Η ανάδειξη του Αιγυπτιακού φάρου στο Ενετικό λιμάνι του Ρεθύμνου με την εξασφάλιση αρχικά της στατικότητας του και στη συνέχεια με φωτισμό και ότι άλλες παρεμβάσεις αρμόζουν στο μνημείο, ώστε αυτό να φωτιστεί, να αναβαθμιστεί και να είναι ασφαλές και επισκέψιμο βρίσκονται στον άμεσο σχεδιασμό του Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου, το οποίο έχει ήδη ψηφίσει στον προϋπολογισμό του για το 2019 σχετικό κονδύλι ύψους 47.000 ευρώ για την εκπόνηση της σχετικής μελέτης.
Ωστόσο, προκειμένου να προχωρήσει σε διαγωνισμό για την ανάθεση της σε μελετητή, απαιτείται η ψήφιση του τεχνικού προγράμματος του Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου από το δημοτικό συμβούλιο Ρεθύμνου για να ακολουθήσουν οι διαγωνιστικές διαδικασίες. Ο δρόμος μπορεί να είναι ακόμα μακρύς, όπως αναφέρει η πρόεδρος του Λ.Τ., δρομολογούνται οι διαδικασίες που απαιτούνται για την προστασία και ανάδειξη του μνημείου, ενώ έχουν ξεκινήσει επαφές με τους επαγγελματίες του τουρισμού του τόπου για την εξεύρεση των απαραίτητων για την υλοποίηση του έργου κονδυλίων. Η ανάδειξη άλλωστε του Αιγυπτιακού φάρου αναμένεται να συμβάλλει καθοριστικά στη γενικότερη σχεδιαζόμενη αναβάθμιση της περιοχής του Ενετικού λιμανιού. Σε σχετικές δηλώσεις της στα «Ρ.Ν.» η Ρένα Κουτσαλεδάκη τόνισε:
«Έχουμε προβλέψει κονδύλια μέσα από το τεχνικό μας πρόγραμμα για τη στατική μελέτη, αλλά και μια μελέτη ανάδειξης του φάρου, των Ενετικών τειχών και του περιβάλλοντος χώρου και ταυτόχρονα ψάχνουμε για χρηματοδότηση του. Το ποσό που ενέκρινε το Δ.Σ. του Λιμενικού Ταμείου στο τεχνικό του πρόγραμμα για τις μελέτες ανέρχεται σε 47.000 ευρώ. Εμείς ζητήσαμε τη συνδρομή αρχαιολογίας για τη μελέτη – όμως δεν έχει προσωπικό και συγκεκριμένα αρχαιολόγο, οπότε θα πάμε σε διαδικασία διαγωνισμού. Για μας η ανάδειξη του μνημείου αποτελεί προτεραιότητα και μπορεί να χρειάζεται πολλά ακόμα να γίνουν μέχρι να υλοποιηθεί το έργο, όμως η απόφαση έχει ληφθεί και έχει πάρει τον δρόμο της. Παράλληλα, από το μάστερ πλαν περιμένουμε τους μελετητές να μας υποδείξουν και να μας προτείνουν τη χρήση ενδεχομένως που θα μπορεί να έχει το κτίριο του τελωνείου. Η ομάδα των μελετητών θα δει και το κτίριο του λιμεναρχείου και του τελωνείου που ήδη το Λιμενικό Ταμείο έχει αποφασίσει ότι θα πρέπει η χρήση του να συνάδει με τον χαρακτήρα της ευρύτερης περιοχής του Ενετικού λιμανιού, ένα τμήμα του να μπορεί να είναι επισκέψιμο και ταυτόχρονα να μπορεί να αποδίδει χρήματα στον φορέα και στο δημόσιο ».
Χαρτογράφηση του λιμανιού και της μαρίνας μέσα από το μάστερ πλαν
Εν τω μεταξύ, τη χαρτογράφηση και αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης του λιμανιού και της μαρίνας με τις προτάσεις για τη χωροθέτηση αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση του χώρου ξεκίνησαν ήδη να ετοιμάζουν οι μελετητές που ανέλαβαν το μάστερ πλαν για την περιοχή του λιμανιού του Ρεθύμνου.
Το υπουργείο μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων επιχορήγησε το Λιμενικό Ταμείο με το ποσό των 100.000 ευρώ.
Το σχέδιο αυτό, το οποίο θα τεθεί σε διαβούλευση με την τοπική κοινωνία και όλους τους φορείς, αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο, καθώς θα βάλει τάξη στην περιοχή του εμπορικού, του Ενετικού Λιμανιού της μαρίνας και της χερσαίας ζώνης χωροθετώντας δραστηριότητες και λειτουργίες και οργανώνοντας με συγκεκριμένους όρους και προδιαγραφές όλες τις δραστηριότητες που θα αναπτύσσονται στις ζώνες αυτές.
Παράλληλα, το σχέδιο αυτό, το οποίο, σύμφωνα με την πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου, θα είναι έτοιμο σε τέσσερις μήνες και ακολούθως θα πρέπει να πάρει σειρά εγκρίσεων και γνωμοδοτήσεων από όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες για να υπογραφεί το τελικό κείμενο από τον υπουργό Ναυτιλίας, αποτελεί, όπως ανάφερε, βασική προϋπόθεση για να μπορεί το λιμάνι και η μαρίνα να εξασφαλίζει χρηματοδοτήσεις από ευρωπαϊκά προγράμματα.
Σε σχετικές δηλώσεις της στα «Ρ.Ν.», η Ρένα Κουτσαλεδάκη ανέφερε: «Είχαμε μια συνάντηση με την ανάδοχο εταιρία στην οποία παραδώσαμε όλο το υλικό που έχουμε, το τοπογραφικό και τις βυθομετρήσεις της χερσαίας ζώνης και γενικά όλες τις εγκρίσεις και τις αποφάσεις του ΚΑΣ για το Ενετικό λιμάνι, την περιουσία του λιμενικού ταμείου και βέβαια θίξαμε θέματα που πρέπει να αποτυπωθούν και αυτά δεν είναι άλλα από το κυκλοφοριακό, καθώς και μια οικονομοτεχνική μελέτη για τις χρήσεις της περιουσίας μας, για τα οικοδομικά τετράγωνα και τις χρήσης του χώρου της μαρίνας και του εμπορικού λιμένα για τις μελέτες, τις κρουαζιέρες και της θωράκισης του λιμανιού που είναι σε εξέλιξη. Όλα αυτά θα τα λάβει υπόψη της η μελετητική ομάδα για να κάνει αποτύπωση και χαρτογράφηση της υπάρχουσας κατάστασης προκειμένου να κάνει μια προμελέτη αυτού που λέμε μάστερ πλαν. Στη συνέχεια αυτό θα έρθει σε διαβούλευση για να ξεκινήσει η μελέτη. Δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στα κυκλοφοριακά δηλαδή την είσοδο-έξοδο μαρίνας.
Γενικότερα, το μάστερ πλαν ανοίγει νέους δρόμους ανάπτυξης για το λιμάνι της πόλης και τον τουριστικό προορισμό Ρέθυμνο».