Σταθερά θα παραμείνουν τα δημοτικά τέλη για το 2020 στον Δήμο Ρεθύμνης, καθώς, όπως ανέφερε ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, από τη μια το κόστος που καλείται να καταβάλλει ο Δήμος Ρεθύμνου, στο πλαίσιο της επιβάρυνσης των πέντε δήμων του νομού, για το έργο κατασκευής του εργοστασίου στο ΧΥΤΑ Αμαρίου, αλλά και οι επενδύσεις που προγραμματίζει για την ανανέωση και αναβάθμιση του εξοπλισμού καθαριότητας δεν επιτρέπουν τη μείωσή τους.
Όπως εξήγησε ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, Στέλιος Σπανουδάκης, με βάση την εισήγηση της Οικονομικής Υπηρεσίας, η οποία θα συζητηθεί στην οικονομική επιτροπή εντός του μήνα δεν θα υπάρξουν μεν αυξήσεις των τελών αλλά ούτε και μειώσεις, όπως αρχικά σχεδιαζόταν για τα οικιακά τιμολόγια.
Όπως είπε αν και το κύριο και μεγαλύτερο μέρος του το έργο κατασκευής του εργοστασίου διαχείρισης απορριμμάτων στο ΧΥΤΑ Αμαρίου χρηματοδοτείται με ευρωπαϊκά κονδύλια, ωστόσο οι πέντε δήμοι του νομού που εναποθέτουν τα απορρίμματά τους στο Αμάρι, καλούνται να συνεισφέρουν με το ποσό του 1.350.000 ευρώ για τα επόμενα δυο χρόνια -όσο διάστημα δηλαδή απαιτήσουν οι εργασίες. Στον μητροπολιτικό δήμο αντιστοιχεί το ποσό των 800.000 ευρώ περίπου, όπως ανέφερε ο κ. Σπανουδάκης, τα επόμενα δυο χρόνια. Η επιβάρυνση αυτή σε συνδυασμό με τις επενδύσεις που προγραμματίζονται στην καθαριότητα καθιστούν αδύνατη, όπως ανέφερε, τη μείωση των τελών για την επόμενη χρονιά.
«Δεν θα προχωρήσουμε σε αυξήσεις στα δημοτικά τέλη το 2020… Φέτος όμως την καθαριότητα την επιβαρύνει ένα στοιχείο, αυτό της δημιουργίας του εργοστασίου στο ΧΥΤΑ Αμαρίου. Η χρηματοδότηση του έργου γίνεται με ευρωπαϊκά κονδύλια όμως, υπάρχει και ένα κόστος του έργου που αφορά στο εργοστάσιο όπου θα επιβαρυνθούν οι δήμοι που κάνουν χρήση του ΧΥΤΑ. Συνολικά οι δήμοι του νομού πρέπει να διαθέσουν 1.350.000, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΣΔΑΚ. Αυτό σημαίνει ότι για την επόμενη διετία ο Δήμος Ρεθύμνης θα επιβαρυνθεί 800.000 ευρώ περίπου. Αυτό επιβαρύνεται τα τέλη καθαριότητας. Είναι ένα έξτρα κόστος που δημιουργείται και οι σκέψεις που κάναμε για κάποια μείωση στο οικιακό τιμολόγιο για την ώρα μένουν στάσιμες, γιατί προκύπτει η ανάγκη αυτού του κόστους. Παράλληλα, προγραμματίζουμε επενδύσεις που αφορούν στην αγορά απορριμματοφόρων και κάποιων επιπλέον οχημάτων για την ανανέωση και τον εκσυγχρονισμό του στόλου της καθαριότητας».
Όπως είπε ο αντιδήμαρχος Οικονομικών το βασικό κόστος της καθαριότητας είναι στα 6.1 εκ. ευρώ. Από αυτά το ποσό των 2.5 εκ. ευρώ αφορά στην μισθοδοσία των εργαζομένων. Ο εργολάβος Καθαριότητας λαμβάνει 1.5 εκ. ευρώ, ενώ στο ποσό του 1 εκ. ευρώ ανέρχεται το ποσό του τέλους εναπόθεσης απορριμμάτων στο ΧΥΤΑ Αμαρίου. Στον προϋπολογισμό της καθαριότητας πρόσθεσε περιλαμβάνονται ανταλλακτικά, καύσιμα, βενζίνες, λάδια, λάμπες, είδη ατομικής προστασίας και ότι άλλο απαιτείται, με αποτέλεσμα το κόστος της καθαριότητας να ανέρχεται σε 6 περίπου εκατομμύρια ευρώ.
