Δημιουργικότητα, έκφραση, συναίσθημα, μουσική, ειδήσεις και πληροφορίες αποτελούν τον καμβά των παιδιών τα οποία συμμετέχουν στο διαδικτυακό ραδιόφωνο με την επωνυμία «European School Radio» που είναι το Πρώτο Μαθητικό Ραδιόφωνο, το οποίο εκπέμπει διαδικτυακά.
Μαθητές όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης από όλη τη χώρα συμμετέχουν σε αυτή, μέσα από αντίστοιχες εκπομπές όπου έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά τον τρόπο λειτουργιάς και την μαγεία του ραδιοφώνου, αλλά και ταυτόχρονα να ξεδιπλώσουν το ταλέντο τους και να εκφράσουν δημιουργικά, κριτικά ή ακόμα και συναισθηματικά διάφορα θέματα που απασχολούν την σχολική κοινότητα.
Οι εκπομπές που κάνουν μεταδίδονται στο διαδίκτυο και τα παιδιά μέσα από αυτή την ηλεκτρονική πλατφόρμα, έχουν την δυνατότητα να ακούν τις μαθητικές ραδιοφωνικές εκπομπές ανά την Ελλάδα και σε πολλές των περιπτώσεων ακόμα και να συνεργάζονται. Το Μαθητικό Διαδικτυακό Ραδιόφωνο έχει ως σκοπό να προβάλλει τις ιδέες, τις δημιουργίες, τις ανησυχίες της μαθητικής κοινότητας και να τις επικοινωνεί με το σήμερα, δημιουργώντας ένα δίκτυο σχολείων και μαθητών/τριων, οι οποίοι θα επιτελούν την λειτουργία του διαδικτυακού μαθητικού ραδιοφώνου. Αποτελεί δίαυλο επικοινωνίας μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό συμβάλλοντας παράλληλα και στην Δικτύωση Σχολείου – Κοινωνίας.
Στο πλαίσιο αυτό και επειδή η επικοινωνία των παιδιών ήταν διαδικτυακή και εξ αποστάσεως, αποφασίστηκε κάθε χρόνο να γίνεται μια συνάντηση των παιδιών που συμμετέχουν στις ραδιοφωνικές εκπομπές, προκειμένου να γνωριστούν από κοντά και να ανταλλάξουν απόψεις.
Έτσι, φέτος το 4ο κατά σειρά πανελλήνιο φεστιβάλ ραδιοφώνου θα πραγματοποιηθεί στο Ρέθυμνο από αύριο Πέμπτη έως και το Σάββατο, με την συμμετοχή μαθητών δημοτικών γυμνασίων και λυκείων από διάφορες περιοχές της χώρας και της Κύπρου. Συνολικά ο αριθμός των μαθητών φτάνει τους 800 και είναι χωρισμένοι σε 43 ραδιοφωνικές ομάδες.
Από τον Νομό Ρεθύμνου συμμετέχουν το Πειραματικό Γυμνάσιο, το 2ο Γυμνάσιο Ρεθύμνου το Γυμνάσιο Ατσιποπούλου, το Λύκειο Πανόρμου και το 5ο Δημοτικό Σχολείο της πόλης.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι στο φεστιβάλ συμμετέχουν ειδικά σχολεία καθώς και το Κέντρο Αποκατάστασης Τυφλών.
Στο 4o Πανελλήνιο Φεστιβάλ Μαθητικού Ραδιοφώνου, κυρίαρχο ρόλο θα διαδραματίσουν η προβολή ιδεών και προβληματισμών των νέων μέσα από την ελεύθερη έκφραση στο σχολείο, η ανάδειξη δημιουργικότητας και πολιτιστικών προϊόντων που παράγονται από τη σχολική κοινότητα, ο γραμματισμός στα Μέσα και στην Πληροφορία με ταυτόχρονη κριτική προσέγγιση και αξιολόγηση των πηγών πληροφόρησης και ενημέρωσης, ενώ θα μοιραστούν εμπειρίες με συνομηλίκους τους απ’ όλη τη χώρα.
