Τη θεατρική του παραγωγή «Αριστοφανιάδα» θα παρουσιάσει στο Ρέθυμνο το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Κρήτης, με τέσσερις παραστάσεις, στην πόλη του Ρεθύμνου, στο Πέραμα και στα Ζωνιανά.
Στην πόλη του Ρεθύμνου, θα παρουσιαστεί στο Θέατρο Ερωφίλη-Φορτέτζα, στις 25 και στις 26 Ιουλίου. Στο Πέραμα (Ανοιχτό θέατρο) στις 27 Ιουλίου και στα Ζωνιανά (Πέτρινο θέατρο Σπήλαιο Σφενδόνη) στις 28 Ιουλίου. Ώρα έναρξης όλων των παραστάσεων: 21:30.
Η «Αριστοφανιάδα» είναι ένας ξεκαρδιστικός ύμνος στο συνολικό έργο του Αριστοφάνη, στηριγμένη σε μία πρόταση της ομάδας ΙΔΕΑ.
Μέσα σε μιάμιση ώρα, με καταιγιστικούς ρυθμούς παρουσιάζονται μπροστά στα μάτια του κοινού όλοι οι σπουδαίοι ρόλοι, οι κεντρικές συμβάσεις, τα μοτίβα και η δημιουργική ευφυΐα του «πατέρα της κωμωδίας».
Ο Αριστοφάνης πεθαίνει πάνω σε μια πρόβα τη στιγμή ενός έντονου διαπληκτισμού με τους ηθοποιούς του και πηγαίνοντας στον Άδη προσπαθεί να πείσει τους θεούς του κάτω κόσμου να του χαρίσουν μια εβδομάδα ζωής, ώστε να ανεβάσει το τελευταίο έργο του και… το πανηγύρι αρχίζει.
Έργα και ημέρες του μεγάλου μας κωμικού παρελαύνουν επί σκηνής, σε ένα ξεκαρδιστικό, δροσερό αλλά και συγκινητικό έργο, ανακατεύοντας με μαεστρία όλα τα ύφη της κωμωδίας!
Συντελεστές της παράστασης
Δραματουργική επεξεργασία-Σύνθεση Κειμένων: Ομάδα ΙΔΕΑ (Κώστας Γάκης, Κωνσταντίνος Μπιμπής, Αθηνά Μουστάκα) και Δημήτρης Ζουγκός
Σκηνοθεσία-Μουσική: Κώστας Γάκης
Sound Designer – Μουσικός επί Σκηνής: Στέφανος Τορτόπογλου
Σκηνικά: Παναγιώτα Κοκκορού – Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Επιμέλεια σκηνικού: Ειρήνη Μπολανάκη
Βοηθός σκηνοθέτη: Ίρις Κανδρή
Πρωταγωνιστούν: Αντώνης Καφετζόπουλος, Γεράσιμος Γεννατάς, Γιώργος Πυρπασόπουλος, Ευαγγελία Μουμούρη, Γιάννης Δρακόπουλος, Θάνος Τοκάκης.
Πόσο επίκαιρος είναι ο Αριστοφάνης και ποια είναι τα μηνύματα που δίνει ο λόγος του στο σημερινό θεατή της οικονομικής και πολιτιστικής μιζέριας;
Μας απαντούν με τον δικό τους τρόπο στο ερώτημα αυτό οι βασικοί συντελεστές του έργου «Αριστοφανειάδα» που θα παρακολουθήσουμε Δευτέρα και Τρίτη στο θέατρο Ερωφίλη στη Φορτέτζα.
Αντώνης Καφετζόπουλος: «Κυκλοφορεί ένα ωραίο στο διαδίκτυο που λέει, «δεν είναι ο Αριστοφάνης πάντα επίκαιρος, εμείς είμαστε πάντα οι ίδιοι μα….ες εδώ και 2.500 χρόνια». Από μια άποψη συμβαίνει αυτό ακριβώς. Ο Αριστοφάνης, περισσότερο από κάθε άλλο συγγραφέα της κλασικής αρχαιότητας, μετέφερε με γλαφυρό τρόπο την πιο απλή αλήθεια για την ανθρώπινη κατάσταση: Τίποτα δεν έχει αλλάξει στο χαρακτήρα, το ύφος, το ήθος και τα μέσα με τα οποία πορευόμαστε στις κοινωνίες εδώ και χιλιάδες χρόνια και τίποτα δε θ’ αλλάξει όσο υπάρχουν άνθρωποι.
Ο ίδιος είχε την «τύχη» να γνωρίσει την Αθήνα του Περικλή, κοσμοκράτειρα, αλαζονική, πάμπλουτη και με λαμπρή πνευματική ζωή, την Αθήνα της δημοκρατίας αλλά και την κατάρρευση που ακολούθησε τον Πελοποννησιακό πόλεμο. Επομένως είχε όλη την ευκαιρία να περιγράψει ανάλογα πράγματα με τη σύγχρονη Ελλάδα και κυρίως μια τεράστια πολιτισμική κρίση. Όλο το έργο του είναι μια φωνή από το παρελθόν που ακούγεται πολύ οικεία και κατανοητή. Και έχει τρομερή πλάκα φυσικά».
Γεράσιμος Γεννατάς: «Ευτυχώς απαντά ο ίδιος ο Αριστοφάνης λέγοντας στους Αχαρνής: «..και του τόπου οι άρχοντες αντί για οικονομία, διδάσκουν οικονομική και όλο ζητάνε δανεικά. Και κάθε τόσο χτυπάνε οι σειρήνες και τρέχουμε να κρυφτούμε από νέα τρομερά και δεν μπορούμε πια να εμπιστευτούμε κανέναν, γιατί όλοι είμαστε ο εχθρό», … εάν τώρα σε όλο αυτό προσθέσεις χιούμορ και σαρκασμό, τότε κάνεις ωραίο διασκεδαστικό θέατρο!»