Στο ποσό αυτό προστίθενται, σύμφωνα με τον ίδιο, έξοδα που έχουν να κάνουν με την πρόβλεψη ποσού για αγορά εξοπλισμού, ποσό για αγορά οικοπεδικού χώρου για τη δημιουργία σταθμού μεταφόρτωσης. «Το κόστος για την μισθοδοσία υπαλλήλων πέρυσι ήταν λιγότερο, γιατί δεν είχαμε τους 58 εργαζόμενους της προκήρυξης 3Κ του ΑΣΕΠ και πληρώναμε τους 38 παρατασιούχους. Έχουμε την σκέψη σαφώς ότι μπορεί να προκύψει ένα επιπλέον κόστος σε περίπτωση που το δικαστήριο αποφασίσει να παραμείνουν στην υπηρεσία και οι συμβασιούχοι που έχουν ακολουθήσει τη νομική οδό, διεκδικώντας την μονιμοποίησή τους, αλλά για την ώρα το διαχειριζόμαστε. Ο προϋπολογισμός για το βασικό κόστος καθαριότητας είναι περίπου σε 6.1 εκ. ευρώ. Τα υπόλοιπα είναι προσθετικά και αφορούν την αγορά μηχανημάτων προϋπολογισμού 600.000 ευρώ, περίπου 300.000 ευρώ είναι η εισφορά του δήμου για την κατασκευή του εργοστασίου στο ΧΥΤΑ, έχουμε προϋπολογίσει και ένα ποσό που θα διατεθεί σε περίπτωση που προχωρήσουμε στην αγορά οικοπέδου για κατασκευή σταθμού μεταφόρτωσης απορριμμάτων και έχουμε βάλει και ένα κωδικό για την υπηρεσία καθαριότητας, η οποία θα μετεγκατασταθεί στο χώρο του ΣΜΑ. Το πρόσθετο κόστος ανέρχεται περίπου σε 2 εκ. ευρώ » ανέφερε ο κ. Σπανουδάκης.
Ψάχνουν χώρο για την κατασκευή Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων
Εν τω μεταξύ, παρά την αναγκαιότητα του έργου κατασκευής του Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων, ο οποίος θα συμβάλλει καθοριστικά στην αντιμετώπιση σοβαρών προβλημάτων, που έχουν να κάνουν με την διαχείριση των απορριμμάτων του μητροπολιτικού δήμου, περιορίζοντας σημαντικά τα δρομολόγια που σήμερα εκτελούν τα απορριμματοφόρα του δήμου προς το ΧΥΤΑ εξοικονομώντας καύσιμα και ανθρώπινο δυναμικό αλλά και δημιουργώντας περιβαλλοντικά οφέλη, το τοπίο παραμένει θολό, καθώς δεν έχει βρεθεί μέχρι σήμερα κατάλληλος χώρος. Οι επαφές του Δήμου συνεχίζονται τόσο σε επίπεδο ΕΣΔΑΚ όσο και με άλλους φορείς, προκειμένου να βρεθεί ένας κατάλληλος χώρος. «Ψάχνουν ένα χώρο ο οποίος θα δημιουργεί τις λιγότερες δυνατές οχλήσεις σε κατοίκους. Είμαστε σε συνεργασία με ειδικούς επιστήμονες ενώ θα έχουμε συναντήσεις με διάφορους φορείς το επόμενο διάστημα. Το μόνο σίγουρο είναι ότι ο μεγάλος όγκος των σκουπιδιών είναι στην πόλη, άρα θέλουμε και αναζητούμε ένα χώρο σε κοντινή απόσταση» τονίζει ο αντιδήμαρχος Καθαριότητας, Δημήτρης Λελεδάκης.
Σημειώνεται ότι η χρηματοδότηση για την κατασκευή του έργου δεν έχει ακόμα εξασφαλιστεί. Επισημαίνεται ωστόσο ότι ο σταθμός μεταφόρτωσης απορριμμάτων αποτελεί το πρώτο βήμα για την εφαρμογή του Τοπικού Σχεδίου Διαχείρισης Απορριμμάτων, όπως αυτό προβλέπεται στον περιφερειακό και εθνικό σχεδιασμό.