Το Πρώτο Μαθητικό Ραδιόφωνο και το Πειραματικό Γυμνάσιο Πανεπιστημίου Κρήτης, το τμήμα Μηχανικών Μουσικής Τεχνολογίας και Ακουστικής του ΑΤΕΙ Κρήτης και η Περιφέρεια Κρήτης με τη βοήθεια από την Επιστημονική Εταιρεία «Διαθεματικό, Διαπολιτισμικό Ραδιόφωνο της Εκπαιδευτικής Κοινότητας /European School Radio, θα βοηθήσουν τους μαθητές στο πλαίσιο του φεστιβάλ, να εκφραστούν δημιουργικά και να ψυχαγωγηθούν, παράγοντας από κοινού με μαθητές άλλων ραδιοφωνικών ομάδων ραδιοφωνικά αγαθά, να αναδείξουν το δυναμικό της σχολικής κοινότητας και την έμπρακτη εφαρμογή της Δημοκρατίας στο σχολικό πλαίσιο, παρουσιάζοντας την εργασία τους ως συν-δημιουργοί ενός κοινού ραδιοφωνικού προγράμματος το οποίο δημιουργείται από απόσταση, αξιοποιώντας τη χρήση των νέων τεχνολογιών, ενώ παράλληλα θα δοθεί και η δυνατότητα να περιηγηθούν σε επιστημονικά εργαστήρια για την τεχνολογία του ήχου.
Το ραδιόφωνο μαγεύει τους μαθητές
Μιλώντας στα «Ρ.Ν.» η υπεύθυνη της διοργάνωσης του πανελλήνιου φεστιβάλ Άννα Πατεράκη, καθηγήτρια στο Πειραματικό Γυμνάσιο Ρεθύμνου, σημείωσε πως το ενδιαφέρον των παιδιών είναι τεράστιο καθώς αποτελεί για τα ίδια ένα όμορφο τρόπο έκφρασης και δημιουργίας.
Ειδικότερα, η κυρία Πατεράκη ανέφερε «Η εκπομπή που κάνουν τα παιδιά εξαρτάται από την ηλικία τους, δηλαδή οι μικροί μπορούν να κάνουν μισάωρες εκπομπές, οι μεγαλύτεροι κάνουνε ωριαίες, κάνουνε εβδομαδιαίες, δεκαπενθήμερες, μηνιαίες, έκτακτες. Υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία δηλαδή εκπομπών και υπάρχουν και θεματικές ζώνες. Για παράδειγμα, τη Δευτέρα η θεματική ζώνη της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι αφιερωμένη στην τεχνολογία, την Τρίτη είναι αφιερωμένη στο θέατρο και τον κινηματογράφο. Κάνουν εκπομπές με τοπικά νέα, αθλητικά νέα και λοιπά. Και το σημαντικό, το πολύ ενδιαφέρον που έχω κάνει και ‘γω δύο χρονιές με την ομάδα μου είναι οι συνεργασίες. Πρόπερσι κάναμε μια συνεργατική εκπομπή για την ιστορία του ραδιοφώνου, όπου συμμετείχαν 13 ομάδες από όλη την Ελλάδα, που συνεργαστήκαν σε μια κύρια εκπομπή έκανε κάθε ομάδα το κομμάτι της, για να περιγράψουνε την ιστορία του ραδιοφώνου. Και ήτανε και πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια, ήτανε σχολεία Λυκείου και ηλικίας μεγάλων παιδιών και τα μικρά, ήτανε κάτι πολύ ενδιαφέρον. Πέρυσι κάναμε επίσης με άλλα πέντε σχολεία ένα αφιέρωμα για την 25η Μαρτίου και βρεθήκαμε και έκανε ο καθένας ένα κομματάκι για τον τόπο του, για την Επανάσταση του ’21. Προφανώς ο χαρακτήρας της δράσης είναι καθαρά εκπαιδευτικός και ψυχαγωγικός και πρόκειται για μια δράση που εμπλέκει εκπαιδευτικούς και μαθητές. Αυτό που βλέπουμε είναι ότι τα παιδιά το απολαμβάνουν. Στο σχολείο μας για παράδειγμα έχουμε 7 διαφορετικές εκπομπές. Δηλαδή έχουμε χωριστεί διαφορετικές ομάδες και κάνουμε εκπομπή για βιβλιοφάγους μια φορά το μήνα, όπου τα παιδιά ξαμολιούνται στο σχολείο, ψάχνουν ρωτάνε τους συμμαθητές τους για τα βιβλία που διαβάζουν, και τα προτείνουνε στο ραδιόφωνο, βάζοντας την κατάλληλη μουσική από πίσω και λοιπά. Έχουνε και μια εκπομπή μουσικής, όπου κάνουν αφιερώματα σε συνθέτες Έλληνες και μη, ενώ μεταδώσαμε τη συναυλία της Φιλαρμονικής τα Χριστούγεννα, ενώ κάθε 15 μέρες κάνουμε και μια ζωντανή ραδιοφωνική εκπομπή.