Θάνος Τοκάκης: «Ο Αριστοφάνης υπήρξε ανέκαθεν ένας δραματουργός, που τα πολιτικά του μηνύματα ήταν και θα είναι αδιαμφισβήτητα. Είναι ανακουφιστικό κατά κάποιο τρόπο το γεγονός πως τα κοινωνικοπολιτικά ζητήματα υπήρξαν ανέκαθεν, σε κάθε εποχή. Παρόλα αυτά η διέξοδος που δίνει ο Αριστοφάνης είναι πως όλα τα έργα του είναι ανθρωποκεντρικά. Ο άνθρωπος είναι αυτός που έχει τη λύση σε οποιοδήποτε πρόβλημα και μέσω αυτού μπορεί να υπάρξει η ανάταση, σε ατομικό και κατ’ επέκταση σε κοινωνικό επίπεδο.
Τα ΔΗΠΕΘΕ δυστυχώς φυτοζωούν και μόνο ευχάριστη μπορεί να χαρακτηριστεί η αξιόλογη προσπάθεια των ανθρώπων του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. να κρατηθεί ζωντανό».
Γιώργος Πυρπασόπουλος: «Ο Αριστοφάνης επικεντρώνεται στην ουσία των πραγμάτων και μας υπενθυμίζει τις αξίες της ζωής, δείχνοντάς έναν καθαρό δρόμο σύμφωνα με αυτές».
Γιάννης Δρακόπουλος: «Ο Αριστοφάνης μας δίνει μηνύματα αλληλεγγύης, ελπίδας και πίστης στον άνθρωπο και τη δημοκρατία. Όπου απαραίτητη προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία της δημοκρατίας είναι η παιδεία, φορέας της οποίας και κάθε θεατρικός οργανισμός όπως τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., οπότε και μεγάλο το βάρος στους ώμους των. Μόνο ως θετική μπορεί να χαρακτηρισθεί η προσπάθεια του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κρήτης να υπάρχει παράγοντας έργο. Η παράστασή μας προσπαθεί να ακουμπήσει την ουσία του έργου του Αριστοφάνη χρησιμοποιώντας σύγχρονες θεατρικές φόρμες, πιο κοντά στο σημερινό κοινό και δει το νεανικό».
Μεγάλη η συμβολή του ΔΗΠΕΘΕΚ
Αρκετός λόγος αφιερώθηκε από τους δημοφιλείς καλλιτέχνες με τη δική μας παρότρυνση και στη θετική συμβολή του ΔΗΠΕΘΕΚ σε παραγωγές ποιότητας.
Μας είπε σχετικά ο Αντώνης Καφετζόπουλος: «Θα ήμουν πολύ επιπόλαιος αν έκανα κριτική στο σύνολο του έργου του ΔΗΠΕΘΕΚ, δεν έχω παρά μια επιφανειακή εικόνα της δουλειάς που γίνεται. Αυτό που καταλαβαίνω – και εκτιμώ πολύ – είναι ότι με την «Αριστοφανιάδα» έγινε μια τολμηρή και πολύ ενδιαφέρουσα επιλογή. Τα παιδιά της ομάδας «Ιδέα», που έγραψαν και σκηνοθέτησαν και ιδίως ο Κώστας Γάκης έχουν με το «Ρωμαίο και Ιουλιέτα για 2» καθιερώσει ένα πολύ ιδιαίτερο ύφος, με μεγάλη επιτυχία, ευαισθησία και αίσθηση χιούμορ που εμένα μου πάει πολύ. Σίγουρα η παράστασή μας είναι κάτι που ο θεατής δε θα ξεχάσει εύκολα. Ακόμα έχω άπειρη εκτίμηση στην ποιότητα των υπόλοιπων ηθοποιών του θιάσου. Είναι σπουδαίοι και σημαντικοί όλοι».
Από την πλευρά του ο κ. Γεννατάς πρόσθεσε: «Η γνώση και ο πολιτισμός είναι πλέον τα μοναδικά εργαλεία που έχουμε απέναντι σε οποιαδήποτε εξουσία για να μην μας πιάνει εύκολα κορόιδο. Το ΔΗΠΕΘΕΚ προσπαθεί σε αυτή την τραγικά δύσκολη στιγμή για την κοινωνία μας να παράγει συνεχώς σκέψη. Η τέχνη, το λιγοστό που μπορεί να κάνει, είναι να δώσει υλικό σκέψης και χαράς. Η «Αριστοφανιάδα» είναι θέατρο διασκεδαστικό, θέατρο πολιτικό, θέατρο σκέψης και χαράς. Ο Αριστοφάνης προτείνει λύσεις τόσο ευφάνταστες και τόσο ρηξικέλευθες, την ίδια στιγμή όμως, τόσο απλοϊκές που μοιάζουν αφελείς, ξεγυμνώνουν όμως την «πολυπλοκότητα» της πολυδιαφημιζόμενης δημοκρατίας μας, από την οποία όλο και περισσότερο απουσιάζει η δημοκρατία και οι άνθρωποι νομίζουν ότι ψηφίζουν αυτό που θέλουν και αμέσως μετά βλέπουν να συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Ζούμε σε μια κοινωνία που βασίζεται στο χρήμα, στο ψέμα, στην υποκρισία και στον ανταγωνισμό. Ο Αριστοφάνης λέει ισότητα στα πάντα, τόσο απλά και τόσο στεγνά».