπολαιότητα, ερασιτεχνισμός, αναβλητικότητα, υποκρισία, δημιουργική ασάφεια και αντιφατικές πράξεις. Ομολογουμένως, πρόκειται για μια καινοτόμα -παγκοσμίως- θεώρηση περί ανάπτυξης που οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην καταστροφή!».