Και οι άλλες εκπομπές είναι οι λεγόμενες θεματικές που μικρότερες σε διάρκεια (15λεπτες). Έχω δουλέψει με τα παιδιά τα προηγούμενα χρόνια, αλλά ομολογώ ότι φέτος δε χρειάστηκε να κάνω πολλά πράγματα, καθώς οι μικρότεροι μάθανε από τους μεγαλύτερους και συνέχεια ρίχνουν νέες ιδέες και δημιουργούν».
«Κάντο να ακουστεί»
Εν τω μεταξύ στο πλαίσιο του πανελλήνιου φεστιβάλ είναι σε εξέλιξη διαγωνισμός με τίτλο «κάντο να ακουστεί» που φέτος έχει θέμα την «Τέχνη της Επικοινωνίας». Πρόκειται για ένα διαγωνισμό που έχει ξεκινήσει από τον Νοέμβριο, όπου τα παιδιά ετοίμασαν ραδιοφωνικά σποτάκια ή τραγούδια και η βράβευση θα γίνει σε ειδική τελετή στο Σπίτι του Πολιτισμού την Παρασκευή από τις 18:30 έως τις 20:30. Στο διαγωνισμό υποβλήθηκαν συνολικά 225 συμμετοχές από σχολεία της Ελλάδας και της Κύπρου, με 63 ραδιοφωνικά μηνύματα και 46 τραγούδια από την πρωτοβάθμια και 69 ραδιοφωνικά μηνύματα και 47 τραγούδια από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η Κριτική Επιτροπή έχει ήδη αξιολογήσει την πρωτοτυπία, το περιεχόμενο του μηνύματος, τον τρόπο και το ύφος εκφώνησης, τη μουσική/ηχητική επένδυση, την ποιότητα του ήχου, ενώ τα κριτήρια αξιολόγησης για το τραγούδι αφορούσαν σε στίχο, σύνθεση, ερμηνεία, ποιότητα του ήχου.
«Ο φετινός διαγωνισμός έχει θέμα την τέχνη της επικοινωνίας. Τα παιδιά έχουν φτιάξει εκπληκτικά πράγματα. Θα βραβευτούν δύο ομάδες από την πρωτοβάθμια, μια για το τραγούδι και μια για το σποτάκι, και αντίστοιχα θα γίνει και στις ομάδες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Από το European School Radio φέτος έχουν φτιάξει και μα ηλεκτρονική ψηφοφορία, όπου μέσα από την πλατφόρμα μπορεί όποιος θέλει να ακούσει τις δουλείες των παιδιών και να ψηφίσει ηλεκτρονικά μέχρι και την Παρασκευή. Και αυτό θα είναι το βραβείο ακροατών, το οποίο θα πάρει τις περισσότερες ψήφους. Στην τελετή βράβευσης θα δοθούν πολλοί έπαινοι. Έχουμε 19 βραβεία, γιατί υπάρχουνε σχολεία ενηλίκων, υπάρχουνε σχολεία τυφλών, υπάρχουνε σχολεία αλλοδαπών – της ομογένειας κ.τ.λ. Παράλληλα, θα υπάρχει ζωντανή εκπομπή την Παρασκευή από το πρωί μέχρι το μεσημέρι, όση ώρα θα κρατήσουν οι πρωινές μας δράσεις και στο Σπίτι του Πολιτισμού την τελετή βράβευσης θα την αναμεταδώσουμε μέσω καναλιού στο Youtube, στην ιστοσελίδα μας» ανέφερε η κυρία Πατερακη.
