Στο πλαίσιο της «Μελέτης Οδικής Ασφάλειας στον ΒΟΑΚ» για την εκπόνηση της οποίας υπεγράφη τον περασμένο Ιανουάριο σύμβαση μεταξύ του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης και του αναδόχου, παραδόθηκε από τον δεύτερο προς τον πρώτο έκθεση εκτίμησης έργου με τις περιοχές αυξημένης επικινδυνότητας του ΒΟΑΚ,η οποία εγκρίθηκε από το Δ.Σ. του Οργανισμού και παρελήφθη.
Ο ΒΟΑΚ χαρτογραφήθηκε από τη μια άκρη έως την άλλη, έγινε επεξεργασία στοιχείων των τροχαίων ατυχημάτων την τελευταία δεκαετία, όπως έχουν καταγραφεί από τους εμπλεκόμενους φορείς (Τροχαία ΒΟΑΚ, ΟΑΚ, Περιφέρεια Κρήτης, περιφερειακές ενότητες και δήμοι) και αφού έγινε αξιολόγηση και ιεράρχηση των προβλημάτων της εθνικής οδού, συντάχθηκε σχετική έκθεση. Η έκθεση περιλαμβάνει τις περιοχές αυξημένης επικινδυνότητας κατά μήκος του υφιστάμενου Βόρειου Οδικού Άξονα.
Πρόκειται για έντεκα περιοχές και στους τέσσερις νομούς του νησιού, συνολικού μήκους 88 χιλιομέτρων, στα οποία σημειώνονται τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα. Σημεία «σκοτώστρες» χαρακτηρίζονται από τους οδηγούς οι περισσότεροι εκ των οποίων γνωρίζουν πως αποτελούν παγίδες θανάτου και χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή και αυξημένα αντανακλαστικά κάθε φορά που διέρχονται από αυτά.
Σύμφωνα με την έκθεση οι 11 περιοχές – παγίδες είναι οι παρακάτω:
* Πέρα Γαλήνοι έως Λινοπεράματα (19 χιλιόμετρα)
* Σούδα έως Καλύβες (14 χλμ.)
* Σεληνάρι έως Λίμνες (11 χλμ.)
* Σκαλέτα έως Πάνορμο (9 χλμ.)
* Μπαλί έως Άγιοι Πατέρες (6 χλμ.)
* Αερολιμένας Ηρακλείου έως Ανώπολη (9 χλμ.)
* Πετρές έως Γεράνι Ρεθύμνου (2 χλμ.)
* Κολυμπάρι έως Μετόχι Χανίων (5 χλμ.),
* Γεράνι Χανίων έως Πανόραμα (2 χλμ.)
* Γεράνι έως Σταλός (5 χλμ.)
* Βρύσες έως Γεωργιούπολη (6 χλμ.).
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, Φώτη Καζάση, δόθηκε ήδη εντολή στον ανάδοχο της μελέτης να εκπονήσει εντός των επόμενων μηνών τις επιμέρους μελέτες βελτίωσης οδικής ασφάλειας στις παραπάνω περιοχές, σύμφωνα με την εγκεκριμένη προτεραιοποίηση- ιεράρχηση και εντός του συμβατικού αντικειμένου της μελέτης, με την επισήμανση ότι θα πρέπει να ληφθούν υπόψη και τυχόν άλλες υφιστάμενες παράλληλες μελέτες που αφορούν στα σημεία ενδιαφέροντος.
Να σημειωθεί ότι η παραπάνω μελέτη οδικής ασφάλειας, δεν έχει σχέση με το πολυαναμενόμενο μεγάλο έργο κατασκευής του νέου ΒΟΑΚ,για το οποίο δεν υπάρχει τίποτα νεώτερο. Πρόκειται για μελέτη έργου βελτίωσης οδικής ασφάλειας του ΒΟΑΚ μέχρι να γίνει ό νέος σύγχρονος αυτοκινητόδρομος της Κρήτης. Οι επιμέρους μελέτες στις οποίες αναφέρεται ο κ. Καζάσης, θα συμπληρώσουν τους φακέλους των αντίστοιχων έργων που θα προταθούν προς υλοποίηση από το πρόγραμμα οδικής ασφάλειας του ΕΣΠΑ 2014-2020.
Σύμφωνα με δηλώσεις τόσο του κ. Καζάση, όσο και του περιφερειάρχη Σ. Αρναουτάκη, τις οποίες είχαν κάνει τον Ιανουάριο, την ημέρα υπογραφής της σύμβασης για την εκπόνηση της μελέτης, για τα έργα οδικής ασφάλειας υπάρχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση ποσού ύψους 25 εκ. ευρώ.
Σελ. 3
Εγκρίθηκαν από το διοικητικό συμβούλιο του Οργανισμού η Έκθεση Εκτίμησης Έργου (ΕΕΕ) και οι περιοχές αυξημένης επικινδυνότητας, στo πλαίσιο της μελέτης «Μελέτη οδικής ασφάλειας στον ΒΟΑΚ».
