Την ευκαιρία να συνομιλήσουν με τον Ευρωβουλευτή των Φιλελευθέρων Γιώργο Χατζημαρκάκη είχαν, μέσω τηλεδιάσκεψης, οι μαθητές της Γ2 τάξης του 1ου Γενικού Λυκείου Ρεθύμνου. Η τηλεδιάσκεψη έλαβε χώρα στη διάρκεια του μαθήματος της Κοινωνιολογίας και διήρκησε λίγο παραπάνω από μία ώρα. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν με τον ευρωβουλευτή για θέματα όπως η οικονομική κρίση, η εργασία, η ανεργία και σαν επακόλουθο τη μετανάστευση και το ρατσισμό.
Η ιδέα προέκυψε μετά τη διάκριση της μαθήτριας Χαρίκλειας Καρινιωτάκη στον ευρωπαϊκό μαθητικό διαγωνισμό Euroscola 2013, τον περασμένο Μάρτιο. Στα πλαίσια του διαγωνισμού η Χαρίκλεια επισκέφτηκε την έδρα του ευρωκοινοβουλίου στο Στρασβούργο και έγινε «ευρωβουλευτής για μια ημέρα», σε αυτό το ταξίδι είχε την ευκαιρία να γνωρίσει τον κ. Χατζημαρκάκη. Λίγους μήνες μετά και έπειτα από πρόταση του διευθυντή του σχολείου Μανούσου Μαραγκάκη, η Χαρίκλεια κάλεσε τον ευρωβουλευτή στο σχολείο για να συνομιλήσει με τους μαθητές. Ο κ. Χατζημαρκάκης αποδέχτηκε την πρόσκληση, αλλά την περίοδο που επρόκειτο να έρθει στο Ρέθυμνο το σχολείο τελούσε υπό κατάληψη. Συνεπώς η συζήτηση καθορίστηκε εκ νέου, μέσω τηλεδιάσκεψης αυτή τη φορά, για χθες το πρωί.
Η προετοιμασία σχετικά με την ατζέντα της συζήτησης και τα ερωτήματα που τέθηκαν ξεκίνησε αρκετές μέρες νωρίτερα. Ο Γίωργος Καρινιωτάκης, αδερφός της Χαρίκλειας, μαθητής και διοργανωτής της τηλεδιάσκεψης αναφέρει: «Σχετικά με τις ερωτήσεις εγώ και η Χαρίκλεια κάναμε μια έρευνα στο σπίτι και βρήκαμε κάποιες βασικές θεματικές ενότητες. Στη συνέχεια συζητήσαμε με τους συμμαθητές μας για τα ζητήματα που μας απασχολούν και τους προτρέψαμε να προβληματιστούν και να θέσουν τις δικές τους ερωτήσεις στον κ. Χατζημαρκάκη. Το γενικότερο πλαίσιο της συνομιλίας ήταν η οικονομική κρίση, η εργασία, η ανεργία και σαν παρελκόμενά τους η μετανάστευση και ο ρατσισμός».
Στην ευκαιρία που είχαν τα παιδία να σκεφτούν αλλά και να εκφράσουν τις αγωνίες τους, στάθηκε η Χαρίκλεια Καρινιωτάκη: «Το θέμα σήμερα ήταν να προβληματιστούν οι ίδιοι οι μαθητές, να σκεφτούν ερωτήσεις, να βρουν οι ίδιοι τις απαντήσεις που τους ικανοποιούν και μετά να πάρουν απαντήσεις από τον ευρωβουλευτή. Το μεγαλύτερο κέρδος της τηλεδιάσκεψης ήταν να θέσει τη σκέψη μας σε αναζήτηση για θέματα που δεν είχαμε μελετήσει».
Παράλληλα η μαθήτρια τόνισε τη σπουδαιότητα της πρωτοβουλίας αυτής: «Ήταν πολύ σημαντική η σημερινή τηλεδιάσκεψη γιατί η ευκαιρία να μιλήσουμε με ένα ευρωβουλευτή δεν μας δίνεται κάθε μέρα. Ο κ. Χατζημαρκάκης έχει ασχοληθεί με τα θέματα που μας απασχόλησαν και σαν άριστος γνώστης μας έδωσε απαντήσεις, προτάσεις και σκέψεις οι οποίες είναι σίγουρα χρήσιμες».
Σχετικά με την εμπειρία που αποκόμισε από αυτή την πρωτοβουλία ο μαθητής Μάρκος Διγενής ανέφερε: «Τα παιδία είναι καλό να λαμβάνουν εμπειρίες από ανθρώπους που έχουν κύρος και δεν μπορούν να τους συναντούν κάθε μέρα.
Μην ξεχνάτε ότι ο κ. Χατζημαρκάκης αντιπροσωπεύει και εμάς σαν Ευρωπαίους πολίτες. Μας δόθηκε η ευκαιρία να τον ρωτήσουμε για πράγματα που μας προβληματίζουν από την έως τώρα ζωή μας στα πλαίσια της κοινωνίας». Στο ίδιο πνεύμα ο μαθητής Κωνσταντίνος Καμίτσος συμπληρώνει: «Ήταν μια πολύ καλή εμπειρία για όλα τα παιδιά της τάξης και πιστεύω ότι όλοι αποκομίσαμε κάτι. Πιο ενδιαφέρον σημείο για μένα ήταν το θέμα της μετανάστευσης. Μας μίλησε ένας γνώστης του ζητήματος που όντας ο ίδιος παιδί μεταναστών, κατόρθωσε να εκλεγεί στην ευρωβουλή».
Τη σημασία του μαθήματος της Κοινωνιολογίας στη διαμόρφωση ενεργών πολιτών, ανέδειξε η καθηγήτρια του μαθήματος Καράλη Αντωνία: «Το μάθημα πέρα από κάποιες βασικές κοινωνικές θεωρίες έχει να κάνει με τους θεσμούς. Αναλύουμε την οικογένεια, το σχολείο αλλά και σύγχρονα προβλήματα όπως η ανεργία, η ξενοφοβία και ο ρατσισμός. Στόχος είναι μέσα από αυτά τα ζητήματα να αναπτυχθεί ο προβληματισμός και η κοινωνική ευαισθησία των παιδιών, ώστε να βελτιώσουν το επίπεδο της ζωής μας. Να γίνουν οι ενεργοί πολίτες που δεν θα σκέφτονται μοιρολατρικά, θα αξιολογούν κριτικά το σήμερα και θα προγραμματίζουν το αύριο».