Το θέμα αναλύθηκε από τη σχολική ψυχολόγο Μαρίζα Γκαβογιαννάκη-Ματσοπούλου, η οποία έχει πολύχρονη πείρα σε θέματα που αφορούν τα παιδιά, τη διαπαιδαγώγηση και την εκπαίδευσή τους και είναι συνεργάτης του σταθμού. Για τρίτη χρονιά η κα Γκαβογιαννάκη-Ματσοπούλου υλοποιεί στο «Παιδικό Χαμόγελο» ένα προληπτικό πρόγραμμα Συναισθηματικής Νοημοσύνης που βοηθά τα παιδιά να αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες σχετικά με την επίγνωση και διαχείριση αρνητικών συναισθημάτων, καθώς και την επίλυση συγκρούσεων.
Ένα από τα βασικότερα θέματα που τόνισε η σχολική ψυχολόγος ήταν ότι οι συγκρούσεις πληγώνουν τη σχέση γονέα-παιδιού και γι’ αυτό κάθε γονέας θα πρέπει να αναλογιστεί πώς θα αποφεύγονται οι συγκρούσεις αυτές.
Ένα πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση είναι κάθε γονέας να ιεραρχήσει τα καθημερινά θέματα σε «Αδιαπραγμάτευτα», τα οποία είναι σημαντικά (π.χ. θέματα ασφάλειας) οπότε εκεί θα πρέπει να επιμείνει και αν χρειαστεί να συγκρουστεί με το παιδί, σε θέματα «Διαπραγματεύσιμα», τα οποία ο γονέας αποφασίζει αναλόγως την περίσταση αν θα συγκρουστεί ή όχι και εξηγεί στο παιδί σε κάθε περίπτωση, και τέλος στα θέματα που «Δεν έχουν σημασία», οπότε ο γονέας δε χρειάζεται να συγκρουστεί γιατί τα θέματα αυτά δεν έχουν τόσο μεγάλη σημασία και δεν αξίζουν μια επιπλέον σύγκρουση (π.χ. τι ρούχα θα βάλει το παιδί).
Στη συνέχεια η κυρία Γκαβογιαννάκη-Ματσοπούλου τόνισε τη σημασία που θα πρέπει να δίνουν οι γονείς στο χτίσιμο μιας καλής σχέσης με το παιδί, καθώς η σχέση αυτή αποτελεί την καλύτερη επένδυση για το μέλλον. Προκειμένου να χτιστεί λοιπόν μια καλή σχέση απαιτείται χρόνος, ο οποίος θα αφιερώνεται σε παιχνίδι του γονέα με το παιδί ή σε δραστηριότητες όπου ο γονέας και το παιδί να αλληλεπιδρούν (π.χ. βόλτα στην εξοχή, διάβασμα βιβλίου, κατασκευή). Επίσης, είναι σημαντικό ο γονέας να είναι ψυχικά διαθέσιμος και για λίγη ώρα να δίνεται «ψυχή και σώματι» στην αλληλεπίδραση αυτή.
Ένα ακόμα σημαντικό σημείο της διάλεξης ήταν η ανάλυση των πέντε βασικών δεξιοτήτων που ερευνητικά δεδομένα προγραμμάτων ψυχοεκπαίδευσης γονέων αποδεικνύουν ότι βοηθάνε κάθε γονέα να βελτιώσει την αλληλεπίδρασή του με το παιδί. Μια από αυτές είναι η «θετική προσοχή», σύμφωνα με την οποία κάθε γονέας θα πρέπει να δίνει σημασία και προσοχή σε κάθε θετική συμπεριφορά που εμφανίζει το παιδί, να την περιγράφει και την επιβραβεύει αυξάνοντας έτσι την πιθανότητα η επιθυμητή συμπεριφορά να επανεμφανιστεί.
Τέλος, την ώρα της ανυπακοής που θα οδηγήσει σε σύγκρουση συστήνεται στους γονείς να επιδείξουν ψυχραιμία, να ελέγξουν πρωτίστως τον δικό τους θυμό και να μη χρησιμοποιήσουν σωματική ή λεκτική βία. Στη συνέχεια, μπορούν να αποσύρουν το παιδί σε κάποιο άλλο δωμάτιο και να θέσουν σε λειτουργία προαποφασισμένες συνέπειες της ανυπακοής του, δίνοντας το μήνυμα ότι η συμπεριφορά αυτή δεν είναι αποδεκτή. Επίσης, σε μια μετέπειτα στιγμή ηρεμίας, καλό θα είναι να συζητήσουμε με το παιδί τι έγινε, ενθαρρύνοντας το παιδί να μιλήσει και να εξηγήσει εκείνο τι νομίζει ότι συνέβη και τι θα πρότεινε να συμβεί στο μέλλον σε ανάλογη περίπτωση. Στο σημείο αυτό, είναι σημαντικό να μιλήσουμε για τα συναισθήματα που μας προκάλεσε η σύγκρουση και να θέσουμε με το παιδί νέους στόχους, τόσο για το παιδί όσο και για το γονέα τονίζοντας παράλληλα την αγάπη μας για το παιδί ανεξάρτητα από κάθε σύγκρουση.
Προβολή ταινίας Βενιζέλος ο Αγώνας για τη Μικρά Ασία
Πρεμιέρα στο Αμβούργο της Γερμανίας σήμερα Τρίτη για την προβολή του δραματοποιημένου Ντοκιμαντέρ «Ελευθέριος Βενιζέλος, ο Αγώνας για τη Μικρά...