Στη Ρουμανία βρέθηκε, από τις 10 έως και τις 15 Φεβρουαρίου 2019, ομάδα μαθητών/τριών του 5ου Γυμνασίου Ρεθύμνου-«Αρσάνιο Γυμνάσιο» στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus + KA229 με τίτλο: «Be human, be eco: grow in a sustainable environment».
Στο πρόγραμμα και τις δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν συμμετείχαν επίσης το σχολείο Liceul Teoretic «Tudor Arghezi» της Κραϊόβα (Ρουμανία), το σχολείο Agrupamento de Escolas de Alfândega da Fé από την Πορτογαλία και το σχολείο Comprehensive Institute Marsicovetere, που βρίσκεται στη Βασιλικάτα της Νότιας Ιταλίας, το οποίο είναι ο συντονιστής του εν λόγω προγράμματος.
Η ανάγκη ευαισθητοποίησης των νέων -σε μια εποχή υπερεκμετάλλευσης των φυσικών πόρων- ώστε να υποστηρίξουν την προσωπική τους ανάπτυξη σε σχέση με την περιβαλλοντική και την πολιτιστική κληρονομιά, διατηρώντας ισορροπημένη την οικονομική ανάπτυξη και το οικολογικό σύστημα, τέθηκε στο επίκεντρο του προγράμματος που έχει περιβαλλοντικό θέμα και χαρακτήρα.
Ειδικότερα, κατά την παραμονή τους στη Ρουμανία οι μαθητές/τριες ασχολήθηκαν με τους 17 παγκόσμιους στόχους των Ηνωμένων Εθνών για την Αειφόρο Ανάπτυξη. Κάθε χώρα παρουσίασε τέσσερις περίπου από αυτούς, με τους οποίους οι μαθητές/τριες είχαν ασχοληθεί πριν την μετακίνησή τους. Το σχολείο μας είχε επιλέξει να ασχοληθεί και να παρουσιάσει τους παρακάτω στόχους: α) δράση για το κλίμα, β) ζωή στο νερό, γ) οικονομική και καθαρή ενέργεια και δ) βιώσιμες πόλεις και κοινότητες.
Με τη βοήθεια της τεχνολογίας (Η/Υ) κατά την πρώτη ημέρα τα σχολεία παρουσίασαν τον τόπο τους, ενώ τις επόμενες δούλεψαν και παρουσίασαν τις εργασίες τους, καταθέτοντας προτάσεις που θεώρησαν σημαντικές για την επιτυχία των στόχων της βιώσιμης ανάπτυξης. Ταυτόχρονα, οι μαθητές εκφράστηκαν δημιουργικά, ζωγραφίζοντας την αφίσα που εμπνεύστηκαν από το θέμα τους (τον στόχο που είχαν αναλάβει) και την τελευταία ημέρα απόλαυσαν την αποχαιρετιστήρια εκδήλωση με αντιπροσωπευτικά τραγούδια και χορούς από την κάθε χώρα και την απονομή των βεβαιώσεων συμμετοχής στο πρόγραμμα.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν τα παιδιά «Η πρώτη μέρα, ημέρα ταξιδιού, μας έδωσε την ευκαιρία να γνωρίσουμε την πρωτεύουσα της Ρουμανίας, το Βουκουρέστι, που ήταν ντυμένο στα άσπρα, λόγω προηγούμενης χιονόπτωσης. Στο αεροδρόμιο μας υποδέχθηκαν μαθητές/τριες, μέλη του μαθητικού συμβουλίου και δύο καθηγητές του σχολείου Liceul Teoretic «Tudor Arghezi» της Κραϊόβας. Αυτή η κίνηση μας συγκίνησε και συνέβαλε στη δημιουργία ισχυρών φιλικών δεσμών μεταξύ όλων. Στη συνέχεια μας ξενάγησαν στα αξιοθέατα του «Μικρού Παρισιού» ή του «Παρισιού της Ανατολής», προσωνύμιο του Βουκουρεστίου λόγω της αρχιτεκτονικής και του πολιτιστικού του ρόλου στα Βαλκάνια. Έτσι είχαμε την ευκαιρία να περιηγηθούμε και να θαυμάσουμε την Αψίδα του Θριάμβου (1935), το «Παλάτι του Λαού» (1984) κ.ά.
Τις επόμενες ημέρες τις περάσαμε στην Κραϊόβα, που ήταν και ο κύριος προορισμός μας. Τα πρωινά πηγαίναμε στο σχολείο όπου χωρισμένοι σε διακρατικές ομάδες και με βάση την ομαδοσυνεργατική μέθοδο, εργαζόμασταν πάνω στους 17 στόχους των Ηνωμένων Εθνών για την Αειφόρο Ανάπτυξη.