Η σύμβαση ανάθεσης της μελέτης υπεγράφη στις 11-1-2018 και χρηματοδοτείται μετά από σχετική απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών (χρηματοδότηση από τη ΣΑΜ 071 σε βάρος του εναρίθμου έργου 2015ΣΜ07100004).
Στην υποβληθείσα Έκθεση Εκτίμηση Έργου (ΕΕΕ) εντοπίσθηκαν οι περιοχές αυξημένης επικινδυνότητας κατά μήκος του υφιστάμενου ΒΟΑΚ μετά από επεξεργασία των ατυχημάτων και των μαρτυριών από τους εμπλεκόμενους φορείς (Τροχαία ΒΟΑΚ, ΟΑΚ ΑΕ, Περιφέρεια Κρήτης, Περιφερειακές Ενότητες και Δήμοι), ακολουθώντας τη διεθνή και ελληνική εμπειρία και πρακτική.
Για τον σκοπό αυτό έγινε υποδιαίρεση του ΒΟΑΚ σε 342 τμήματα κατηγοριοποιημένα σε ομοειδείς τύπους, σε μήκη της τάξης 0,20 – 1,00χλμ. Ακολούθησε στατιστική ανάλυση των ατυχημάτων ξεχωριστά σε κάθε ένα από τα 342 τμήματα του ΒΟΑΚ για τον προσδιορισμό των μελανών σημείων χρησιμοποιώντας τέσσερα (4) διαφορετικά κριτήρια προκειμένου να αυξηθεί η αξιοπιστία των αποτελεσμάτων δεδομένου ότι κάθε κριτήριο προσδιορίζει επικίνδυνες θέσεις δίνοντας βαρύτητα σε διαφορετικούς παράγοντες
Ως υποψήφια μελανά σημεία, χαρακτηρίσθηκαν τα τμήματα εκείνα που υπερβαίνουν το προκαθορισμένο όριο ενός κριτηρίου. Τα τμήματα που επιλέχθηκαν από το σύνολο ως υποψήφια μελανά σημεία και από τα τέσσερα (4) κριτήρια, παρουσιάζουν αναμφισβήτητα αυξημένη επικινδυνότητα έναντι όλων των υπολοίπων και χαρακτηρίσθηκαν ως μελανά σημεία.
Λόγω του μεγάλου συνολικού μήκους έγινε προτεραιοποίηση των περιοχών αυξημένης επικινδυνότητας όσον αφορά τη σειρά μελέτης και εφαρμογής των επεμβάσεων αναλόγως των εκάστοτε διαθέσιμων πιστώσεων, με κριτήριο το συνολικό αριθμό θανατηφόρων και με τραυματισμούς ατυχημάτων και σε περίπτωση ισοδυναμίας, τον αριθμό μόνο των θανατηφόρων ατυχημάτων, ως εξής:
α) Π10 – Πέρα Γαλήνοι έως Λινοπεράματα (19 χλμ.)
β) Π3 -Σούδα έως Καλύβες (14 χλμ.)
γ) Π12 – Σεληνάρι έως Λίμνες (11 χλμ.)
δ) Π7 – Σκαλέτα έως Πάνορμος (9 χλμ.)
ε) Π9 – Αλμυρίδα έως Πέρα Γαλήνους (11 χλμ.)
στ) Π8 – Μπαλί έως Άγιοι Πατέρες (6 χλμ.)
ζ) Π11 – Αερολιμένας Ηρακλείου έως Ανώπολη (9 χλμ.)
η) Π5 – Πετρές έως Γεράνι (Ρέθυμνο) (2 χλμ.)
θ) Π1 – Κολυμπάρι έως Μετόχι (5 χλμ.)
ι) Π6 – Γεράνι (ρέμα Παγκάλου) έως Πανόραμα (2 χλμ.)
ια) Π2 – Γεράνι (Χανιά) έως Σταλός (5 χλμ.)
ιβ) Π4 – Βρύσες έως Γεωργιούπολη (6 χλμ.)
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο Φώτη Καζάση: «… μετά την έγκριση της τεχνικής έκθεσης και της προτεινόμενης μεθοδολογίας χορηγήθηκε η εντολή στον ανάδοχο της μελέτης να εκπονήσει εντός των επόμενων λίγων μηνών τις επιμέρους μελέτες βελτίωσης οδικής ασφάλειας στις περιοχές αυξημένης επικινδυνότητας σύμφωνα με την εγκεκριμένη προτεραιοποίηση – ιεράρχηση και εντός του συμβατικού αντικειμένου της μελέτης, με την επισήμανση ότι θα πρέπει να ληφθούν υπόψη και τυχόν άλλες υφιστάμενες παράλληλες μελέτες που αφορούν στα σημεία ενδιαφέροντος. Οι μελέτες αυτές θα συμπληρώσουν τους φακέλους των αντίστοιχων έργων που θα προταθούν προς υλοποίηση από το πρόγραμμα οδικής ασφάλειας ύψους 20.000.000,00€ του ΕΣΠΑ 2014-2020».
==CEPFG==