Το πρόγραμμα του φεστιβάλ
Πέμπτη 16 Μαρτίου: Η πρώτη συνάντηση των ραδιοφωνικών ομάδων θα γίνει με δείπνο γνωριμίας που θα περιλαμβάνει εκτός από τα παραδοσιακά εδέσματα, μαθητικά μουσικά σχήματα, χορό, τραγούδι, τη guest εμφάνιση του μεγάλου «φαβορί» του φετινού «The Voice of Greece», Πασχάλη Μπούσδρου και πολλές εκπλήξεις, στο κέντρο «Φάρος», στο Ατσιπόπουλο Ρεθύμνου.
Παρασκευή 17 Μαρτίου: Το πρωί από τις 8:30 μέχρι τις 15:00 όλες οι ραδιοφωνικές ομάδες θα συναντηθούν στο χώρο του Πειραματικού Γυμνασίου Πανεπιστημίου Κρήτης και του τμήματος Μηχανικών Μουσικής Τεχνολογίας και Ακουστικής – ΑΤΕΙ Κρήτης, (Περιβόλια Ρεθύμνου) για να στήσουν τα δικά τους περίπτερα, να παρουσιάσουν τις δράσεις της ομάδας τους, να παίξουν βιωματικά παιχνίδια γνωριμίας, να παρακολουθήσουν εργαστήρια δημιουργίας ηχητικών εκπομπών, να ξεναγηθούν στα εργαστήρια και το στούντιο των ΑΤΕΙ και να συμμετάσχουν στη ζωντανή ραδιοφωνική εκπομπή που θα είναι σε εξέλιξη όλη τη διάρκεια της μέρας.
Το απόγευμα 18:00-20:30 στο «Σπίτι του Πολιτισμού» στο κέντρο της Παλιάς Πόλης του Ρεθύμνου, στην επίσημη Τελετή Βράβευσης, θα γίνει η απονομή των βραβείων των ραδιοφωνικών ομάδων που θα διακριθούν στο Διαγωνισμό «Κάντο Ν’ Ακουστεί» που φέτος έχει θέμα την «Τέχνη της Επικοινωνίας».
Σάββατο 18 Μαρτίου: Το πρωί του Σαββάτου, 18 Μαρτίου από τις 9:00 μέχρι τις 11:00, όλοι οι μαθητές- ραδιοφωνικοί παραγωγοί του European School Radio που θα συμμετάσχουν στις δράσεις του Φεστιβάλ, θα εμπλακούν σε μια συζήτηση «στρογγυλής τράπεζας» στο Αμφιθέατρο των ΑΤΕΙ Κρήτης, με θέμα τη τέχνη της επικοινωνίας και πώς αυτή εκφράζεται μέσα από τη δράση τους στο Πρώτο Μαθητικό Ραδιόφωνο. Τη συζήτηση θα πλαισιώσουν ο καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης, κ. Μάριος Πουρκός, με ανακοίνωσή του με θέμα «Το ραδιόφωνο στην υπηρεσία της έρευνας, μάθησης και ανάπτυξης του ανθρώπου: Δημιουργώντας κύματα επικοινωνίας, συλλογικότητας και γνώσης», η διδάσκουσα του τμήματος Μηχανικών Μουσικής Τεχνολογίας και Ακουστικής του ΤΕΙ Κρήτης, δρ. Κατερίνα Τζεδάκη με σύντομη εισήγηση με θέμα «Σύγχρονη Τεχνολογία, Ραδιόφωνο και Επικοινωνία» και ο διευθυντής της ΕΡΑ Ηρακλείου κ. Κώστας Βασιλάκης με μια σύντομη εισήγηση με θέμα τη «Δημοσιογραφική Δεοντολογία».
Μετά το τέλος της συζήτησης οι μαθητικές ομάδες με τους συνοδούς τους θα επισκεφτούν τον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Ελεύθερνας, θα ξεναγηθούν στο Μουσείο και θα γευματίσουν σε παραδοσιακή ταβέρνα του χωριού.