Τα απογεύματα, μετά το μεσημεριανό φαγητό που μας πρόσφεραν δωρεάν στο σχολείο, είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε καλύτερα την Κραϊόβα. Μαθητές και καθηγητές του σχολείου μάς συνόδευαν και μας ξεναγούσαν στα αξιοθέατα της πόλης και σε επιλεγμένους προορισμούς βάσει του προγράμματος».
«Αυτό που μου άρεσε περισσότερο ήταν όταν μας χώρισαν σε ομαδούλες, ένα παιδί από κάθε χώρα» αναφέρει μεταξύ άλλων η μαθήτρια Βάμβουκα Αναστασία.
Ο μαθητής Αλεξάκης Κωστής θυμάται: «Στην επίσκεψή μας στη Ρουμανία επισκέφτηκα πολλά μέρη, γνώρισα νέους ανθρώπους και έμαθα να συνεργάζομαι και να συνυπάρχω μαζί τους χρησιμοποιώντας ως μοναδική γλώσσα επικοινωνίας τα αγγλικά. Το σχολείο Liceul Teoretic «Tudor Arghezi» της Κραϊόβας έγινε το αγαπημένο μου μέρος, εφόσον οι δραστηριότητες του προγράμματος βοήθησαν στην ανάπτυξη των φιλικών σχέσεων και της συνεργασίας μεταξύ μας. Αλλά δεν ήταν μόνο αυτό, επισκεφτήκαμε υπέροχα κτίρια, όπως το Δημαρχείο της πόλης, το Μουσείο Τέχνης που ήταν γεμάτο με πίνακες και έργα τέχνης μεγάλης αξίας, το Μουσείο Φυσικών Επιστημών και το Πλανητάριο, όπου παρακολουθήσαμε προβολή για την δημιουργία των πλανητών. Επιπλέον, περιηγηθήκαμε στο Πάρκο Νικολάε Ρομανέσκου με την κρεμαστή γέφυρα, τις λιμνούλες και τον ζωολογικό κήπο και στον Βοτανικό Κήπο. Φυσικά δεν αφήσαμε παραπονεμένα και τα εμπορικά κέντρα της πόλης».
Τελειώνοντας, θα μας μείνουν αξέχαστα, επισημαίνουν μεταξύ άλλων οι μαθητές και οι μαθήτριες που έλαβαν μέρος α) η υποδοχή στο σχολείο και η φιλοξενία τους, β) η συνεργασία και η συμμετοχή των καθηγητών/τριών του σχολείου (εκτός από τις δύο υπεύθυνες του προγράμματος) προκειμένου να επιτύχουν το μέγιστο δυνατό των στόχων και δράσεων που είχαν προγραμματίσει, αλλά και να μας ευχαριστήσουν όλους, γ) η ακούραστη παρουσία των παιδιών του σχολικού μαθητικού συμβουλίου σε όλες τις ξεναγήσεις και μετακινήσεις προκειμένου να μας διευκολύνουν, να μας μεταφράσουν, δ) οι ασκήσεις ρυθμού και μουσικής (body percussion) που πραγματοποιήθηκαν στο κλειστό γυμναστήριο του σχολείου και μας γέμισαν ενέργεια και ζωντάνια και ε) η συνάντηση που επεδίωξε μαζί μας η επιθεωρήτρια/σχολική σύμβουλος της πόλης, η οποία μάλιστα μας μίλησε σε άπταιστα ελληνικά! Συμφωνούμε λοιπόν όλοι και όλες με την άποψη του μαθητή Ψαρουδάκη Στέλιου: «Αυτή η εκδρομή θα μου μείνει αξέχαστη, καθώς έχω μόνο θετικές αναμνήσεις».
Στην ανταλλαγή συμμετείχαν οι μαθητές/τριες της Γ’ τάξης, μέλη της περιβαλλοντικής ομάδας του σχολείου: Αλεξάκης Κωστής, Βάμβουκα Αναστασία, Βλαχαντώνη Ιωάννα, Γαληνού Στυλιανή, Κόκκινου Αγγελική, Κουτσουφλιανιώτη Άννα-Αγνή, Τζαμτζίου Άλντο, Ψαρουδάκης Στυλιανός και συνόδευσαν οι καθηγήτριες Παπατριανταφύλλου Ειρήνη και Χρονάκη Χριστίνα.